Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
MennodV
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2014, 13:39

Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#1 Bericht door MennodV »

beste mensen,

Eenmaal per jaar is er het zogeheten JOTA weekend. Dit is een oude traditie waarbij wereldwijd allerlei scouting-groepen met elkaar proberen contact te leggen via de amateur-radio. Ik plaats dit bericht hier namens mijn scouting-groep omdat wij hard op zoek zijn naar een zendamateur die ons wilt helpen dit jaar!

Waar: scouting-groep Pieter-Maritz, doolhoflaan 1 in Ede

Website: http://www.pietermaritz.nl/wp/

Wanneer: vrijdagavond 17 oktober + zaterdagochtend/middag 18 oktober 2014

Achtergrond-informatie groep: wij zijn een actieve scouting-groep die bestaan uit speltakken voor jeugd vanaf 7 tot 18 jaar oud, van ongeveer 70 jeugdleden. Daarnaast hebben we een actieve groep van 18-40 jaar van ongeveer 30 leden. We bestaan sinds 1948 en zijn in het bezit van een eigen gebouw midden in het bos. Zie foto.

Afbeelding

Achtergrond-informatie JOTA: JOTA is een wereldwijde scouting-traditie waarbij scouting-groepen contact met elkaar proberen te leggen. Landen waar we bijvoorbeeld in het verleden contact mee hebben gehad: Denemarken, Frankrijk, Malta en Australië.

Officiële website JOTA: https://jota-joti.scouting.nl/

Wat verwachten we:
We zijn op zoek naar een zendamateur die ons kan helpen om d.m.v. amateur-radio contact te leggen met andere scouting-groepen wereldwijd. Er zullen vele jeugdleden aanwezig zijn die je mag helpen met contact leggen. Je zult deels leidinggevend zijn.

Wat doen wij:
Samen met de jeugd gaan wij op de vrijdagavond een enorme mast bouwen waarmee we kunnen zenden. Om 12 uur 's nachts is er een feestelijke viering als de vlag omhoog gehesen wordt naar het hoogtepunt toe. Zaterdagochtend is er een gezamenlijk ontbijt gevolgd door een afwisselend programma waarbij scouting-leden gaan proberen contact te maken m.b.v. de aanwezige techniek. Denk aan bijvoorbeeld een roulatie-systeem van verschillende groepjes, maar kan in overleg bepaald worden wat het handigst is. Vanzelfsprekend stuurt de aanwezige scouting-leiding de jeugdleden aan op logistiek vlak en helpt waar jij ze nodig hebt.

Het zenden is op de zaterdagochtend. Op de zaterdagmiddag zal er nog een ander programma worden georganiseerd door de aanwezige scoutingleiding. Hier mag je vanzelfsprekend aan meedoen/kijken indien je wilt.

Aanwezige faciliteiten:
Vanzelfsprekend mag je gebruik maken van de vele aanwezige faciliteiten. Denk aan kampvuur, koffie, thee, eten, wc, slaapplek etc. Ook is er een parkeerplaats naast het clubhuis.

Als dank:
Naast het feit dat je lekker proeven mag van een echte scouting-sfeer, veel plezier mag beleven met zenden, jeugd mag enthousiasmeren voor je hobby/vak zul je ook iets van een fles wijn o.i.d. ontvangen als dank.

Indien hier zendamateurs zijn die dit zien zitten of nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groeten,
Menno

MennodV
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2014, 13:39

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#2 Bericht door MennodV »

Ik zie overigens net dat dit topic hoort in het "jeugd" gedeelte en niet hier. Als een moderator dit zou willen verplaatsen, graag!

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#3 Bericht door pe2cvf »

Hoi Menno,

Leuk om te zien dat jullie weer mee gaan doen met de Jota. Zeker 15 jaar geleden heb ik 2 of 3 keer bij jullie de Jota gedraaid. Voor mij de eerste keer Jota en een erg leuke tijd gehad. Volgens mij nog onder mijn oude call PD3FM en laatste keer onder mijn huide call PE2CVF.
Inmiddels al 10 jaar in mijn eigen woonplaats Arnhem bij sc De Schutgraaf.

Succes met het zoeken, en voor de zendamateurs : het is een aanrader, mooie locatie in het bos. Erg weinig qrm! Geen last van plc en andere ellende!

Wie weet spreken we elkaar via de radio tijdens de Jota.

Gr Roel pe2cvf

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#4 Bericht door PE2AAB »

MennodV schreef:Ik zie overigens net dat dit topic hoort in het "jeugd" gedeelte en niet hier. Als een moderator dit zou willen verplaatsen, graag!
Komt goed.

Heb je trouwens ook al een mail gestuurd naar jullie RJJA?

Op de plek <LETTER> vul je je rayon letter in welke je op onderstaande kaart vindt.

rayon.<LETTER>@jota-joti.nl

Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#5 Bericht door PA2RU »

Er is vast in de omgeving een afdeling van de veron/vrza...bezoek daar eens een bijeenkomst en stel er je vraag...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#6 Bericht door elsinga »

Ik heb de mazzel ( :mrgreen: ) dat ik zendamateur én scoutleiding ben, dus we hebben bij ons in Heerenveen altijd 1 zendamateur voor de JOTA. ;) Maar ik zou graag wat gezelschap hebben tijdens de JOTA, dus als je toevallig niet in de buurt van Ede zit, dan ben je in Heerenveen van harte welkom! :)

Overigens: ga liever naar Ede dan naar ons, zij zitten helemaal zonder. Ik red het eventueel in mijn eentje ook wel. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#7 Bericht door pa1bvm »

we ( twee zendamateurs met JOTA ervaring en scouting ervaring ) denken er over na

wat is dead-line voor inschrijving ???

groet Rick

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#8 Bericht door PA3DJS »

pa1bvm schreef:we ( twee zendamateurs met JOTA ervaring en scouting ervaring ) denken er over na

wat is dead-line voor inschrijving ???

groet Rick
Je kunt je nog inschrijven tot 22 september. Een scoutinglid kan dat gewoon via SOL doen (kost je 15 minuten) en kost 30,-- voor JOTA en JOTI. Het is handig dat het scoutinglid de gegevens van de zendamateur heeft (NAW, locator van locatie vanwaar gewerkt gaat worden). Als je een bijzondere roepnaam gaat gebruiken, vraag die dan eerst aan bij AT, en doe dan de inschrijving in SOL.

Wim, PA3DJS

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#9 Bericht door PA0RAB »

Menno,
Vanuit scouting- en Jota ervaring een paar opmerkingen.
Op de vraag hen je al tal van positieve reacties ontvangen.
Uit je opwekkings verhaal begrijp ik het een en ander. En juist daardoor een paar kritische opmerkingen.
.
Vooral speltechnisch
Jota en joti vind zijn oorsprong in de wederopbouwgedachte na WO II immers communicatie brengt mensen bij elkaar en er kwam natuurlijk aardig wat dump vrij (is mij als jochie bij Jota 3 verteld)
Die zendamateurs maakten er echt een verbindings happening van veldtelefoons verstopte zenders dingetjes solderen en je mocht ook wat in de microfoon zeggen En natuurlijk nergens aankomen.
De tijden zijn wat dat betreft in het voordeel van het spelidee scouting ten gunste veranderd.
In het weekend dient dus het spel aanbod te liggen op de grote verscheidenheid van communicatieve spelen Niet bij die vreemde meneer met een zender idem met de computers en internetcommunicatie.
Kijk in het handboek welke spelen er zijn. Kijk bij de werkgroep radioscouting welke knutsel projecten er zijn en vooral wat je er mee kunt doen speltechnisch. Licht en geluid maken slaat altijd in ,maar wat kun je er mee.
Denk eens aan spelen waarbij een porto of PMR wordt gebruikt vooral op het elkaar opdrachten geven eventueel geblinddoekt elkaar vertrouwen enz
Een goede voorbereiding vooraf met het gehele team speltakken groep en stichting is van groot belang .
Naar het week-end toe werken ook. Jota /Joti is niet allleen dat weekend in oktober maat is het hele jaar door.
Opmerking over de mastbouw. Houd rekening met de Arbo voorwaarden en andere veiligheidseisen.
Autoriteiten kunnen heel vervelend zijn terecht want zijn wel andermans kinderen .Ook hier kan Leusden helpen. Krijg je die mast in 3 uur voor elkaar en veilig verklaard
Stel in de voorbereiding oa een praatlijst samen, wat kun je een ander groep vragen wat vertel je zelf over je groep.
Het zenden ,e-mailen of twitteren is niet het hoofddoel van het week-end maar een onderdeel ervan
Het gaat om de contacten met anderen en andere scoutinggroepen en wat zij doen.
Een verre verbinding is leuk en spreekt aan,Maar is het scoutje een talenwonder.
Maak er vooral geen contest weekend van
Hoe je aan al de info kunt komen is verteld in de responsen.
In elk geval maak er een gezellig Jota/joti weekend van
55 en 73 de Ruud PA0RAB

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#10 Bericht door pe5jw »

Geef ze een 2m set en leguit hoe het werkt en wat wel en niet mag (belangrijk en dat moet je ook benadrukken).
En ze hebben een top avond :) lekker ouwehoeren met andere groepen.
Je moet het natuurlijk wel in de gaten blijven houden.
Dit is meestal wel een van de main attractions is mijn ervaring zijn er altijd wel een paar die daar naar uitkijken.
Voor de jongere groepen zijn die spelletjes idd wel leuk met morse en nato alfabet enzo.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#11 Bericht door PA3DJS »

Hallo Menno,

Als eerste hoop ik dat je snel een zendamateur vind om mogelijkheden en wensen op elkaar af te stemmen. Ik draai zelf in Maarsen mee (en ben daar ook lid). Zoals je wellicht weet hangt het succes van evenementen af van hoeveel mensen zich er voor inzetten.

In aanvulling op wat anderen reeds geschreven hebben:
In mijn beleving kun je beter de week ervoor de toren hebben staan zodat je de tijd hebt om alles voor elkaar te krijgen.
Als je vrijdagavond niet hoeft te bouwen, kunnen de leden hun energie volledig kwijt in het lange weekend zelf, en hebben ze wellicht nog wat energie over om ook op te ruimen...

Zeker voor de oudere speltakken is de nacht leuk (het thema is nu "After Daylight"). Hoewel de officiele opening om 22:00CET is, mocht er vorig jaar vanaf vrijdag 12:00CET onder /J toevoeging gewerkt worden (t.b.v. HF richting Australië). Ik neem aan dat dit voor 2014 weer het geval is (maar weet het niet).

Meestal oefenen wij enkele weken voor de JOTA met welpen/verkenners. Ze zijn dan bekend met dat je bij voorbeeld eerst de mike moet indrukken en dan pas praten! Ze hebben kennis gemaakt met het ICAO/NATO alfabet, en zijn wat microfoonvrees kwijt. Deze oefenopkomsten worden deels door onze zendamateurs en deels door de leiding zelf gedraaid, waardoor de jeugleden niet ineens veel vreemde gezichten zien. Oh ja, we gebruiken dummy loads zodat het signaal nagenoeg de straat niet uit komt. Voor geïnteresseerde leiding en/of oudere speltakken hebben we een wat zwaarder programma.

Ik realiseer mij wel dat je met één zendamateur, en na wellicht een aantal jaren geen JOTA gedraaid te hebben, wat beperkt bent in de mogelijkheden. Dit jaar kan natuurlijk het zaad zijn voor een goede oogst in de komende jaren...

Wim, PA3DJS

MennodV
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2014, 13:39

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#12 Bericht door MennodV »

bedankt voor de tips en informatie.

We (ik spreek namens mijn scoutingroep) zijn inderdaad ook met een aantal leiding van verschillende speltakken actief bezig met kijken hoe we het beste het weekend kunnen indelen. Ook wat betreft speltechnisch en de mast(opbouw). We zijn bekend met de logistieke problemen die kunnen ontstaan tijdens JOTA/JOTI en hebben al wat ideeën daarover.

Vooral hopen wij nu een zendamateur te vinden, via dit forum of via iets anders.

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#13 Bericht door pe2cvf »

Gaan jullie zelf een mast pionieren of komt Roosenboom weer met een hijskraan?

MennodV
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2014, 13:39

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#14 Bericht door MennodV »

Waarschijnlijk het tweede, met een pioneerconstructie erbij om de jongens even bezig te houden.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Zendamateur gezocht voor scouting-weekend

#15 Bericht door johnvdpas »

Wat pa0rab zegt is het programma. Maar doorgaans moet dat programma toch echt door de groep zelf gemaakt worden. De amateur moet dan zorgen voor de antennes, en zenders en de boel goed aansluiten en er bij blijven zitten, uitleg geven en helpen met zenden.

Het punt is vaak dat groepen zendamateurs zoeken, zonder zelf een goed programma te hebben... Ik zeg niet dat dit in dit geval zo is he! En als zendamateur kun je ook ideeën aandragen over het programma.

Er is nu nog tijd om een programma te maken, maar dat heb je ook echt nodig. Anders is er niet veel aan.

Voor de explores zou je bijvoorbeeld een dropping met porto's kunnen doen. Drop ze ergens op een niet herkenbare plek in groepjes, geef ze een portofoon mee (een beetje goede 446 porto, heeft toch wel een aardig bereik) en laat ze naar elkaar toe lopen. Daarna gezamenlijk naar het clubhuis. En zo zijn er nog veel meer dingen te verzinnen.

Meerdere amateurs is meestal ook erg handig...

Plaats reactie