waar te koop: standard couplerline

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: waar te koop: standard couplerline

#16 Bericht door PE0AGO »

Couplerline is vrij eenvoudig te maken van twee delen semi-ridgid kabel, mantel gedeeltelijk verwijderen (vijlen) en tegen elkaar solderen.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: waar te koop: standard couplerline

#17 Bericht door andre »

Als ik de beschikking zou hebben over de juiste meetspullen zou ik het inderdaad zelf wel kunnen maken.
Helaas ben ik niet gezegend met een kapitaal aan meetapparatuur... :cry:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: waar te koop: standard couplerline

#18 Bericht door PE0AGO »

Het heeft weinig met meetspullen van doen, en al helemaal niet met kapitaal, wel met enige inventiviteit, helaas is die tegenwoordig nogal zeldzaam.

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: waar te koop: standard couplerline

#19 Bericht door pe1cmo »

Ik denk dat als je dat stuk semi rigid er uit soldeert en daar twee nieuwe ge-emailleerde draden in rijgt (met dezelfde dikte als nu) dat je er al bent.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: waar te koop: standard couplerline

#20 Bericht door Remco »

@andre: Ik zie twee foto's die met een rietje naar de werkelijkheid kijken gezien
de uitvergroting. De bovenste foto met de 'Sage' coupler en een meetlint.

Op basis daarvan zie ik dat de 'Sage' line 72mm lang is (kom ik zo op).
Het ziet er voor mij naar uit dat die 'Sage' line intact is, en dat deze coupler
ok is.

De foto daaronder geeft een close up van een andere coupler en die lijkt gesmolten
aan de uitgang en het loadje zit hoogstwaarschijnlijk aan de andere kant.

Het is me niet duidelijk of de twee foto's van twee verschillende gekoppelde
pallets zijn, m.a.w. een goede en een die kapot is?

De lengte van de intacte coupler (bovenste plaatje) schat ik zo in op 72mm.
De electrische lengte is echter 'meer'.
Uitgaande van teflon dielectricum (ε = 2.1) is de lengte dan √2.1 * 72 = 104 mm.
Als het dielectricum PE (ε = 2.3) is, dan is de electrische lengte √2.3 * 72 = 109 mm.

Dit moet voor een dergelijke coupler ¼λ zijn, dus λ = 416mm, dus f = ~721 MHz (teflon) of ~ 688 MHz (PE).
Zeg even 700 MHz, dus onder de vigerende LTE allocatie, maar daar gaat verandering in komen ...

Zoals ik het zie, zijn er twee oplossingen:
1. Zoals PE1CMO al opmerkte, twee CuEm draden (twisten) en door het dielectricum proppen (natuurlijk oude draden eruit trekken)
2. Een hybrid coupler met 4 * ¼λ 75Ω coaxjes (past er prima op).

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: waar te koop: standard couplerline

#21 Bericht door andre »

Hallo Remco,
bedankt voor je duidelijke uiteenzetting en berekening..
Het is een couplerline, veelal aangeduid als ii type. Dat wil zeggen één niet geïsoleerde, en één geïsoleerde (0,6) verzilverd koperdraad samen in een teflon coax. Lengte is 72mm. Is niet te zien of ze zijn getwist, maar ik kan dat ook nergens terugvinden. Bij elke afbeelding (ii)die ik vind zijn ze niet getwist getekend.

De load, aan de andere kant inderdaad, heeft ook wel een opdonder gehad, die is niet helemaal fris meer volgens de specs.. :mrgreen: Ze moeten 50 ohm zijn, deze echter is de 250 ohm reeds gepasseerd. Maar een nieuw 50 ohm exemplaar is makkelijk te vinden. Dat is geen probleem. Deze komen van diconex.
Doordat deze niet geheel doorgefikt is denk ik dat de mosfet's nog wel heel zijn. Via F5DQK gister de juiste instellingen hiervoor per mail ontvangen.
( http://f1chf.free.fr/F5DQK/2_Amplis_RF_ ... EM_bis.pdf )
Starten op pagina 42.

Ik zal in ieder geval de defecte coupler er gaan uitsolderen en kijken of ik de draadjes er kan uit trekken, alhoewel ik vermoed dat dat bij teflon wel zal tegenvallen, dan wel onmogelijk...alhoewel...het is maar 7 cm natuurlijk.

Het liefste wil ik het pcb origineel houden natuurlijk.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: waar te koop: standard couplerline

#22 Bericht door pe1cmo »

Kwa frequentiebereik vermoede ik al zo iets. Mocht het helemaal niet lukken, ik heb deze couplers liggen: https://www.anaren.com/sites/default/fi ... ev%20C.pdf
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: waar te koop: standard couplerline

#23 Bericht door Remco »

@andre: bij deze 'ii' couplers moet je ervoor zorgen dat
er voldoende koppeling maar geen kortsluiting ontstaat
met de juiste isolatie tussen de poorten.

Dat kan een beetje experimenteren zijn maar ik twist
de draadjes ca. 5 - 10 keer over de lengte.

Hierbij zij opgemerkt dat ik ze alleen voor 144 MHz en 432 MHz
gemaakt heb, een hele tijd geleden met messing pijp,
RG213-dielectricum en getwist 2x 1mm CuEm.

De 144 MHz versie (zie foto) was een -6dB coupler en 432 MHz een -3 dB coupler.
Bijlagen
-6dB-coupler.jpg

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: waar te koop: standard couplerline

#24 Bericht door andre »

Ik heb inmiddels diverse leveranciers aangeschreven per mail, echter geen van allen de moeite genomen om hierop te reageren.
De hybride-line zelf heb ik inmiddels kunnen herstellen door het verbrande uiteinde iets door het teflon te trekken. Aan de andere kant van de coupler had ik wat lengte over, dus dat ging net.
Nu nog even wachten op de nieuwe 50 ohm load die ik heb besteld, dan ik testen of de ldmosfet's nog willen starten...

Super veel ervaring met deze mosfet's heb ik niet. Ik heb wel alle ruststroom instellingen gemeten, en die zijn allemaal nagenoeg hetzelfde, dus dat kan een goed teken zijn...misschien.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: waar te koop: standard couplerline

#25 Bericht door andre »

Inmiddels alles weer tip top in orde. 50 Ohm terminators van beide couplers vervangen. Staan nu weer op 49,5, resp. 49,9 ohm, ipv ruim 250 ohm.. :mrgreen: Mosfet's zijn gelukkig nog heel. Voorzichtig geprobeerd, maar bij 1 Watt input op 432MHz, ruim 100Watt output.

Project klaar en weer op de plank...
Iedereen bedankt voor de tips en trucks.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie