Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

#1 Bericht door PD4M »

Het lijkt me leuk iets compacts te hebben voor SOTA achtige activiteiten. Nu nog investeren in een 817ND lijkt mij zonde. Zul je net zien dat Yaesu met iets nieuws komt. Mag ook wel weer eens na ruim tien jaar. De KX3 is te duur. Maar er verschijnen allerlei leuke dingetjes uit China en ook de SDR TRX markt zwelt aan. Zo is er de TenTec Patriot. De X-108G van CQXIEGU. De SDR Cube van Midnight Design Solutions en ga maar door. Zitten in het segment 300-600 euro. Zijn SSB voor (enkele) amateurbanden. Moet wel SSB HF zijn. En mijn Novice banden afdekken. Veel vermogen niet nodig. Wel compact. Ik zoek geen kit.

Hebben jullie recente ervaringen met dergelijk zendertjes?
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

#2 Bericht door PH2LB »

Tja, als je wat kleins wilt en de FT817ND bij voorbaat al aan de kant schuit wordt het wat dunner.

Er zijn de afgelopen jaren leuke nieuwe en vooral kleine QRP setjes op de markt gekomen zoals de FX-4a en de LD-5 van LNRPrecision.
Maar ook de X1M Pro QRP Transceiver van Wouxun.US / Xiegu.US schijnt het wel leuk te doen.

Een locale collega OM is helemaal gek van de Youkits modellen en is daar zeer tevreden mee (ook een SOTA liefhebber). Heb een aantal keren aan die setjes mogen ruiken en moet toegeven dat ze het donders mooi doen.

Zelf heb ik 2 monoband SSB QRP transcievers (ILER bouwpakketten) en een FT817ND. Hoewel Yaesu mogelijk (of misschien hopelijk) met iets nieuws uit komt in de toekomst, moet het wel heel wat zijn wil ik hem wegdoen. Het is een alles in een incl VHF en UHF en daardoor niet met de andere QRP setjes te vergelijken. Als enigste mogelijk nadeel zou ik het idle energie gebruikt noemen wat hoger ligt dan de boven genoemde setjes. Maar dit vang ik op door een goede accu mee te nemen (7Ah). Ruim voldoende voor een fieldtrip en als je ergens een uurtje gaat staan kom ik meestal wel weg met de interne accu.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

#3 Bericht door PA1FJ »

Ik gebruik al ruim 10 jaar een Yaesu FT817 met diverse eenvoudige antennes, samen met de LDG Z817 of de Emtech ZM-2 antenne tuner, en ik vindt het nog steeds geweldig wat je er mee kan doen. De 817 wordt tegenwoordig best voor redelijke prijzen 2e hands aangeboden, natuurlijk zal Yaesu wel t.z.t. met een opvolger komen maar als je b.v. kijkt naar de FT991 de opvolger van de FT897 is hij aanzienlijk duurder geworden wat ik ook verwacht voor de opvolger van de FT817. Ik gebruik in de FT817 niet de Nicad cellen maar een externe Li-ion battery de YSN-05480 van 4800 mAh waar ik toch een middag lang mee kan werken. deze Li-ion battery is te verkrijgen o.a. bij de 409 shop incl. lader. Het leuke van deze battery is dat hij in eerste instantie gemaakt is als 5 volt USB powerpack maar op de laad aansluiting van 12 volt kan je ook 12 volt afnemen. Een ander goede optie is de ICOM IC703 een 10 watt HF QRP set met ingebouwde antenne tuner, helaas wordt deze maar zelden aangeboden, een set waar ik ook nog wel interesse in heb.
Maar de vraagprijs licht vaak hoger dan een FT817.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

#4 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruik een Elecraft KX1, ca. 3,5W op 20m en 40m mét ingebouwde antennetuner!
Geweldig dingetje, mooi smal regelbaar met het ingebouwde filter met kristallen.

Ik ga er wel vanuit dat je cw doet... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

#5 Bericht door PH2LB »

PA3DAT schreef:Ik ga er wel vanuit dat je cw doet... :D
PD4M schreef:Moet wel SSB HF zijn. En mijn Novice banden afdekken. Veel vermogen niet nodig. Wel compact.
Ben bang van niet PA3DAT :wink:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

#6 Bericht door DC4CP »

PA1FJ schreef:Ik gebruik al ruim 10 jaar een Yaesu FT817 met diverse eenvoudige antennes, samen met de LDG Z817 of de Emtech ZM-2 antenne tuner, en ik vindt het nog steeds geweldig wat je er mee kan doen. De 817 wordt tegenwoordig best voor redelijke prijzen 2e hands aangeboden, natuurlijk zal Yaesu wel t.z.t. met een opvolger komen maar als je b.v. kijkt naar de FT991 de opvolger van de FT897 is hij aanzienlijk duurder geworden wat ik ook verwacht voor de opvolger van de FT817. Ik gebruik in de FT817 niet de Nicad cellen maar een externe Li-ion battery de YSN-05480 van 4800 mAh waar ik toch een middag lang mee kan werken. deze Li-ion battery is te verkrijgen o.a. bij de 409 shop incl. lader. Het leuke van deze battery is dat hij in eerste instantie gemaakt is als 5 volt USB powerpack maar op de laad aansluiting van 12 volt kan je ook 12 volt afnemen. Een ander goede optie is de ICOM IC703 een 10 watt HF QRP set met ingebouwde antenne tuner, helaas wordt deze maar zelden aangeboden, een set waar ik ook nog wel interesse in heb.
Maar de vraagprijs licht vaak hoger dan een FT817.

73 Fred PA1FJ
Idem hier de FT-817 + LDG Z817 en dat werkt echt zeer goed portabel.

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

#7 Bericht door PD4M »

Das duidelijk.... De 817 (ND) is nog steeds heel erg geliefd. ik schoof hem niet zo zeer meteen aan de kant. Wilde gewoon eens verkennen wat er naast dit ouwe beestje in de tussentijd als redelijke alternatief op de markt is gekomen. Zie gewoon veel van die Chinese QRP zendertjes voorbij komen om afgekraakt of juist opgehemeld te worden. En zo goedkoop zie ik die tweedehandse 817ND's niet voorbij komen. Toch vaak 450 euro en hoger. Iets bijleggen en je hebt een nieuwe. Met garantie.

En ja ik ben druk in de weer met CW. LCWO.NET! Als Novice zijn de mogelijkheden wel beperkt wat banden betreft. Een Begali sleutel als beloning als ik het hele morse alfabet kan lezen (opnemen) ligt in het verschiet.

Dus ik snap de liefde voor de 817, maar toch ook graag wat feedback over nieuwere alternatieven.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

#8 Bericht door PH2LB »

Voor de FT817ND, idd iets bijleggen en je hebt een nieuwe. Zekers de moeite waard.

Maar als CW je doel is en je hebt, CW goed onder de knie hebt gekregen en je wilt daar je primaire SOTA mee gaan doen. Dan gaat er een hele QRP wereld open. En voor wel hele leuke bedragen (onder de 200 euro en dan 3 banden).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

#9 Bericht door pa3dsc »

Ft817 niks mis mee, maar voor SOTA stel ik me een mini expeditie voor waar gewicht en materialen zo gering mogelijk moet zijn
Stroom verbruik bijna 1/2 ampere Dat betekent accu met een zekere capaciteit
De K1 van Electraft trekt in receive 10 keer minder stroom.

De antenne installatie is ook een wezelijk deel van het station. VHF UHF is dat nodig voor SOTA?
Een afgestemde antenne (onder in de band) spaart weer een tuner

Ik zou voor een set gaan zonder processor ivm energie gebruik en me beperken tot een paar HF banden

-Verwijderd account

Re: Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Je zou eens op youtube kunnen kijken om een idee te krijgen van de prestaties en mogelijkheden die deze kleine transceivers hebben.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Welke QRP SSB HF transceiver voor SOTA

#11 Bericht door PA3EYC »

Hoewel in een totaal andere prijsklasse, is de KX3 m.i. de portable set bij uitstek.
Alle banden CW, SSB, AM, FM, FSK 45baud en psk31. Binnenkort komt daar psk63 bij.
Een paar keer SOTA en vakantie expeditie gedaan met een random draad die getuned werd met de (optionele) interne tuner.
Interne NiMH accu's of gewoon alkaline batterijen. PC headsetje van de Action voor €1,95 en je bent QRV op alle banden vanaf elke plek op aarde.

Succes met je keuze.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie