Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#16 Bericht door PA3HMP »

Vaak die je dat 'ruzie' tussen F en N aangezwengeld wordt door bepaalde piraten (ook wel unlis genoemd), helaas het is zo.

Verschil tussen piraten/novice/F tja dat wil niet zo heel veel zeggen over de persoon behalve dat de persoon bewezen heeft bepaalde kennis te bezitten door het behalen van het staats examen, als piraat bezat ik exact dezelfde kennis als wat ik nu heb met mijn F licentie dus het wil niet zeggen dat iemand zonder F niet over dezelfde kennis zou kunnen beschikken.

Of sommige F licentiehouders zich beter vinden dan anderen, Ja, maar dat heeft dan weinig te maken met dat die persoon een F licentie heeft, die persoon heeft het zo hoog in zijn bol dat hij ook zonder licentie vind dat hij beter is dan anderen.

Dus wat dat betreft weinig aantrekken van dergelijke figuren, de amateurwereld is een afspiegeling van de samenleving en daar kun je weinig aan veranderen.
bepaalde repeaters staan er bekend om zoals de 70cm repeater in lelystad dat er van dergelijke dolgedraaide figuren voor komen, gewoon negeren.

Mark

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#17 Bericht door PE1PQX »

Juul - PE0GJG schreef: Kijk en over dit taalgebruik schreef ik nou in m'n bovenstaande bijdrage:

"N of F, het maakt mij geen hol uit." einde citaat.

Juul
Hoe bedoel u?? Is geen woord Frans, Russisch, Spaans of Japans aan...
Er wordt begrepen wat ik bedoel, en daar gaat het toch om?
(Natuurlijk articuleer ik netter als ik door de ether te horen ben)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2MUL
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2015, 07:00
Roepletters: PA2MUL

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#18 Bericht door PA2MUL »

Best anwoordgevers,

Bedankt voor alle support.

Nee, ik laat me echt niet overstuur maken,
maar was benieuwd hoe anderen hier over denken.
Nu dat is duidelijk en met jullie reacties hoop ik
dat de negatieve F amateurs mogelijk iets.....
genuanceerder over deze verschillen gaan denken. Dat er verschillen zijn, weet iedereen en als je een F registratie hebt, KAN en MAG je veel meer, maar BEN je niet meer....!!"
Het is zonde als het NOS netwerk niet door velen wordt gebruikt en ik beleef lol aan de gesprekken, al zijn er verschillende, die ik echt niet snap. Ik leer op mijn oude dag veel. Marcom A was zo'n 25 jaar geleden best moeilijk maar de tijd en techniek heeft niet stil gestaan. Dus ook niet voor mij....!!

Je kunt ook genieten van archeologie zonder een archeoloog te zijn...!
Vast ook van het radioamateurisme zonder F registratie en....... zonder overlast te veroorzaken.

Bedankt allemaal en laten we een eind maken aan deze positieve discussie.

73. Ruud PD2MUL

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#19 Bericht door bubbe »

Zit ook vaak te luisteren naar de nos en non repeaters . Maar wat mij opvalt is wel dat er ook wel een verschil is met waar die amateurs wegkomen . Bijvoorbeeld de amateurs uit de richting van noord en zuid Holland gaan veel goedmoediger met elkaar om dan bijvoorbeeld amateurs uit Friesland . Toevallig vorige week nog een een gesprek op gevangen die kreeg er een meneer een uitbrander van een andere amateur over de achtergrond lawaai (was af en toe een keer een vogeltje te horen . Niet hinderlijk) ja als hij geen minder lawaai had hoefte hij niet weer op de non repeater te komen want dan kreeg hij geen gehoor meer en dat i direct wou stoppen met het gesprek . Denk nou dat kon ook wel minder . Dus denk niet eens zo dat het verschil tussen n en f licentie ligt maar meer tussen de provincie's ligt
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#20 Bericht door PC1TK »

Ja ik ben net een jaar lang zendamateur .. en heb veel te veel tijd verpruts door een verkeerd beeld te hebben van een zendamateur . Ik vermoed zo maar dat onder N amateurs veel zitten die nog moeten leren hoe het hoort ( lijkt me logies) . En der zullen ook zat F amateurs zijn die nooit geleerd hebben hoe het hoort .. ander ging je niet zo te keer toch ? Hoorde gisteren ook iets wat nergens thuis hoort … En dat was geen N amateur . Maar ook zendamateurs zijn net mensen .. en mensen zijn nou een maal niet perfect .

Als je mij vraagt wat ik het afleglopen jaar als nieuweling geleerd heb … dan is dat toch wel dat over het algemeen zendamateurs leuke mensen zijn . En ik toch heeeeel veel jaren terug mijn licentie had moeten halen . En mij vooral niet meer te storen en voor al niet meer in te mengen in de eeuwig durende F versus N discussie .

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#21 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1PQX schreef:
Juul - PE0GJG schreef: Kijk en over dit taalgebruik schreef ik nou in m'n bovenstaande bijdrage:

"N of F, het maakt mij geen hol uit." einde citaat.

Juul
Hoe bedoel u?? Is geen woord Frans, Russisch, Spaans of Japans aan...
Er wordt begrepen wat ik bedoel, en daar gaat het toch om?
(Natuurlijk articuleer ik netter als ik door de ether te horen ben)
Dag André,

Ik merk al dat jij dergelijk taal gebruik dus heel normaal vindt.
Ben ik blij dat ik dergelijke taal niet gebruik.
En je schrijft: "Er wordt begrepen wat ik bedoel, en daar gaat het toch om? "

Zo ken ik er nog wel een paar, als dat kennelijk een vrijbrief is om dat soort taal of erger te gebruiken……
Aangenomen dat je kinderen hebt, vindt jij allemaal Ok als ze dat te pas en te onpas gebruiken?

En je bedoeld met articuleren waarschijnlijk dat je dergelijke bewoordingen in de ether niet gebruikt?
Dan weet je waarschijnlijk niet wat het woord articuleren betekent.

http://www.spreeksucces.nl/spreken/articuleren/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Articulatie


Maar goed we dwalen af…………

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#22 Bericht door elsinga »

[mod] Juul gaf het al aan, we dwalen af. En het begint nu op elkaar zaken onder de neus wrijven te lijken en dat soort persoonlijk dingen is niet nodig. Oftewel: gewoon back on-topic en vriendelijk zijn. ;) [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#23 Bericht door PD0AC »

Ik kan me de tijd niet heugen dat ik 'discriminatie' van F-amateurs heb kunnen constateren (integendeel), of het moet terugvoeren naar de begintijd met die zes D-kanalen.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

verwijderd

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#24 Bericht door verwijderd »

Het is maar goed dat Elsinga al heeft in gegrepen want anders had ik meneer Juul wel "een koekje van eigen deeg" willen geven(een zin die je ook anders kan uitleggen aangezien een koekje een lekkernij is en uit deeg kan bestaan) het is maar hoe je iets wilt lezen en begrijpen.

Het is maar hoe je ergens tegen aan kijkt, "glas half leeg of half vol".

In ieder geval voor de topicstarter PD2MUL. Je hebt het zelf al aangegeven dat het niets uit maakt welk papiertje je bezit.
Ik heb namelijk nog steeds mijn strikdiploma van de tijd dat ik in Groep 2 zat van de lagere school, daarna nog verscheidene papieren bij gekomen maar sommige vinden mijn toch een ongelooflijke eikel(vrucht van een eik, of iets wat boven aan je penis, enfin... ) en andere houden ziels veel van mij ..... !
Dat is iets wat menigeen in hun gehele leven zal tegenkomen en ervaren. Mensen die je mogen, iets gunnen en andere juist niet. Mensen waar je prettig naar luistert of juist waar jij, je aan stoort.

Conclusie, de mens daar gaat het over of je nu F, N, B rijbewijs, vaarbewijs, vliegbrevet, lang, dik, dun, arm, rijk, zwart, geel of pimpelpaars met gele stippen ben of heeft, zal mij persoonlijk een biet interesseren(ook weer zo'n leuke voor de taalpuristen ....)
Het is namelijk de afspiegeling van onze maatschappij waar we in leven.

Met andere woorden doe wat je wilt, je ben een vrij mens, geniet, luister, leer, proef, communiceer, probeer en nog veel meer.....
Ik persoonlijk doe dat ook en kan het je aanraden "Ad dies vitae" (voor de rest van mijn leven)

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#25 Bericht door pa8w »

Tja, Ruud,

Zelfs een positieve discussie stop je niet zomaar op dit forum... :wink:
Zoals iemand al zei; zendamateurs zijn een soort doorsnee van de samenleving.
Je komt er dus van alles tegen, en helaas is het zo dat intelligentie helemaal niets te maken heeft met gezond verstand.
De meest briljante geleerden kibbelen met elkaar als kwajongens om een zak knikkers.
Mensen die zich meer voelen dan de rest zie ik zowel bij de D'tjes als de F'jes.
Wel heeft menig hoog opgeleide een voorsprong in een discussie vanwege zijn taalkundige vaardigheden.
M.a.w. hij wint de discussie al heeft hij geen gelijk.
Een -gelukkig kleine- "elite" heeft taalkundige overmacht tot een soort van kunstvorm verheven en probeert zich op die manier van de massa te onderscheiden. (misschien is dat eigenlijk hun hobby?)
Er zijn ook diersoorten die zich (of bepaalde lichaamsdelen) opblazen om te imponeren dus het zal wel daarmee moeten worden vergeleken.
Best vermakelijk maar het gaat snel vervelen.
Tussen zowel D en F zendamateurs zitten gelukkig ook talloze talentvolle, behulpzame en toch bescheiden mensen.
Je moet ze soms een beetje zoeken want ze maken een stuk minder herrie dan de eerdergenoemde categorie.

Dus, negeer de mafketels en doe lekker je ding als zendamateur.

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

PA2MUL
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2015, 07:00
Roepletters: PA2MUL

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#26 Bericht door PA2MUL »

Een betere afsluiting dan die van mij.
Dank.

73 Ruud PD2MUL

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#27 Bericht door Juul - PE0GJG »

PB5X schreef:Het is maar goed dat Elsinga al heeft in gegrepen want anders had ik meneer Juul wel "een koekje van eigen deeg" willen geven(een zin die je ook anders kan uitleggen aangezien een koekje een lekkernij is en uit deeg kan bestaan) het is maar hoe je iets wilt lezen en begrijpen.

Het is maar hoe je ergens tegen aan kijkt, "glas half leeg of half vol".

In ieder geval voor de topicstarter PD2MUL. Je hebt het zelf al aangegeven dat het niets uit maakt welk papiertje je bezit.
Ik heb namelijk nog steeds mijn strikdiploma van de tijd dat ik in Groep 2 zat van de lagere school, daarna nog verscheidene papieren bij gekomen maar sommige vinden mijn toch een ongelooflijke eikel(vrucht van een eik, of iets wat boven aan je penis, enfin... ) en andere houden ziels veel van mij ..... !
Dat is iets wat menigeen in hun gehele leven zal tegenkomen en ervaren. Mensen die je mogen, iets gunnen en andere juist niet. Mensen waar je prettig naar luistert of juist waar jij, je aan stoort.

Conclusie, de mens daar gaat het over of je nu F, N, B rijbewijs, vaarbewijs, vliegbrevet, lang, dik, dun, arm, rijk, zwart, geel of pimpelpaars met gele stippen ben of heeft, zal mij persoonlijk een biet interesseren(ook weer zo'n leuke voor de taalpuristen ....)
Het is namelijk de afspiegeling van onze maatschappij waar we in leven.

Met andere woorden doe wat je wilt, je ben een vrij mens, geniet, luister, leer, proef, communiceer, probeer en nog veel meer.....
Ik persoonlijk doe dat ook en kan het je aanraden "Ad dies vitae" (voor de rest van mijn leven)
Roberto,

Mail mij dan maar even, zou ik op prijs stellen. Anders blijft het "hangen".

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

verwijderd

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#28 Bericht door verwijderd »

Roberto,

Mail mij dan maar even, zou ik op prijs stellen. Anders blijft het "hangen".

Juul[/quote]

Ik zou op prijs stellen dat als U iets wilt mij maar te mailen i.p.v. ik u.

Voor mijn "hangt" er namelijk niets en was ik vrij duidelijk.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#29 Bericht door pb1a »

Iedereen is gewoon gelijk N of F amateur. Voor mij is er geen enkel verschil!!

Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#30 Bericht door PA1OKZ »

PD2MUL schreef:Vandaag genoten van de fantastische uitbreiding van het NOS repeater netwerk. Wat een geweldig werk is er weer verricht door de OMs van Hobbyscoop.
Jammer dat dit fijne netwerk een klankbodem was voor enkele F zendamateurs die de N gelicenseerde mederadio liefhebbers (zoals ik dus) als paria's en ethervervuilers neerzetten. Ze kregen gelukkig tegengas, maar het maakt mij toch terughoudender op de band uit te komen.
73 Ruud. PD2MUL
Beste Ruud,

F registratiehouders die niet in staat zijn om hun mede amateurs uit een andere categorie als gelijke te zien zijn wat mij betreft hun registratie te schande en niet waard.

Laat je vooral niet van de wijs brengen door die enkeling en maak je QSO met volle overtuiging. We hebben elkaar meerdere keren gesproken op PI2NOS en dat was me bijzonder aangenaam. De wijze van conversatie was van uitstekend niveau, dat kan je niet van alle F geregistreerden zeggen.

73,

Mischa, PA1OKZ

Gesloten