LPD band en zendamateurs met registratie

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#16 Bericht door 19DT2120 »

De reden dat Conrad die freenet porto's verkoopt is dat Conrad een Duitse firma is.Alleen is het een slechte dat ze niet vermelden dat je ze alleen in Duitsland mag gebruiken!
Soms weet ik het ook niet meer.........

-Verwijderd account

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#17 Bericht door -Verwijderd account »

Het verkopen van radiozendapparatuur aan personen die niet over de juiste papieren daarvoor beschikken, is in Nederland geheel legaal.

Dat je voor gebruik van Freenet portofoons een vergunning nodig hebt, staat overigens er gewoon bij op de site van Conrad.
Maar dat men het "Freenet" noemt, zet velen wel op het verkeerde been.
Laatst gewijzigd door -Verwijderd account op 02 jan 2015, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#18 Bericht door PE0AGO »

Conrad:

"Let op! Voor het gebruik van deze portofoon is een vergunning vereist, zie www.agentschaptelecom.nl voor meer info."

-Verwijderd account

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#19 Bericht door -Verwijderd account »

En op de website van het agentschap is in het geheel niets te vinden over Freenet...

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#20 Bericht door PF9ZX »

PA4DHG schreef:Het probleem is dat vrijwel iedereen gebruik maakt van amateurapparatuur om op de LPD kanalen gesprekken te voeren. Om vervolgens te roepen dat het een LPD kanaal is en men dus geen roepletters hoeft te gebruiken. In de praktijk is dit frequentiegebied vrijwel onbruikbaar geworden voor de serieuze radiozendamateur :cry:
Prima te gebruiken want je hoort hier in de regio vrijwel altijd niemand binnen dit 70cm gedeelte :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#21 Bericht door bubbe »

PA4DHG schreef:Conrad heeft inderdaad een combi-porto in hun assortiment die geschikt is voor zowel LPD en PMR KLIK.

Het probleem is dat vrijwel iedereen gebruik maakt van amateurapparatuur om op de LPD kanalen gesprekken te voeren. Om vervolgens te roepen dat het een LPD kanaal is en men dus geen roepletters hoeft te gebruiken. In de praktijk is dit frequentiegebied vrijwel onbruikbaar geworden voor de serieuze radiozendamateur :cry:

Buiten de LPD-band (433MHz) is er nog de roemruchte CB-band (27MHz); de PMR-band (446MHz) en Freenet (149MHz).
Ook voor al deze frequentiebanden heeft Conrad portofoons in hun webwinkel, zoals deze Freenet porto.


Weet ik maar die freenet is toch voor Duitsland en die frequenties worden hier in nederland ook gebruikt voor de kerk telefoon . Heb deze frequentie's in mijn scanner staan en reed laatst door wierden en daar zat gewoon de kerkradio er op . Maar conrad verkoopt deze wel omdat het eigelijk een duits bedrijf is . Maar voor de pmr446 was er ook altijd 169,9700 MHz en 170,0100 MHz mogen deze nog steeds wel gebruikt worden of zijn deze afgeschaft.
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#22 Bericht door PA2RU »

PF9ZX schreef:Dit is al een tijdje bekend en AT doet niets want dat kreeg ik door via email n.a.v een klacht die ik had i.v.m piraten met amateursetjes op de LPD kanalen. Erg vervelend omdat ze zich niets aantrokken van ons (amateur) als wij een qso hadden in dit deel van 70cm.

"Het is LPD dus vrij en dat heeft geen prioriteit" is wat ik als antwoord kreeg.
Staat haaks op andere uitspraken van AT nav een zendamateur die mogelijk een beperking oploopt als hij zich niet aan de afspraken houd...
Die beperking kan hem opgelegd worden als het maatschappelijk belang ( in dit geval juist de LPD's ) word geschaad..
73 René PA2RU

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#23 Bericht door bubbe »

PF9ZX schreef:
PA4DHG schreef:Het probleem is dat vrijwel iedereen gebruik maakt van amateurapparatuur om op de LPD kanalen gesprekken te voeren. Om vervolgens te roepen dat het een LPD kanaal is en men dus geen roepletters hoeft te gebruiken. In de praktijk is dit frequentiegebied vrijwel onbruikbaar geworden voor de serieuze radiozendamateur :cry:
Prima te gebruiken want je hoort hier in de regio vrijwel altijd niemand binnen dit 70cm gedeelte :wink:
In Almelo hoor je veel kinderen op deze lpd kanalen ook op de pmr446 zijn ze te horen.
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#24 Bericht door PA3JMS »

http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... singen.pdf

In bovenstaand document, te vinden op de site van het AT, vindt je alle vergunningsvrije toepassingen en aan welke voorwaarden je moet voldoen om daar vergunningsvrij te kunnen werken.

Freennet komt er niet in voor.
73 Jan

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#25 Bericht door bubbe »

PA3JMS schreef:http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... singen.pdf

In bovenstaand document, te vinden op de site van het AT, vindt je alle vergunningsvrije toepassingen en aan welke voorwaarden je moet voldoen om daar vergunningsvrij te kunnen werken.

Freennet komt er niet in voor.
Nee komt ook omdat freenet vrij in duitsland is en niet in nederland .
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#26 Bericht door PA2LAD »

bubbe schreef: Maar voor de pmr446 was er ook altijd 169,9700 MHz en 170,0100 MHz mogen deze nog steeds wel gebruikt worden of zijn deze afgeschaft.
Deze zijn al minstens 10 jaar geleden vervallen verklaart en daar zitten nu diensten op waar je vergunningplichtig voor bent.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#27 Bericht door elsinga »

Zijn om precies te zijn in 2003 afgeschaft, omdat PMR446 er toen was. Officieel heette dat "Portofoon algemene Toepassing". Wordt nog steeds veel gebruikt, mijn ex-rijinstructeur motorrijbewijs gebruikt ze nog steeds bijvoorbeeld (en vast zonder vergunning, omdat hij niet weet dat het vervallen is).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#28 Bericht door pe5ed »

Excuus voor het weer oprakelen van deze thread.

Ik heb de indruk dat de verkoop van LPD portofoons niet geheel correct geschied, als in, dat de kopers/gebruikers niet geheel juist geinformeerd worden.
Zoals ik heb begrepen is het gebruik van spraak/audio niet meer toegestaan, en derhalve snap ik de reactie van het AT sowieso niet.
Die moeten toch hebben gezien dat LPD spraak in het verleden is 'misbruikt' door niet type-goedkeurde modificaties en apparatuur.
Een klacht van een primaire gebruiker zou derhalve moeten worden opgepakt.

Reden dat ik overtuigd ben dat spraak/audio niet meer is toegestaan is uit het artikel van het AT te distileren :

http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... singen.pdf

Pagina 18/19 beschrijven CB en PMR.
Pagina 7 beschrijft ISM frequenties, waaronder LPD, daaronder valt bijv. ook wat wij als CB zouden defineeren, maar dan met 10 mW.
Ergo, LPD spraak is niet toegestaan, maar er word niet op gehandhaafd. Correct ?

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#29 Bericht door PD0Q »

Misschien een stukje off topic ..(en toch ook weer niet) .. naast PMR /LPD en freenet is er eind jaren 90 nog een 4e alternatief geweest zonder vergunning ..weet alleen niet meer of dit in de 800 of 900mhz was (934mhz?) ..ging om CEPT keur STABO radiotjes ..herinner me nog wel de advertenties ervan in o.a. RAM etc .
Heb even kort gezocht op google of ik niet een voorbeeldje kon vinden , maar das nog lastig zonder het juiste type nr ..(XF? XE?)
Het liep met de release ervan al niet echt storm door de hoge prijzen voor de apparatuur en echt aangeslagen is het dan ook niet .
Werd gepresenteert als 'de nieuwe CB band' ...Bestaat dit nog ?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#30 Bericht door PA3DAT »

pe5ed schreef:Zoals ik heb begrepen is het gebruik van spraak/audio niet meer toegestaan.
Als er sprake is van "Algemene toepassingen zoals bijvoorbeeld telemetrie, telecommand, alarmering, data" hoort spraak/communicatie
daar dan niet bij? Er staat duidelijk boven die tabel: "zoals bijvoorbeeld" etc. Naar mijn indruk sluit dat spraak niet uit.

Ik denk dat spraak of telefonie nooit genoemd is bij LPD-toepassingen. LPD was daar gewoon niet voor bedoeld. Men heeft echter
verzuimd om telefonie nadrukkelijk uit te sluiten, men heeft het dus niet verboden! Er was op dat moment alleen 27MHz, en de industrie
dacht: hé leuk, daar gaan we portootjes voor maken, daar is vast een markt voor.

Zo heb ik hier nog 2 Alinco'tjes staan, die kostten toen nog tussen de 200-300 gulden per stuk. Wij gebruikten ze in het onderwijs
voor kampjes met leerlingen e.d. Ik had een mastje met een UHF-antenne op 9 meter hoogte, een FM-set met 35W output en we
hadden een stuk of 6 van die porto's. Daarmee maakte ik (vanuit de kampeerboerderij) verbinding met leerlingen, waarbij IK pakweg elke
5 minuten een keer mijn call liet vallen. (Ik begrijp achteraf dat dat dus niet legaal was... ;-))

Onze communicatie/internet-hoek in 2001. Boven de laptop staat de UHF-transceiver.

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie