Storing Dab+ ontvangst

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Yasyam
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2013, 14:02

Storing Dab+ ontvangst

#1 Bericht door Yasyam »

Beste mensen, misschien off topic maar in het theekransje moet het wel kunnen denk ik. De reden dat ik de vraag hier stel is dat ik weet dat er veel techneuten onder jullie zijn en jullie hebben natuurlijk wel vaker met storingen en dergelijke te maken. Hier het probleem : in de huiskamer luister ik naar Dab+ via een versterkte buitenantenne (ik woon Heemskerk). Nou houdt het ontvangst niet over maar het is nog te doen, npo 92% en de commercielen 72%. Maar als ik mijn tv, de satelietontvanger of mijn internet-switch aanzet dan ontvang ik de commerciele omroepen helemaal niet meer. Mijn coaxkabel en de pluggen zijn allen van uitstekende kwaliteit dus dat zou het niet mogen wezen. iemand enig idee hoe ik de storingen zou kunnen verminderen ?

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Storing Dab+ ontvangst

#2 Bericht door pe1cmo »

Digiteuze modes blijven leuk, want storingen herken je niet meer.
Je hebt signaal, of je hebt niets. Iets van één en nul.
Hoe ver staat de ontvangst antenne van DAB van de TV, satelliet tuner en internetswitch af.
Dit zijn van die heerlijke dingen, liefst voorzien van een geschakelde voeding waardoor je in de nabijheid van die dingen alleen nog storing ontvang.

Antenne verder van die dingen afzetten.

Heemskerk, luister je denk ik naar de zenders Haarlem.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Yasyam
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2013, 14:02

Re: Storing Dab+ ontvangst

#3 Bericht door Yasyam »

De antenne hangt tegen de buitengevel, ik denk zo'n 3 meter van de tv en swith vandaan. Helaas hangt de antenne aan de kant van Alkmaar, daar zaten ze met 8 kw te zenden maar ik geloof dat het gehalveerd is naar 3,5 KW. Via dezelfde antenne ontvang ik ook Digitenne maar dat komt dan weer uit Wormerveer (dat signaal komt trouwens wel 100% en storingsvrij binnen).

on4fra
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2013, 15:01
Roepletters: on4fra

Re: Storing Dab+ ontvangst

#4 Bericht door on4fra »

Heb je de storing bij alle 3 de toestellen afzonderlijk, dus bvb dab valt uit als alleen de tv opstaat en de sat tuner en de router zijn uit het stopcontakt?

Yasyam
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2013, 14:02

Re: Storing Dab+ ontvangst

#5 Bericht door Yasyam »

De grootste stoorder is de netwerk switch, als ik die aanzet is het hele ontvangst op dab+ weg (digitenne blijft wel goed). Zet ik de switch uit en de satelliet ontvanger of de tv aan dan kost dat een paar % in de ontvangst.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Storing Dab+ ontvangst

#6 Bericht door pa0ejh »

De switch zit bij mij in een metalen behuizing, het zouden de netwerk kabels kunnen zijn die stralen, je zou er FerrietClamps om kunnen doen, mijn Switch heeft geen aan/uit schakelaar, ik moet de stekkervoeding dan uittrekken, als dat bij jou ook zo is kan het ook nog de Stekkertrafo zijn die stoort...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie