Vreemde propagatie vanuit flat

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1MR
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2011, 10:30
Roepletters: PE1MR
Locatie: Gouda

Vreemde propagatie vanuit flat

#1 Bericht door PE1MR »

Hallo OM's/(X)YL's! Een vreemd verschijnsel dat ik tot nu toe niet echt kan verklaren. Mijn YL woont op een flat, 6 hoog, in Delft en heeft op haar balkon (bestaande uit een dik metalen raster met een metalen leuning, de antennes zitten met PL-voetjes met beugels vast aan het raster) een aantal verticale sprietjes, waaronder een Outback 2010 voor 20m. Allemaal niet optimaal en 25W (novice), maar ze vermaakt zich prima met digitale modi zoals JT9/65, Olivia en PSK.
Ze ontvangt vreemd genoeg stations op de 20 meter band die akelig dichtbij zijn voor 20 m ruimtegolf: Duitse stations op 250km afstand en soms zelfs stations in Doetinchem en Deventer (?). Bovendien staat het balkon pal op het westen (dus geen zichtverbinding, lijkt me ;-)). Het lijkt me sterk dat dit LP propagatie is of heb ik nu te weinig inbeeldingsvermogen? Het komt namelijk best vaak voor. Wat is dit nu?

73

Michel

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Vreemde propagatie vanuit flat

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Goede vraag Michel.

Sinds een week ben ik ook met JT65 op de verschillende banden bezig. Richting N/O ziet mijn antenne het gebouwd waarin ik woon en de andere richting is "vrij zicht"
Toch ontvang ik ook signalen uit de N/O richting.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vreemde propagatie vanuit flat

#3 Bericht door PA3DAT »

Long Path is meestal wel te herkennen op het gehoor, vanwege het "ruimtelijk" geluid: alsof er iemand achterin
de kerk tegen je staat te roepen. Echo dus. In Zuid-Limburg op een camping werkte ik via LP ook enkele amateurs
"dichtbij" in Duitsland en iemand in Noord-Holland.

Je zou dat volgens mij moeten kunnen horen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Vreemde propagatie vanuit flat

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Aloys,

Klopt helemaal, alleen heb ik bij digitale mode de af gain meestal bijna voor het gehoor dicht.

Ik zal komend weekend er tijdens de contest (ssb) eens op letten.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Vreemde propagatie vanuit flat

#5 Bericht door PE4BAS »

Zou ook nog backscatter kunnen zijn. Het signaal word dan weer terug weerkaatst door de ionosfeer. Maar vaak heb je dan ook een "echo" effect. Weet alleen niet in hoeverre je dat kan zien met digimode.

Plaats reactie