Bizar ?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Bizar ?

#46 Bericht door Pd0hdf »

Goeden morgen key isten :roll: :roll:

Het doet mij deugd als gepensioneerd telegrafist der Nederlandse strijdkrachten tijdens de aanwezigheid in het land van de oosterburen..., dat bijzonder veel belangstelling is en wordt getoond voor de strepen en punten mode.
"Vroeger"was dit voorbehouden aan de rasechte marconisten die beroepshalve met de rappe vingers de sleutel bedienden.
Nu lijkt het wel of de meeste radiozendamateurs het opnemen en seinen van de teksten een nieuw leven willen inblazen, een gegeven dat alleen positief is te noemen.
Met qrp vermogen is met een goed aangepaste antenne de wereld te omvatten en leuke qso's te maken.
Ik wens de oude....en nieuwe telegrafisten veel wijsheid en hamspirit toe.

Morse...wat is dat ook weer? Vergeten?
Nee...

De snelheid is er een beetje uit maar mijn grijze junker staat wel paraat :wink:

73 en succes met de studie !!


******************************************************************************
En vergeet niet dat 70 jaar geleden veel sleutelaars hebben deelgenomen aan de ""langste dag"" en toen hun inzet heeft meegewerkt aan de vrijheid die wij nu genieten............
******************************************************************************

Roelof
Zij, die de ogen sluiten naar het verleden,
zijn blind voor de toekomst.

dc2dc

Re: Bizar ?

#47 Bericht door dc2dc »

Maarten,

Ik bedoelde dat "prof" niet letterlijk, maar figuurlijk he ?
Een zendamateur die 25 jaar bezig is met morse, daarvan durf ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat hij er wel iets van af weet !

Ik hou m'n commentaar deze keer kort ,aangezien ik vernomen heb dat ik zo dadelijk weer een morse-les krijg, en die wil ik niet missen.(sorry)

72/73 de dc2dc, Daniël.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Bizar ?

#48 Bericht door PA1LH »

Vraag me niet waarom, maar cw heeft iets, iets wat ik niet kan benoemen.
Zodra ik over de verschillende banden draai en een cw qso hoor, moet ik altijd even luisteren of ik het kan bijbenen :)
Naarmate ik meer luister, heb ik wel het idee dat ik meer op kan nemen dan een tijd terug het geval was.
Daardoor blijf je er de lol ook van in zien.
Niks zo frustrerends als je weer een dag hebt dat dat hele cw totaal niet loopt, het opnemen lukt niet of heel slecht, en het zelf intikken of opschrijven levert problemen op na de 2e letter.
Dan geldt maar 1 advies: blijven doorgaan. Desnoods leg je de boel even een uurtje opzij, of wacht je tot de volgende dag.
Maar vroeg of laat zal dat qso in cw gaan plaatsvinden, hoe dan ook :)

En Roelof, die laatste zin van je geldt tot in lengte van jaren !!
Leon - PA1LH.

dc2dc

Re: Bizar ?

#49 Bericht door dc2dc »

Ha Leon,

Ja, ik had gisteren ook zo'n baaldag, niks lukte etc.
Vandaag weer een paar sessies gedaan, en in no-time zat ik weer in de "flow".
Wauw, wat gaat het dan lekker, he ? Nu wordt morse pas echt leuk; de code vliegt onder je door, en zijdelings schrijf je het gelijk maar op ! zonder enige moeite, zonder nadenken, gewoon schrijven, geen beslissingen, geen twijfels.
Tot voor kort nooit gedacht dat het zo makkelijk kon zijn (??), het is zoals al eerder door anderen gememoreerd een reflex aan het worden. Fantastisch !
Alleen moeilijk uit te leggen aan diegene die dat nog niet ervaren hebben.
Op dit moment gebruik ik om en om stukken code (5 minuten lang), en stukken kleine woordjes, alles in 20 wpm. Bij iets nieuws ga ik altijd even terug in speed om te wennen, en dan weer volle snelheid.

72 de dc2dc, Daniël.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Bizar ?

#50 Bericht door PA3BAS »

Als ik jullie enthousiasme lees word ik er ook enthousiast van. Toch maar eens door de zure appel heenvijten en mijn call eer aan gaan doen... :wink:
.... But will it blend?

dc2dc

Re: Bizar ?

#51 Bericht door dc2dc »

@ pa3bas: Hallo Bastiaan,

Goed plan, doen joh !!!
En tegelijk wordt je ook lid van de club;en onze club heet: "Ik geef nooit op" :lol: :lol:
(en leeftijd is geen excuus, ik word dit jaar 60,hi.)

Heel veel suc6, man ! 8)

72 de dc2dc, Daniël.

dc2dc

Re: Bizar ?

#52 Bericht door dc2dc »

@PD0HDF: Roelof,

Ook hartelijk welkom hier in dit topic.
Dank ook voor de hartverwarmende wensen, Roelof.
Je raad, tips, advies, alsook je cw-belevenissen en anekdotes worden op waarde geschat.

72 de dc2dc, Daniël.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Bizar ?

#53 Bericht door PA1LH »

@Daniel, ik zou het toch niet makkelijk willen noemen hoor dat cw HI.
Heb een periode gehad dat ik er even paar weken mee ben gestopt, puur omdat ik het niet kon opbrengen om elke dag even ervoor te gaan zitten.
En als je dan zo'n dag ertussen hebt zitten dat niks je lukt, dan baal je echt als een stekker.
Maar idd, de club wordt zo wel steeds groter :)
En Roelof, nog mijn dank voor je mail.
Leon - PA1LH.

dc2dc

Re: Bizar ?

#54 Bericht door dc2dc »

@PA1LH, Leon,

Dat bedoelde ik dus, ik kan zoals eerder gezegd heel moeilijk uitleggen, waarom het zo makkelijk is geworden; ik denk niet meer na, ik denk dat ik het, het beste als volgt kan omschrijven: ik hoor eigenlijk piepjes, maar voor mijn hersens hoor ik direct letters voorbij komen, ik denk er niet over na, ik schrijf direct letters, in een soort van reflex, hoor je didah, schrijf je A etc.
En ik zal zeer zeker ook nog wel dipjes tegenkomen hoor, daar twijfel ik niet aan.
En het maakt niet uit als je in een dip komt en de zaak een poosje laat liggen (aub zo kort mogelijk); zodra je denkt: het gaat weer, ga je direct daar waar je was afgehaakt weer verder.
Je zult zien dat het dan wel lukt.
Je weet het,he ? GEEF NOOIT OP !!

Aan het werk man, en zet hem op ! 8)

72 de dc2dc, Daniël.

ps: ik vind de beloning van alle werk tot nu al immens !
ps2: oh, en voor dat ik het vergeet Leon, het is geen wedstrijd of zo, je bent niet aan een bepaalde tijd gebonden; m.a.w. gewoon doorgaan en het succes komt vanzelf, vroeg of laat !

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Bizar ?

#55 Bericht door PA1LH »

@Daniel, precies zoals je het beschrijft, zo beleef ik het ook. Had ik voorheen nog dat je geneigd was om de strepen en punten te tellen ..., nu hoor je meteen het geluid van een letter die je vrijwel meteen herkent, zolang het niet te snel gaat :)
Nu is het een kwestie van doorzetten, het opnemen nog verder verbeteren, en dan beginnen met seinen.
En idd, het is geen wedstrijd, maar een hobby. En die hobby moet wel leuk blijven.
Leon - PA1LH.

dc2dc

Re: Bizar ?

#56 Bericht door dc2dc »

@PA1LH, Leon,
nu hoor je meteen het geluid van een letter die je vrijwel meteen herkent, zolang het niet te snel gaat
Ik hou de "Actual Character Speed" op 20 wpm, en bij nieuwe tekens laat ik de "Effective Code Speed" zakken tot ongeveer 12 wpm.(ik heb ooit al examen gedaan, ik heb dus een zekere voorkennis)

Dan trainen tot de fouten er zo goed als uit zijn; de ECS gelijk omhoog, tot ik daar ook op 20 wpm ben, en ziedaar, m'n doel is bereikt: 20/20 !

En dat laatste blijf ik dan tot "bloedens toe" doorhameren, net zo lang tot het erin geramd zit.

Vervolgens blijven herhalen, hoe meer training, hoe beter, hoe vaster het komt te zitten.

Ik sein absoluut nog niet, concentreer me volledig op het nemen, iets wat je niet verstaat, kun je ook niet beantwoorden :wink:

Het seinen moet ik waarschijnlijk met de tijd opnieuw opzetten; het oude ben ik zo goed als kwijt; vind ik niet erg hoor, kan ik met een schone lei beginnen.

Bovendien kun je eigenlijk pas goed beginnen met seinen als je heel erg goed kunt nemen; dit is dan ook de reden dat "men" adviseert om van die sleutel af te blijven (hoe aantrekkelijk het ook lijkt); immers, je moet precies weten/aanvoelen hoe een teken moet klinken, de pauzes, de "intonatie" etc.

De "fist" moet gevormd gaan worden ! (Je seinschrift wordt in deze fase "gevormd".)

Die eerste tijd van oefening met de sleutel, zijn eigenlijk volledig bepalend hoe je schrift gaat klinken en in principe voor de rest van je leven; latere veranderingen zijn zeer moeilijk door te voeren.

Luisteren naar PERFECT geseind schrift, en dat met je sleutel copieëren, net zolang tot je geen (of nauwelijks) verschil meer hoort. Herhalen, herhalen, herhalen, en vooral veeeeeel geduld, hi.

Leon, veel succes (ook natuurlijk anderen op het vinkentouw veel succes toegewenst)

En, Roelof, PD0HDF, bedankt voor je email !

72 de dc2dc, Daniël.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Bizar ?

#57 Bericht door PA1LH »

Zelf sein ik ook nog niet Daniel, doe alleen aan droog oefenen :)
Wat ik tegenwoordig elke dag doe: ik zit meestal op lcwo.net, en daar gebruik ik de morsemachine als opwarmer, om daarna los te gaan op woord training en callsign training.
Zo tussendoor doe ik dan ook nog wat met de lessen.
Daar train ik mijn opneem snelheid; na een tijdje ga ik in speed iets omhoog.
Binnenkort maar weer eens met les 1 opnieuw beginnen met een snelheid van 20 wpm, kijken hoelang het duurt eer het mis gaat :)
En natuurlijk luister ik ook veel naar qso's in cw op de verschillende banden.
Ik vermaak er prima mee.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Bizar ?

#58 Bericht door PD7CW »

DC2DC schreef:@PA1LH, Leon,
nu hoor je meteen het geluid van een letter die je vrijwel meteen herkent, zolang het niet te snel gaat
Ik hou de "Actual Character Speed" op 20 wpm, en bij nieuwe tekens laat ik de "Effective Code Speed" zakken tot ongeveer 12 wpm.(ik heb ooit al examen gedaan, ik heb dus een zekere voorkennis)

Dan trainen tot de fouten er zo goed als uit zijn; de ECS gelijk omhoog, tot ik daar ook op 20 wpm ben, en ziedaar, m'n doel is bereikt: 20/20 !

En dat laatste blijf ik dan tot "bloedens toe" doorhameren, net zo lang tot het erin geramd zit.

Vervolgens blijven herhalen, hoe meer training, hoe beter, hoe vaster het komt te zitten.

Ik sein absoluut nog niet, concentreer me volledig op het nemen, iets wat je niet verstaat, kun je ook niet beantwoorden :wink:

Het seinen moet ik waarschijnlijk met de tijd opnieuw opzetten; het oude ben ik zo goed als kwijt; vind ik niet erg hoor, kan ik met een schone lei beginnen.


Bovendien kun je eigenlijk pas goed beginnen met seinen als je heel erg goed kunt nemen; dit is dan ook de reden dat "men" adviseert om van die sleutel af te blijven (hoe aantrekkelijk het ook lijkt); immers, je moet precies weten/aanvoelen hoe een teken moet klinken, de pauzes, de "intonatie" etc.

De "fist" moet gevormd gaan worden ! (Je seinschrift wordt in deze fase "gevormd".)

Die eerste tijd van oefening met de sleutel, zijn eigenlijk volledig bepalend hoe je schrift gaat klinken en in principe voor de rest van je leven; latere veranderingen zijn zeer moeilijk door te voeren.


Luisteren naar PERFECT geseind schrift, en dat met je sleutel copieëren, net zolang tot je geen (of nauwelijks) verschil meer hoort. Herhalen, herhalen, herhalen, en vooral veeeeeel geduld, hi.

Leon, veel succes (ook natuurlijk anderen op het vinkentouw veel succes toegewenst)

En, Roelof, PD0HDF, bedankt voor je email !

72 de dc2dc, Daniël.

Bizar Daniël? Ja bizar!

dc2dc

Re: Bizar ?

#59 Bericht door dc2dc »

@ PA1LH, Leon;

Natuurlijk zal het aantal fouten bij snelheidsverhoging kunnen oplopen, nou en?....

Bedoeling is niet dat je op lagere snelheid "blijft hangen" omdat je dan nagenoeg foutloos bent/wordt (tenzij die lagere snelheid je einddoel is).

De bedoeling is dat door herhaling op hogere snelheid de fouten ook hier gaan verdwijnen.(en ja, dat kost enige moeite,hi)

Bovendien "moet" het niet persé foutloos, het is maar een hobby hoor !
Blijf er plezier in houden !

Veel blijven oefenen Leon, en je niets aantrekken van wat er om je heen gezegd of gedaan wordt; focus op je doel, doe ik ook 8)

Veel succes en we spreken elkaar

72 de dc2dc, Daniël.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Bizar ?

#60 Bericht door pa4o »

Ik maak op een lage snelheid precies dezelfde fouten als op een hoge snelheid.

Peter

Plaats reactie