PA9S schreef:
@pa0ete
Of ik talent heb durf ik te betwijfelen, want het gaat me niet heel makkelijk af. En of ik die bedrevenheid ga ontwikkelen waarbij ik volledige woorden zal gaan herkennen, zal de toekomst gaan leren.... Vooralsnog is mijn doel om ooit 'met de hand' 20 - 25 wpm te kunnen seinen en opnemen.
Gebruik nu een app op de smartphone om te oefenen en daarnaast de DLZA website.
Ik had begrepen, dat er nog CW examens worden afgenomen in Belgie en dat je daar zelf de gewenste seinsnelheid kunt kiezen, maar ben niet helemaal zeker. Als ik zover ben, zal ik hierover eens wat informatie gaan inwinnen. Lijkt me erg leuk.
Ik ben niet zo puristisch hoor. Maar ik vind het zeker leuker als iemand met een hoorbaar eigen handschrift op een handsleutel seint.
Bij het leren is het belangrijkste dat je er iedere dag iets aan doet. Een minuut of tien is mooi, een minuut of vijf is eigenlijk wel nodig. Maar sla geen dag over. Bij de uitzendingen die ik iedere dag doe op PI2NOS sein ik altijd een paar oefenwoorden in morse. Die twee of drie woorden in verschillende snelheden blijken zelfs bij mensen het morse op niveau te brengen.
Er zijn enkele mensen die de morse uit die uitzendingen met de computer decoderen. Als ze niet vooraf de antwoorden verklappen van de mensen die het uit hun hoofd doen vind ik dat prima.
Ik heb in de jaren 80 de oefeningen voor de cursus gemaakt die in Amersfoort nog steeds gegeven wordt. De belangrijkste conclusie is toch wel wat ik hierboven schreef: iedere dag, hoe kort ook ermee bezig. Sommige mensen oefenen (zonder het op te schrijven uiteraard) op weg naar huis van hun werk. Voor sommigen werkt ook dat prima.
Iets anders wat vrij belangrijk is, als je met een handsleutel gaat seinen, is dat je de juiste zithouding hebt (rechtop zitten, seinen met twee vingers op de knop, duim eronder, sleutel niet loslaten tijdens het seinen, ellebooggewricht maakt een rechte hoek, onderarm horizontaal en de bewegingen komen uit het polsgewricht). Een verkeerde gewoonte is vrij hardnekkig, en kost veel moeite om af te leren. Niet goed zitten betekent een minder mooi handschrift, een reëel risico op RSI-klachten als je er veel mee gaat doen, en verder haal je op die manier een veel lagere snelheid.
Ik weet even niet of deze site hierboven al voorbij gekomen is, maar dit is wel een aanrader
http://lcwo.net/