merkwaardige ervaring van luisteramateur

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
JanH
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:46

merkwaardige ervaring van luisteramateur

#1 Bericht door JanH »

Ik ben HF-luisteraar en "oude telegrafist". Dit is mijn eerste bijdrage aan dit forum. Ik zal mezelf op de plek waar dat hoort verder voorstellen als nieuw lid.
Ik heb een concrete aanleiding om direct actief te worden op dit forum.
Vanavond rond 1735z luisterde ik op 14024 Khz naar een CW-contest door UY6IM. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat deze amateur zich bediende van de call RA/UY6IM. Daar werd ik verdrietig van. Of is het tegenwoordig niet vreemd om politieke geschillen en persoonlijke opvattingen daarover kenbaar te maken via je callsign?

Paul PD0PSB

Re: merkwaardige ervaring van luisteramateur

#2 Bericht door Paul PD0PSB »

Misschien is het geen politiek gebaar maar gewoon angst waarom deze OM /RU voorvoegt.
Ik kan me zo voorstellen dat zendamateurs in dat gebied nu met een scheef oog worden aangekeken...

73
Paul
PD0PSB

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: merkwaardige ervaring van luisteramateur

#3 Bericht door PB2T »

JanH schreef:Vanavond rond 1735z luisterde ik op 14024 Khz naar een CW-contest door UY6IM. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat deze amateur zich bediende van de call RA/UY6IM. Daar werd ik verdrietig van. Of is het tegenwoordig niet vreemd om politieke geschillen en persoonlijke opvattingen daarover kenbaar te maken via je callsign?
Ik zou zeggen een Oekraïense zendamateur uit Donetsk op vakantie in Rusland, gebruik makend van T/R 61-01.
73, Hans PB2T

Paul PD0PSB

Re: merkwaardige ervaring van luisteramateur

#4 Bericht door Paul PD0PSB »

PB2T schreef:
JanH schreef:Vanavond rond 1735z luisterde ik op 14024 Khz naar een CW-contest door UY6IM. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat deze amateur zich bediende van de call RA/UY6IM. Daar werd ik verdrietig van. Of is het tegenwoordig niet vreemd om politieke geschillen en persoonlijke opvattingen daarover kenbaar te maken via je callsign?
Ik zou zeggen een Oekraïense zendamateur uit Donetsk op vakantie in Rusland, gebruik makend van T/R 61-01.
Hans bekijkt het altijd positief :-)
Maar vakantie rond Donetsk tussen Ukraine en Rusland lijkt me momenteel wat "onhandig"?
73
Paul
PD0PSB

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: merkwaardige ervaring van luisteramateur

#5 Bericht door Radioot »

RDA RK-08 = KERCH` = De Krim de facto nu Russisch dus RA/

Eigenlijk is hij in eigen land.

Aan de blauw/gele vlaggen op zijn QRZ profiel foto kun je aflezen hou hij er over denkt.

Merkwaardig dat een luisteramateur dat niet snapt.

JanH
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:46

Re: merkwaardige ervaring van luisteramateur

#6 Bericht door JanH »

Radioot schreef:RDA RK-08 = KERCH` = De Krim de facto nu Russisch dus RA/

Eigenlijk is hij in eigen land.

Aan de blauw/gele vlaggen op zijn QRZ profiel foto kun je aflezen hou hij er over denkt.

Merkwaardig dat een luisteramateur dat niet snapt.
Beste Radioot, OM

Ik was mijn (eerste) bijdrage begonnen met een verwijzing naar de pagina waarop ik mij zou voorstellen. Als je dat zou hebben gelezen, dan had je geweten dat ik weliswaar een sparks ben, maar op radio-amateurgebied een nieuwkomer. De QRZ-site waarnaar je verwijst, is bijvoorbeeld nieuw voor me. Ik heb dus al weer iets geleerd. En dat is een van de redenen waarom ik me op dit forum heb aangemeld.

Dan even inhoudelijk een reactie. Hoe kom je erbij dat deze Oekrainse OM op de Krim woont en nu dus (tegen zijn voorkeur?) Russisch is? Hij geeft zelf QTH Donetsk (zie qrzcq.com). En dat is volgens mij nog altijd niet Russisch grondgebied. Ik houd dus maar even vast aan mijn uitspraak "merkwaardig". Maar verder geen punt, hoor. Ik hoopte dat de politiek buiten deze mooie hobby kon blijven, dat was mijn enige bedoeling. Dus nu wat mij betreft klaar!

73
Jan

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: merkwaardige ervaring van luisteramateur

#7 Bericht door Radioot »

Okay Jan welkom in de wonderwereld van de zendamateurs.

Ik zal het proberen uit te leggen. Ik heb even de call ra/uy6im op gezocht in het dxcluster om te achterhalen waar hij nu eigenlijk zit.
bijvoorbeeld : http://www.dxsummit.fi/Search.aspx als je daar RA/UY6IM in vult zie je enkele spots met RDA RK-08
Dat is een oblast code zeg maar een soort provincie aanduiding. Je kunt dit terug vinden bij voorbeeld http://rdaward.org/press12_eng.txt

Dan wordt duidelijk dat UY6IM zich nu in de stad of omgeving van KERCH` bevindt.
Hij is dus op de Krim. Wat sinds 16 maart 2014 door Rusland is geannexeerd.
Staatsrechtelijk zijn daar de meningen over verdeeld, maar onze UY6IM conformeert aan de geldende regels en voert RA/ voor zijn call.
De Krim is nu weer Russisch. UY6IM is een fanatieke contester en maakt ook van uit de Krim qso's.


Beter zo?

JanH
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:46

Re: merkwaardige ervaring van luisteramateur

#8 Bericht door JanH »

Radioot schreef:Okay Jan welkom in de wonderwereld van de zendamateurs.
.......

Beter zo?
R, OM. Dank voor je vriendelijke welkomstwoorden!

Ook ik ben maar eens gaan rondkijken op internet. Een Russisch/Oekrains schuttingwoord werd bij wijze van QSL o.a. naar zijn hoofd geslingerd door een andere Ukrainse amateur.

Nu wil ik het er echt bij laten, want dit was bij nader inzien niet zo'n goede start als forumdeelnemer. Ik dacht slechts als SWL-er iets ongewoons te melden...... Er is blijkbaar in de 35 jaar dat ik niet naar de amateurbanden heb geluisterd veel veranderd. En dat is ook wel logisch eigenlijk.
Dus: AR SK wat mij betreft.

Groet, 73,

JanH

Plaats reactie