Veronica

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Veronica

#1 Bericht door PE2AAB »

Uit vervlogen tijden...

Come on and sail away...
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1DOY
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2005, 20:06
Locatie: Alphen a/d Rijn
Contacteer:

Re: Veronica

#2 Bericht door PE1DOY »

PE2AAB schreef:Uit vervlogen tijden...

Come on and sail away...
De klok tikte al weer 31 jaar geleden voor het laatst...
73,
 ____
 )    / ______
 __/_(_)(_)/_)
(_/          /

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: Veronica

#3 Bericht door Theo Postma »

PE2AAB schreef:Uit vervlogen tijden...

Come on and sail away...
Ik was, om eerlijk te zijn, er toen ook al geen fan van.
En zeker nu, er zit een portie romatiek bij, die veel mensen niet kunnen beamen.
Simpel om het feit, dat ze er niet eens bij waren.
Veronica was gewoon zeer slecht buiten de randstad te ontvangen.
Boven in de band, of onder in de band.
RNI, had er nog een kortegolf freq. bij staan.
Dat betekende, dat er daar echte zendamateurs aan het werk waren die wisten hoe je een dekkings plan moest maken en hoe je het moest doen.
Maar dat zie je ook af aan de onderwerpen op dit gebied, Mebo 2 werd ook niet voor niets met een bom getracteerd.
Dank aan: Come on and sail away.
Dat waren tijden!
Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#4 Bericht door PA3FBF »

Hoi jelui,

Ik ben maar Oosterbuur en kwam pas 1980 naar NL, maar dit deuntje ken ik toch (niet van voor 1980), als Oldies-fan.

In mijn jeugd in de 60er's luisterde ik 's avonds naar MG op 208 m Radio Luxembourg, het Engelstalige programma: actuele pop en véél Motown-muziek!

Een heel erg leuke zender was recent Radio 192, die helaas het loodje heeft moeten leggen om financiële reden. Ook met zeezender-romantiek!Beter dan Radio 10 Gold, want die draaien wel "oudjes", maar altijd alleen maar de meest bekenden, terwijl er nog zoveel andere mooie oude deuntjes zijn die best ook gescoord hadden toen. Je kunt er niet langer dan 2 dagen achtereen naar luisteren.... Radio 192 dook echt in het archief toen en ik hoorde er deuntjes werkelijk voor het eerst weer na de jaren 60.... :cry:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#5 Bericht door wbeekman »

Theo schreef:
"RNI, had er nog een kortegolf freq. bij staan."

Wat wilde toen het geval, RNI had een zend-amateur als technicus, deze had toen als call PA2RNI. (was een voormalig marine electronicus en later overgestapt naar RNI de zeezender)
Om die reden werd de amateurband gebruikt om boodschappen naar de wal te sturen. Het is later nog een krantenartikel geweest

Heb PA2RNI nog persoonlijk gekend en was altijd onder de indruk van zijn verhalen .
Jaren geleden is PA2RNI helaas overleden.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Ontvangst Veronica 192m

#6 Bericht door PA0MJM »

Tis inderdaad romantiek. En ik was fan. Ik heb echt al m'n proefwerken tussen '67 en '72 bij radio 192 geleerd. Via de middengolf op 192m, later 538m. Prima ontvangst, pas na de schemer werd het moeilijk. QTH toen? Delfzijl, waar Radio Noordzee ook goed te beluisteren was, maar dat deed ik dus niet, je was Veronica óf Noordzee. Maar dat dekkingsplan was er wel, alleen geen stereo, maar deed m'n radiootje ook niet aan! :lol:
Overigens was ook Juul, PE0GJG (klopt de call nog?) technicus bij Veronica.


73,
Martin

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 dec 2005, 11:12
Locatie: dinxperlo
Contacteer:

#7 Bericht door bram »

ja call bestaat nog steeds in het callboek staat hij nog steeds als
GJ Geleick PE0GJG

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Veronica

#8 Bericht door pe2kp »

PE2AAB schreef:Uit vervlogen tijden...

Come on and sail away...
Ik zie net dat we de gids al 30 jaar lang lezen... Toch vond ik het schip Mebo II mooier er uit zien. En later de Ross Revenge trouwens ook.

Dit laatste schip heb ik trouwens bezocht in Engeland een jaar geleden.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

#9 Bericht door PA0MJM »

Verroest... kijk nou wie zich aangemeld heeft op forum:

Ene Juul met een website: http://www.norderney.nl/
Veel plezier :wink:


73
Martin, PA0MJM
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#10 Bericht door wbeekman »

Heb even gauw op de website gekeken en het verhaal van Juul (PE0GJG) gelezen.

Zeker de moeite van het lezen waard.

P.S. vooral omdat ik elke zaterdagmiddag tussen 14:00 uur en 16:00 uur de Veronica top-40 op een grote spoelen bandrecorder opnam.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

PA3AMZ
Berichten: 346
Lid geworden op: 27 apr 2008, 23:46

Me + Bo | 105 kW: 'Power macht spass'

#11 Bericht door PA3AMZ »

wbeekman schreef:Theo schreef:
"RNI, had er nog een kortegolf freq. bij staan."

Wat wilde toen het geval, RNI had een zend-amateur als technicus, deze had toen als call PA2RNI. (was een voormalig marine electronicus en later overgestapt naar RNI de zeezender)
Om die reden werd de amateurband gebruikt om boodschappen naar de wal te sturen. Het is later nog een krantenartikel geweest

Heb PA2RNI nog persoonlijk gekend en was altijd onder de indruk van zijn verhalen .
Jaren geleden is PA2RNI helaas overleden.
Ho, ho. Ook de eigenaren (Erwin Meister en Edwin Bollier) waren zendamateur. Een pagina groot intervieuw en een bezoek met prachtige foto's aan het amateurstation op de Islisberg bij Zürich van Edwin Bollier, HB9AFU, staat in de weekendbijlage van 'Het Vrije Volk' van zaterdag 16 oktober 1971.
Enige impressies:

afb1: http://img441.imageshack.us/img441/2640 ... bf5.th.jpg
afb2: http://img443.imageshack.us/img443/9739 ... jd5.th.jpg
afb3: http://img156.imageshack.us/img156/6688 ... lj1.th.jpg

Op de 3e scan is veel Collins spul en links call 'HB9AFU' te zien... Adresinfo staat nog in ARRL- callbook van o.a. 1980.

In een foto bij een artikel van 'Het Vrije Volk'van vrijdag 1 oktober 1971 staat Edwin Bollier, HB9AFU, gefotografeert met op de achtergrond RTTY apparatuur en enige Collins en ARRL (!) items:

afb4: http://img207.imageshack.us/img207/3228 ... ty7.th.jpg

In tegenstelling tot Radio V. was R.N.I. op AM 1.367 kHz. en AM 6.210 kHz. hier in oost Nederland doorgaans prima te ontvangen. Op 31m. heb ik RNI nooit kunnen ontvangen. Het gebeuren rondom R.N.I. en bovenstaand artikel liggen mede aan de basis aan het deelnemen aan het PTT-zendexamen in '76.

afb5: http://img156.imageshack.us/img156/9259 ... rn1.th.jpg
afb6: http://img262.imageshack.us/img262/8835 ... im9.th.jpg

[edit]
PS
Met Image Analyser de inmiddels vergeelde krantenpagina's wat opgehaald.
Laatst gewijzigd door PA3AMZ op 27 nov 2012, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#12 Bericht door wbeekman »

Robert,

Heel erg fijn, dat je deze info hebt geplaatst. Ik was meer een Veronica fan, omdat ik toen in Vlaardingen woonde en erg goede ontvangst had.

Later in Amersfoort leerde ik de ex-vrouw en dochter van PA2RNI kennen.
en kwam nog wel eens bij hun over de vloer. (vandaar)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

PA3AMZ
Berichten: 346
Lid geworden op: 27 apr 2008, 23:46

#13 Bericht door PA3AMZ »

wbeekman schreef:Robert,

Heel erg fijn, dat je deze info hebt geplaatst. Ik was meer een Veronica fan, omdat ik toen in Vlaardingen woonde en erg goede ontvangst had.

Later in Amersfoort leerde ik de ex-vrouw en dochter van PA2RNI kennen.
en kwam nog wel eens bij hun over de vloer. (vandaar)
Woonde en woon in de regio Arnhem, en daar was de ontvangst van R. Veronica zowel op 192m. als later op 538 m. belabberd. Op '538' was de hele dag een baken in CW te horen, dat de 'P' uitzond en op de achtergrond ook nog de 1 kW. landbased Radio London. Op 192 m. 's morgens en 's avonds "Beromünster' aus der Schweiz.

R.N.I. daarentegen was op 220 m. doorgaands prima te nemen, alhoewel 'Lille' 9 kHz. hoger nog wel eens sliste op 1.367 kHz. Zal wel aan de brede filters in de toenmalige radio's gelegen hebben (waaronder de Philips BX400A).
Daarnaast was R.N.I. mijn fav vanwege professionele aanpak en de vele live uitzendingen.

Radio Luxemburg op 1.440 kHz. was geen optie. Overdag Duitstalig; 's avonds waren de grondgolf en de ethergolf met elkaar in conflict met als gevolg veel fading en vervorming. Veldsterkte meer dan OK, maar niet om (langdurig) naar te luisteren, in tegenstelling tot de ook zeer sterke Radio Monaco, waar geen hinder was van de grondgolf, maar (te) veel religieuze uitzendingen. Signaal van R. Luxemburg op 6.090 KHz. was goed, maar alleen Duitstalige uitzendingen.

Radio Caroline op AM 389 m. was 'gokkast': geregeld wisselend vermogen of uit de lucht, dan weer goede dan weer slechte audio. Ik heb daar nog niets over gelezen, maar we kregen toen de indruk dat zendertechnicus Peter Chicago het audiosignaal opvoerde, daar waar te filters van de radio-ontvangers begonnen af te kappen. Wanneer audio OK was, zeg maar in de 'Mi Amigo'-tijd, leek het signaal eerder 6,5 kHz. breed ipv 4,5 kHz. Kan natuurlijk ook nog aan hun gebrekkige zender(s) gelegen hebben misschien.

Overall rare etherindeling toendertijd: praatzenders via de kwalitatieve FM en muziekzenders op de tot max. 4,5 kHz. beperkte storingsgevoelige AM. Veel TL-balken hadden een stoorpiek bij 1 MHz.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#14 Bericht door KI6APR »

Ik wilde het eerst niet toegeven, maar ik wordt ook al ouder. Ik herinner mij dit ook. 538 nu op volle kracht, etc. Was dat Veronica of Radio Noordzee? Ik ben toen heel geleidelijk ook meer gaan luisteren naar pop muziek. Dat was een interessante tijd.

Leuk om te lezen (en ook te vinden op het internet).

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#15 Bericht door Ton_O_E »

Was dat Veronica of Radio Noordzee
Volgens het liedje van vader Abraham zat Veronica op 538
Voorheen PA3TON

Plaats reactie