walkie talkie

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: walkie talkie

#16 Bericht door elsinga »

Klopt, ik weet ook van een meisje (meen ik) van 11 die op een basisschool als extra uitdaging voor N is opgegaan en geslaagd. Halen kan al veel eerder, maar gebruiken pas op 12/14 jarige leeftijd.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: walkie talkie

#17 Bericht door PC1TK »

Ben nog effen aan het afzakken nat het afscheidsfeestje met de ex cursisten en les alles net na .
Maar ben wel eens benieuwd wat dat JOTA nou inhoud .
Kijk tijd heb ik te over .. maar dat heb ik helaas niet voor niets .

Wie hier in Grunn kenen het begrip JOTA wel .. Maar als iemand hier zegt ik begrijp er geen jota meer van ....
Ja dan is dat niet echt positief bedoelt .
Ik begrijp dat het een samen werking is met de Scoutingroepen ?

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: walkie talkie

#18 Bericht door PA3BAS »

Kort gezegd: zendamateurs laten scoutingskinderen zien wat zendamateurisme inhoudt. Dat doen ze door een weekend lang (of minder, hangt er vanaf wat je afspreekt) samen verbindingen te maken met andere scoutinggroepen.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: walkie talkie

#19 Bericht door Ton_O_E »

JOTA Jamboree on the air
Feest in de lucht
Scoutinggroepen over de hele wereld, proberen tijdens de jota kontakt met elkaar te maken,
om zo leuke ideeën/verhalen uit te wisselen, of spelletjes te doen
Het draait hier natuurlijk om de kinderen (van alle leeftijden)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: walkie talkie

#20 Bericht door PC1TK »

O leuk ... bij zo wat zou ik graag mee helpen de tijd heb ik er wel voor .
Maar juist omdat ik zo veel tijd heb zijner afhankelijk van het weer wat beperkingen .
Belangrijkste beperking is zo wie wel moet niet te ver uit de buurt zijn . Heb wel een rijbewijs en auto maar heb bij verdere afstanden altijd een reserve chauffeur nodig voor het geval dat .. meestal rijd ik gewoon weer terug naar huis . Maar net die een keer had me toch bijna mijn rijbewijs gekost .

In mijn dirkte regio zitten zo wie zo twee scouting groepjes .
Mocht hulp nodig zijn ... dan laat mij dat voor al weten .

PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Re: walkie talkie

#21 Bericht door PA5BUK »

Het is altijd mooi om te zien dat kinderen affiniteit hebben met het radiogebeuren.

Je kunt altijd zelf op de scoutinggroepen afgaan om te vragen of ze ook hulp nodig hebben bij het draaien van een JOTA. Ik doe het zelf al enkele jaren bij onze groep in Dokkum. Het is altijd een ontzettend tof weekend.
De inschrijvingen voor 2014 zijn allang achter de rug, dus dit jaar zou het wat lastig worden om alsnog aan te schuiven. Maar bij ons beginnen de voorbereidingen voor het volgende jaar al in het weekend na de JOTA, dus daar zijn nu al mogelijkheden te vinden.

En zoals eerder al geschreven, je mag het hele jaar door kinderen onder je eigen call laten uitkomn, zolang je zelf als amateur er maar bij bent. Vroeger moest de amateur zelf de verbinding openen en sluiten, en had een kind alleen de mogelijkheid om midden-in de QSO wat te zeggen, nu mogen ze van voor af aan de hele QSO voeren.
Er zijn kinderen die heel snel het hele protocol oppikken: CQ roepen, tegenstation een rapport geven, eventueel QSY gaan enzovoorts. In mijn beleving zijn de jongere kinderen (7-11 jaar) makkelijker over hun microfoonvrees heen dan de oudere kinderen (11-15). Ik heb oudere kinderen (verkenners) achter de set gehad die alleen maar heel kort antwoord gaven op de vragen die gesteld werden door de andere kant, terwijl de jongere kinderen (welpen) echt een gesprek aangingen.

Een QSO maken met andere kinderen is wel zo leuk. Hiervoor zijn de JOTA en de Kidsday uitgelezen momenten. Voor de JOTA is een zekere binding met scouting wel wenselijk voor de kinderen. Veel QSOs zullen dan ook over scouting en aanverwante zaken gaan. Voor de kinderen uit de buurt die niet bij scouting zitten is de Kidsday een betere gelegenheid, lijkt mij.

Naar mijn idee is het het beste om kinderen eerst kennis te laten maken met de 2meter. FM is namelijk toch iets makkelijker te verstaan voor het ongetrainde oor dan EZB. Laat eens een ballonnetje op op de locale repeater of bij de locale ronde. Misschien dat er meer amateurs zijn met (klein)kinderen die een sched kunnen maken op 2meter.
Daarna kun je ze eens kennis laten maken met de korte golf.

Succes met het overdragen van het radiovirus!

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: walkie talkie

#22 Bericht door PC1TK »

Je geeft een paar adviezen waar ik wel wat in zie zitten ..
Mijn Chinese in port heeft als bassist set wat beperkingen in het ontvangen op 2 meter . Maar op 70cm kom ik een heel eind .

PD9RS
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2014, 15:16
Roepletters: PD9RS
Locatie: Joure

Re: walkie talkie

#23 Bericht door PD9RS »

door de jota ben ik ook zendamateur gekomen. vond het vorig jaar zo leuk dat ik ook graag zendamateur wou worden.
zat vorig jaar erg veel bij psk31 vond dat erg leuk. had vorig jaar niet super veel gepraat, ook door microfoon vrees. Maar nu ik een set leen, en wat zit te praten. heb ik er geen last meer van. moest gewoon even over de drempel heen.
Explorer van de Borgergroep joure. 73' PD9RS

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: walkie talkie

#24 Bericht door PE2AAB »

PD9RS schreef:door de jota ben ik ook zendamateur gekomen. vond het vorig jaar zo leuk dat ik ook graag zendamateur wou worden.
zat vorig jaar erg veel bij psk31 vond dat erg leuk. had vorig jaar niet super veel gepraat, ook door microfoon vrees. Maar nu ik een set leen, en wat zit te praten. heb ik er geen last meer van. moest gewoon even over de drempel heen.
Je kunt je nog even inschrijven bij QRZ.com Kunnen mensen informatie vinden over je.

Bijvoorbeeld: http://www.qrz.com/db/PE2AAB
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD9RS
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2014, 15:16
Roepletters: PD9RS
Locatie: Joure

Re: walkie talkie

#25 Bericht door PD9RS »

ja was ik al van plan, maar nog even geen tijd voor gehad. was dat deze week van plan net als lidmaatschap veron aanvragen.
Explorer van de Borgergroep joure. 73' PD9RS

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: walkie talkie

#26 Bericht door PC1TK »

PD9RS schreef:door de jota ben ik ook zendamateur gekomen. vond het vorig jaar zo leuk dat ik ook graag zendamateur wou worden.
zat vorig jaar erg veel bij psk31 vond dat erg leuk. had vorig jaar niet super veel gepraat, ook door microfoon vrees. Maar nu ik een set leen, en wat zit te praten. heb ik er geen last meer van. moest gewoon even over de drempel heen.
Ik zend al jaren en jaren .... maar nu op de amateur banden zit ik nog wel een te hakkelen omdat mijn tong breek over de call's
Maar krijg steeds te horen dat elk zich daar in nog wel in terug herkend . Ik ben mijn leven lang verkoper geweest microfoon vrees had ik eigenlijk nooit . Maar ook toen ik met 11 meter begon was het wel wat wennen . Elk heeft dat .Voor ons is handig dat we in een groep het examen deden en we elkaar weer op zochten . Je kent elkaar goed en ja dan praat het altijd wel wat makkelijker je weet wat elkaar interesses zijn en dergelijke .

PD9RS
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2014, 15:16
Roepletters: PD9RS
Locatie: Joure

Re: walkie talkie

#27 Bericht door PD9RS »

zo praat ik vaak met de jota zendamateurs en me oom, en de rest wat op die band is en ook een praatje maakt.
Explorer van de Borgergroep joure. 73' PD9RS

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: walkie talkie

#28 Bericht door PC1TK »

Weet niet of je 70CM hebt kunne het eens proberen desnoods via een repeater . Ik kan nog maar 2,5 watt de ether in steuren .Maar de repeater in Groningen druk ik makkelijk open . @ meter gaat ook maar dan komt mijn portotje watte kort op een basis antenne .

PD9RS
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2014, 15:16
Roepletters: PD9RS
Locatie: Joure

Re: walkie talkie

#29 Bericht door PD9RS »

heb een condor te leen alleen voor 2m heb wel een porto met 70 cm maar kom (nog) niet bij de repeater groningen.
Explorer van de Borgergroep joure. 73' PD9RS

texas
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2014, 13:54

Re: walkie talkie

#30 Bericht door texas »

PD1JSK schreef: @ meter gaat ook maar dan komt mijn portotje watte kort op een basis antenne .
Moet je dan eerst en 2 meter setje lenen tot je zelf wat gevonden hebt????

Plaats reactie