Fijne storing

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Fijne storing

#16 Bericht door PG7M »

KPN monteur is geweest en kon geen afwijkende waardes in de verbinding vinden. Het zeer aannemelijke vermoeden bestaat, dat ik zelf de veroorzaker ben geweest van de VDSL storing. Ik ben inderdaad wel aan het experimenteren geweest, maar heb het verband op dat moment niet kunnen leggen. Maar uit het gesprek met de monteur kon ik wel een conclusie trekken. Nadat hij vertrokken was, was de lijn wel weer stabiel en is er ook geen onderbreking meer geweest.

De storing op HF blijft gewoon aanhouden, toch maar weer eens op onderzoek gaan, hoewel dat eigenlijk onbegonnen werk is met alle zooi die men overal kan kopen.
PD7RB schreef:Ik zit ook ver van de centrale af, maar sinds ik over ben op VDSL is de verbinding tot nu toe altijd perfect geweest.

Je suggestie m.b.t. betrouwbaarheid, snelheid heb ik ook geprobeerd, maar dat biedt geen oplossing. Vanavond wederom weer de helpdesk gebeld en er komt een KPN monteur om e.e.a. door te meten. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
PA3BAS schreef:Ik zit een paar kilometer van de centrale, en de bekabeling is uit de jaren dertig. Ongelooflijk dat het werkt, maar met nieuwe spullen gaat het natuurlijk beter. Maar geen klagen hier, hoor. Internetsnelheid is prima voor ons. We zijn geen filmdownloaders...

Ff iets anders: in de menu's kan je de betrouwbaarheid hogervzetten, ten koste van devsnelheid. Experimenteer daar eens mee.
PG7M Robert

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Fijne storing

#17 Bericht door PA3BAS »

Het zou me niets verbazen als - met in het achterhoofd jouw klachten - in de centrale ook 'iets' hebben gereset. 'Ze' kunnen ook op afstand in je modem instellingen aanpassen.
.... But will it blend?

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Fijne storing

#18 Bericht door PG7M »

Nou, de storing dient zich nog steeds aan, ook na modem wissel en ben toch weer verder gaan spitten op internet.

Bij toeval vond ik deze site van eveneens collega zendamateur met hetzelfde modem :

http://idefix.net/~koos/newsitem.cgi/1454186012
PA3BAS schreef:Het zou me niets verbazen als - met in het achterhoofd jouw klachten - in de centrale ook 'iets' hebben gereset. 'Ze' kunnen ook op afstand in je modem instellingen aanpassen.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fijne storing

#19 Bericht door KHoos »

PD7RB schreef:Nou, de storing dient zich nog steeds aan, ook na modem wissel en ben toch weer verder gaan spitten op internet.

Bij toeval vond ik deze site van eveneens collega zendamateur met hetzelfde modem :

http://idefix.net/~koos/newsitem.cgi/1454186012
Ha, mijn ervaringen zijn vindbaar! Mooi. Ik hou ze bij.

De overeenkomsten in onze situaties die ik zie:
We zijn over op 'Vectored VDSL', we zenden op een frequentie binnen het gebied waar VDSL zit (<17.664 MHz) en er is naast de zendfrequentie een ander gebied waar variabele storing is (minimum en maximum signaal/ruis lopen uiteen volgens het VDSL modem). Dan wil het VDSL modem de hele sessie kwijtraken als je gaat zenden.

Ik kwam ooit A VDSL Tutorial tegen waarin ook een opmerking staat over HF amateur radio als onvoorspelbare bron van VDSL storing. Ik zal de auteur ervan eens benaderen met onze ervaringen met VVDSL en amateur radio.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Fijne storing

#20 Bericht door PG7M »

We zijn inmiddels een aantal weken verder en ik ben er nog weinig mee opgeschoten, maar 1 ding is mij wel duidelijk bij de zojuist ingevoerd "vectored" VDSL. Het is een kwestbaar iets. Bij het minst geringste klapt de lijn eruit en niet alleen door mijn toedoen, want het gebeurt ook, wanneer ik niet met de hobby bezig ben. Bij gewoon VDSL ging het gewoon perfect, geen centje last.
Vermoedelijk veroorzaken allerhande huishoudelijke apparaten o.i.d. van de buren, danwel onszelf (al vermoed ik van niet) eveneens storing en het valt op, dat het voornamelijk vanaf begin avond (donker worden) gebeurt, totdat er blijkbaar apparatuur (wellicht verlichting) uitgezet wordt. In de ochtend, wanneer men op staat om te gaan werken, wil de lijn er ook uitklappen.

Overdag, gaat het, zo lang ik geen TX in de lucht zet op 40 en 20 (20 lijkt iets verbeterd te zijn), over het algemeen goed.

Ik ga nu zelf ook proberen nog enigszins wellicht nog wat verbeteringen door te voeren (o.a. nog meer ferriet), maar als dat uiteindelijk niet het beoogde resultaat geeft, stap ik definitief over op de kabel. En wellicht dat de leverancier ook nog wat firmware updates voor het modem kan fabriceren. Daar heb ik ook al een verzoek uitgezet.
PG7M Robert

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Fijne storing

#21 Bericht door PG7M »

De aanhouder wint :!: :!:

Na bijna 1 maand een verschrikkelijk klapperende (vectored) VDSL lijn te hebben gehad, is het probleem, dankzij de komst van een (3e) KPN monteur (deze keer van de z.g. "grondploeg"), afgelopen dinsdag verholpen. Oorzaak bleek ergens in het lijntje te zijn, die vanaf onze woning door de schacht naar beneden uit komt in een gedateerde KPN kast (er staat nog PTT op), wat vervolgens het pand uit gaat. Deze kast was vermoedelijk al heel lang niet meer open geweest.

Deze monteur is waardes gaan meten vanaf de grond naar onze woning en zag, dat er iets niet klopte. Vermoedelijk was er ergens een soort van kortsluiting in het telefoonlijntje naar onze woning. Hij heeft vervolgens andere beschikbare draad(jes) gebruikt en van het ene op het andere moment, was de storing van het wegvallen van de internetverbinding, meteen weg.

Volgens de monteur is dit probleem al heel lang aanwezig geweest, maar vanwege de korte afstand naar de wijkkast kon de standaard VDSL lijn dit nog wel aan, maar nu ze hier 25 januari j.l. zijn overgegaan op "vectoring", is de lijn er gevoeliger voor geworden.

Niet alleen is het wegvallen van de VDSL lijn verholpen, over het gehele HF spectrum merk ik een verminderde ruis. Het lijkt er dus op, alsof de storende lijn als een antenne heeft staan fungeren en allerlei ellende oppikte en ook te ontvangen was op mijn ontvanger. Op de bijgevoegde foto's is te zien, hoe erg het was. Dat is nu dus helemaal weg.

Het wegvallen van de lijn op het moment, dat ik ook maar 1 signaal in de lucht zet op 20 en 40 meter is ook weg. Er is wel iets van verstoring, maar het is niet ernstig genoeg, dat de lijn er helemaal uit klapt. Met wat ferriet zie ik al verbeteringen, dus dit valt op te lossen. Ik heb meteen ook de UTP kabel van modem naar muur, vervangen voor SFTP kabel om alles uit te sluiten.

Iemand die onze hobby niet beoefend, had vermoedelijk al lang overgestapt geweest naar een kabel provider, maar wilde ik "hobbymatig gezien", toch graag weten, wat er nu echt aan de hand was. Ik moet ook meteen een compliment voor de medewerkers van XS4ALL, die alles in het werk hebben gesteld om tot een goede oplossing te komen en er dus uiteindelijk ook gekomen is met ook een goede afloop v.w.b. beoefenen van de hobby.
Bijlagen
Aan deze paaltjes is te zien, dat het modem een verbinding tot stand probeert te brengen met de centrale. Over het hele gebied tussen 10-12 MHz was dit te zien, maar ik heb het ook tussen 4-6 MHz gezien.
Aan deze paaltjes is te zien, dat het modem een verbinding tot stand probeert te brengen met de centrale. Over het hele gebied tussen 10-12 MHz was dit te zien, maar ik heb het ook tussen 4-6 MHz gezien.
Op dit plaatje is te zien, dat de verbinding gemaakt is en er dus een ruisbult tussen de 10-12 MHz te zien was.
Op dit plaatje is te zien, dat de verbinding gemaakt is en er dus een ruisbult tussen de 10-12 MHz te zien was.
Laatst gewijzigd door PG7M op 25 feb 2016, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
PG7M Robert

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Fijne storing

#22 Bericht door PG7M »

Dit zijn de waardes, sinds de storing weg is.

Bij error counter, zie je wat getallen. Die zijn veroorzaakt door mijzelf.
Bijlagen
spectrum_fritzbox_rb.jpg
dsl_waardes_fritzbox_rb.jpg
PG7M Robert

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Fijne storing

#23 Bericht door Marco »

Hallo heren,

Jullie topic raakt ook precies mij. Ik ben zelf wel zendamateur maar ik ben niet de veroorzaker.
Blijkbaar zit vector dsl binnen de Amateurbanden. Ik zelf heb het nooit voor elkaar gekregen om mijn eigen vdsl onderuit te trekken.

Dat probleem ondervind ik nu dagelijks. Een zendamateur weet dat hij mijn dsl onderuit trekt. Deze woont op 20 mtr vanaf mijn woon adres. Ik heb hem gevraagd dit op te lossen.

Zijn antwoord was simpel. Bel het AT of je ISP want dat is de enige weg. Is toch niet normaal.
Een zendamateur is toch niet onschendbaar hahaha.

Marco

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Fijne storing

#24 Bericht door PA1FJ »

Marco,

Het probleem zit niet bij je buurman zendamateur maar bij jou, dus hij kan daar ook weinig aan doen.
Ik heb hier thuis ook een probleem gehad maar door verhuizing van het modem wel het probleem opgelost.
Ik heb sinds kort ook een buurman die zendamateur is en zijn modem gaat zo af en toe ook op tilt mogelijk als ik in de lucht ben maar daar kan ik niets aan veranderen, de hele buurt en de vorige bewoners hadden geen enkel probleem. De huidige internet en telefoon modems maken blijkbaar gebruik van frequenties in de amateur banden en zijn slecht tegen HF afgeschermd en dat is niet onze fout! Andersom krijgen wij ook steeds meer last van storing op de HF banden door de rommel die er tegenwoordig op de markt is.
Dus we zullen er mee moeten leren leven, ook de omgeving als ze eens storing van ons hebben.

73 Fred PA1FJ

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Fijne storing

#25 Bericht door Marco »

Fred,

Ik weet niet waar jij vandaan komt. Maar een zendamateur dient niet te storen.
Daarbij gebruik hij hetzelfde dsl modem fabrikaat . Alleen zijn isp is anders.

En hoe verklaar je het dat ik mijn modem niet onderuit trek. En hij doet dit wel.
Wat jij nu aangeeft is gewoon de omgekeerde wereld.

Ik kijk tv via internet en dus zeg je simpel ik heb pech.
Sorry maar die vlieger gaat gewoon niet op.

Een klapkern helpt niet. De kabel tussen modem en isp is 20cm incl wikkelingen.
En dan nog plat gooien.

Sorry Fred maar een zendamateur dient zo min mogelijk te storen. Jij draaid het werkelijk om. Moet niet gekker worden

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Fijne storing

#26 Bericht door Bert_1 »

Nou volgens mij is dat nog niet zo zeker. Als jouw apparatuur te gevoelig is op een frequentie waar dat niet zou moeten is dat een probleem van jou, niet van een ander. Ik snap jouw probleem wel maar jullie zouden er samen uit moeten proberen te komen en niet afschuiven. Als jij zendamateur bent moet je daar toch begrip voor op kunnen brengen (ik neem tenminste aan dat je geen piraat bent die denkt dat dat hetzelfde is als een zendamateur).

Succes

Bert
Bert

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Fijne storing

#27 Bericht door PA1FJ »

Marco,

Ik weet ook niet of jij wel zendamateur zoals wij bedoelen, want het is erg makkelijk om je alleen onder een naam te verschuilen. Wij gebruiken te minste onze roepnamen, waardoor iedereen weet met wie hij te maken heeft.
Overigens draai ik al zo'n 40 jaar mee als gelicenceerd zendamateur, en heb best al veel storingen ook beroeps matig opgelost. Natuurlijk zal je als zendamateur altijd proberen het op te lossen maar als de oorzaak niet bij de zendamateur ligt, maar aan inferieure apparatuur van de gestoorde partij is dit niet de zendamateur te verwijten.

73 Fred PA1FJ

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Fijne storing

#28 Bericht door pe1rxq »

Marco schreef:Fred,

Ik weet niet waar jij vandaan komt. Maar een zendamateur dient niet te storen.
Een zendamateur dient zich aan de wet te houden. Daarin staan normen en regeltjes benoemt waar uitzendingen aan moeten voldoen.
Dat is de enige verplichting.
Het is wel zo verstandig als de zendamateur probeert mee te denken om jouw probleem op te lossen, maar dat is zeker geen verplichting.

Overigens snap ik het gezeik over de term 'zendamateur' van vorige posters niet zo... blijkbaar mag je hier pas klagen over storing als je tot de selecte groep 'echte' zendamateurs behoort. Hebben jullie nou echt niet door waarom we een imago probleem hebben?

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Fijne storing

#29 Bericht door Marco »

Fred, ik heb al vanaf 1993 mijn papiertje.
Weet echt wel waar ik over praat. Dus jou vergelijking is echt bizar te noemen.

De vorige zegt geen verplichting uhhh dus wel. Je dient ten alle tijden dit op te lossen. Mits de storing vanaf jou komt en je buiten de limieten gaat die mogen.
Jij bent de veroorzaker mits de klager niet meewerkt. Even goed in juiste vorm gieten.

En de bewuste zendamateur is zoals in mijn beleving een prutser . Op 160mtr te gaan lopen zenden met een veel te korte antenne. Wat gebeurd er dan? Aanpassen. Dus troep veroorzaken.

Een mobiele antenne behoort op een auto niet op een dak. Dat is vragen om problemen.
En ik wens geen last op spullen die geen zendspullen zijn.

Hij heeft de kans om het te komen ontstoren doet hij niet.
Ik heb om de have klap geen internet omdat hij wil zenden pfff .

Welke tijd leven we in.
Zoals je ziet zijn dr errors dusdanig ineens sky high door hem.
Nu dat ik hem geconfronteerd heb met het probleem gaat hij het bewust erger maken.

Zoals de vorige poster zegt imagr of beter gezegd ego probleem.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Fijne storing

#30 Bericht door Bert_1 »

pe1rxq schreef: Overigens snap ik het gezeik over de term 'zendamateur' van vorige posters niet zo... blijkbaar mag je hier pas klagen over storing als je tot de selecte groep 'echte' zendamateurs behoort. Hebben jullie nou echt niet door waarom we een imago probleem hebben?
dat is niet zo moeilijk, ik zou verwachten dat zendamateurs elkaar wel enigzins zouden begrijpen maar daar lijkt het hier totaal niet op terwijl het hier gebruikt wordt om aan te geven dat hij in alle redelijkheid klaagt. Dan vraag je om opheldering. Niet iedereen bedoeld zo'n vraag negatief, naar wens is het wel zo uit te leggen. Ik hoor zo vaak dat iemand zendamateur is na één vraag blijkt het een piraat te zijn die echt denkt dat hij amateur is.
Bert

Plaats reactie