Vliegtuig bouwen

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vliegtuig bouwen

#31 Bericht door PE2AAB »

Leon,

Hoe gaat dat financieel eigenlijk? Wil geen bedragen ofzo weten maar koop je je in? Kosten delen met medebouwers? Is het een project?

Benieuwd ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Vliegtuig bouwen

#32 Bericht door PA1LH »

Financieel gaat het prima :) Alle kosten zijn voor de eigenaar van het bouwpakket.
Heb geen idee hoeveel zoiets kost hoor, zou ik eens moeten bekijken op internet, maar denk dat je er een leuk bedrag voor mag neerleggen.
Maar met dat bouwpakket alleen ben je er nog niet: er komen nog een hoop meerkosten bij: zo zitten er bijvoorbeeld geen instrumenten bij voor in de cockpit, er zit geen radio of transponder bij, en ga zo maar door, dus dat moet ook allemaal betaald worden natuurlijk.
Moet er wel bij zeggen dat ik hier geen bedragen ga neerzetten, dat lijkt me niet zo netjes.
Dus nee, we hoeven onszelf niet in te kopen. Toestel is na afloop niet van ons, maar van de eigenaar die het bouwpakket gekocht heeft.
Maar dat geeft ook niet, de ervaring om dit mee te maken is gigantisch :)
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Vliegtuig bouwen

#33 Bericht door PA1LH »

Om een beetje een idee te krijgen hoe de bouw er uit ziet: hieronder een linkje van de bouw van een soortgelijk toestel als de Sopwith Camel: de Sopwith Pup.
Het toestel ziet er iets anders uit, maar het principe is eender.

https://www.youtube.com/watch?v=TcHVb9G2fvg
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Vliegtuig bouwen

#34 Bericht door PA1LH »

Nou, komende woensdag weer een praktijk avond.
Op de 1 of andere manier wil het niet echt los komen allemaal.
Vakantie tijd natuurlijk, maar ook de crash van een Tiger Moth die niet helemaal was gepland ...oeps.
Maar goed, het krijgt langzaam aan vorm, nu tijd voor de echte uitvoering.
Het resterende gereedschap wat nog moest komen is er nu ook.
Het frame van de romp is naar de TIG lasser ( werkelijk nog nooit zo'n broddelwerk gezien voor wat betreft het lassen. En dat komt dan uit Amerika, daar schijnt het normaal te zijn zeker ....). En dan moet het frame helemaal oke zijn als het goed is.
De stoel voor de piloot gaat geheel van riet gemaakt worden, net als een originele stoel voor een Sopwith Camel.
Het monteren gaat ook nog een toer worden. Geloof dat onder de stoel de brandstof tank moet komen, dus ja, hoe ga je daar die stoel op monteren, en hoe ga je de brandstoftank vast zetten ?
Heb afgelopen week een overzicht gehad van het bouwen an sich, das nog een heel verhaal geworden :)
Zou prettig zijn als we na woensdag eens echt van start gaan, het moet nu maar eens los komen allemaal, het kriebelt.
En oh ja: de overalls zijn ook klaar: wit met een mooi Sopwith Camel embleem erop :)
* to be continued *
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Vliegtuig bouwen

#35 Bericht door PA1LH »

Weer een update :)

Woensdag avond de praktijk avond gehad. "We" zijn weer iets wijzer geworden over wat de volgende stappen gaan zijn.
Morgen (zaterdag) gaat de 1e groep aan de slag, we gaan nu echt bouwen.
Eigenlijk komt "mijn" groep pas later aan bod: de groep die de boel in de primer gaat zetten, het linnendoek wat opgespannen moet worden en voorzien moet worden van 2 lagen "dopes" ( nee geen drugs, maar een soort impregneermiddel), maar dat gaat nog weeeeken duren eer we zo ver gaan zijn.
Tot die tijd word ik ingezet als een soort vliegende keep: er moeten een hoop spullen nog worden weggelegd op de juiste plek in de rekken, er moeten plaatjes omgebogen worden, gaten geboord totdat je er scheel van gaat zien, enzovoorts.
Verder zijn er woensdag nog wat foto's gemaakt van ons als groep, en individuele foto's voor op de website Wingstovictory.nl (neem daar gerust eens een kijkje ...:))
We hebben nu allemaal een hele mooie zeer besmettelijke witte overall gekregen, dus die gaan we dan ook maar gebruiken.
Ook mooi te gebruiken thuis, als schilders overall ....
Helaas is er ook 1 persoon af gevallen, die had geen tijd meer vanwege een baby die zich pas had aangemeld op deze wereld. Ja, soms moet je prioriteiten stellen in het leven.

We kwamen er ook weer achter dat die Amerikanen niet bepaald uitblinken in het maken van bouwtekeningen, zoals ik al eerder heb aangegeven.
Ze laten nogal wat te raden over: maten die je zelf maar uit moet zoeken, onderlinge afstanden van boorgaten waar geen maten bij staan, en ga zo maar door.
Maar we zijn niet zomaar voor 1 gat te vangen, gaan we wel uit komen uiteindelijk.
Een aantal zaken kunnen we gewoon mee beginnen: er moeten zo'n 154!! ribben gebogen worden voor de 2 grote vleugels, dus veel repeteer werk wat erbij komt kijken.
Over deze ribben komt uiteindelijk het doek, dus het moet wel allemaal netjes zijn, allemaal dezelfde kromming en lengte.
Het is nog even wachten op het frame, dit is nog bij de lasser. Het frame leek wel van een afstand in elkaar geflanst te zijn: hier en daar geen las, dan weer wel een las, en dan weer iets wat op een las punt moest lijken maar wat er niet uit zag.
Blijkbaar mag je in de States met zulk broddelwerk een vliegtuig bouwen, de eigenaar van dit toestel leek het toch maar beter om het nog eens helemaal opnieuw te laten lassen.
Zodra het frame terug is, kan het onderstel in elkaar gezet worden. Ohja, de vering van het Sopwith Camel onderstel is een uniek iets, echt een vernuftig staaltje bouwwerk wat daar bij komt kijken: een stel erg sterke elastieken!! welke de krachten bij het opstijgen en landen op moeten vangen .... jawel, jullie lezen het juist: elastieken! Het lijken wel van die spinnen die je op je fiets kunt aanbrengen om je tas op de bagagedrager vast te zetten ... en het lijkt ook echt te werken.
Verder zou dan de motor en het motor frame aan het vliegtuig frame kunnen worden gemonteerd.
We hebben het frame ook nodig om te afstand en maten te bepalen van de stuurknuppel, de pedalen voor de sturing, de plaats van de brandstof tank, en nog meer van dat soort zaken.
Zonder dat frame kunnen we daar ook niet aan beginnen.

Dus het wordt morgenmiddag genieten geblazen :) althans dat hoop ik dan toch.

*to be continued*
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Vliegtuig bouwen

#36 Bericht door PA1LH »

Nou .... van dat genieten geblazen is weinig gekomen .... :(
Was onderweg naar het vliegveld, toen onderweg mijn auto ermee op hield ....
Dus van het bouwen of wat dan ook is voor mij niks gekomen.
Enige wat is gekomen was een vriendelijk persoon die me naar huis gesleept heeft.
Gelukkig viel het allemaal mee, na wat gerommel onder de motorkap bleek de voiture weer tot leven te zijn gewekt, maar ja, het hele bouwverhaal voor dit weekend is dus totaal in het water gevallen.
:(
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Vliegtuig bouwen

#37 Bericht door PD2R »

Jammer Leon, balen van je auto. Er komen vast meer weekeinden om te bouwen toch?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Vliegtuig bouwen

#38 Bericht door PA1LH »

Ja dat mag ik hopen :) Komt vast goed. We zijn nog maar net los met bouwen, dus daar gaan nog wel wat maanden werk in zitten.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vliegtuig bouwen

#39 Bericht door pe1rea »

werkelijk nog nooit zo'n broddelwerk gezien voor wat betreft het lassen. En dat komt dan uit Amerika, daar schijnt het normaal te zijn zeker
Kijk maar eens in een MFJ kastje....
Amerikanen en kwaliteit zijn zaken die niet ineens samen gaan....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Vliegtuig bouwen

#40 Bericht door PA1LH »

Ik denk alleen dat zo'n kastje minder dodelijk gaat zijn (zolang je de stekker uit het stopcontact laat ...), dan een frame van een vliegtuig wat niet deugdelijk is gelast.
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Vliegtuig bouwen

#41 Bericht door PA1LH »

Tja, er is op dit moment van mijn kant weinig te melden. Simpelweg omdat ik het zelf even te druk heb om me met het vliegtuig project bezig te houden, maar daar moet binnenkort wel verandering in komen.
Er zijn wel een paar vrijwilligers druk doende.
Het bouwen kost af en toe best wat moeite zo ver ik het heb begrepen.
Materiaal wat niet lijkt te zijn geleverd, of materiaal waarvan twijfel bestaat of het aan de specificaties voldoet.
Dat laatste lijkt dan wel weer in orde te zijn gelukkig.
Ik hoop binnenkort echt meer tijd vrij te kunnen maken voor dit project.
Nu hebben ze op het vliegveld nog een ander project wat nog gedaan moet worden: een Cirrus, welke niet meer luchtwaardig is na een te harde landing, moet worden omgebouwd zodat het geheel straks op een paal bij de ingang van het vliegveld geplaatst kan worden als blikvanger.
Nu moet er aan dat "wrak" nog wat gedaan worden aan reparaties, zodat het geheel toonbaar op de paal gezet kan worden.
Dus nog een leuk project erbij.
alleen nog geen idee of men er momenteel nog wat aan doet, het "wrak" ligt al een tijd op dezelfde plek geloof ik :)
Ach, wegvliegen zal ie niet meer.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vliegtuig bouwen

#42 Bericht door PE2AAB »

Een Cirrus? Dure blikvanger ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Vliegtuig bouwen

#43 Bericht door PA1LH »

Haha, ja. Beestje is afgeschreven nadat ie een te harde landing had gemaakt. De boel was wat ontzet zeg maar, en daardoor afgekeurd en total loss verklaard.
Dus ipv hem naar de schroothoop te sturen leek dit ze wel een mooie oplossing.
Nu nog een mooi plekje voor die paal vinden, de Cirrus beetje toonbaar maken en erop zetten.
Mooi uithangbord.
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Vliegtuig bouwen

#44 Bericht door PA1LH »

Dit is het "slachtoffer".
Las trouwens net hoe dit Cirrus SR20 verhaal eigenlijk in elkaar steekt.
Het blijkt namelijk dat de piloot op het vliegveld van Sint Truiden (Belgie) zich klem had gereden tussen een paar rijen bomen, nadat ie een verkeerde afslag had genomen.
(Nee, zal geen flauwe Belgen moppen er op loslaten deze keer ...).
Maar zoals te zien is aan de vleugel moet er nog wel het 1 en ander aan gedaan worden.
Men is er al mee bezig geweest, maar hij is nog lang niet klaar.
Moet geloof ik nog geschuurd worden, en van nieuwe verflaag voorzien, in de kleuren van het vliegveld .... gfid welke dat zijn eigenlijk :)
En er moet geloof ik nog wat reclame op aangebracht worden.
Leuk project voor de wintermaanden zou ik denken.
Alleen moet er wel tijd en ruimte zijn om er wat aan te gaan doen.

Afbeelding
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vliegtuig bouwen

#45 Bericht door PE2AAB »

Zonde van de kist. Daar ligt voor een paar centen op een hoopje. Wel leuk dat hij een 'nieuw' leven krijgt ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie