Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA2MUL
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2015, 07:00
Roepletters: PA2MUL

Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#1 Bericht door PA2MUL »

Vandaag genoten van de fantastische uitbreiding van het NOS repeater netwerk. Wat een geweldig werk is er weer verricht door de OMs van Hobbyscoop.¡
Jammer dat dit fijne netwerk een klankbodem was voor enkele F zendamateurs die de N gelicenseerde mederadio liefhebbers (zoals ik dus) als paria's en ethervervuilers neerzetten. Ze kregen gelukkig tegengas, maar het maakt mij toch terughoudender op de band uit te komen.
Ja, N amateurs hebben en eenvoudiger examen gedaan dat is evident. In veel gevallen is ook de
technische kennis veel groter van de Fen. De N amateur accepteert terecht het ruime werkgebied van de F amateur en hoopt op steun en advies te krijgen (zoals ik gelukkig al ervaren heb) Toch viel mij de generaliserende uitspraken over De "Ners" zwaar tegen en had ik, toen ik door "trial and error zelfstudie" de N registratie behaalde, dat beslist niet verwacht.
Niet alle Ners hebben het technisch inzicht de capaciteiten of het doorzettingsvermogen naar F door te groeien. In mijn geval op 68 jarige leeftijd toch met fabriekszenders HF te mogen werken vind ik een vreugde en vanuit een appartement is dat met 25 watt net te doen.
Maar deze NOS ervaring stemt mij toch wat droef. Wie neemt mij (lees ons) zoals ik ben en wie niet?
Gelukkig is het merendeel van alle amateurs sympatiek naar iedereen toe. Anders is er altijd nog Hamsphere 4 waar gelicenseerden en ongelicenceerden vredig met elkaar QSOs maken.
73 Ruud. PD2MUL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#2 Bericht door PE2AAB »

Trek het je niet aan Ruud,

We zijn geen F of N maar radio enthausiastelingen ;-)

Ik ben ook begonnen met N en vanwege het feit dat ik ATV wilde uitzenden heb ik F gedaan.
Wij hebben een hechte groep amateurs hier in de regio zowel N als F. Geen verschillen wat ons betreft.

Gelukkig hebben we allemaal plezier met de hobby ;-)

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#3 Bericht door PF9ZX »

Als je, net als ik, NOS iedere dag op luister hebt staan, dan weet je ook dat je niet alles te serieus moet nemen wat je daar hoort. En als het wel als serieus bedoeld was dan is er vrijwel altijd wel iemand die even "ingrijpt".

Kort gezegd en geschreven; maak je niet druk. :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5126
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ruud,

Jammer deze ervaring. Net zoals in de maatschappij zijn er op de band altijd mensen die zich "meer" voelen.

Laat je niet ontmoedigen en kijk eens op simplex frequenties of je leuke qso's kan maken.
Er zijn meer frequenties dan alleen repeaters. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#5 Bericht door johnvdpas »

Pff... Het zegt meer over het niveau van een F-er die zegt dat een N amateur een paria is en een bandbevuiler dan over een willekeurige n amateur...

Ten eerste als iemand dat zegt denk ik dat hij echt trots is op zijn F papiertje en dat met veel pijn en moeite gehaald heeft en verder niet al te snugger is, zeker niet op sociaal gebied.

Bedoel iemand met een CE rijbewijs is ook niet per definitie slimmer dan een ander met een B rijbewijs.

Er zijn ook mensen met N die gewoon een universitaire of hogeschool opleiding hebben afgerond. (Ik ken er toevallig dus zeg niet dat ze niet bestaan) Natuurlijk zijn deze bij de F amateurs meer aanwezig, maar er zijn ook genoeg F amateurs met alleen LTS. (Ja die zijn er, en wat maakt het uit)

Conclusie het is allemaal kolder. Op basis hiervan kun je namelijk totaal niets over een persoon zeggen, behalve dan dat hij op radio technisch gebied in het algemeen minder weet dan een F-er, maar zelfs dat is niet altijd waar.

Wat wel waar is, wil je meer op radio en amateur gebied dan zul je F moeten halen.

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#6 Bericht door pe1cmo »

Dit is een zelfde soort discussie als je het over zendamateurs hebt (amateur die wel eens wat maakt), of centamateurs. (amateurs die alles kopen).

Voor mij is elke amateur gelijk :D
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#7 Bericht door SWL nl 5321 »

PE2AAB schreef:Trek het je niet aan Ruud,

We zijn geen F of N maar radio enthausiastelingen ;-)

Ik ben ook begonnen met N en vanwege het feit dat ik ATV wilde uitzenden heb ik F gedaan.
Wij hebben een hechte groep amateurs hier in de regio zowel N als F. Geen verschillen wat ons betreft.

Gelukkig hebben we allemaal plezier met de hobby ;-)

Rick
Nou Rick als wederom het "gedoe"over de verschillende categorieen en wetenschappraatjes elkaars respect te kort doet,

blijf ik een SWL.....

kennis en kunde van de hobby maakt macht
zelfs zonder verbintenis aan verenigingen


begrip voor de blaaskikkers ten spijt

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#8 Bericht door Bert_1 »

Maak hier eens een poll van dan zul je zien dat er maar weinig F'ers op N'ers neerkijken. In het land der blinden is eenoog koning want ook met F sta je niet bovenaan in wetenschappersland (voor sommigen misschien een verassing?). Ik zie genoeg voorbij komen waar ik geen kaas van gegeten heb in ieder geval wat maar aangeeft dat F niet zaligmakend is.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Het is een discussie die er al was toen ik "actief" werd in de begin jaren 70.
Generaliserend en door de bank genomen waren de zendamateurs vroeger meestal mensen die een raakvlak hadden met electronica. Ik dacht altijd "ingenieurs".
Van mij mogen mensen met minder kennis om welke reden dan ook onze frequenties bevolken.
Ik zelf ben electronisch geschoold, HTS in de jaren 60, maar ik ken ook zendamateurs die voor het examen nog nooit met weerstanden tc. gespeeld hadden.
Prima, denk ik dan.

Waar ik tegenwoordig wel ernstige bezwaren tegen heb is het taalgebruik, ik vraag mij wel eens af, hoe zou dat nou komen?
Ik luister hier wel eens naar de "plaatselijke" repeater en dan hoor ik soms termen als;"het zal me aan me reet roesten………" en de rest zal ik maar weg laten. Ik woon zelf in de Biblebelt en denk dan wel eens zouden ze dat op Zondag………….?
Misschien moet een socioloog eens een onderzoek doen, om te kijken naar de achtergrond en welke "vergunning" deze mensen met een dergelijk taal gebruik hebben.
Wat ik wel weet dat het in de jaren 70 en begin jaren 80 nauwelijks of eigenlijk niet voor kwam.

Maar het zal wel net zo zijn als met de z.g. "sociale media", geef mensen een tool om iets te publiceren en ze gooien iets op Internet, meestal anoniem, en realiseren zich niet wat ze doen en gaan dan pas lezen wat ze geschreven hebben. En soms, soms, denken ze dan "oeps……"

Maar van mij is een ieder welkom, mits…………

Juul

PS zal wel weer een hoop reacties krijgen, maar dan wel graag met eigen echte naam, graag.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#10 Bericht door pa1bvm »

ik ben begonnen als amateur met 10 watt uit een gekocht setje en 6 vaste FM-frequenties op 2- meter
antenne was een 1/4 golf sprietje op de CV ketel ..

en ik kon rustig qso's maken zonder elke keer uit het raam te kijken of er geen peilauto door de straat reed.
heel veel plezier gehad ....maat ik hoorde ook lieden QSo's maken over vele honderden kilometers dat wilde ik ook
dus ben ik maar eens op bezoek gegaan bij een paar van DX-kanonnen uit het verleden...

ik wilde ook in ssb via meteoren of aurora QSO's maken ...
het is is een naar virus .. maar elke zend amateur heeft het ..

er is geen genezing .. er is geen weg terug .. het wordt alleen maar erger
oud of jong met N of F of met of zonder CW .. allemaal hetzelfde virus ..
een nieuw DXCC wil nog wel eens tijdelijk werken als medicijn ..soms helpt een bouw project
..maar echt het leukste is om iemand anders die nog geen amateur is ook aan te steken met dit virus .

en ja er zullen wel wrijvingen zijn tussen F en N en wel CW of geen CW ..
of QRO en QRP .Er zijn altijd lieden die het beter weten , die betere spullen hebben en die sneller kunnen seinen.

tja ..maar wel hebben we hetzelfde virus ..

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#11 Bericht door PE2AAB »

Zoals PA1BVM zegt.

Precies dat.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#12 Bericht door PA3EYC »

Ruud,
laat je niet overstuur maken door die enkeling (of paar) die, koste wat het kost, het verschil in N en F op een minder fijne manier blijven benadrukken.
Het legt er vooral aan hoe jij hiermee omgaat:
Laat jij je hobby vergallen door een paar van die lieden die absoluut niet de meerderheid van de zendamateurs vertegenwoordigen?
Of zeg je "lul maar een eind aan", ik geniet van de mogelijkheden die ik heb.
Ik zou me absoluut op dat laatste concentreren en daarvan genieten. Dan zal blijken dat je van dat eerste veel minder last hebt.
Veel succes met de hobby.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#13 Bericht door PE1PQX »

N of F, het maakt mij geen hol uit. Degenen die er anders over denken zijn mij geen knip voor de neus waard.
Goed, een N-examen is wat 'eenvoudiger' dan die voor F, maar daarom is een N niets minder waard in mijn ogen.
Zoals al aangegeven is: er zijn N mensen die veel meer weten dan ik als F, kan ik mooi gebruik van maken mocht het nodig zijn ;)

Gewoon je eigen ding doen en staat iemand anders dat niet aan kijkt die maar de andere kant op.

We zijn gelijk, hebben (als het goed is) dezelfde interesses...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1PQX schreef:N of F, het maakt mij geen hol uit. Degenen die er anders over denken zijn mij geen knip voor de neus waard.
Goed, een N-examen is wat 'eenvoudiger' dan die voor F, maar daarom is een N niets minder waard in mijn ogen.
Zoals al aangegeven is: er zijn N mensen die veel meer weten dan ik als F, kan ik mooi gebruik van maken mocht het nodig zijn ;)

Gewoon je eigen ding doen en staat iemand anders dat niet aan kijkt die maar de andere kant op.

We zijn gelijk, hebben (als het goed is) dezelfde interesses...

Kijk en over dit taalgebruik schreef ik nou in m'n bovenstaande bijdrage:

"N of F, het maakt mij geen hol uit." einde citaat.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Jammer de controverse tussen N en sommige Fen....!!!

#15 Bericht door PA1LH »

Zat gisteravond ook nog even mee te luisteren naar PI2NOS, maar wat een droefenis weer, man man man.
Beste is dan maar om je zender uit te schakelen of een andere frequentie op te zoeken, want soms is het echt bij het kinderachtige af.
Leon - PA1LH.

Gesloten