Icom usb driver en IC 9100

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1pin
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2008, 22:10
Locatie: Gorssel JO32ce

Icom usb driver en IC 9100

#1 Bericht door pe1pin »

Goede middag,

Ik heb moeite om de usb driver geïnstalleerd te krijgen. Doe precies volgens boekje, eerst de driver installeren, krijg alle schermen die volgens papier moeten komen, zie dat de map wordt gemaakt, als laatste finish. Herstart de pc met win 7 64bits. Steek vervolgens de usb 2 kabel er in en start de ic-9100 op. Vervolgens krijg ik alleen maar te zien dat het apparaat niet werkt. Oudere drivers geprobeerd werkt niet. Ik ga er van uit dat ik wat fout doe maar weet niet wat. Doe alles volgens bijgeleverde handleiding. Alles al drie keer verwijderd en opnieuw begonnen. Helaas....

Op dezelfde pc gebruik ik ook microHamusb device Microkeyer 2. Heb hiermede meerdere poorten aangemaakt die niet in gebruik zijn 9 tot en met 11. Staan ook keurig in apparatenbeheer.

Is er iemand met gelijke ervaring of die het wel aan de praat heeft gekregen? Wat doe ik niet goed. Hoop dat jullie een antwoord hebben voor deze zo langzamerhand radeloze amateur.

alvast bedankt,

Roland PE1PIN

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Icom usb driver en IC 9100

#2 Bericht door PC1TK »

Ik ben totaal niet bekend met jou apparatuur maar probleem komt mij bekend voor .
Neem aan dat je al bij apparatenbeheer hebt gekeken of driver goed is geïnstalleerd ? En als het daar alle maal klopt , dan uit zoeken waar je een compoort kunt selecteren . En dan gewoon een andere proberen . Als ik een andere USB poort gebruik dan moet ik dat ook weer in opnieuw stellen bij BV mijn Porto of scanner .

Hoop dat jou probleem het zelfde is . Is iets wat ik met meer randapparatuur al zo heb moeten doen .
Wellicht dat zich zo een ervaren gebruiker meld .
Maar misschien dat je al weer veder kan zo .

pe1pin
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2008, 22:10
Locatie: Gorssel JO32ce

Re: Icom usb driver en IC 9100

#3 Bericht door pe1pin »

Hallo Johny,

Dank voor je reactie, echter ik kom zo ver niet eens. Zie bijlagen. 1e 2 is de handleiding de andere 2 de meldingen. Ik doe vast wat fout maar weer niet wat.
Bijlagen
usb4.PNG
usb3.PNG
usb2.PNG
usb1.PNG
usb1.PNG (23.38 KiB) 6273 keer bekeken

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Icom usb driver en IC 9100

#4 Bericht door PC1TK »

De driver is in elke geval niet goed geïnstalleerd .
Als ik zo wat op lossen moet dan begin ik met rechts op de onbekende device te klikken .
Selecteer " stuurprogramma's bij werken " en dan op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken .
En dan naar de map op de schijf of CD waar je stuur programma 's staan .

Al hier zo je dan die nieuwe stuur programma's downloaden en evt in een voor je zelf makkelijk te vinden plek zetten .


http://www.icom.co.jp/world/support/dow ... 0/usb1_10/

Zijn wel meer manieren maar ik begin altijd zo . En vaak is het dan op gelost en zie je dat hij de driver installeert .
Zijn meestal van die probleempjes waar ik gek op ben en mij wel eens tot in de late uurtjes wakker hielden .
Het is mij tot heden ten dage nog altijd gelukt . Als er maar een driver beschikbaar was .

Succes ... als het niet lukt .. vind van een afstand altijd erg moeilijk in te schatten waar het fout gaat , maar helpen doet ik graag .
Meestal zeg ik kom lang met spul .. Maar dit is nog al een stukje uit de buurt volgens mij .

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Icom usb driver en IC 9100

#5 Bericht door pa0ejh »

Ik kan er uit opmaken dat de USB kant van je adapter niet wordt herkend, het zou om een SiliconLabs adapter gaan volgens je afbeeldingen, klopt dat??

Is het een originele kabel voor de IC9100, of is het een namaak kabel?

Als je niet zeker bent, kijk dan of dat wel zo is, klik met rechts op de 'UnknownAdapter' en kijk in het Tabblad 'Details' naar de VID en PID codes , daaruit kun je afleiden om welk merk het gaat.

Als dit klopt zou je bij SiliconLabs de laatste Versie van de Drivers voor W7 kunnen downloaden.

Dan eerst volledig de-installeren, opnieuw opstarten, en dan met de nieuwe drivers weer installeren.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pe1pin
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2008, 22:10
Locatie: Gorssel JO32ce

Re: Icom usb driver en IC 9100

#6 Bericht door pe1pin »

Goede avond Egbert,

Dank voor je antwoord.

Het gaat inderdaad om de SiliconLabs adapter.
Ik heb geen originele kabel bij de 9100 gekregen en er maar een gekocht.
Bij de details van de driver stond niks bij van VID en PID codes. Ik ga de drivers deinstalleren en nieuwe van de site van Silicon halen.

Hou jullie op de hoogte.

Roland

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Icom usb driver en IC 9100

#7 Bericht door PE2AAB »

PE1PIN schreef:...Ik heb geen originele kabel bij de 9100 gekregen en er maar een gekocht...
Is dat een Chinees kabeltje? (of HongKong of daar ergens uit de regio?)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Icom usb driver en IC 9100

#8 Bericht door PA3BAS »

Honkong = China

(Sinds 1 juli 1997)
Laatst gewijzigd door PA3BAS op 22 dec 2014, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
.... But will it blend?

pe1pin
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2008, 22:10
Locatie: Gorssel JO32ce

Re: Icom usb driver en IC 9100

#9 Bericht door pe1pin »

Egbert,


Door jouw opmerking kwam ik op de site van SilliconLab waar al een melding stond van een amateur en zijn antwoordt was de lengte van de usb kabel bij hem de problemen hadden opgelost.

Ik heb de nieuwste drivers van hun site binnen gehaald en geïnstalleerd, een kortere kabel gepakt en zie daar probleem opgelost.

En ja PE2AAB die langere kabel was geen A merk.


Ik wil jullie allemaal bedanken voor de moeite die jullie hebben genomen mij te willen helpen. Dank hiervoor.

Ik ga snel spelen...


73's

Roland

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Icom usb driver en IC 9100

#10 Bericht door pa0ejh »

Ook handig voor dit soort werk is het programma USBview, is oa. op de FTDI site te downloaden.

Dat laat alle aangesloten USB adapters zien, met bijbehorende VID enPID nummers en de Fabrikant, zo kun je snel achterhalen wat voor fabrikaat Chip er in de kabel zit.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie