Bereik signaalzoeker van Servicekring JOTA-JOTI

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Bereik signaalzoeker van Servicekring JOTA-JOTI

#1 Bericht door PA5BUK »

Beste mede-amateurs,

Op de site van de Servicekring JOTA-JOTI staat een bouwpakketje voor een signaalzoeker. Deze signaalzoekers zijn enkele jaren geleden voor het eerst als bouwpakketje voor de JOTA gekomen. Wij willen onze explorers deze signaalzoekers laten bouwen om er een soort van vossenjachtje mee te doen. Bij de omschrijving van de signaalzoeker staat immers dat 'ie ingezet kan worden voor een indoor vossenjacht.

Wat ik me nu afvraag is: op wat voor afstand is deze signaalzoeker effectief? Is het enkele centimeters, of meters?
We willen namelijk wat goedkope storingsbronnen verstoppen in de omgeving die de explorers moeten opzoeken. We willen ze alvast het coordinaat meegeven waar ze moeten zoeken, maar hoe dicht moeten ze in de buurt komen als ze het ook daadwerkelijk willen kunnen horen.

Als storingsbron willen we het liefst de welbekende happy-birthday spelende nep-waxinelichtjes inzetten. Zou het daarmee werken?

Alvast bedankt,

Jabik

PD9RS
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2014, 15:16
Roepletters: PD9RS
Locatie: Joure

Re: Bereik signaalzoeker van Servicekring JOTA-JOTI

#2 Bericht door PD9RS »

wij hebben dat pakketje een paar jaar geleden ook gemaakt, ook vossenjacht mee gedaan. zoals ik me kon herinderen moest je de signaal zoeker boven de zender houden, volgens mij deed hij het sowieso op 1/1.5m er boven. opzij zou ik zo niet meer weten. al een tijdje geleden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Explorer van de Borgergroep joure. 73' PD9RS

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Bereik signaalzoeker van Servicekring JOTA-JOTI

#3 Bericht door pe1hzg »

De signaalzoeker is een ding voor het opsporen van een electrisch veld, zoals bijvoorbeeld allerlei spullen geven als ze in bedrijf zijn. Die velden zijn op korte afstand al uitgewerkt.

De 'zenders' die als bouwpakket beschikbaar waren waren ook bedoeld om een sterk electrisch veld op te wekken, zodat je een zender op een of twee meter afstand kon horen. Hint: zowel het eenvoudige als het ingewikkelde ontwerp gebruikte een 230v -> 6V trafo, met het audio op de 6V kant en de andere kant dus een hoge spanning en daardoor een sterker veld. Doordat het een kleine trafo was deed 'ie het op hogere frequenties ook heel redelijk, een grote ijzerkern is bijvoorbeeld bij 100 of 200 Hz helemaal weg. Er werd *niet* gemoduleerd op een draaggolf of zo, het was puur een electrostatisch veld.

Als je wilt vossenjagen kun je beter iets maken voor 2m. Ik denk daarbij aan:

Als zender een T813 (je weet wel, die "busmobilofoon" van het museum uit Budel). Als je op de locale ronde vraagt komt er wel eentje te voorschijn. Moduleren doe je NIET op de FM-ingang, maar door signaal te injecteren in de vermogenssturing van de eindtrap, waarmee je AM kunt maken. Daar zijn diverse tekeningen van, google helpt (anders moet ik mijn spullen even openmaken).

Voor ontvangers kun je iets maken met een superreg-ontvanger. Klinkt ingewikkeld, valt wel mee, een transistor voor het RF en een IC'tje voor het geluid. Schema moet ik ergens hebben, maar op papier, niet electronisch. Ik heb er gewoon een paar gemaakt, voor een 'bouwpakket' is het mischien net te ingewikkeld. Bereik is dan zeker een km, waarschijnlijk meer.

Ik heb een paar jaar geleden eens gevraagd om dit als JOTA-pakket te doen maar om allerlei redenen was dit niet zo handig.

Hoe dan ook, dit eist iets andere kit. Niet dramatisch, wel anders.

Geert Jan

Plaats reactie