Advies voor EME beginner

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Advies voor EME beginner

#61 Bericht door pe1rdp »

@Eric ON4HF

Glasfiber stackframe is prima. Dan heb je geen beinvloeding meer van het stackframe. Want je antennes staat te dicht op het frame.
Maaaaaaar..... dan moet je wel je coax achter de antenne naar beneden moeten brengen en dus niet langs het fiber frame wegspannen. In coax zit namelijk koper!
Op de foto's kan ik dit niet beoordelen, het lijkt er wel dat er nog geen coax aan de antenne is aangesloten.
Voor 144MHz en zeker voor 432MHz is het van het grootste belang dat je zo weinig mogelijk verlies hebt tussen je antenne en de preamp. Dus hier alle aandacht aan geven.
Dit stukje bepaalt voor 99% je ontvangst. Niet de mooie glimmende transceiver in de shack.

Je schijft dat er na je preamp 25mtr aircell 7 hangt maar dat maakt niets uit. Je kunt er zelfs RG58 aan knopen zoals je preamp maar voldoende gain heeft.
Ook lees ik dat je 5watt verliest in je preamp. Kan ik hieruit opmaken dat je geen aparte RX en TX feedertraces gebruikt? Dit is voor EME wel gebruikelijk. Scheelt je dure QRO coaxrelais en dure FET's in je preamp want op deze manier gaat deze absoluut binnenkort kapot.
Dus je preamp in het RX path plaatsen en hieraan flut coax knopen naar je shack.
De dikste coax gebruiken voor je TX path er zorgen dat je zoveel mogelijk vermogen bij de antenne krijgt.
Je transceiver kunt je vaak uitrusten met aparte connectoren voor RX en TX. Zo spaar je weer een QRP relais uit en kan er eigenlijk "nooit" meer HF in je preamp terecht komen.

Aircell 7... heb ik uitermate slechte ervaringen mee, vooral buiten. De connectoren kreeg ik nooit goed waterdicht en het dielectricum werkt als een spons. Als enkele malen ellende mee gehad. Hartje winter, chill factor -20C en om 03:00u 's nachts plotseling geen ontvangst meer. Bleek vocht in een stukje aircell 7 jumper gekomen en dit was gaan bevriezen. Hele coax opengescheurd.
Voor buiten gebruik ik zoveel mogelijk 7/16 connectoren. Professioneel spul, wel waterdicht en goedkoop te krijgen op de vlooienmarkten. En wel bestand tegen QRO.

Wat Rick, PA1BVM als schrijft: ga voor minimaal 1/2". Wordt regelmatig aangeboden. Of, nog beter, 7/8". Deze geeft nog minder verlies en wordt enorm veel gebruikt in de mobiele telecom industrie. Hint: de mobiele operators vernieuwen de komende tijd hun netwerk en er wordt heel wat metertjes 7/8" verwijderd. Dus zie je een kraan staan naast een mast, hoogspanningspylon of kerktoren, ga naar de jongens toe en vraag ernaar. Meestal nemen ze het zelf mee vanwege het koper. Maar vaak zijn ze ook wel gevoelig om het voor je eruit te halen. Een doos gebak og kratje bier doet dan wonderen.

Doe maar alvast zonneruismetingen. Dit kan als de zon op minimaal 25 graden elevatie staat. Nu kan het nog. In de wintermaanden zeker niet. Dan zal je weer tot het voorjaar moeten wachten. Met deze ruismeting weet je hoeveel ontvangst je mist. Eerst je systeem ingeven op de sofware EMEcalc van VK3UM en je ziet hoeveel je zonneruis zo moeten zijn.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Advies voor EME beginner

#62 Bericht door PE1PQX »

Je spaart geen QRP relais uit met gescheiden RX en TX coax, maar een QRO relais... scheelt nogal.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Advies voor EME beginner

#63 Bericht door pe1rdp »

PE1PQX schreef:Je spaart geen QRP relais uit met gescheiden RX en TX coax, maar een QRO relais... scheelt nogal.
Volgens mij haal je 2 zaken door mekaar.

1. Je bespaart QRO relais (in je preamp) door gescheiden RX en TX feeders.
2. Je bespaart 1 QRP relais door aparte RX en TX in/uitgangen op je transceiver.

Dus zoals in mijn eerdere e-mail vermeld.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Advies voor EME beginner

#64 Bericht door pe1rxj »

Om deze draad maar weer eens op te frissen.

Met De jaarlijkse JOTA is het mogelijk om weer EME te werken via de schotel in Dwingeloo. Je zet jouw signaal op 70 cm op de maan met -voor eme- qrp vermogen (20 tot 100 W). Dwingeloo kan de extreem zwakke echo's nog horen en zet dat weer terug op internet (streamen) via de CAMRAS.NL website.
Op deze manier kan de scouting met veilige vermogens werken.
Om dit (inclusief wsjt) te oefenen is er weer een mogelijkheid op zaterdag 29 juli 2017 tussen 14:00 en 18:00.
Ikzelf probeer qrv te zijn op 432.055.
groetjes en succes als je het wil proberen.

73
Frans
PE1RXJ

Plaats reactie