Mini loop met swr indicator

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON4RUB
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 jun 2013, 10:46
Roepletters: ON4RUB
Locatie: evergem
Contacteer:

Mini loop met swr indicator

#1 Bericht door ON4RUB »

Hallo beste Om's,

Ik zit al een tijdje te broeden op een idee maar mijn technische kennis is maar beperkt vandaar dat ik hier even informeer.

Ik zou heel graag een QRp antenne maken (10-40m) voor gebruik met maw 5 Watt

Ik zou de techniek van de wonderwand loop antenne met capacitieve koppeling willen combineren met de Tayloe SWR Indicator/Bridge Kit van qrpkits.com

combinatie van eerder vernoemde zaken geeft me volgend schema:
Clipboard01.jpg
Mijn vraag is nu of dit werkbaar zou zijn?

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Mini loop met swr indicator

#2 Bericht door PH2LB »

Zo'n SWR indicator gebruik ik ook voor mijn QRP spul. Soms beetje lastig te zien in het daglicht (zekers met volle zon). Maar voor overal prima te gebruiken.

Ik zelf een iets ander schema voor de SWR indicator, maar het ontwerp wat jij hebt, heb ik vaker gezien.

Over het loop gedeelte kan ik weinig zeggen.
Bijlagen
swr_circ.jpg
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Mini loop met swr indicator

#3 Bericht door PD7CW »

Hallo RUB,

Jouw schakeling lijkt niet werkbaar. Je koppelt de loop op het meest hoog-ohmige punt, dáár waar opslingering van spanning het hoogst hoort te kunnen zijn maar nu gedempt zal worden.
Als je de voorbeelden bekijkt zie je dat een lus, of deel van een lus (zoals is getekend) wordt aangebracht in het laag-ohmige deel van de loop. Hierdoor is het mogelijk een uitgangsimpedantie te verkrijgen die dicht bij de gewenste ligt zonder een impedantie transformator in te hoeven zetten.
Ik neem aan dat voorbeelden van deze afmetingen op internet te vinden zijn.

Succes Cees
Bijlagen
Clipboard02.jpg

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Mini loop met swr indicator

#4 Bericht door pa0ejh »

De loop zal best wel werken alhoewel de efficientie niet geweldig zal zijn.

De Ringkern met 18wdg is iets van 2uH, zo ook de Loop.

Met de Afstem C wordt het geheel in resonantie gebracht.

De inkoppeling is de aftakking op 2wdg. van de koude kant van de ringkern.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Mini loop met swr indicator

#5 Bericht door PD7CW »

Je kunt ook de transformatieverhouding van de ringkern beschouwen en met een wikkelverhouding van 1 : (1+8) kom ik dan op 9 x 9 x 50 = 4050 ohm impedantie waarmee de loop belast wordt. Dit lijkt me aan de lage kant. Het is naar mijn mening om dié reden dat je deze wijze van koppeling weinig tegen komt en de voorkeur uit gaat naar een koppellus in dát deel van de loop waar de stromen het hoogst zijn, tegenover de condensator.

Cees

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mini loop met swr indicator

#6 Bericht door PA0RAB »

Cees. ON4RUB en meelezers
Ik klets een aantal aantekeningen nu uit CQ DL Jaartal e.d onbekend.1970-1980 ? Even over je opmerkingen rond wel of geen koppelus en de kringimpedantie bij de Loop en m'n praktische ervaringen met het systeem
.
Als eerste de optische SWR meter Handig en VEEL gebruikt systeempje. Nadeel is dat de weerstanden het maximale vermogen bepalen
Parallelschakeling van weerstanden wordt ook toegepast zie Ilertuner van Javier uitstekend bouwpakketje(geen provisie !!)
En als 2e nadeel lichtopbrengst van de Led.Vaak wordt daarom eengrote helderheid led aanbevolen. Wat "spelerijen" met het windingen aantal van d meetspoel wil ook wel helpen.
Dan men heeft er een Led in gezet om het "ruwe qrp rugzak transport" mogelijk te maken .Het Ledje kan best een metertje zijn

De aantekeningen rond de loopantennes zijn eigenlijk gemaakt om praktisch er wat mee te spelen om wijzer te worden.
Vele ervaringen wijzer die het begrip rond het hoe en waarom wat lastiger maken
Wanneer Cees opmerkt dat het systeem van de loop hoogohmig is heeft hij volkomen gelijk CQ DL noemt waarden tussen 3,5 en 5,5kilo Ohm .Praktisch vond ik 4,2 en 5 k Dus de genoemde 4050 zit aardig in de buurt (werkbaar)
De artikelen uit CQ DL spraken steeds over een 1:10 aanpassing dmv koppellus of aanpastrafo.
De schrijver gaf de voorkeur voor aanpaslus simpel vanwege gemak meet 1/10 van de omtrek en zet dat stuk af vanuit midden.
Een mede schrijver vond dat niet zo goed want hij had bemerkt dat een echte koppel lus de loop scheidde van de ontvanger/zender
Ben het met beiden eens van uit ervaringen. En die 1 :10 koppellus(tov loopomtrek) geeft 5 K loopimpedantie Je kunt wat rommelen met de koppelassen en koppelafstand
Even een waarschuwing
tot een vermogen van 5 a 7,5 Watt kan er een goede kwaliteit polyvaricon gebruikt worden . Meer ? eerst een cursus rooksignalen bij de Indianen in Nevada volgen
De afstem C vervangen door een luchtvariant met 1,5 mm of meer plaatafstand werkt ook zonder die cursus

Al met al een leuk knutselprojectje voor een verregend week-end
En als dan het ledje uitgaat en even later QRZ klinkt .....

55 met de knutsel en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
ON4RUB
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 jun 2013, 10:46
Roepletters: ON4RUB
Locatie: evergem
Contacteer:

Re: Mini loop met swr indicator

#7 Bericht door ON4RUB »

pa0ejh schreef:De loop zal best wel werken alhoewel de efficientie niet geweldig zal zijn.

De Ringkern met 18wdg is iets van 2uH, zo ook de Loop.

Met de Afstem C wordt het geheel in resonantie gebracht.

De inkoppeling is de aftakking op 2wdg. van de koude kant van de ringkern.
allen, bedankt voor het antwoorden.

@pa0ejh: dat de efficiëntie niet geweldig zal zijn daar maakte ik me al weinig illusie over, maar ik zou het gewoon eens graag opbouwen bij wijze van experiment. De kleine wonderwand-loop werkt volgens het zelfde principe en ondanks zijn inefficiëntie werkt het wel.
Ik had ook volgende site met tests gevonden: http://k1fm.us/2015/07/k1fm-mini-magnetic-loop-2-0/

vandaar ook mijn inspiratie om het te gaan combineren met de swr bridge.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Mini loop met swr indicator

#8 Bericht door pa0ejh »

@RUB Hallo.

Ja, werken zal het zeker wel, zoals in de Video op de Wimo site.

Ik weet niet met welke Zender je de loop wilt gebruiken, als ie een Swr meter
heeft, dan is die Bridge niet nodig, en met hoeveel vermogen, want dat wordt
bepaald door de Afstem C, als dat een PolyVarcon is dan zal 5W het maximum
zijn...wil je meer vermogen dan zal je een C met luchtisolatie moeten gebruiken.

Als je op 20m wilt werken dan kun je de Loop al ontvangstmatig afstellen, op
het sterkste signaal dus, dan hoef je bij Zenden alleen maar op de beste SWR
afteregelen, je zit dan al in buurt .....

Van welk materiaal wil de Loop maken? en hoe groot? 45cm diameter zoals de WonderWand?

Je kan ook eens op de Site van PD7MAA kijken http://pa-11019.blogspot.nl/
die heeft ook meerdere Loops gemaakt.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie