BAT-detector: bouwpakket JOTA 2015

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

BAT-detector: bouwpakket JOTA 2015

#1 Bericht door pe1hzg »

Het leek me een goed idee om een topic te starten over het JOTA bouwpakket van 2015: de bat-detector, zodat we ideeen en spellen uit kunnen wisselen.

Details en een youtube-demo kunnen gevonden worden op de kitbuilding.org website.

Sinds kort is er ook een bakenzender beschikbaar, voor het geval dat de beesten zelf niet zo meewerken. Ik zou adviseren om dit even te bekijken. Zo te zien is het eenvoudig om dit ding uit te breiden met een LDR, waardoor het baken bijvoorbeeld niet werkt als erop geschenen wordt, of juist wel. Ik moet daar nog eens over nadenken.

Over het ontwerp van de detector een opmerking: ik laat het bouwpakket van het jaar altijd even zien om de speltakken te inspireren en de boel een beetje op te stoken. Met het aansluiten van een klein versterkertje in plaats van de (niet-meegeleverde!) oordoppies ontdekte ik wat raars: er kwam nauwelijks geluid uit.
Als je het schema bekijkt is ook wel duidelijk waarom: van de oordopjes worden alleen de 'links' en 'rechts' aansluiting gebruikt, de aarde-aansluiting hangt los om beide oren in serie te laten werken, een hogere impedantie is beter en zo krijg je meer herrie met minder energie. Slim.

Maar, de gebruikte versterker (mono) mixed de linker- en rechterkanalen om een mono-geluid te kunnen maken. Dat is dan wel ten opzichte van massa, die niet aangesloten is, en de beide aansluitingen (links en rechts) worden 'uitgemiddeld' en zonder aarde werkt de versterker niet.
Oplossing was simpel: de aard-aansluiting van de koptelefoon ook echt aarden, daarna kwam er veel herrie uit de speaker, maar met een oortelefoon werkt dan natuurlijk maar een kanaal.

Ik wil benadrukken dat dit geen fout in het ontwerp is. Ik gebruik de detector op een ongebruikelijke manier, met oortelefoontjes werkt 't prima. Maar als je het spul zelf wilt demonstreren helpt deze opmerking wellicht.

Geert Jan

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: BAT-detector: bouwpakket JOTA 2015

#2 Bericht door pa0fmy »

Zo te zien is het een frequentiedeler. Veel leuker is het heterodyne principe. Dan hoor je ook variaties in de US geluiden en als je een afstemschaaltje met frequenties bij je local oscillator zet kan je ook inschatten welke soort er rondvliegt.
Mijn opzet is electreet microfoon, transistor voorversterker, NE602 mengtrap, 555 als local oscillator, LM386 als LF trap. De vleermuis zendt een US signaal uit van hoog naar laag (of net andersom) Passeert dat na menging snel het hoorbare gebied dan hoor je een klik. Bij correcte afstelling van de local oscillator hoor je duidelijk een variërende fluittoon en zelfs de echo daarvan.
Ben je met het ding uitgespeeld dan i.p.v. de microfoon een ferrietstaaf met spoel er aan, andere oscillator en je kan op 80 meter luisteren. Een DC ontvanger is precies het zelfde.
Oh ja loop ik 's-avonds met het ding over straat dan kan ik horen in welke huizen er een SMPS voeding aan staat, b.v. in een TV. Dat rammelt ook in het US gebied.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: BAT-detector: bouwpakket JOTA 2015

#3 Bericht door PE9ZZ »

Een deler is natuurlijk wel een stuk simpeler. Maar alweer vijftien jaar terug had ik een heterodyne detector gebouwd. Ding doet het nog steeds, natuurlijk.

Tjerk, 9ZZ

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: BAT-detector: bouwpakket JOTA 2015

#4 Bericht door PA3CQN »

Een deler heeft wel als voordeel dat je sneller succes hebt zonder af te stemmen. Zal voor een Jota dus praktischer zijn. ( naast simpeler bouwen )
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie