BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#1 Bericht door PA0FRI »

Vroeger heb ik meerdere 100W transistor PA's gebouwd voor HF of 2m. De nieuwe generatie halfgeleiders zijn interessant vanwege de grotere versterking en het bestand zijn tegen een hoge SWR. Om dat te ervaren is begonnen met een HF lineaire versterker met een BLF188XR LDMOS transistor. http://pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs/B ... terker.htm
Het zal wel een lang lopend project worden. Gezien de kosten van zo'n zelfbouw vraag je je soms af of het nog lonend is. Aan de andere kant geeft het veel voldoening en men leert erbij. Die kennis kan men niet in een leslokaal opdoen en een technische cursus kost tijd en ook meer geld!
Bijlagen
blf188xr f.jpg
blf188 imp trafo.gif
blf188 imp trafo.gif (7.67 KiB) 11186 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Leuk Frits om je verslag te lezen !

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#3 Bericht door PA3HMP »

ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#4 Bericht door Remco »

Leuk topic :-)

Zie ook dit draadje (cf. op dit moment van schrijven de laatste posting).

De BLF188XR is een zgn. 3e generatie LDMOS (nog 'more rugged') en
er is iets op/in de chips 'gefixt' waar zijn voorgangers last van hadden.
(Meer mag ik er niet over zeggen... )

De laatste jaren zijn er diverse breedband (1.8 - 54 MHz) ontwerpen rondom
LDMOS FETs gepubliceerd, dus een HPA bouwen is een fluitje van een cent.

Zie o.a. de site van W6PQL, die vorig jaar zo'n HPA publiceerde en
als ontdekker van het goedkope Laird ferriet voor HPA's geldt.

Hoewel... fluitje van een cent ... afhankelijk hoe je de spullen inkoopt,
een fluitje van een paar honderd euro.

Het is wel zo dat de eenheden 'euro/Watt' en 'Watt/kg' bij dit soort eindtrappen
(inclusief voeding) verpletterend laag resp. hoog zijn.

Ik heb een aantal HPA's met dit soort LDMOS gebouwd en ontworpen
voor HF en UHF (zie oa. Dubus 2012-1 en 2012-2).

Er zijn een aantal punten waar je bij de bouw van een dergelijke HPA
op moet letten, maar dat merk je snel genoeg.

Ik ben erg benieuwd naar je experimenten en resultaten.

Remco PA3FYM

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#5 Bericht door PA0FRI »

Remco schreef:Leuk topic :-) Ik ben erg benieuwd naar je experimenten en resultaten. Remco PA3FYM
Resultaten zijn er al. Een vriend was er aan begonnen met mij als “tafelheer en klankbord”. Zijn PA levert inmiddels na diverse wijzigingen, ongeveer 1 kW op alle HF banden. Zelf heb ik 6 PA’s met buizen die zelden gebruikt worden, zodat een volgende versterker niet zo nodig was. Mijn vriend heeft mij er toch toe kunnen overhalen om hetzelfde te doen. Alleen gebruik ik het om te testen of het “anders” kan. Het kan best zijn dat het eindresultaat een defecte transistor is of toch weer gaat lijken op wat er al op internet staat zoals dat van W6PQL.

(Meer mag ik er niet over zeggen... ) kennelijk ben je een “insider” en is er nog meer te fixen.
De ruststroom instelling verandert bij het stijgen van de temperatuur. Echter als de FET lange tijd “aan” staat met alleen ruststroom, verandert er intern iets, want daarna is de stabiliteit van de instelling verbeterd. Misschien kan deze “veroudering” al tijdens het fabricatieproces gedaan worden.

Het is jammer dat de fabrikant (vroeger bij PHILIPS present exemplaren) geen transistor ter beschikking stelt aan een aantal experimenterende zendamateurs. Overigens de bij een Roemeen bestelde BLF188XR was er binnen 3 dagen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#6 Bericht door Remco »

PA0FRI schreef:
Remco schreef:Leuk topic :-) Ik ben erg benieuwd naar je experimenten en resultaten. Remco PA3FYM
Resultaten zijn er al. Een vriend was er aan begonnen met mij als “tafelheer en klankbord”.
Zijn PA levert inmiddels na diverse wijzigingen, ongeveer 1 kW op alle HF banden.
OK, dat is goed nieuws :-)
Alleen gebruik ik het om te testen of het “anders” kan. Het kan best zijn dat het eindresultaat een defecte transistor is of toch weer gaat lijken op wat er al op internet staat zoals dat van W6PQL.
Er zijn voor breedband HF ruwweg twee varianten bij deze LDMOS FETs, de voedingsspanning (50V) en
het uitgangsvermogen (definieert Rload, dus even alleen kijkend naar de outputmatching):

1. 1:9 uitgangstrafo (ferriet)
2. 1:9 Transmission Line Transformers (TLT's, coax icm ferriet)

Jouw bedenksel is een soort symmetrische autotrafo, dus ik ben benieuwd of dat gaat.
(Meer mag ik er niet over zeggen... ) kennelijk ben je een “insider” en is er nog meer te fixen.
Insider voldoende om een aantal keren dichtbij de ontwerpers en application engineers van dit soort devices te mogen verkeren ;-)
De ruststroom instelling verandert bij het stijgen van de temperatuur. Echter als de FET lange tijd “aan” staat met alleen ruststroom, verandert er intern iets, want daarna is de stabiliteit van de instelling verbeterd. Misschien kan deze “veroudering” al tijdens het fabricatieproces gedaan worden.
Ik heb dat nog nooit gehoord. Ik zal de volgende keer preciezer opletten bij een nieuw device.
Als dat reproduceerbaar is, is dat niet fraai. M.a.w. het zou niet moeten om FETs te 'formeren'...
Het is jammer dat de fabrikant (vroeger bij PHILIPS present exemplaren) geen transistor ter beschikking stelt aan een aantal experimenterende zendamateurs.
Met die opmerking sloot ik in Dubus 2012-2 mijn artikel af. Het is toch te zot voor woorden dat
je als Nederlander wel samples van de concurrent uit de States krijgt, maar niet uit/via Nijmegen (?)
(Daar is overigens een hele duidelijke reden voor, maar die doet ons zendamateurs wel tekort... vind ik)

De markt voor deze FETs is trouwens heel competetief en groeiende vanwege de groei van
plasmatoepassingen. Dat we de FETs als zendamateur kunnen gebruiken, is 'bijvangst'.

Overigens, de Amerikaanse concurrent staat op de rol te worden overgenomen door de Nijmegenaren.
Hopelijk versoepelt dat het samplebeleid enigszins....

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#7 Bericht door Remco »

Frits,

Zou je voor mij de AL-waarde van jouw Laird 28B1020-100 kernen
willen/kunnen meten?

M.a.w. 10 wdg draad er doorheen en wat is de gemeten zelfinductie?

Bvd, Remco

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#8 Bericht door PE9ZZ »

[quote="Remco"]Het is toch te zot voor woorden dat je als Nederlander wel samples van de concurrent uit de States krijgt, maar niet uit/via Nijmegen (?)
(Daar is overigens een hele duidelijke reden voor, maar die doet ons zendamateurs wel tekort... vind ik)[quote]
NXP doet echt heel errug moeilijk met NDAs en dergelijke. Ik wilde voor een klein project (ongeveer 1k) een chip hebben en dat wilden ze gewoon niet. Nu willen we sourcen bij een concurrent (die niet op de nominatie staat om opgeslokt te worden...). En dus heb ik nog altijd geen PoC (Proof of Concept).

Tjerk, 9ZZ

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#9 Bericht door andre »

Ik heb ook al wat mindere ervaring met NXP. Ze staan niet te trappelen om je als radio amateur van enige informatie te voorzien. Heel jammer....
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

verwijderd

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#10 Bericht door verwijderd »

Heren,

Even een vraag?

Kan iemand mijn uitleggen wat het verschil is tussen de LDMOS BLF188XR en de MRFE6VP61K25H (Freescale) die in mijn amplifier zit ?

73,
Roberto - PB5X

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

andre schreef:Ik heb ook al wat mindere ervaring met NXP. Ze staan niet te trappelen om je als radio amateur van enige informatie te voorzien. Heel jammer....

Er werken geen radioamateurs meer hé?. En PA0MJK is al jaren met verdiend pensioen.
Hij stond aan de wieg van vele Philips ( nu NXP ) vermogens transistoren transistoren.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#12 Bericht door PA0FRI »

Remco schreef:Frits, Zou je voor mij de AL-waarde van jouw Laird 28B1020-100 kernen willen/kunnen meten?Remco
Remco 10 wdg = ± 183 µH, Gr. Frits
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

verwijderd

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#13 Bericht door verwijderd »

PB5X schreef:Heren,

Even een vraag?

Kan iemand mijn uitleggen wat het verschil is tussen de LDMOS BLF188XR en de MRFE6VP61K25H (Freescale) die in mijn amplifier zit ?

73,
Roberto - PB5X
Volgens mijn hebben ze dezelfde eigenschappen, maar ik ben wel nieuwsgierig ?

73 Roberto

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

sjaak afhaak schreef:Er werken wel radioamateurs.

"namen en rugnummers" ? hi
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: BLF188XR HF PA, is zelfbouw lonend?

#15 Bericht door PA0FRI »

Juul - PE0GJG schreef:
sjaak afhaak schreef:Er werken wel radioamateurs.
"namen en rugnummers" ? hi
Misschien krijgen zij de gratis monsters en vindt NXP dat voldoende.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie