CW met de hand of met de computer?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

CW met de hand of met de computer?

#1 Bericht door PA9S »

Ik ben al een tijdje aan het oefenen om CW onder de knie te krijgen.
Het gaat voorspoedig, maar heb nog veel oefening nodig voordat ik ook maar kan denken aan mijn eerste CW-QSO.
Nu luister ik regelmatig over de banden naar CW-operators. De snelheden die geseind worden gaan mijn verbeelding te boven.
Ik vroeg mij af of het misschien zo is, dat de CW operators niet zelf seinen, maar in plaats daarvan computersoftware of andere electronische systemen gebruiken om te seinen en te nemen?
Zo luisterde ik vorige week naar de CW contest die op veel banden waar te nemen viel. Sindsdien slaat de twijfel een beetje toe. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het mogelijk is om dit met de hand te seinen en alles op het oor te nemen.......

Hans
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: CW met de hand of met de computer?

#2 Bericht door PA0CMU »

Hans, bij contesten wordt veel gebruik gemaakt van logprogramma's zoals die van N1MM. Met een CAT interface is de computer dan verbonden met de transceiver en kan je middels het toetsenbord eenvoudig een CW verbinding maken en direct loggen. Dat gebeurt dus ook en op snelheden rond de 30/35 wpm. Het opnemen gaat echter wel op het gehoor, tenminste zo doe ik het en met mij vele anderen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: CW met de hand of met de computer?

#3 Bericht door pa3dq »

Hallo hans, ja de doorzetter wind maar het heeft z'n tijd nodig ik denk soms ook het kon een telex zijn :shock:
Kwam dit tegen en zo meer https://www.youtube.com/watch?v=bYTOv68BrhY
Misschien heb je er iets aan
Op de banden zijn ook QRP freqenties daar word dan vaak nog wel met eigenbouw en sleutel geseind bijna net computer hand schrift :wink:
Suc6
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW met de hand of met de computer?

#4 Bericht door PA0ETE »

Met een paddle kun je ook 30 woorden of meer seinen.

Er zijn ragchewers in Nederland die met snelheden boven de 40 woorden seinen, gewoon met een paddle. Dat soort snelheden kun je met klare taal niet meer meeschrijven. Die mensen hebben (al doende) van de veelgebruikte woorden niet de klank van de afzonderlijke letters geleerd, maar de klank van de hele woorden. Ze herkennen daardoor de complete woorden, net alsof je dat doet als je een gesproken taal verstaat.

Ik heb voor het blad RAM wel eens een echtpaar geïnterviewd die alletwee met dat soort snelheden werkten. Een van tweeën zat dan in de woonkamer te sleutelen, en de ander was in de keuken koffie aan het zetten, maar kon al doende daar toch gewoon volgen wat er geseind werd.

Ik heb zelf trouwens een grote voorkeur voor seinen met een handsleutel, (je kunt dan niet veel sneller seinen dan 20 à 25 woorden) terwijl ik wel snelheden van boven 30 woorden nog goed kan opnemen.

Dat soort snelheden is vooral een kwestie van gewoon veel doen, hoewel er ook wel een factor aanleg bij komt kijken.

Een taal leer je het beste en het snelste door binnen dat taalgebied die taal te gebruiken. Zo gaat het bij CW ook. Gewoon veel QSO's maken is het beste. Alleen als je morse-examen wilt doen, kun je je beter eerst op die examensnelheid concentreren, en pas na geslaagd te zijn QSO's gaan maken.

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: CW met de hand of met de computer?

#5 Bericht door on4cgw »

Hallo Hans,

Ik heb me aangesloten bij de SKCC group en SKCC skimmmer geinstalleerd.

https://www.youtube.com/watch?v=JAYYiyqEcgQ

Ikzelf sein 15WPM, vlugger lukt niet om te decoderen.
Ook zit ik online op de site K3UK, hier kan je altijd CW skeds maken "afspraken"
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-12-05 om 10.28.17.png

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: CW met de hand of met de computer?

#6 Bericht door pa3kc »

CW met een computer, wat lame :x

@on4cgw
Dat je skeds afspreekt voor VHF/UHF kan ik mij nog ergens voorstellen, maar voor alleen een cw qso? Dat is toch wel zo raar.

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: CW met de hand of met de computer?

#7 Bericht door PA9S »

@Carel
Dank voor je reactie. Dat bevestigd mijn vermoeden, dat bij contesten een groot deel van de QSO's "geautomatiseerd" worden gevoerd. In het geval van contesten kan ik me daar ook iets bij voorstellen omdat het doel is om snel en veel stations te werken.
Maar ik kon me niet aan de gedachte onttrekken, dat er -buiten de contesten- ook maar weinig operators zijn die echt met de hand "sleutelen".
En seinen met de hand (straight of paddle) lijkt me nu juist zo leuk.

@pa3dqd
Dank voor de link. Die software (PCW-Fistcheck) ga ik uitproberen, dan kan ik mijn eigen berichten in ieder geval controleren. Nu moet ik wel eerst even een kastje in elkaar prutsen waar toontjes uitkomen die ik aan de PC kan voeren, maar dat komt wel goed.

@pa0ete
Of ik talent heb durf ik te betwijfelen, want het gaat me niet heel makkelijk af. En of ik die bedrevenheid ga ontwikkelen waarbij ik volledige woorden zal gaan herkennen, zal de toekomst gaan leren.... Vooralsnog is mijn doel om ooit 'met de hand' 20 - 25 wpm te kunnen seinen en opnemen.
Gebruik nu een app op de smartphone om te oefenen en daarnaast de DLZA website.
Ik had begrepen, dat er nog CW examens worden afgenomen in Belgie en dat je daar zelf de gewenste seinsnelheid kunt kiezen, maar ben niet helemaal zeker. Als ik zover ben, zal ik hierover eens wat informatie gaan inwinnen. Lijkt me erg leuk.

@on4cgw
De website K3UK bekeken en zal die in de komende tijd eens een beetje in de gaten houden. Als ik het goed begrijp kun je daar een berichtje posten wanneer je mensen wilt uitnodigen voor een QSO ?
Ook het filmpje bekeken van SKCC Skimmer , maar ik begrijp niet wat ik zie. Hier moet ik eerst maar eens meer over lezen.
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: CW met de hand of met de computer?

#8 Bericht door EA5JEX »


Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: CW met de hand of met de computer?

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik sein met een paddle en neem op met mijn oren. De pc gebruik ik hierbij niet.
Hierdoor blijft mijn snelheid zo'n 16wpm. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW met de hand of met de computer?

#10 Bericht door PA0ETE »

PA9S schreef:@pa0ete
Of ik talent heb durf ik te betwijfelen, want het gaat me niet heel makkelijk af. En of ik die bedrevenheid ga ontwikkelen waarbij ik volledige woorden zal gaan herkennen, zal de toekomst gaan leren.... Vooralsnog is mijn doel om ooit 'met de hand' 20 - 25 wpm te kunnen seinen en opnemen.
Gebruik nu een app op de smartphone om te oefenen en daarnaast de DLZA website.
Ik had begrepen, dat er nog CW examens worden afgenomen in Belgie en dat je daar zelf de gewenste seinsnelheid kunt kiezen, maar ben niet helemaal zeker. Als ik zover ben, zal ik hierover eens wat informatie gaan inwinnen. Lijkt me erg leuk.
Ik ben niet zo puristisch hoor. Maar ik vind het zeker leuker als iemand met een hoorbaar eigen handschrift op een handsleutel seint.

Bij het leren is het belangrijkste dat je er iedere dag iets aan doet. Een minuut of tien is mooi, een minuut of vijf is eigenlijk wel nodig. Maar sla geen dag over. Bij de uitzendingen die ik iedere dag doe op PI2NOS sein ik altijd een paar oefenwoorden in morse. Die twee of drie woorden in verschillende snelheden blijken zelfs bij mensen het morse op niveau te brengen.

Er zijn enkele mensen die de morse uit die uitzendingen met de computer decoderen. Als ze niet vooraf de antwoorden verklappen van de mensen die het uit hun hoofd doen vind ik dat prima.

Ik heb in de jaren 80 de oefeningen voor de cursus gemaakt die in Amersfoort nog steeds gegeven wordt. De belangrijkste conclusie is toch wel wat ik hierboven schreef: iedere dag, hoe kort ook ermee bezig. Sommige mensen oefenen (zonder het op te schrijven uiteraard) op weg naar huis van hun werk. Voor sommigen werkt ook dat prima.

Iets anders wat vrij belangrijk is, als je met een handsleutel gaat seinen, is dat je de juiste zithouding hebt (rechtop zitten, seinen met twee vingers op de knop, duim eronder, sleutel niet loslaten tijdens het seinen, ellebooggewricht maakt een rechte hoek, onderarm horizontaal en de bewegingen komen uit het polsgewricht). Een verkeerde gewoonte is vrij hardnekkig, en kost veel moeite om af te leren. Niet goed zitten betekent een minder mooi handschrift, een reëel risico op RSI-klachten als je er veel mee gaat doen, en verder haal je op die manier een veel lagere snelheid.

Ik weet even niet of deze site hierboven al voorbij gekomen is, maar dit is wel een aanrader http://lcwo.net/

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW met de hand of met de computer?

#11 Bericht door PA0ETE »

Ik ben zelf niet zo'n fan van de Benchers, maar de sleutels van Robert Kent (ik heb geen aandelen of zakelijke banden) vind ik zelf wel erg leuk. Ze zijn niet superduur, mooi gemaakt en behoorlijk goed.

Afbeelding

Afbeelding

Zie eventueel:
http://kent-engineers.com/

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW met de hand of met de computer?

#12 Bericht door PA0ETE »

Ten slotte :-)

De informatiepagina op de site van UBA over de examens bestaat niet meer. Op deze pagina staat echter een mailadres dat je kunt gebruiken om informatie aan te vragen:

http://www.uba.be/nl/actueel/flash/uba-cw-proef

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: CW met de hand of met de computer?

#13 Bericht door Radioot »

Met de set:
Afbeelding

Ligt perfect in de hand, doet ook spraak, volstaat voor contest en dx qso's.

Die koper kloppers zijn echt niet meer van deze tijd, je gaat ook niet meer met de trekschuit, koets of stoomtrein...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: CW met de hand of met de computer?

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Radioot schreef:Met de set:
Afbeelding

Ligt perfect in de hand, doet ook spraak, volstaat voor contest en dx qso's.

Die koper kloppers zijn echt niet meer van deze tijd, je gaat ook niet meer met de trekschuit, koets of stoomtrein...
Hiermee kan je volgens mij alleen memories bedienen en geen vrije tekst zenden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: CW met de hand of met de computer?

#15 Bericht door PA0FRI »

PA9S schreef: De snelheden die geseind worden gaan mijn verbeelding te boven.
Er zijn virtuozen die 40 woorden of meer opnemen terwijl ze met jou een gesprek voeren. Samen met een collega heb ik eens zo'n virtuoos "gecontroleerd" die tegelijkertijd naar twee stations kon luisteren. Het ene signaal sprak hij uit en het andere typte hij op een schrijfmachine. Dat alles met meer dan 20 woorden per station, ongelooflijk!

Overigens heeft het bij mij vrij lang geduurd voordat ik uit het hoofd iets kon seinen, het moest eerst opgeschreven worden. Zoals eerder al door iemand gezegd is, veel oefenen is de oplossing en elke dag 15 minuten seinen en opnemen is al op de goede weg.

Morse verleer je ook niet net zoals bij voorbeeld schaatsen en fietsen. Mijn vader kreeg tijdens WOII een verkorte opleiding tot marconist terwijl hij werktuigkundige was. Na de oorlog niets meer aan cw gedaan. Toen ik hem ongeveer 25 jaar later tekst voorseinde met 8 à 10 woorden kon hij het nog opnemen. Dienstplichtigen die na 7 à 10 jaar weer op herhaling werden opgeroepen, waren na één dag oefenen weer op snelheid ondanks het feit dat ze na hun afzwaaien geen cw bedreven hadden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie