Ook een vorm van propagatie...

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
on4fra
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2013, 15:01
Roepletters: on4fra

Ook een vorm van propagatie...

#1 Bericht door on4fra »

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2550881

Zou je dat op bijvoorbeeld 2m of 70cm ook merken?



73

on4fra

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ook een vorm van propagatie...

#2 Bericht door PA3DJS »

Grote kans van wel (dat je dit ook op 2 m en 70 cm merkt). Als je op superior mirage, looming, of fata morgana zoekt (bijv youtube), kun je leuke filmpjes zien van "fata morgana's".

Andersom is het niet zo dat als je op 2 m en/of 70 cm ducting hebt, dat je dit ook in het optisch gebied hebt. De reden hiervoor is dat voor radiogolven vaak vocht in het spel is. Vocht in de lucht heeft effect op de relatieve epsilon voor radiogolven, maar nagenoeg niet voor lichtgolven. Meer vocht in de lucht boven water ten gevolge van verdamping van warm water zal radiogolven dus wel meer richting de aarde afbuigen, terwijl lichtgolven nagenoeg rechtdoor blijven gaan.

Bovendien als je mist hebt, wordt al het licht verstrooid, en zou je het effect toch niet zien, terwijl radiogolven er weinig last van hebben (behoudens het buigen richting de aarde dan).


PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Ook een vorm van propagatie...

#4 Bericht door PG0DX »

Met alle respect voor "propagatie" websites...

Het is een fijne indicator, echt bruikbaar!
..maar niet adequaat als doorslaggevend bewijs.

Nog niet zo lang geleden Nauru of was het lord Howe kunnen werken op 10 M. Dat was rond 1600 lokale tijd. Voacap voorspelde 0 procent...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ook een vorm van propagatie...

#5 Bericht door PA3DJS »

Wellicht ga je wat te kort door de bocht en verwar je voorspellingen met actuele waarnemingen.

Het effect op de foto is een relatief lokaal effect dat zich maar kort voor kan doen. De waarschijnlijkheid dat het optreedt is over een maand gezien niet zo groot, maar als het er is, zul je dat in het radiospectrum ook merken (in het gebied waar je de luchtspiegeling ziet natuurlijk).

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Ook een vorm van propagatie...

#6 Bericht door Radioot »

Ach ja HF voorspellingen zijn van een andere categorie.

V/UHF sites kloppen zeer goed met mijn jaren lange eigen waarnemingen.

Maar kijk anders op ON4KST chat wat er loos is rond TK.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Ook een vorm van propagatie...

#7 Bericht door PG0DX »

Hallo !

De link ..tja...super !...elke DXer kan niet zonder.
Ook ik ben er niet onbekend mee.
En ook, deel ik de mening dat die propegatie sites "zeer goed" zijn...dat is ook mijn ervaring.
Echter, dat is niet mijn punt...

Mijn voorbeeld diende puur ter indicatie om aan te geven dat er soms "meer" mogelijk is.

U antwoord op de ts vraag is terughoudend.
Met als argument ...die websites...
Dat argument probeer ik te wat te ontkrachtigen.

Heeft U nog nooit een QSO gemaakt op 2/70 welke niet voorspeld had kunnen worden ?

Aan de hand van uw antwoord... "niet echt" met het toevoegen van die links ontneem je de ts dat er een "echte" mogelijkheid bestaat...is dat zo ?

Boeren verstand zegt; licht is een frequentie...
wellicht is er ook iets mogelijk voor onze frequenties ?
Dat is wat ts vraagt.
wim geeft te kennen in welke hoedanigheid dit zou kunnen zijn.

hmm..
Doe het eens anders...
vraag de jongens op "de chat" er eens aandacht aan te besteden....wie weet wat eruit komt...
hetzelde telt voor 10m. We wachten met ons allen..
Echter, de band is vaker open dan we denken...
korte openingen..specifieker...met de afwachtende houding "cluster kijken" mis je QSO's.

Wellicht is het antwoord "niet echt" volledig juist !..
Probeer het eens te onderbouwen waarom dat dan zo is.

Vr. Gr. H.

Edit..is er niet ergens een beacon monitor tussen Corsica en Frankrijk oid ?

on4fra
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2013, 15:01
Roepletters: on4fra

Re: Ook een vorm van propagatie...

#8 Bericht door on4fra »

Propagatie sites zullen soms wel een correcte voorspelling geven, maar het zal inderdaad regelmatig voorvallen dat er propagatie is die niet voorspeld is. De voorspellingen zullen niet naukeuriger zijn dan het weerbericht denk ik. Daar zullen ze tenslotte op gebaseerd zijn.
Als ik zoiets zelf zou waarnemen, dan zou ik onmiddelijk proberen om te zien of ik repeaters "aan de andere kant" zou kunnen werken.
Maar waarschijnlijk is het verschil in frequentie tussen licht en 2m te groot om deze te kunnen vergelijken.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ook een vorm van propagatie...

#9 Bericht door pa1bvm »

een DX-er heeft maar drie dingen nodig

-iets van " extra " propagatie
-geduld
-een tegen station

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Ook een vorm van propagatie...

#10 Bericht door PA0HOP »

pa1bvm schreef:een DX-er heeft maar drie dingen nodig

-iets van " extra " propagatie
-geduld
-een tegen station
Ik mis nog iets: Operating practise ........ hi.

73
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ook een vorm van propagatie...

#11 Bericht door PA3DAT »

Het beeld van Corsica dat mensen in steden als Nice of Monaco dezer dagen te zien krijgen, is dus eigenlijk een
luchtspiegeling van de grillige Corsicaanse kust in de onderste luchtlagen. Het fenomeen laat hen als het ware over
de ronding van de aarde heen kijken.
Is dit niet "gewoon" een vorm van Tropo?
Luchtlagen die een beeld weerspiegelen, zoals ook bij een temperatuur-inversie een warme luchtlaag boven een koudere
VHF/UHF-signalen regflecteert? Daarmee "kijken" (lees: zenden/ontvangen) wij immers ook over de ronding van de aarde.

Of is het "gewoon" scatter, als in Meteor Scatter etc.?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Ook een vorm van propagatie...

#12 Bericht door Radioot »

Is dit niet "gewoon" een vorm van Tropo?
Tropo is gewoon een afkorting van https://en.wikipedia.org/wiki/Tropospheric_scatter
een beacon monitor tussen Corsica en Frankrijk oid ?
TK5ZMK/B werd niet gespot (een maand terug wel).
De afstand TK-F is 230 km.
Een beetje vhf dxer kan altijd wel 500 km overbruggen.

Helaas is de VHF activiteit beperkt tot TK5EP, nu TK5JJ als FW5JJ actief is.

Verder zijn 2 repeaters op 2m, en 1 op 70cm, maar de repeater crowd beschouwt goede condities als QRM.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ook een vorm van propagatie...

#13 Bericht door PA9X »

Het Corsicaanse geval wordt niet door troposcatter veroorzaakt. Dat fenomeen is altijd aanwezig. Hier was tropospheric ducting de oorzaak: https://en.wikipedia.org/wiki/Troposphe ... ic_ducting

In de Koude Oorlog was troposcatter overigens een betrouwbare propagatiemode. Bekend is het oude Amerikaanse relaisstation in Hoek van Holland:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Straalzen ... n_Holland)

Conteststation PI4CC zit er vlak naast :D .

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Ook een vorm van propagatie...

#14 Bericht door Radioot »

Als er sprake was van een duct dan was het wel op de boven genoemde websites te zien.

Zonder een duct maken we gebruik van troposcatter (waar je ook een heel eind mee weg kan komen), net als de bekende Hoekse oren.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ook een vorm van propagatie...

#15 Bericht door PA3DJS »

Radioot schreef:Als er sprake was van een duct dan was het wel op de boven genoemde websites te zien.

Zonder een duct maken we gebruik van troposcatter (waar je ook een heel eind mee weg kan komen), net als de bekende Hoekse oren.
Het plaatje in de link van TS is zeker geen optische troposcatter. Ik verwacht dat het net geen ducting is, maar "looming". Jouw insteek dat als de websites geen ducting laten zien, er geen ducting of looming is, deel ik niet. Bij ducting is de kromtestraal van de EM golfweg (ray trace) kleiner dan die van de aardstraal waardoor je normaliter een voorwerp op zijn kop boven de horizon ziet. Hier is de kromtestraal van de lichtgolven bijna gelijk aan die van de aardstraal.

Troposcatter is een effect waarbij diffuse refractie/reflectie optreedt, waarbij je in het optische geval geen plaatje meer te zien krijgt. Het effect is hetzelfde als het licht van bijvoorbeeld kassen dat tegen de onderkant van wolken te zien is. Je ziet alleen diffuus licht, maar niet de kassen zelf. De demping is ontzettend hoog in verhouding tot ducting. In geval van optical ducting (of looming), had je boven de horizon de kassen kunnen herkennen. Hoe grillig een object er via ducting uitziet, hangt af van de afname van de brekingsindex versus hoogte.

Bij ducting is de demping relatief laag waardoor je bijvoorbeeld met je porto gewoon met Engeland kan werken. Zit je met je porto boven de duct (bijvoorbeeld op een cliff) dan zou je pech kunnen hebben.

Plaats reactie