websdr

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
superpeter
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 mar 2012, 09:45
Roepletters: NL1219

websdr

#1 Bericht door superpeter »

hallo allemaal

ik heb pas geleden een usb sdr dongel gekogt.
en wel te weten: RTL-SDR Realtek RTL2832U & R820T Tuner Receiver Dongle
ik heb al ge keken of hij als sdr-stick te gebruiken is en dat werkt ook naar behoren.
nu wil ik zelf graag een websdr server bauwen en als ontfanger de genoemde stick gebruiken.
ik heb op sig veel ervaring met computer en zowel de besturingssiestemen windows en debian linux.
egter krijg ik helaas geen informatie ge vonden over het opzetten van een eigen websdr station plus interface.
daarom de vraag of iemand me op ggang kan helpen?
alle info is welkom.
zo als bv:
- welk besturingssiesteem is het beste te gebruiken?
- welke software heb ik allemaal presies nodig?
- waar kan ik info vinden over het opzetten van een websdr station?

hopelijk kan iemand me helpen.
groeten: peter

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: websdr

#2 Bericht door PE2AAB »

Kijk eens op http://www.websdr.org

Achtergrond info: http://www.websdr.org/background.html
Verder staat er Questions and comments can be sent to PA3FWM, the author of the WebSDR software and maintainer of this site

Was mijn eerste hit op Google met als zoekterm 'websdr'.

P.S.
Niet om te zeiken maar die rode kringeltjes onder een woord komen van de spellings checker. Met je rechtermuisknop kun je deze woorden laten verbeteren. Een handig hulpmiddel in geval van bijvoorbeeld dyslectie enz.
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 09 jul 2014, 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: websdr

#3 Bericht door pe5jw »

Het is geen freeware je moet het aanvragen en duidelijk maken wat je ermee gaat doen.
Niet nog een 40m band ontvanger bv.

Questions and remarks about this WebSDR can be sent to the developer and maintainer: pa3fwm@websdr.org (but please check the FAQ first).


O je bent me net voor :)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

superpeter
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 mar 2012, 09:45
Roepletters: NL1219

Re: websdr

#4 Bericht door superpeter »

allebij hartelijk dank voor het comentaar.
verder weet ik dat rode lijntjes spelingskontrole is en verbeter ik de woorden meestal ook wel.
egter werkt dat blijkbaar nu niet in firefox.
ik ga er wel nu naar kijken zodat hopelijk het de volgende keer wel weer doet

groeten: peter

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: websdr

#5 Bericht door PE2AAB »

superpeter schreef:allebij hartelijk dank voor het comentaar.
verder weet ik dat rode lijntjes spelingskontrole is en verbeter ik de woorden meestal ook wel.
egter werkt dat blijkbaar nu niet in firefox.
ik ga er wel nu naar kijken zodat hopelijk het de volgende keer wel weer doet

groeten: peter
Peter,

Ik hoop ook dat je het niet opvat als 'zeiken' maar het leest nu eenmaal wat prettiger als de spelling klopt en er leestekens enz. in de tekst staan. ;-)

Desalniettemin; als je de bovenstaande tips gebruikt lukt het je vast om een WebSDR server op te zetten en je stream te delen via WebSDR.org.
Wat voor stream wil je opzetten? m.a.w. voor welke banden?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

superpeter
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 mar 2012, 09:45
Roepletters: NL1219

Re: websdr

#6 Bericht door superpeter »

als het aan mij ligt alle bande en alle modes tussen de 25 ,000MHz en de 1500,000MHz.
de bedoeling is dat de server bij men broer in sint oederoden komt te staan omdat hun breede internet verbinding hebben (glasvezel).

verder vat ik uw opmerking niet verkeerd op.
dit omdat u gewoon egt tips er bij zet hoer het kan verbeteren.

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: websdr

#7 Bericht door pe1pip »

superpeter schreef:als het aan mij ligt alle bande en alle modes tussen de 25 ,000MHz en de 1500,000MHz.
de bedoeling is dat de server bij men broer in sint oederoden komt te staan omdat hun breede internet verbinding hebben (glasvezel).
Hou er rekening mee dat de WebSDR vereist dat de ontvanger het gehele spectrum doorgeeft aan de PC. Met een rtl stick kun je geloof ik maximaal 2 MHz aan bandbreedte in 1 keer doorgeven, dus dat is het. Dat de RTL ook af te stemmen is heb je niets aan, die kan voor twee verschillende gebruikers niet in enen op 2 verschillende frequenties tegelijk staan afgestemd. Dus, je zou bijvoorbeeld wel in 1 keer de hele 6m band kunnen doorgeven (of in ieder geval het cw/ssb deel) maar niet ondertussen ook de 2m band.
--

73, Remco - pe1pip

superpeter
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 mar 2012, 09:45
Roepletters: NL1219

Re: websdr

#8 Bericht door superpeter »

heel erg bedankt.
dat wist ik dus al niet.
dagt dat die dingen de hele verquentie band die ze aan kunnen door gaven en ik ben dus ook nog niet egt tuis in websdr land voor mij is dus egt nog leren.
aan gezien wat u zij voorzie ik dus wat probleempjes denk ik maar ik wagt ook even de reaksie mail van pa3fwm af wie weet kan het wel en wie weet ook niet.

tog in iedergeval bedankt voor de tip

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: websdr

#9 Bericht door Ton_O_E »

Er zijn wel natuurlijk meer varianten websdr. Als je het vooral voor je zelf gebruikt, zou je wel van band kunnen switchen, of de frequentie afstellen. Je kunt dit dan met een wachtwoord beveiligen of iets.
Als je weet hoe de dongel wordt aangestuurd, kun je zelf wat knutselen, of een bestaand script aanpassen.
Voorheen PA3TON

Plaats reactie