zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PA2HK
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2015, 14:32
Roepletters: PA2HK
Locatie: JO22PI

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#31 Bericht door PA2HK »

c68 staat niet in het schema (althans is niet genummered), maar gezien de locatie op de pcb moet het de ontkoppel C parallel over c38 zijn aan de uitgang van IC10 78L09 zijn, deze condensator hoort 100nF te zijn.

Zo even naar het schema te kijken valt er nog een andere kleine onvolkomenheid op, namelijk dat c67 er twee in keer in vermeld staat (ontkoppel over uitgang IC9 en ontkoppel over 13.8V R9); beide 100nF.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#32 Bericht door PE2AAB »

PA2HK schreef:c68 staat niet in het schema (althans is niet genummered), maar gezien de locatie op de pcb moet het de ontkoppel C parallel over c38 zijn aan de uitgang van IC10 78L09 zijn, deze condensator hoort 100nF te zijn.

Zo even naar het schema te kijken valt er nog een andere kleine onvolkomenheid op, namelijk dat c67 er twee in keer in vermeld staat (ontkoppel over uitgang IC9 en ontkoppel over 13.8V R9); beide 100nF.
Bedankt voor je antwoord!

Inderdaad staat C67 er twee keer in. Beiden hebben dezelfde waarde volgens het schema dus dit was zo opgelost. C68 vond ik inderdaad in het schema en in de beschrijving niet terug maar is wel degelijk op de print aanwezig.
Zal de 100n erin solderen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#33 Bericht door -Verwijderd account »

Voor dit bouwproject heb ik een leuk antennetje gevonden, wellicht de moeite waard om 'm na te bouwen.
http://www.db7bn.de/pr_antennen.php#yagi23

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#34 Bericht door PE2AAB »

Lekker robuust yagi antennetje.

Ik heb zelf een quadje gemaakt. Zal morgen eens een poging doen om foto's te plaatsen.mwellicht een nieuw topic openen?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#35 Bericht door -Verwijderd account »

Eigenlijk hoort dit in de antenneforum inderdaad. Onderstaand mijn eigenpruts voor 23cm en het werkt ook nog :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#36 Bericht door PE2AAB »

Inmiddels weer wat vooruitgang geboekt.

Knutselen bij Eric, PE1MIX op het QRL. Thuis heb ik nog steeds weinig soldeer mogelijkheden dus dit is een welkome knutselplek.
IMG_2345.JPG
Thuis de soldeerbout toch maar even aangestoken om wat vooruitgang te boeken; de overigen zijn al een stukje verder gevorder dus kan niet achter blijven ;-)
IMG_2397.JPG
Bijna klaar!
IMG_2411.JPG
IMG_2413.JPG
Alleen nog wat gaatjes te boren voor de doorvoer C'tjes met de mooie boormal van Joris, PE1GLX
IMG_2301.JPG
Een stukje verder zijn:

Joris, PE1GLX
IMG_2323.JPG
Eric, PE1MIX
IMG_2379.JPG
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#37 Bericht door PE2AAB »

Ook nog een close-up van de TCXO op z'n plek:
IMG_2317.JPG
En zoals beloofd een paar foto's van mijn quad antennetje:
IMG_2445.JPG
IMG_2446.JPG
IMG_2447.JPG
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#38 Bericht door -Verwijderd account »

Heldere, scherpe en hele duidelijke foto's van jullie bouwproject.
Zo'n "achtje" zie je heel vaak voor gebruik op de 23cm band, maar ik vraag me af hoe je dat "achtje" maakt. Het zijn strakke bochtjes en verder is het achtje zuiver recht en vlak. En hoe regel je dit antennetje af, zodat het goed in de band zit?
Die kleine richtantenne van DB7BN heeft een klein trimmertje hiervoor.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#39 Bericht door PA0ETE »

Verdikkeme. Ik heb toch eigenlijk wel spijt dat ik geen tijd heb om zo'n ding te bouwen... :(

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#40 Bericht door PE2AAB »

PA0ETE schreef:Verdikkeme. Ik heb toch eigenlijk wel spijt dat ik geen tijd heb om zo'n ding te bouwen... :(
Je kunt een kitje nog steeds bestellen John ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#41 Bericht door PE2AAB »

PA4DHG schreef:Heldere, scherpe en hele duidelijke foto's van jullie bouwproject.
Zo'n "achtje" zie je heel vaak voor gebruik op de 23cm band, maar ik vraag me af hoe je dat "achtje" maakt. Het zijn strakke bochtjes en verder is het achtje zuiver recht en vlak. En hoe regel je dit antennetje af, zodat het goed in de band zit?
Die kleine richtantenne van DB7BN heeft een klein trimmertje hiervoor.
Dat achtje bij mijn antenne heb ik als volgt gemaakt:

Een stuk 5x6mm2 kabel gestript en een van de aders heb ik ontdaan van de isolatie. Tussen een bankschroef geklemd en een ferme ruk aan gegeven. De ader is nu recht.

Vervolgens heb ik de juiste maatvoering op mm papier getekend en met een combinatietang gebogen. Als je op een paar reststukje oefent, weet je precies waar de draad moet worden geklemd om volgens de maattekening te buigen.

Met een iets dunnere draad heb ik hetzelfde kunstje gedaan. Niet de beste foto's maar het geeft een idee:
KLIK (er staat 13cm maar de foto's zijn van een 23cm uitvoering)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#42 Bericht door PA0ETE »

PE2AAB schreef:
PA0ETE schreef:Verdikkeme. Ik heb toch eigenlijk wel spijt dat ik geen tijd heb om zo'n ding te bouwen... :(
Je kunt een kitje nog steeds bestellen John ;-)
Ja maar ik heb geen tijd om hem te bouwen (bewijs zijn de drie bouwpakketten van dit formaat die er nog ongebouwd liggen, waaronder eentje ook voor een transceiver...) :oops:

pa3evm
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:23
Locatie: zevenaar

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#43 Bericht door pa3evm »

mooi om te zien dat er meer met het zelfde project bezig zijn
het setje zelf inmiddels ook gebouwd en volledig werkend
heb ook gebruik gemaakt van de tcxo van pe1mix ben benieuwd of er al mensen zijn die iets over de gevoeligheid kunnen zeggen ?
Bijlagen
PICT3006.JPG
73 ED PA3EVM

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#44 Bericht door pe1hzg »

PE2AAB schreef: Vervolgens heb ik de juiste maatvoering op mm papier getekend en met een combinatietang gebogen.
Er zijn meer wegen naar Rome:
  • Ik heb lasdraad gebruikt in plaats van koperdraad
  • De "acht" is helemaal doorverbonden, behalve in het midden, daar is de "linkerzijde" en "rechterzijde" gescheiden. Ik heb een klein stukje dubbelzijdig printplaat gebruikt om de linker- en rechterzijde te solderen. Daar komt dan ook de coax aan: ader links, afscherming rechts.
  • Als "houder" gebruik ik een stuk 5/8 installatiepijp. Op de kopse kant een kruis invijlen (sleutelvijl) waar de "acht" liggend inpast. Acht erin plaatsen, afsluiten met tape, en de pijp rechtop plaatsen. Vanaf de andere kant van de installatiepijp kun je er vervolgens tweecomponistenlijm in laten druppelen; dat zakt dan naar beneden. Hint: de boel iets verwarmen zorgt ervoor dat het beter naar de boden druipt en bovendien sneller droogt.
  • Koop een electro-lasdoos met gat (voor 5/8") achterin. Vijl de rand weg zodat een stuk isolatiepijp door de lasdoos kan schuiven. Zaag de mof kruislings in. Plaats de electro-lasdoos op een stuk printplaat (dat is de reflector). Daarvoor moet je een gat boren (5/8") zodat de pijp ook door de reflector kan. Je kunt de lasdoos op de plaat schroeven met de 2 schroeven waarmee de deksel vastzat (de deksel gebruik je niet). Bij de lasdoos zitten al 2 M4 schroeven van de juiste lengte..
  • Schuif, nadat de lijm van de straler droog is, de straler door de reflectorplaat + lasdoos. Aan de achterkant, op de mof van de lasdoos die je kruislings ingezaagd hebt, zet je een passende slangenklem waarmee je de straler vast kunt zetten nadat je 'm afgeregeld hebt.
  • Afregelen van de antenne doe je door de afstand tussen straler en reflector te varieren. 2cm is een goed uitgangspunt als je niet kunt meten.
  • Je kunt een van de zij-moffen van de lasdoos, en een m3-schroefje en een gat door de montagepijp en reflector op zo'n 5cm van de lasdoos, gebruiken om een montagepijp vast te maken. Het gat van de lasdoos zit daarvoor te "hoog" maar als je de pijp even heet maakt krijg je die netjes opgevouwen.
Geert Jan

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: zelfbouw JPD 23cm FM transceiver

#45 Bericht door pe1mix »

Er zijn weer enkele setjes voor de TCXO beschikbaar.
Deze komt in plaats van de originele kristaloscillator en is veel stabieler.
Zie eerder in deze post.
Inclusief verzending binnen Nederland in een bubbelenveloppe EUR 12.
Ik kan er ook een paar mee naar Bladel nemen, dan zijn ze EUR 10.
Mocht je belangstelling hebben, stuur even een PB.

Groeten Eric PE1MIX.
IMG_2795.JPG

Plaats reactie