Schaalverdeling maken voor paneelmeter

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Schaalverdeling maken voor paneelmeter

#1 Bericht door andre »

Ik moet een schaalverdeling maken voor een paneelmeter, anders als de verdeling en aanduidingen van de bestaande plaat.
Nu weet ik dat hier best wel programma's voor te koop zijn, echter dit is de eerste keer, en wellicht ook de laatste keer dat ik zo iets ga maken, dus om dan daar 100 euries voor uit te geven vind ik wat overdreven.

Is er iets freeware te vinden die zo iets dergelijks kan, is dan ook de vraag. Het is niet zo een gecompliceerde schaal, maar alleen een aanduiding voor output power in Watt's.

73, André
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Schaalverdeling maken voor paneelmeter

#2 Bericht door PB4PT »

Een aantal maanden geleden had ik een vergelijkbare behoefte voor het maken van een schaal voor een ESR meter.
Ik heb toen gebruik gemaakt van GALVA (v2.00) van F5BU.

Dit tool is niet echt intuitief in gebruik, maar werkt verder wel erg goed (en is gratuit, gratis en voor niets).
Aan de rechterkant kun je een schaal definieren met allerhande parameters, terwijl aan de linkerkant de schaal zichtbaar is die je hebt samengesteld.
Het tool komt met allerhande voorbeelden die helpen om datgene te bouwen wat je nodig hebt.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Schaalverdeling maken voor paneelmeter

#3 Bericht door pa4o »


Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Schaalverdeling maken voor paneelmeter

#4 Bericht door PE9ZZ »

Ik had ooit een paneelmeterschaal gescand en met GIMP (freeware Fotosoepkloon) opgeschoond en van nieuwe waarden voorzien (0-1 mA -> 0-300 mA). Uitprinten met laserzoever op stevig fotopapier, klaar.

Tjerk, 9ZZ

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Schaalverdeling maken voor paneelmeter

#5 Bericht door andre »

pa4o schreef:@ Andre

http://tonnesoftware.com/meter2.html

Peter
Hier kom ik wel weer verder mee. Bedankt voor de link.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie