Beginnen met contesten

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Beginnen met contesten

#1 Bericht door PA1BVH »

Onze scouting groep is sinds enkele jaren in het bezit van een zendamateur stam. Nu lijkt het ons leuk om met deze stam voorzichtig de eerste stappen te gaan zetten op het gebied van contesten. We hebben de CQWS uitgekozen als mogelijke vuurdoop, dit is een contest voor en door scouting groepen. De meeste amateurs bij onze groep zijn via de JOTA amateur geworden en nog totaal onbekend met het fenomeen. Nu zoek ik filmpjes/powerpoints/teksten waarin het een en ander word uitgelegd zodat ze enigszins voorbereid aan de contest beginnen. Als het kan in het Nederlands, maar met Engels moet het ook wel lukken.

Ik heb natuurlijk al eens op Google gekeken, maar deze keer was Google eerder mijn vijand als mijn vriend vandaar dat ik mijn vraag hier maar stel.

Hopelijk kan er iemand mij op weg helpen.
Alvast bedankt!

Bart
member of:PI4SBR

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Beginnen met contesten

#2 Bericht door PG7M »

PG7M Robert

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Beginnen met contesten

#3 Bericht door PD2R »

Hmmm, ik ben een contester, heb jaren full time als instructeur gewerkt en sta nog geregeld voor de klas, ik mag graag over contesten praten en het promoten.... Ik zie een leuke uitdaging!

Ik heb al eens vaker een presentatie gehouden over contesten tijdens een rondleiding bij PI4DX. Toen veel positieve feedback ontvangen. Ik wil best eens wat bij jullie komen vertellen over contesten.
De laatste tijd ben ik mij echter aan het voorbereiden om een poosje weg te gaan voor de QRL dus de tijd is beperkt. Mogelijk is het een en ander niet op korte termijn te regelen vanwege tijdgebrek maar ik wil kijken wat ik kan doen.

Mocht je interesse hebben, stuur maar een PB.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Beginnen met contesten

#4 Bericht door PA1BVH »

PD7RB bedankt voor je link! die had ik inmiddels ook gevonden, daar ga ik een keer rustig voor zitten.

PD2R alvast bedankt voor je aanbod! Ik ga het zeker onthouden en voorstellen in de groep.

Bart
member of:PI4SBR

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Beginnen met contesten

#5 Bericht door PA1WES »

PD2R schreef:Hmmm, ik ben een contester, heb jaren full time als instructeur gewerkt en sta nog geregeld voor de klas, ik mag graag over contesten praten en het promoten.... Ik zie een leuke uitdaging!

Ik heb al eens vaker een presentatie gehouden over contesten tijdens een rondleiding bij PI4DX. Toen veel positieve feedback ontvangen. Ik wil best eens wat bij jullie komen vertellen over contesten.
De laatste tijd ben ik mij echter aan het voorbereiden om een poosje weg te gaan voor de QRL dus de tijd is beperkt. Mogelijk is het een en ander niet op korte termijn te regelen vanwege tijdgebrek maar ik wil kijken wat ik kan doen.

Mocht je interesse hebben, stuur maar een PB.
Misschien handig om die presentatie voor een camera te doen op en youtube of dailymotion te zetten?

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Beginnen met contesten

#6 Bericht door PD2R »

Dat is zeker een optie. Ik ga echter graag de interactie aan met de groep en dat lukt niet echt voor een camera. Een zogenaamde webinar zou ook een oplossing zijn alleen heb ik geen idee hoe je zoiets op moet zetten.

We zullen er eens over nadenken.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beginnen met contesten

#7 Bericht door PA3DAT »

Komend weekend de LZ DX contest, zie www.contestkalender.nl
Een aardige contest om wat ervaring op te doen. Ik gebruik 'm als voorbereiding op de CQWW contest
de week erop. Die is overigens alleen CW, de LZ-contest is ook SSB.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Beginnen met contesten

#8 Bericht door paul »

Ff goed zoeken, en in het Engels, maar de beste tips voor beginnende contesters zijn volgens mij te vinden op:

http://www.mapability.com/ei8ic/

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Beginnen met contesten

#9 Bericht door PA1BVH »

Allemaal bedankt voor de tips!
Deze week nog enkele examens maken voor het werk, maar van het weekend ga ik proberen alles eens rustig door te lezen.

Bart
member of:PI4SBR

Plaats reactie