Lineaire strubbelingen

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Lineaire strubbelingen

#211 Bericht door pe1rea »

De scoop is het 200 MHz zusje van onderstaande....

Afbeelding
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Lineaire strubbelingen

#212 Bericht door PA2RU »

PE0AGO schreef: Fatsoenlijk uiteraard in die zin dat de scoop geschikt is voor de uit te voeren meting, met speelgoed blijft het gissen/missen.
Als die scope tot 200MHz gaat dan zou het gewoon moeten gaan denk ik..
Dummy er op en dan de spanning meten...met de wet van ohm kom je dan wel verder ;)

Wel opletten dat de probe het aankan :mrgreen:
73 René PA2RU

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lineaire strubbelingen

#213 Bericht door pa1bvm »

wat zijn eigenlijk de maten van de Lecher .. ( onze duitse vrienden noemen dat vaak een Topfkreis)
en dan ook de maten van de ruimte die om de lecher zit

ik kan me iets herinneren van de verhouding tussen de afmeting ( in breedte) van lecher versus vrije trillings ruimte
moet wel in de boeken duiken voor concrete waardes en effecten ..
en daar zit dan ook een relatie naar efficienty tussen

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Lineaire strubbelingen

#214 Bericht door PA3DJS »

PA2RU schreef:
PE0AGO schreef: Fatsoenlijk uiteraard in die zin dat de scoop geschikt is voor de uit te voeren meting, met speelgoed blijft het gissen/missen.
Als die scope tot 200MHz gaat dan zou het gewoon moeten gaan denk ik..
Dummy er op en dan de spanning meten...met de wet van ohm kom je dan wel verder ;)

Wel opletten dat de probe het aankan :mrgreen:
Het lukt juist niet zonder correctie, vanwege dat die 200 MHz een -3 dB specificatie is. Zoek even op oscilloscope bandwidth specification, dan wordt het snel duidelijk.

De opmerking over de probe is wel een goede, want bij 145 MHz neemt de maximale spanning die je met je probe mag meten behoorlijk af, en je hebt de afwijking van de probe zelf. Zelf een weerstandsdeler maken is een prima optie, en die kun je ook zelf nameten.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Lineaire strubbelingen

#215 Bericht door Radioot »

Het punt is dat een ongeschikt meetinstrument wederom voor veel onnodige ruis in de discussie kan zorgen.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Lineaire strubbelingen

#216 Bericht door pe1rea »

Onthoud dat ook vogels forse afwijkingen kunnen hebben...
Kan zomaar 5 tot 10 procent schelen....
En wat de scoop aangaat, als je niet weet hoe je meten moet, dan is alles overkill.....
Je kent je apparatuur.
Met de Phillips 50 MHz scoop kan ik prima zien of iets occileert op 2 meter, ik moet er alleen geen absolute waarde aan de waardes hechten.
Maar het verschil tussen wel of niet werken is uitstekend zichtbaar.
Ergo, met een Tex 475 kan je uitstekend het vermogen binnen de marges bepalen, beter dan met de blijkbaar onbetrouwbare Daiwa.
Daar heb je helemaal geen spectrumanalisator voor nodig.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Lineaire strubbelingen

#217 Bericht door PD7CW »

Radioot schreef:Het punt is dat een ongeschikt meetinstrument wederom voor veel onnodige ruis in de discussie kan zorgen.

Radioot,
[verwijderd door elsinga, onnodig op de man spelen] ga er maar van uit dat een meet- en regeltechnicus dié instrumenten inzet die voor het in beeld brengen van een probleem nodig zijn.

Als je zelf wat over een dipper wilt leren lees dan je eigen draadje nog maar eens door dat je onlangs zelf publiceerde, 5 augustus j.l. Lees daarbij ook de bijgevoegde beschrijving van Rob Kalmeijer en wat geschreven wordt over een dipper.
Radioot schreef:http://www.robkalmeijer.nl/techniek/ele ... 2/page836/

O ja dat ding werkte niet, maar dat zal wel aan mij hebben gelegen of aan de veel te korte antenne.
Uiteraard heb ik méér apparatuur in mijn shack maar heb ik alleen even de dipper getoond in het draadje over de : PKW Wonder Balun. Ik had ook een HF generator kunnen gebruiken maar moest voor de netwerkanalyse tóch twee ingangssignalen hebben die in tegen fase waren, de dipper was daarvoor het eenvoudigst aan te passen en gezien de nulmethode ruimschoots voldoende om aan mijn eisen te voldoen.

Dat ik in dit draadje nooit over een dipper geschreven heb is logisch als je kennis van zaken hebt.

Als je even terug leest in dit draadje wat ik over onderhanden zijnde versterker geschreven heb en aanneemt dat ik óók de instrumenten in huis heb om voor wat dát betreft de vinger op de zere plaats te leggen dan blijft alleen een volgende suggestie over als aanvulling op adviezen die ik al gegeven heb. Marcel mag als hij wil wel even langskomen om zijn versterker door te laten meten als hij interesse heeft.
Helaas heeft e.e.a. wel een keerzijde.
Kosten gemaakt door de grote reisafstand, wellicht aangevuld met daaruit volgende noodzakelijke modificaties zouden wel eens zó hoog kunnen zijn dat hij voor het geld veel beter een andere versterker had kunnen kopen. Dit is overigens een bekend verschijnsel waarmee we in forums worden geconfronteerd, het ‘point of no return’ is al gepasseerd voordat een dergelijk voorwerp in een draadje wordt gepresenteerd.
Blijft over als men twijfelt aan de optimale werking ervan, (1) aanbieden aan een bedrijf of firma die bekend is met de techniek rond deze versterkers of (2) zelf knutselen met de middelen die men heeft of kan lenen en genoegen nemen met de werking van de versterker zoals die te bereiken is.
Als Marcel de 2e route wil gaan volgen dan zullen er nog vele bladzijden geschreven worden maar zal er, ook dán, van mijn zijde NIETS over een dipper te lezen zijn.

Cees

Alleen kleine tekstfouten verwijderd nadat het volgende bericht al verschenen was.
Laatst gewijzigd door PD7CW op 12 sep 2015, 11:05, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Lineaire strubbelingen

#218 Bericht door PE0AGO »

Hier kan men naar toe om meetinstrumenten te controleren/justeren/kalibreren ................... http://pamicrowaves.nl/website/index.ph ... e&Itemid=1

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#219 Bericht door ----- »

Ik beschouw het proberen aan de gang te krijgen van deze lineair onderdeel van de hobby. Vind het ook niet vervelend ofzo. Allemaal zeer leerzaam. en ja, kant en klaar kopen is gemakkelijker.
Tot nu toe heeft al het experimenteer nog niet veel gekost. (maar ook niet veel opgeleverd :wink: ). Mooie meetapparatuur willen we allemaal. maar ja, daar hangt een prijskaartje aan en hoewel het zeer veel gemakkelijker wordt met goede meet apparatuur vind ik het werken met de middelen die je hebt ook een uitdaging. De precisie van de Daiwa CN101 wordt na calibratie, door FRI trouwens als zeer redelijk omschreven.

Verder heb ik een paar aluminium plaatjes gezaagd van een oude deksel. daarmee ga ik een luchtcondensator maken als vervanging van de PCB-C. Om voldoende capaciteit te krijgen wil ik héte plaat tussen twee geaarde platen klemmen met teflon afstand plaatjes. Ik zal een paar foto's posten als het idee wat duidelijker is.

Ik heb ook nog een meting gedaan met onderstaand circuit. daarmee meet ik ~130 Volt over de 100K weerstand. dat zou betekenen dat het vermogen over de 50 Ohm weerstand ruim 170 Watt is.

Hopelijk kan ik donderdag een meting met de bird doen.
Bijlagen
wattmeter.png
wattmeter.png (6.04 KiB) 5303 keer bekeken

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Lineaire strubbelingen

#220 Bericht door PE0AGO »

Mooie meetapparatuur kan men zelf bouwen dan valt het prijskaartje wel mee!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lineaire strubbelingen

#221 Bericht door pa1bvm »

@pg8m

gewoon doorprutsen .. dit is toch een hobby ???
komt natuurlijk allemaal dik in orde .. met een beetje mazzel doet ie het net zo tegen de Leoniden
of worden het de geminiden ..

ben ooit maanden zoet geweest met een GU74B eindtrapje ik kreeg wel flink wat output maar rendement was zo 40 a 55 %

achteraf heeel simpel .. ik had onder en boven deksel " cavity " van " gewoon " ijzer gemaakt
later vervangen door onder deksel van aluminium en boven deksel van koper
scheelde ruim 20% output .. kwam ik zo tegen de 65% .. dat vond ik wel genoeg ..


zal ik die vette doorknob C naar je opsturen ????
dan de lecher aanpassen

PCB -C eruit .. daar lecher aan aarde vastmaken zeker iets van 8 x M4 boutjes+moertjes gebruiken ( geen RVS types !! , maar messing oid )

en dan die doorknob tussen Anode buis en lecher plaatsen

beste is denk hele huidige lecher verwijderen ( bewaren ) en een andere maken

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Lineaire strubbelingen

#222 Bericht door pa1bvm »

nog even over de afmetingen van de Lecher en de afmeting van de " ruimte " waar de lecher in zit

ik vond deze twee plaatjes ..

D/d zo ongeveer3,64 .... dat is blijkbaar de ideale wereld ...
maar deze plaatjes komen wel uit een tijdperk waar digitale analyzers niet bestonde



topfkreis-1.pdf
(1.05 MiB) 197 keer gedownload
topfkreis-2.pdf
(870.65 KiB) 179 keer gedownload

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#223 Bericht door ----- »

Eindelijk wat resultaat. Vandaag een lucht-c gemaakt met aluminium plaat wat ik nog had liggen om de PCB-C te vervangen. om voldoende capaciteit te verkrijgen heb ik de 'hete' plaat van de condensator tussen 2 platen gezet.
Als afstand houder gebruik ik teflon van 0.8mm en dat dubbel. dus de plaatafstand van de lucht-C is 1.6mm, formaat = 110x110mm. Dit werkt een stuk beter, bijna 25 Watt erbij en dat is zeker.
Met de diode meter zoals eerder gebruikt meet ik nu 139V. dat is omgerekend 193 Watt.
Ook de Daiwa geeft in dezelfde orde van grote meer aan (die zit nu al ruim over de 200 Watt). De schroeven zijn nog van ijzer omdat ik geen messing/koper schroeven van die lengte had liggen. wellicht is dat ook nog een watje.

maten van de lecher en cavity
lecher : 250x60x2mm
cavity: 300x120x120mm

Paar plaatjes
Bijlagen
lucht-c-2.jpg
lucht-c-1.jpg

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Lineaire strubbelingen

#224 Bericht door ----- »

Ik denk dat dit het was. Wat ik nu ook kan doen is meer insturen en dan komt er ook steeds meer uit. dat was voorheen niet zo. Meer als 20 watt input leverde eigenlijk nooit meer op.
Als ik nu 30 Watt instuur (ff in het midden of dat verstandig is) staat de Daiwa al op 300Watt output. Dat is dus 100Watt meer dan ik voorheen kon maken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Lineaire strubbelingen

#225 Bericht door PA3DJS »

@PG8M:
Gelukkig zat ik er met mijn 17 W PCB verlies uit 03 sep 2015, 12:34 (pagina 5) niet verschrikkelijk naast!

Ik had de tuning op basis van een 73 Ohm lijn ook even in een simulatie gezet, en toen viel mij wel op dat je niet zoveel marge hebt, ongeacht de stand van de serietrimmer (tuning lus). Pas als ik de afstand lus - lecher kleiner maakte, had ik een groter tunebereik, alleen dat vond ik een ietwat link advies. Wellicht heb je met de oude situatie nooit optimaal kunnen tunen.

Het S11 verhaal (gewoon zonder weerstand, maar na tunen) is voor mij nog steeds een raadsel, maar wellicht verandert dat als de tuning nu optimaler is, vanwege dat het hele "kijken in de output" alleen zin heeft als je daadwerkelijk de maximale output bij een bepaalde input kunt afstemmen. In de UK literatuur als "conjugate matching" aangeduid.

Goed te horen dat je er meer power uit krijgt! Ik neem aan dat je de anodestroom ook even in de gaten houdt. Dat je nu bij meer input meer output kunt krijgen (zeg maar lineairder verloop), lijkt aan te geven dat de buis in spanningsverzadiging ging, en dat lijkt weer op een tune probleem (dat nu wellicht opgelost is).

Ik zou bij je 1N4148 schakeling de 100k weerstand weglaten en gewoon naar scoop+probe gaan (wel even kijken of je probe dat mag hebben), of ander hoogohmig instrument.

Heel erg leuk te lezen dat je vorderingen maakt.

Plaats reactie