6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#121 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Waarom de magic band.

Van het een op het andere momenten zijn er signalen hoorbaar. Die vervolgens zo weer weg kunnen zijn.
Wat ik hier hoor hoeft iemand relatief dichtbij niet te horen. Een grillig verloop van propegatie paden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#122 Bericht door PA9X »

En een band waarin je theoretisch de meeste propagatie modes kunt werken: F2, Es, Tropo, Aurora, MS, EME. Waarvan de eerste 3 tegelijk in één pad!

PA3AMZ
Berichten: 346
Lid geworden op: 27 apr 2008, 23:46

Re: 6m/50MHz, magic band?

#123 Bericht door PA3AMZ »

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#124 Bericht door PA2RU »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Charles,

Waarom de magic band.

Van het een op het andere momenten zijn er signalen hoorbaar. Die vervolgens zo weer weg kunnen zijn.
Wat ik hier hoor hoeft iemand relatief dichtbij niet te horen. Een grillig verloop van propegatie paden.
Inderdaad , met 9J2BO heb ik een half uur alleen maar zitten luisteren naar ruis en backscatter signalen van anderen die 'm werkten...
Opeens kwam 'ie uit de ruis en sloeg ik mijn slag....5 minuten na het m'n qso met hem was 'ie weer weg en herhaalde de geschiedenis van voor het qso zich ;)
73 René PA2RU

-Verwijderd account

Re: 6m/50MHz, magic band?

#125 Bericht door -Verwijderd account »

Dank voor de reacties. Echter, ik bedoel toch echt in Jip-en-Janneke-taal :D
Ben doende een stukje te schrijven die begrijpelijk moet zijn voor niet-rza's.
Dus HF heet in Jip-en-Janneke-taal 'kortegolf' want dat snappen de meeste mensen nog wel en 2-meter heet dan dus 'mobilofoonband' en het klopt ook nog, want dat is een Condor-16 in feite ook :lol:
En zo probeer ik dan ook de 6m te beschrijven in een paar zinnen. Tja, en dat het een "magic band" wordt genoemd roept dus om een verklaring. Niet in onze gebruikelijke termen, maar zo simpel mogelijk voor buitenstaanders.

Misschien iets te doen met de opmerkingen van vroeger over de TV-ontvangst? (toen iedereen nog een eigen hark had op t dak) Dan kwam zo af en toe een mededeling voorbij met als txt: "door atmosferische omstandigheden kan uw televisie-ontvangst gestoord zijn"; ongeveer een tekst van deze strekking werd soms gegeven. Maar nu dus vertaald naar onze 6m-band, want denk dat velen al niet beter weten dan dat je de tv op de kabel aansluit...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#126 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA4DHG schreef:Dus HF heet in Jip-en-Janneke-taal 'kortegolf' want dat snappen de meeste mensen nog wel en 2-meter heet dan dus 'mobilofoonband' en het klopt ook nog, want dat is een Condor-16 in feite ook :lol:
Het lijkt mij niet terecht dat je de 2M band aanduid als "mobilofoonband", ondanks dat wij weten hoe je het bedoeld.

bedoel je dit?
MS = radiosignaal reflecteren tegen vallende steentjes in de ruimte.
Es= Wolken die ontstaan en ook zo weer verdwijnen. Tegen deze wolken is reflectie van radiosignalen mogelijk.

Als je het aan niet radio-zendamateurs wil uitleggen moet jij jezelf de vraag stellen: "hoe diep wil ik op de materie ingaan?".
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: 6m/50MHz, magic band?

#127 Bericht door -Verwijderd account »

U heeft het gesnapt :)
In elk geval komt het mij over dat je het juiste pad opgegaan bent.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#128 Bericht door pe5t »

Magic, ja zeg dat wel.
Veel zonnedrukte geeft vaak weinig multihop Es. Een van de slechtste Es-seizoenen tot nu toe. Nog niets uit de "Caribbean'', Japan en noord Amerika gehoord en Africa alleen EA9, CN, 7X en EA8. Ik miste een paar korte openingen naar zuid-oost Africa (A2, 7P ..)medio mei. Een mens is ook wel eens op reis. Wel gewerkt: EX, UK, 5 x een PY-station en 9K2MU (nieuw land, inmiddels bevestigd via het Lotw). En, DU7/PA0HIP tussen de video-prut (dxcc nr 167).
Ik hoop nog op S01WS, West Sahara. Hij is er regelmatig, maar de propagatieroute laat het afweten.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#129 Bericht door pe5t »

[De extensie wma is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Geluidsfragment van DU7/PA0HIP op 50.105 MHz, vanmorgen om ca.10:40 UTC.
Ik had hem al gewerkt en het kostte enige tijd om de recorder in Windows te vinden en een kabeltje aan te sluiten. Toe werd hij al wat zwakker. Je hoort hem eerst zwak, dan een tijdje alleen videotroep en na ca. 1 minuut 45 en wat later komen er een paar mooie CQ's. Propagatie was heel lokaal. Alleen In noord Nederland werd hij gehoord, verder nergens in Europa. Alleen in de Ukraine. Merk ook op: een paar idioten op de frequentie...

Kees

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#130 Bericht door pa3a »

Mooie opname Kees!

PE5T slaapt nooit... eeehhh zelden.
(weet ik uit eigen ervaring vanuit TN2MS haha)
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#131 Bericht door PA2RU »

Net FG5GP in het log bijgeschreven : Guadeloupe :wink:
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#132 Bericht door PA3DAT »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Es= Wolken die ontstaan en ook zo weer verdwijnen. Tegen deze wolken is reflectie van radiosignalen mogelijk.
Ik heb (als aardrijkskundeleraar) wat moeite met het woord "wolken". Wolken (gecondenseerde waterdamp) vind je in de atmosfeer, de
pakweg 10km dikke luchtlaag die de aarde omhult. Dat is denk ik ook waar een niet-radioamateur het eerst aan zal denken.
Sporadische E (of Es) daarentegen komt voor op hoogtes van 100 - 120km. Dan hebben we het wel over een ander soort wolken.

Een citaat van de website van de VRZA (na even Googelen):

De E laag is de oudst bekende laag, vroeger ook wel "Heaviside" laag genoemd. Op een hoogte van 100 tot 120 km ontstaat hij tijdens de
ochtend en verdwijnt aan het einde van de middag. Hij reflecteert frequenties vanaf 1,5 MHz maar schermt zo ook overdag de F laag af
voor de lagere kortegolfbanden. De E laag is nabij de polen en evenaar veel zwakker. In de zomer ontstaan er in de E laag dunne slierten
extreem dicht geïoniseerde lagen, sporadische E-lagen, waarschijnlijk door UV en de straalstromen.

De sporadische E lagen kunnen frequenties tot wel 200 MHz reflecteren en zijn dan ook belangrijk voor VHF-DX verkeer. Met zo'n reflector
op 100 km hoogte boven Zuid-Europa kom je ver over de horizon maar, zoals de naam al aanduidt, gebeurt dit slechts sporadisch.


Ik denk dat je het beter niet kunt uitleggen, dan uitleggen op een manier waarbij er een verkeerd beeld wordt gevormd...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#133 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3DAT schreef:Ik denk dat je het beter niet kunt uitleggen, dan uitleggen op een manier waarbij er een verkeerd beeld wordt gevormd...
Er werd gevraagd om Jip en Janneke taal, daarom deze uitleg.
De uitleg door jou geciteerd geeft meer duidelijkheid.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#134 Bericht door PA3DAT »

Ja, maar dat citaat is weer te moeilijk voor een leek...
Ik denk zelf aan lagen rond de aarde, op 100km hoogte, van elektrisch geladen deeltjes die radiostraling weerkaatsen.
En voor de radio-leek-duidelijkheid: dat heeft niets te maken met de weersomstandigheden!

Is dat een beetje Jip-en-Janneke? :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#135 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3DAT schreef:Ja, maar dat citaat is weer te moeilijk voor een leek...
Ik denk zelf aan lagen rond de aarde, op 100km hoogte, van elektrisch geladen deeltjes die radiostraling weerkaatsen.
En voor de radio-leek-duidelijkheid: dat heeft niets te maken met de weersomstandigheden!

Is dat een beetje Jip-en-Janneke? :D
Lijkt mij goed Aloys. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie