signaal sterkte 0 ...mag dat ?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#31 Bericht door PE0AGO »

Één van mijn "S-meters" :D
Bijlagen
Semcorama.jpg

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#32 Bericht door PA3DAT »

Het betere werk! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#33 Bericht door PA0RAB »

OM'S
Plaagstootje. Zo kun je dus ook een signaal nemen dat vaag zichtbaar is Is dan die S sight ?
Doet me denken aan iets anders als ass weerwaarnemer
Westelijk mistbank binnen drijvend Oostelijk zeer goed zicht met verschijnselen van ontstaan van lage zee damp Wat moet je melden? Ik heb toen niks vermeld met aantekening snel veranderend
Kreeg toen op m'n kop dat het niet kon. Wel dus want wat later kon er een heli met de meteoradar(voor die grote ballonnen) worden binnen gepraat. Waarnemer gaf 2,5 km zicht rondom met mistvorming op afstand, Wat wil je als je op een zandplaat zit wat warmere lucht.

Het antwoord van de ARRL is m.i. het meest realistische.
Ook de mode speelt mee in verstaanbaarheid. Je kunt aan ruisverandering soms waarnemen dat er een signaal moet zijn De modulatie is niet waarneembaar Bijv FM
Een AM signaal is zeer lastig en een SSB signaal pikt een stukje mengversterking mee en is met moeite te volgen Dat alles met de zelfde signaal sterkte maar wel R1 of R3 0p gehoor
Enne de een vindt spruitjes lekker en de ander rode kool Je moet het er maar mee doen
73 de Ruud PA0RAB

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#34 Bericht door jan58 »

Zal er ook geen verschil in een transceiver kunnen zitten?
De 1 zal een nul aanwijzen en misschien de andere een twee.
Terwijl de verstaanbaarheid gelijk is.

Gr jan

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#35 Bericht door PE9H »

Toch denk ik dat S0 niet kan.

Het gaat ook niet om de exacte waarde van je S meter, maar om de definitie van de S schaal.
Overal waar ik zoek is de laagste waarde S1, uitgelegd als "Faint signal, barely perceptible".
Een stap eronder, S0, zou dan moeten betekenen geen signaal, absoluut niets dus.
Als je niets ontvangt, kun je geen rapport geven, als je iets ontvangt, ook al toont je meter het niet, is het een "Faint signal, barely perceptible" signaal, S1 dus.

Maar goed, is mijn mening.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#36 Bericht door PA0RAB »

OM's We halen de begrippen R en S door elkaar R hoe kun je het nemen S is de signaal sterkte
Die S wordt netjes door tal van fabrikanten als 0,21 uV aangehouden Maar het is een blijft een relatieve leugendetector.
Je kunt op Rottummerplaat je tentje neerzetten En met minder dan Signaalsterkte S1 0f < 0,21uV een signaal waarnemen. Of een autoclaxon in Noordpolderzijl aan de vonkstoring.
Wanneer er iets begrijpelijks uit komt heb je te maken met R en verwijs ik terug naar de vorige item
Ik denk dat menig CWer wel een QSOotje heeft gemaakt met <S1 maar toch R4 oid
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#37 Bericht door PE9H »

Mee eens, vandaar mijn stelling ook dat S0 een waarde van 0 ofwel geen signaal betreft.
Zonder signaal kun je geen R geven, bij zeer zwak signaal (S1) wel, staat R los van.
Een volledig rapport geeft een S en R, dan kan S0 dus niet, er was immers geen waarneembaar signaal, dus is de verstaanbaarheid per definitie niet te beoordelen.

Het is eigenlijk ook gek, dat je bijvoorbeeld een S0R3 als rapport geeft, daarmee zou je zeggen, ik heb zonder uw signaal te ontvangen, beoordeeld dat het lastig te verstaan was....
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#38 Bericht door Goos »

S-0 principieel kan wel, maar wie van ons kan het meten , zeker niet op de eerste de beste ontvanger. Je zit dan al gauw te denken aan < 100Hz bandbreedte

http://www.gqrp.com/s_units.pdf

hier staat een lijstje in met de dBm ,
maar zoals het verhaal verteld het is oppassen geblazen als je in de buurt van de ruisvloer komt.
Met een spectrum-analyser houd ik altijd aan: 10 dB boven de ruis, dan moet je er 1 dB aftrekken. Je meet immers signaal + ruis. ( 3 dB boven de ruis is gelijk aan het ruisniveau ).
Als het ruisgetal het toelaat kun je erg diep meten met een hele smalle bandbreedte veel dieper dan het lijstje hier aangeeft.

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#39 Bericht door PE9H »

S0 kan ook wel, maar ook in die lijst staat S1 als minimum van 0.19uV, dan kan S0 ook het nulpunt zijn, dus 0uV, ofwel geen signaal.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#40 Bericht door PE0AGO »

Testje uitgevoerd: met -150 dBm uit de meetzender op 1296 MHz is een CW qso net te doen met een SSB (2.4 kHz m.f.) ontvanger, uiteraard filteren het gehoor/de hersenen naar een aanzienlijk kleinere bandbreedte.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#41 Bericht door Goos »

S0 kan ook wel, maar ook in die lijst staat S1 als minimum van 0.19uV, dan kan S0 ook het nulpunt zijn, dus 0uV, ofwel geen signaal
S-punten zin in dB's
-1 S-punt = -6 dB dus de helft van de spanning +1 S-punt = het dubbele van de spanning, kijk maar naar het lijstje dan wordt het geheel duidelijk.
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#42 Bericht door PD0RTT »

Dan komt het hier op neer; dat een niet waarneembaar signaal in feite een hogere gevoeligheid moet zijn.
Schroef de antenne aansluiting op de set los en draai de signaal sterkte potentiometer zover op totdat deze net begint te bewegen vanaf de 'nul'.
Sluit de antenne weer aan en dan....
Zullen de signalen dan niet te 'hard' zijn?

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#43 Bericht door PE0AGO »

Meestal wel, maar dat ligt aan de S-meter schakeling.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#44 Bericht door Goos »

Eigenlijk zou je een rapport in dBuv/m moeten geven + de hoogte van de antenne. Dit is onafhankelijk van dingen waar de ontvanger van het rapport geen van weet heeft zoals k-factor van het gedeelte wat voor de antenneplug zit.
Dan hou je nog wel een onzekerheden over maar die had je met de s-meter ook al.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: signaal sterkte 0 ...mag dat ?

#45 Bericht door pa0ejh »

Op welke Freq. heeft de TS deze verbinding gemaakt??

Ik vraag dit omdat de S-meter al door aanwezige storing in de ether een paar S punten aangeeft, tenzij hij in ' middle of no where ' woont...

Of had hij de verzwakker ingeschakeld, ik doe dat ook wel eens om irriterende ruis of storing te verminderen.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie