Inventarisatie (niet) storende apparatuur

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#16 Bericht door Math PD0MAT »

elsinga schreef:Weet je van bepaalde apparatuur of deze stoort, niet stoort of eenvoudig is te ontstoren? Mail dan de volgende zaken naar emc ed pc5e.nl: een foto/plaatje van de apparatuur (waarop de apparatuur duidelijk is te herkennen) en een document waarin je beschrijft hoe het apparaat zich gedraagt (en eventueel hoe het is te ontstoren). Document graag in een redelijk normaal formaat (MS Word of iets dat Word snapt, PDF, TXT), ik zet het in elk geval om naar PDF voor publicatie. Vermeldt ook in elk geval het volledige merk en typenummer van het apparaat en eventueel een serienummer reeks of build/print variant als dat nodig is.
Mijn PC speakers storen niet op de radio, andersom wel. Telt dat als anti-oranje?
:lol:

Goed initiatief!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#17 Bericht door elsinga »

Math, nee, die categorie hebben we nog niet. :mrgreen:

Overigens hoor ik hier veel bijval, maar is het aantal inzendingen nog minimaal... Dus: ook als je apparatuur kent die *niet* stoort, laat het weten! Da's net zo belangrijk! Denk aan converters voor zonnepannelen, PLC dingen, etcetera.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#18 Bericht door PG7M »

Zijn er ook al storingen van de nieuwe generatie TV's bekend (Smart, etc.).

In een grijs verleden heb ik ooit eens storing gehad van de buurman zijn "bokkiewokkie" televisie die op standby stond. Ik maak zelf ook nog gebruik van een "ouderwetse" dieplader :oops: , Loewe Cantus 3870 ZW. Deze stoort op de gehele 10 meterband, ik weet alleen niet of dat altijd al zo geweest is of iets van de laatste tijd is. Kan stof trouwens ook boosdoener zijn om meer storing te genereren?
elsinga schreef:Math, nee, die categorie hebben we nog niet. :mrgreen:

Overigens hoor ik hier veel bijval, maar is het aantal inzendingen nog minimaal... Dus: ook als je apparatuur kent die *niet* stoort, laat het weten! Da's net zo belangrijk! Denk aan converters voor zonnepannelen, PLC dingen, etcetera.
PG7M Robert

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#19 Bericht door pa5cal »

nu is dit, zo lijkt, op ons hams gericht, maar een PLC die zich aan de notches houd, maar vervolgens mijn longwave radio station wat ik graag luister vermoord vind ik nog steeds altijd hardstikke rood hoor ;)

-P

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#20 Bericht door elsinga »

Pa5cal, een PLC die helemaal niet stoort noemen ze ook wel netwerkkabel... ;) Uiteraard is de eerste insteek voor HAM gebruik, maar zaken die helemaal niet storen (ook niet elders) zijn zeker welkom.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#21 Bericht door Sync-AM »

Als kortegolf luisteraar is het inderdaad zuur om PLC's als 'groen' te zien.

Dankzij KPN ben ik weer 60 euro verder om een PLC installatie te vervangen met wifi 3 huizen verderop. Halverwege 2014-01 geinstalleerd. Wel met notches in de amateur band trouwens.

Paul PD0PSB

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#22 Bericht door Paul PD0PSB »

Sync-AM schreef:Als kortegolf luisteraar is het inderdaad zuur om PLC's als 'groen' te zien.
Dankzij KPN ben ik weer 60 euro verder om een PLC installatie te vervangen met wifi 3 huizen verderop. Halverwege 2014-01 geinstalleerd. Wel met notches in de amateur band trouwens.
Exact.

Tot aan Veron en IARU R1 heeft men uiteindelijk ingestemd met de PLC privé-norm EN50561-1, waarmee de amateurbanden "relatief" worden beschermd maar definitief een streep wordt gezet door de hobby "Short Wave Listening".

Een drog-norm die buiten de amateurbanden meer dan 40dB meer storing toelaat dan de EMC directive.

Ik vind dit nog steeds totaal onbegrijpelijk vanuit clubs die "passie voor radio" nationaal en internationaal promoten.

73
Paul
PD0PSB

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#23 Bericht door pa5cal »

Dat noemen ze nu een compromis. Onze eigen zut beschermen als het geheel niet te beschermen valt. Helaas.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#24 Bericht door PA3DAT »

De regelaars van zonnepanelen, ook niet een hot issue?
Mijn Sma Sunnyboy stoort niet, de drie stuks in het scoutinggebouw in Zwolle ook niet.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#25 Bericht door elsinga »

Welk type zijn die, Alois? Mijn TL4000 stoort ook niet trouwens, moet ik nog even op de site zetten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#26 Bericht door Sync-AM »

Hier een stel Schucko (SMA) SB3000HF omvormers. Deze storen vooral op de hogere frequencies (15-30mhz) vrij sterk als ze op vol vermogen draaien. Nu hangt de antenne toegegeven vrij dicht bij de panelen. Ik zal op een zonnige dag proberen een screenshot te maken van een SDR waterval.

Ik ben nog met de leverancier bezig om de DC draden te verlengen zodat ik ze een mooi aantal keer door ferriet blokken kan halen.

pa3z
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 apr 2008, 21:35
Locatie: Steenbergen

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#27 Bericht door pa3z »

Ik heb 8 zonnepanelen en vlak erboven loopt de helft van de draad dipool.De omvormer is een Sunny Boy van SMA type2000 HF.
Ik heb geen last van storing, noch van de panelen, noch van de omvormer.
liever het kleinste QRO dan het grootste QRP

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#28 Bericht door PA3DAT »

elsinga schreef:Welk type zijn die, Alois? Mijn TL4000 stoort ook niet trouwens, moet ik nog even op de site zetten.
Wij hebben een SMA Sunnyboy SB 2000HF-30
Bij de scouting in Zwolle hangen 3 stuks SB 3000HF naast elkaar. Die jongens (en meisjes) hebben een
dak vol met gratis zonnepanelen... :D

Die waren voor de sloop, ze mochten ze gratis ophalen!
http://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb- ... jota04.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#29 Bericht door elsinga »

Ik heb de SMA Sunny Boy 2000HF, 3000HF en 4000TL toegevoegd aan de overig-groen categorie.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#30 Bericht door PA1LH »

Het is misschien off topic, maar ik heb laatst eens info opgevraagd bij een leverancier van zonnepanelen, met de vraag of hun omzetters HF ontstoort waren.
De reactie die ik er op terug kreeg was, dat ze nog nooit van HF hadden gehoord ..., en dat er op het bedrijf ook niemand was die me een antwoord op die vraag kon geven ...
Uiteindelijk zelf maar naar de fabrikant gemaild, en die hebben me toen wat documentatie toegestuurd.

Betrof hier ook een SMA Sunnyboy.
Heb er ook geen storing van, van de panelen van de buren, die hebben er een stuk of 10 op hun dak liggen.
Leon - PA1LH.

Plaats reactie