60M/5MHz (in de Staatscourant)

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#61 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA2RU schreef:Ik heb telefonisch contact gehad met Anneke Tabak van het agentschap , die vertelde me dat we er pas gebruik van mogen maken als dat op de site is gepubliceerd...
In de staatscourant heb ik geen datum van ingang kunnen vinden..al met al vind ik de berichtgeving van diverse instantie's en lieden erg vaag en het strookt ook in zijn geheel niet met elkaar

Weer een nieuwe naam, nu mevr. Tabak.
Ik neem dus aan dat je haar verteld hebt van de diverse reacties van haar collega's? En wat was daarop haar antwoord?

En de site van AT gaat dus boven de Staatscourant, interessant allemaal…………………..
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#62 Bericht door PA3DJS »

Juul - PE0GJG schreef:
PA2RU schreef:Ik heb telefonisch contact gehad met Anneke Tabak van het agentschap , die vertelde me dat we er pas gebruik van mogen maken als dat op de site is gepubliceerd...
In de staatscourant heb ik geen datum van ingang kunnen vinden..al met al vind ik de berichtgeving van diverse instantie's en lieden erg vaag en het strookt ook in zijn geheel niet met elkaar

Weer een nieuwe naam, nu mevr. Tabak.
Ik neem dus aan dat je haar verteld hebt van de diverse reacties van haar collega's? En wat was daarop haar antwoord?

En de site van AT gaat dus boven de Staatscourant, interessant allemaal…………………..
Juul, als je nu gewoon even de toelichting leest onder "voorschriften en beperkingen" dan is het ook voor jou duidedelijk. Citaat:

"Echter, wanneer het gebruik van het frequentiespectrum is vrijgesteld van een vergunning worden in de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015 of de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht 2015 de nadere eisen gesteld. "

Die nadere eisen zijn er voor ons nog niet, dus rustig afwachten.

PA3CNO
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2010, 05:58

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#63 Bericht door PA3CNO »

Het AT is inmiddels wakker. Het mag dus nog NIET totdat de frequentieregeling is aangepast:
http://www.agentschaptelecom.nl/actueel ... egistratie

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#64 Bericht door PA5COR »

Ik houd me maar eve gedeisd, we kunnen echter wel constateren dat ondanks de conclusies uit het grote onderzoek dat de communcatie van het A.T. naar de zendamateurs toe beter moest, daar in het geheel geen verbetering valt te constateren.
Onduidelijkheid troef, geen reactive (nog) op de site van het AT tot nu toe over het een en ander.
Weer een gemiste kans dus voor het A.T.

Net de post boven gelezen, ze zijn dus net wakker geworden.... :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#65 Bericht door pa3kc »

Als ik het goed begrepen heb moet AT de wet gewoon uitvoeren en zich daar ook aan houden. Als er een administratief besluit is geweest dat wij daar mogen zenden, dan mogen wij daar zenden.

Hier staat:
https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... 37676.html
..dat wij daar nu mogen zenden.

Zo was het toch ook gegaan met de 4m/70Mhz band? Daar hoefde toch ook niemand te wachten op een wijziging in de boeken bij AT?

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#66 Bericht door johnvdpas »

Ik vraag me echt af hoe dit juridisch zit. Staat in de voorwaarden en beperkingen namelijk specifiek dat de band opgenomen moet zijn? Want als hij in het frequentie plan is opgenomen, zou een amateur daarop toch mogen uitzenden? Ik ga nu even de advocaat van de duivel spelen, zeg dat ik zeg het staat niet in het lijstje met beperkingen en voorschriften maar de band is wel opgenomen als een amateurband waarop amateuruitzendingen mogen, voor mensen met een registratie.

Dat zou je dus ook zo kunnen interpreteren, de amateurband is niet opgenomen voor voorschriften en beperkingen, dus geen voorschriften aanwezig voor vermogens, klasse van uitzendingen en dergelijke, maar wel toegeschreven voor mensen met een amateurregistratie. Dus elke amateur mag als hij zich wel aan de rest van de wetten houd welke altijd gelden (om 5 minuten je call roepen ed) met bij wijze van spreken een n amateur met 10kw zou in dat opzicht niets verkeerd doen.. (Wat mij heel sterk lijkt, maar als het zo leest als sommige het hier interpreteren is dat wel het geval)

Zo kun je het ook zien, niet opgenomen, dus geen beperkingen aanwezig. Dat iedereen snapt dat dit natuurlijk niet kan is een tweede. En ik zou het ook zeker iedereen afraden om dit te doen. Want dat maakt de positie van ons als amateurs er niet sterker op. Maar vraag me wel af wat er nu zou gebeuren als AT een N amateur voor de rechter daagt die met 10 kw, zich op deze band bevind, maar zich wel aan alle andere regels houd....

Immers is dit ook een amateur met registratie, die op dit moment voldoet aan de eisen... Ik zeg al het is maar net hoe je het ziet.... Ik denk echter dat het beter allebei hetzelfde moment de deur uit kan gaan. Dus zowel dit als meteen opnemen in de voorschriften en beperkingen.

Dit probleem speelt alleen met nieuwe amateur banden die in het verleden geen amateur banden waren. Zoals ook de 70mhz. Hoe ging dat daar?
Laatst gewijzigd door johnvdpas op 03 nov 2015, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

PA3CNO
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2010, 05:58

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#67 Bericht door PA3CNO »

pa3kc schreef:Als ik het goed begrepen heb moet AT de wet gewoon uitvoeren en zich daar ook aan houden. Als er een administratief besluit is geweest dat wij daar mogen zenden, dan mogen wij daar zenden.

Hier staat:
https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... 37676.html
..dat wij daar nu mogen zenden.

Zo was het toch ook gegaan met de 4m/70Mhz band? Daar hoefde toch ook niemand te wachten op een wijziging in de boeken bij AT?
Nee, dat zie je niet helemaal goed. Ook toen moesten we wachten op de wijziging in de frequentieregeling

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#68 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dit allemaal lezende snap ik wel dat mijn bazen in 1960 gewoon begonnen met uitzenden………( grapje ).
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#69 Bericht door pa1bvm »

nou daar kan iemand toch weer mooi een paar examen vragen mee maken ..in het hoofstuk ken uw voorwaarden

" als er in de staats courant staat dat ...er een zend band is vrijgekomen... mag U daar dan uitzenden ?? ."

a ) het mag niet
b ) het mag nog niet
c ) het mag na St -juttemis
d ) het mag alleen op zee op een oud booreiland of op een schip ( speciaal voor Juul :) )

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#70 Bericht door Juul - PE0GJG »

pa1bvm schreef:nou daar kan iemand toch weer mooi een paar examen vragen mee maken ..in het hoofstuk ken uw voorwaarden

" als er in de staats courant staat dat ...er een zend band is vrijgekomen... mag U daar dan uitzenden ?? ."

a ) het mag niet
b ) het mag nog niet
c ) het mag na St -juttemis
d ) het mag alleen op zee op een oud booreiland of op een schip ( speciaal voor Juul :) )

Deze vind ik ijzersterk!
Ik zou nog willen toevoegen:
e ) zie maar.

Begrijpen jullie nu dat Peter - PA2PME en ik van de toenmalige VERON PR commissie ( "toenmalige", ik ben voorzichtig…hi ) gewoon de minister aangesproken hebben? En die corrigeerde de jongens en meisjes in Groningen.

Laten we de humor er maar van proberen in te zien.

Ik ben al lang blij dat ik na 25 jaar m'n 2 mrt zender weer aan de praat heb. hi
Laat staan op 5mHz kan uitkomen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#71 Bericht door PA3DJS »

pa3kc schreef:Als ik het goed begrepen heb moet AT de wet gewoon uitvoeren en zich daar ook aan houden. Als er een administratief besluit is geweest dat wij daar mogen zenden, dan mogen wij daar zenden.

Hier staat:
https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... 37676.html
..dat wij daar nu mogen zenden.

Zo was het toch ook gegaan met de 4m/70Mhz band? Daar hoefde toch ook niemand te wachten op een wijziging in de boeken bij AT?
Heb ik iets over het hoofd gezien? Doe mij eens een citaat (uit de tekst van de link) waarin staat dat wij daar nu mogen zenden?

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#72 Bericht door SWL nl 5321 »

wat een communicatie.

Ik ben de mening toegedaan dat de vereniging het voortouw moet nemen om duidelijkheid te verschaffen in deze kakefonie van uitingen :wink:

Dan kan de landelijk secretaris zijn beste beentje voorzetten , de Radioliefhebbers blind varen op het in de Staatscourant gestelde..

Het scheelt een veelheid aan moeite en betweters

Ik ga luisteren naar jullie keelklanken op de frequentie :shock:
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#73 Bericht door pa3kc »

PA3DJS schreef:
pa3kc schreef:Als ik het goed begrepen heb moet AT de wet gewoon uitvoeren en zich daar ook aan houden. Als er een administratief besluit is geweest dat wij daar mogen zenden, dan mogen wij daar zenden.

Hier staat:
https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... 37676.html
..dat wij daar nu mogen zenden.

Zo was het toch ook gegaan met de 4m/70Mhz band? Daar hoefde toch ook niemand te wachten op een wijziging in de boeken bij AT?
Heb ik iets over het hoofd gezien? Doe mij eens een citaat (uit de tekst van de link) waarin staat dat wij daar nu mogen zenden?
ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.
Het is nogal verwarrend als we nu ook nog op het AT moeten wachten.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#74 Bericht door PA2REH »

Beste radiovrienden,

Het maken van amateurradioverbindingen in het spectrum 5350 kHz / 5450 kHz (60m band) is voor Nederlandse registraties (nog) niet toegestaan. V.w.b. de publicatie in de SC, vergelijk het met het bestemmingsplan van je gemeente, ook dat is geen synoniem voor een bouwvergunning. Dit betekent dat de tot nu toe gemaakte verbindingen ongeldig zijn (piraterij) en ik hoop dat de verenigingen dit ook als zodanig (gaan) communiceren. Het besluit in de Staatscourant is slechts stap 1 van het proces. Te info: Het frequentieregister is ook nog niet aangevuld.

De toelichting in de SC spreekt van "Bij besluit van 3 november 2014 is (...) het Nationaal Frequentieplan 2014, hierna ‘NFP’, vastgesteld. In het NFP licht de rijksoverheid de systematiek van de ordening van het frequentiespectrum toe, (...) Het belangrijkste onderdeel van het NFP is de frequentietabel waarin per frequentieband wordt aangegeven voor welk type gebruik deze band bestemd is en volgens welk verdeelmechanisme het gebruik daarvan wordt toegewezen. In feite is het NFP een bestemmingsplan voor het radiospectrum. (...)""

Laat je dus niet verleiden door enthousiasme, emotie en de hang naar firsts (want het zijn geen firsts). Geduld is een schone zaak,
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#75 Bericht door PA3DJS »

pa3kc schreef:
PA3DJS schreef:
pa3kc schreef:Als ik het goed begrepen heb moet AT de wet gewoon uitvoeren en zich daar ook aan houden. Als er een administratief besluit is geweest dat wij daar mogen zenden, dan mogen wij daar zenden.

Hier staat:
https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... 37676.html
..dat wij daar nu mogen zenden.

Zo was het toch ook gegaan met de 4m/70Mhz band? Daar hoefde toch ook niemand te wachten op een wijziging in de boeken bij AT?
Heb ik iets over het hoofd gezien? Doe mij eens een citaat (uit de tekst van de link) waarin staat dat wij daar nu mogen zenden?
ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.
Het is nogal verwarrend als we nu ook nog op het AT moeten wachten.
We hoeven niet op het AT te wachten, maar op een nieuwe versie van de "Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht", en die komt te staan op wetten.overheid.nl (daar staat ook de thans van kracht zijnde regeling).

In die regeling komt de voor ons van belang zijnde info te staan, net zoals voor de andere frequentiebanden die wij mogen gebruiken. In de praktijk komt het er op neer dat de tabel in bijlage 1 van de regeling wordt uitgebreid.

Dat het op deze manier werkt staat in de toelichting bij de bekendmaking van het besluit in de Staatscourant, zie ook mijn posting van 03 nov 2015, 14:03

Plaats reactie