Inzake koop/verkoop forum

Vraagprijs verplicht bij een advertentie op dit forum?

Ja
49
82%
Nee
11
18%
 
Totaal aantal stemmen: 60

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Inzake koop/verkoop forum

#1 Bericht door PE2AAB »

Ik zal even een aftrapje doen omdat er discussie over blijft ontstaan.
Is een vraagprijs gewenst of mag aanbieden ook zonder? (Of eventueel een gelijkende waardering als P.N.O.T.K. enz.)

Mijn persoonlijke mening;

Als ik op een site als b.v. Marktplaats zoek, sla ik advertenties welke bovenaan staan (TOP advertenties), advertenties zonder vraagprijs of advertenties van Marktplaatsleden die nieuw zijn en met vreemde of buitenlandse teksten standaard over. Zeker met b.v. telecom apparatuur.

Ook wekt het vaak irritatie op als een nieuw lid direct een advertentie plempt waarbij je middels Google ziet dat zo'n persoon zijn/haar spullen op alle mogelijk hobby gerelateerde sites heeft gespamd.
Hier heeft PA0ETE al eens een episteltje over geschreven. http://zendamateur.com/viewtopic.php?p=141325#p141325

Maar even polsen wat de rest van de gebruikers hier vindt en in een Poll gegoten
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inzake koop/verkoop forum

#2 Bericht door elsinga »

Even mijn persoonlijke mening (dus niet als modder-eter), ik vind een vraagprijs altijd wel heel erg handig. Scheelt onzin-biedingen en schept duidelijkheid. Bovendien: stel ik heb iets te koop, maar zet er geen reële vraagprijs bij, dan zou iemand onreëel hoog kunnen bieden... dat vind ik persoonlijk niet fair. Wat mij betreft graag met vraagprijs (maar daar zouden geen regeltjes voor nodig moeten zijn eigenlijk...).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Inzake koop/verkoop forum

#3 Bericht door PA2LAD »

elsinga schreef: Wat mij betreft graag met vraagprijs (maar daar zouden geen regeltjes voor nodig moeten zijn eigenlijk...).
Jawel, dat moet je duidelijk vastleggen. Op diverse andere fora (waar je ook komt) is het gewoon verplicht om de vraagprijs te vermelden en bieden verboden. En de advertentie gewoon weghalen van aanbieders die zich er niet aan willen houden.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Inzake koop/verkoop forum

#4 Bericht door pa3kc »

En dan nu moeten we nog een onderscheidt maken tussen Vraagprijs en Vaste prijs.

Om onzinnige discussies te voorkomen van users die menen dat Vaste prijs niet kan. Je maakt wat mee op forums :)

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Inzake koop/verkoop forum

#5 Bericht door PA2OLD »

elsinga schreef:...maar daar zouden geen regeltjes voor nodig moeten zijn eigenlijk...
Blijkbaar wel, anders blijf je met gezeur zitten en krijgen we discussies waar we niets aan hebben.
Gewoon duidelijkheid scheppen!
Natuurlijk is dat mijn persoonlijke visie.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Inzake koop/verkoop forum

#6 Bericht door Aeolus »

een vraagprijs is handig, maar soms weet een verkoper ook niet wat iets nu echt waard is. Dan wordt het lastig om iets te verzinnen, of krijg je oneindige discussies over tot in hoeverre de vraagprijs reeel is. Zo zagen we onlangs een mooie discussie voorbij komen bij iemand die 19inch rackjes aanbood.

Dat je onzinbiedingen krijgt op het moment dat je geen vraagprijs vermeld, dat risico is voor de verkoper. Had je maar een vraagprijs moeten vermelden. Ik vind persoonlijk dat het niet verplicht hoeft te worden, maar als iedereen vindt dat dat wel zo zou moeten zijn, dan zullen we de regel eens opnieuw overwegen.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Inzake koop/verkoop forum

#7 Bericht door PD4NX »

pa3kc schreef:En dan moeten we nu nog een onderscheid maken tussen Vraagprijs en Vaste prijs.
Een richtprijs is vaak voldoende.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Inzake koop/verkoop forum

#8 Bericht door PA2OLD »

Als je de prijs niet weet, kan je dat vermelden, dat lijkt me dan duidelijk!
Maar ik snap het wel, hoe je het ook doet, er zij er altijd die het er niet mee eens zijn.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inzake koop/verkoop forum

#9 Bericht door elsinga »

Dat is het nadeel, dan krijg je weer aanbeiders die geen vraagprijs willen melden, of niet wisten dat dat moest, et cetera.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Inzake koop/verkoop forum

#10 Bericht door PA2LAD »

elsinga schreef:Dat is het nadeel, dan krijg je weer aanbeiders die geen vraagprijs willen melden, of niet wisten dat dat moest, et cetera.
Prijsvermelding verplicht stellen en geen uitzonderingen meer toestaan.

dc2dc

Re: Inzake koop/verkoop forum

#11 Bericht door dc2dc »

Waarom niet zoals b.v. bij FA bij het aangebodene een VERPLICHTE melding in de trand van:
Gratis - T.e.a.b. - Vaste Prijs - Vraagprijs etc.
Je dient dan verplicht IETS erbij te vermelden, welke keuze je ook maakt !
En het onderhandelen doe je maar lekker via P.b. of email.
Bij geen vermelding 1 malig een waarschuwing van moderator; sorteert geen effect - eraf !
Dit systeem werkt uitstekend (aan den lijve ondervonden, bij diverse verkopen / weggave); geen gezeur of gezever !

Slechts mijn mening.

72 de DC2DC, Daniel.

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Inzake koop/verkoop forum

#12 Bericht door Math PD0MAT »

Mocht er geen vraagprijs zijn, dan kan men altijd nog vermelden dat het tegen elk aannemelijk bod weggaat.

Overigens, ik vind het vermelden van een afhaallocatie ook vrij essentieel op het moment dat je iets probeert te verhandelen.
Ik heb in een groot deel van Nederland al gederdehandst, maar als blijkt dat het spul over de grens staat...

Voor wat betreft de discussie wat iets 'waard' is:
Hier in de buurt teelt men al tientallen jaren rozen. Een bevriende rozenteler heeft mij ooit verteld dat hij een rijke yup op zijn erf had die rozenstruiken zocht. De teler liet hem er een zien en vervolgens vraagt de yup hoeveel hij er voor wil hebben. Teler grapt doodleuk 50 gulden (eind jaren '90 hadden we nog geen euro's). Zegt die yup "Doe er maar 6 dan".

Iets is waard wat een gek er voor geeft :lol:

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Inzake koop/verkoop forum

#13 Bericht door PF9ZX »

Bieden is een lastig iets dus een richtprijs is eigenlijk gewoon een prijs. Tegen elk aannemelijk bod geeft precies aan dat je het aan de geïnteresseerde over laat wat hij/zij er voor over heeft.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Inzake koop/verkoop forum

#14 Bericht door andre »

Maakt mij niet zo veel uit of er nu wel of niet een prijs bij staat. Wat ik wel vind, is dat er geen discussies moeten ontstaan anders dan alleen via pb's.
Is net wat al eerder is aangegeven hierboven, iets wat voor de een redelijk geprijsd is, is voor een ander te veel, of juist (te )weinig. Er zijn fora waar discussies omtrent aangeboden goederen niet worden toegestaan.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Beheerder
Berichten: 239
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:03
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Inzake koop/verkoop forum

#15 Bericht door Tjalling PE1RQM »

Dan mijn persoonlijke mening (en niet als beheerder): laten we het "Particuliere (ver)koop (vraag en aanbod)" subforum gewoon opheffen. Er zijn zat verkoop sites, zoals Tweedehands.nl, Marktplaats, etc.

Dan kunnen we ons op dit forum gewoon met de hobby bezig houden en fungeren we niet meer als advertentiebord.

Plaats reactie