QFH experiment

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

QFH experiment

#1 Bericht door PE1RXU »

Vandaag was een mooie dag om met de dingen die thuis aanwezig waren een QFH/QFA te knutselen.
Het materiaal wat er lag was LMR400 coax ( overkill ik weet het ) RG223 ( ook overkill :wink: ) een PVC pijp van 75mm rond en 1 meter lang en nog wat hostalietbuis.

Het ontwerp met calculator gebruikt van JCoppens
Bij gebrek aan koperen leidingen en knietjes maar voor de coax variant gekozen: Afbeelding

Na een paar uurtjes knutselen op zolder is dit het resultaat: Afbeelding
Helaas niet tijdens de werkzaamheden foto's geschoten :oops:

Omdat ik nog geen PVC doppen heb om de koker af te sluiten aan de top, plus aan de onderkant voor een N-chassisdeel, heb ik maar gekozen om de RG223 kabel van 10 meter rechtstreeks aan te solderen. Dit wordt natuurlijk kort geknipt en aan de bodemdop voorzien van een N-chassisdeel.

Toch maar even de Anritsu VNA master aangesloten met de wetenschap dat die RG223 niet uitgecalibreerd is, maar dat doen we later nog wel na meten als de QFH af is :mrgreen:

Dit zijn de plaatjes, start/stop frequentie van 100MHz t/m 500MHz, 3 markers bij de 130, 137 en de 439MHz
Afbeelding
Afbeelding

De eerste testjes gedaan met de repeaters van Breda en ijsselstein, ontvangst goed en Breda stuurt makkelijk open met de Pofung.
Ijsselstein stuurd normaal ook open op een GP antenne dus nog maar wat meer testen.

Vanavond de RTL-SDR aansluiten en eens vergelijken met de GP antenne.

Wordt vervolgd :idea:
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#2 Bericht door PA1LH »

Ik heb hier bijna dezelfde :) Staat nog beneden in de tuin, maar de resultaten zijn bemoedigend te noemen. Morgen eens zien of ik hem dan toch boven weg kan zetten. Was voor vandaag de bedoeling maar kwam wat anders tussen.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#3 Bericht door PE1RXU »

Ik heb al wat praktijkdingetjes geleerd, met deze dikke coax geen 75mm PVC gebruiken maar een grotere diameter. Het is gewoon lastig werken.

Ook is het moeilijk om de maatvoering goed strak aan te houden, ik denk met koperen leidingen dat dat wat beter zal gaan.
Nu is het totaal wat breder uitgevallen dan bedoeld, de bochtjes zijn ook niet zo strak.

Als de deksels erop zitten nog eens goed na meten met de VNA en eens kijken wat voor invloed de bochtjes hebben.
Lekker frotten dan dus :lol:
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#4 Bericht door PA1LH »

Baal er echt van dat mijn camera is overleden. Dan had ik mijn qfh exemplaar kunnen tonen. Wie weet kun je wat van elkaar leren nietwaar.
Heb hier gewoon rg-58 gebruikt. Verticale buis is hier 40mm, met 19mm horizontale buisjes.
Alleen onderin 2 stukjes 16 mm buis ( die van 19mm was op :)).
Moet wel zeggen dat jou antenne er strakker uit ziet, maar dat zal vast het type coax zijn wat is gebruikt.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#5 Bericht door PE1RXU »

Gisteren avond de antenne aan de RTL stick gehangen en gekeken of ik wat weersatellieten kon ontdekken in de 137MHz band.
GPredict gaf er enkele aan maar in het spectrum niet veel kunnen ontdekken. Waarschijnlijk nog verder inzoomen met Sharp.

Later kwam de funcube nog over, die telemetrie zag ik wel zwakjes met momenten veel beter, alleen kwam ik met de dashboard software niet echt op gang. Die zag niets van het signaal. ( via virtuele kabel )

Ik had wel die IQ doorgang opgenomen met Sharp maar vanmorgen met afspelen zag het er heel anders uit :cry:

Eerst dus meer ervaring op doen met dat opnemen/afspelen met Sharp. Ik zal wel ergens iets niet goed ingesteld hebben staan.
Ten 2e maar eerst een lijst maken per dag wat er hoe laat overkomt, beetje plannen dus.

Kijken waar we komen :mrgreen:

Owja, tijdens de funcube overgang even de GP in de plek van de QFH aangesloten maat wat een bulk ruis kwam er ineens bij, het leek erop dat de QFH wat rustiger is.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: QFH experiment

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE1RXU schreef:Owja, tijdens de funcube overgang even de GP in de plek van de QFH aangesloten maat wat een bulk ruis kwam er ineens bij, het leek erop dat de QFH wat rustiger is.
Let op er op dat het telemetrie signaal van AO-73 als ruis klinkt.
Zie verder het AO-73 topic waar ik ook een filmpje van het signaal heb geplaatst.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#7 Bericht door PA1LH »

@Alex, dat van die ruis was me gisteren ook opgevallen met mijn qfh. Vond hem ook een stuk stiller. Kijken wat de antenne doet als ie wat hoger staat.

Overigens als je wilt weten of er sats overkomen, op welke tijd, met welke elevatie, dan kan ik je Orbitron aanbevelen. Werkt prima.
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#8 Bericht door PA1LH »

Nou, de qfh staat hoor. Nu maar eens wat ontvangst testen uitvoeren. Als "vergelijkings materiaal" heb ik een verticale coaxiale antenne voor de 2m/70cm.
Ben benieuwd naar de resultaten.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: QFH experiment

#9 Bericht door PE1RXU »

@Leon, orbitron en gpredict moet ik nog wat aan wennen :wink: op dit moment gebruik ik gpredict vaker.

Vanavond eerst maar eens de GP antenne aan de VNA gehangen. Hiervan kon ik wel netjes de aansluit kabel van uit-calibreren.
Hij was ergens net boven de 130MHz gepiekt met een mooie 2e piek onderin de 70cm band. ( SWR piekjes met mooie breedte )
Vergeten foto's te schieten :oops: maar goed, te lang is gunstig en een paar stukjes knippen is zo gedaan.

Daarna een test gedaan met de pofung eraan, vergeleken welke 2 meter repeaters ik kon werken met de GP en de QFH.
Alleen Breda en lopik, Breda is te dicht bij om op het gehoor verschil te horen, met Lopik klonk de QFH vele malen beter. Bijna geen ruis.

Daarna de SDR dongel eraan gehangen en weer gekeken op de frequentie van Lopik. Het viel op dat de QFH meer gain geeft en de ruisvloer zeker 3dB laat zakken t.o.v. de GP.
Wat ook op viel tussen omschakelen vd antennes is dat sommige zwakke signalen weer zichtbaar werden bij de GP danwel bij de QFH.
Dit laat weer merken dat de stralingsdiagram verschillend is.

Best wel fun, spelen met de SDR :D
Hieronder wat foto's van de opzet, de RTL dongel zit in een mooi blikje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#10 Bericht door PA1LH »

Lastige is dat ik hier geen meetapparatuur heb om eens los te laten op die qfh.
Was wel opvallend dat de qfh hier beter ontvangt qua NOAA weersatellieten, dan de verticale spriet. Ik hoorde het signaal eerder, en kon het langer blijven volgen.
Was er op een bepaald moment met de verticaal geen signaal meer te horen, de qfh bleef dapper doorgaan :)
Echter, ik hoorde vanavond nog een paar Belgen via de repeater van Brugge (dacht ik althans) en die kwamen op de spriet weer harder door dan op de qfh.
Ook de luchtvaart band ontvangt ie prima. Hoorde wat verkeer van de luchthaven van Brussel. Hemelsbreed zo'n 100/110 km denk ik.
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#11 Bericht door PA1LH »

Net nog eens geluisterd met de qfh op de 2meter band. Hoorde een Engelsman uit de buurt van Sheerness. Ik denk een slordige 300km van mijn qth.
Op de verticaal was hij vaak niet te horen, maar met de qfh weer wel.
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#12 Bericht door PA1LH »

@Alex, ik ben heel benieuw naar de ervaringen met jouw qfh.
Hier krijg ik wat rare resultaten, althans ik vind ze raar :)
Ik zat vanmiddag op de 2m band te luisteren naar een Engels station in een contest.
Die kwam hier s1 door op de qfh. Op de verticale spriet niet te horen.
Zonet mee zitten luisteren met de lokale zondagavond ronde.
Een station wat op een afstand zit van ongeveer 15km komt op de vertical s3 door, op de qfh s6 ...
Ander station op een 14km. Komt op de vertical s7/8 door, op de qfh s2 met moeite.
Belgisch station, normaal met ruis hoorbaar op de vertical, met de qfh nu niet te horen ...
Zat al te denken om de antenne van de week eens naar beneden te halen en te kijken of ik de coax wat strakker kan krijgen. Ook las ik een verhaal dat het draaien van de antenne nog kan uitmaken, van 10% tot wel 100% verschil.
Ben nog niet klaar met testen zie ik wel.
Leon - PA1LH.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: QFH experiment

#13 Bericht door pe1cmo »

Je antenne doet het wel hoor. Maar omdat de QFH circulair gepolariseerd is kan je wat verschillen zien. Een signaal dat verticaal uitzend, kan door reflecties totaal anders binnenkomen, bijvoorbeeld horizontaal. Dan kan een QFH wel eens s punten beter werken. maar bij een zwak signaal welke die polariteit verandering niet heeft kan die QFH een 3dB minder zijn.

Daarbij is de openingshoek iets naar boven, waardoor aardse signalen enkele dB's minder kunnen zijn, het is bedoeld om dat vogeltje wat hoog overvliegt te ontvangen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QFH experiment

#14 Bericht door PA3DJS »

@PA1LH:

Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn:
1. Multipadeffecten (reflectie op gebouwen in de buurt) waardoor je over relatief korte afstand sterke signaalschommelingen kan krijgen. Dit kun je uitsluiten door een van de antennes over 1...2 m te verplaatsen.

2. verkeerde polarisatie (PE1CMO is me net voor).
de QFH is circulair gepolariseerd, ook onder 0 degr elevatie (dacht ik)

Als iemand horizotaal gepolariseerd naar jou zendt, en je hebt onderweg weinig polarisatiedraaing, dan komt het signaal op de vertical niet goed binnen (ondanks dat die voor verticale polarisatie meer gain heeft dan de QFH). Komt een golffront verticaal gepolariseerd binnen (onder nagenoeg 0 degr elevatie), dan zal je verticaal het echt beter doen omdat je vertical meer gain heeft dan de QFH. Vanwege het circulair zijn ben je bij het ontvangen van verticale OF horizontale polarisatie 3 dB gain kwijt bij gebruik van de QFH. In geval van een lineair gepolariseerde antenne (dipool, vertical, etc) ben je niets kwijt, of nagenoeg alles.

Wellicht een idee om een keer aan zo'n antenne te meten op een velddag (ten opzichte van een "gewone" dipool als referentie)? Je weet dan wat je hebt.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: QFH experiment

#15 Bericht door PA1LH »

Dank beiden voor de reacties.
Ik wil hem idd een keer naar een velddag meenemen. Dan kan ik eens zien of hij een beetje voldoet.
Tot op heden ben ik wel blij met de resultaten, maar misschien kan het nog beter.
Leon - PA1LH.

Plaats reactie