Gedragingen forumleden

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#16 Bericht door elsinga »

PA0ETE, ik ben o.a. beheerder van een forum met 20.000 leden. Gelukkig daar heel weinig last van rare zaken, hoogstens iemand die dingen niet goed snapt. ;)

Maar mocht je vrijwilligers nodig hebben, ik bied me aan. Kom hier zo regelmatig dat ik veel dingen wel zie. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Gedragingen forumleden

#17 Bericht door Math PD0MAT »

PA4DHG schreef: Een mogelijkheid die ik zou aanbevelen (maar wie ben ik om zulks te doen?) is om van nieuwe leden hun eerste 10 postings inhoudelijk te checken voordat het daadwerkelijk geplaatst wordt in het forum. Dit is wat ik op andere forums ben tegengekomen en zo'n filter werkt goed, dunkt me.
Naast al hetgeen wat de vorige schrijvers al hebben aangereikt.
Zoiets werkt inderdaad goed, filtert een hoop weg. 10 is misschien wat veel, in het verleden hield ik 3 aan.

Helaas misdragen zelfs de mensen met een postcount van boven de 100 zich nog wel eens. Mensen die spontaan denken dat ze voor moderator mogen spelen, eigenaar zijn van het forum, etc.. Om een of andere reden kom je die op ieder forum wel eens tegen ;-)

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: Gedragingen forumleden

#18 Bericht door PH1Z »

van nieuwe leden hun eerste 10 postings inhoudelijk te checken
Waarom worden nieuwe leden dubbel gecheckt, als ik sommige reacties hier lees zijn het vaak niet de nieuwe leden.
De nieuwe leden kijken wel uit bij de eerste 10 berichten, je wordt zo afgebrand als je een in sommige ogen een verkeerde
vraag stelt. Ik denk dat het aan de personen zelf ligt filter die er uit en je forum is weer schoon :D
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#19 Bericht door pa8w »

PD8MJW schreef:Goed idee, zo'n drempel waar vrijwel niemand overheen wil. Wel eens een besloten rondje aan de band gehoord ?
Ik ook niet. Die hoor je immers niet. Wel lekker rustig natuurlijk :wink:
Je bent zo te horen geen lid van een besloten forum...
Daar hoef je niet door het kaf te worstelen om een beetje koren te vinden.
Hier worden de uitstekende bijdragen van goedwillenden langzamerhand flink ondergesneeuwd door allerlei junk posts.
En da's gewoon jammer.

Haal de voordeur nou maar gewoon een week uit je huis, dan praten we over een weekje verder.
(als je computer er dan nog staat tenminste...) :wink:

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Gedragingen forumleden

#20 Bericht door Michel-nl »

Lijkt mij heel simpel, diegene waarvan zijn naam nogal vaak in klachten voorkomt direct verwijderen. Wat er dan inderdaad buiten het forum om gebeurd kan je niet controleren.
Maar wat er hier gebeurd wel.

Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Beheerder
Berichten: 239
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:03
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#21 Bericht door Tjalling PE1RQM »

Eerste posts goedkeuren: Dat zou best wel goed effect kunnen hebben, maar we zijn niet vaak genoeg aanwezig (beheerders/moderators) om die berichten op tijd goed te keuren. De reacties volgen elkaar soms zo snel, dat een reactie (van een nieuwe gebruiker) niet kan wachten.

Besloten forum: zonder aanmelden kan je ook geen berichten plaatsen hier. Zou het lezen ook moeten worden afgesloten? Ik ben nog niet zo overtuigd van het positieve effect dan. De meesten die lopen te rellen, loggen steeds toch automatisch in.

Maar goed, we zijn wel heel druk aan het overleggen. En dat er wat moet veranderen, dat is nu wel duidelijk. Wel bijzonder dat het ineens zo spaak is gelopen. Jaren is het rustig gegaan. En ondanks de toegenomen invloed van de moderators, gaat het toch nog steeds de verkeerde kant op.

We moeten bijna naar een full-time moderatorschap. Dat is niet eenvoudig, want dit is geen baan op zich natuurlijk. Het is een stukje goodwill (en hobby als het goed gaat) van moderators om hier hun spaarzame tijd in te steken. Wij doen dat nu afwisselend en individueel in parttime. Zoek maar eens een full-time moderatorteam, die ook onderling niet verzanden in meningsverschillen. Een oplossing kan dan zijn, om het toezicht in de subforums op te splitsen.

We gaan weer lekker door met vergaderen.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Gedragingen forumleden

#22 Bericht door PE1LGW »

Iets waar waar ik mij soms aan stoor dat er een nickename wordt gebruikt.
Gewoon je call onder een topic of je Call als login.
Dan weet je ook direct wie je voor je hebt, is dan mogelijk ook een drempel om rot te gaan doen.

Zeker een idee met nieuwe leden.
Waarom zien we dit niet altijd, op de banden is dit normaal om je call te noemen, en doen we daar niet moeilijk over.
Met niet amateurs is dit mogelijk lastig maar een echte naam is dan een optie, maar in ieder geval geen nickname.
Als je niets te verbergen hebt, hoef je naam ook niet te verbergen.
Niet amateurs lijken mij hier ook welkom.
Dus hier moet dan een oplossing voor gezocht worden.

PE1LGW

Wil hier best over mee denken.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Beheerder
Berichten: 239
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:03
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#23 Bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik weet niet zo goed welk standpunt we daarin zouden moeten innemen. Ik heb al wel wat voorzieningen getroffen, om wat meer informatie los te weken. Zoals wat optionele invoervelden (roepletters). Maar dat is puur op basis van vrijwilligheid (omdat niet iedereen roepletters heeft etc). Het weren van nicknames is heel lastig. Een echt lijkende naam kan ook heel goed nep zijn.

Persoonlijk kom ik best weleens twijfelachtige namen tegen, die ik dan moet activeren. Soms worden die ook wel geweerd, als ik uit de naam alleen maar slechte intenties kan destilleren ("zeikerd" oid). Meestal stuur ik dan even een mailtje, zodat ze mij kunnen overtuigen van de goede intenties. Maar dat vreet enorm veel tijd. En RQM wil ook nog weleens kunnen solderen he, hi

We zijn nu op de achtergrond aan het overleggen. IK moet nog even afwachten waar Pascal en John naartoe willen. Maar persoonlijk heb ik al wat ideeën van wat wellicht goed zou kunnen werken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#24 Bericht door PA0ETE »

BUDDY schreef:
van nieuwe leden hun eerste 10 postings inhoudelijk te checken
Waarom worden nieuwe leden dubbel gecheckt, als ik sommige reacties hier lees zijn het vaak niet de nieuwe leden.
De nieuwe leden kijken wel uit bij de eerste 10 berichten, je wordt zo afgebrand als je een in sommige ogen een verkeerde
vraag stelt. Ik denk dat het aan de personen zelf ligt filter die er uit en je forum is weer schoon :D
In het verleden zijn er vaak mensen geweest die bij de eerste tien, twintig berichten problemen maakten. Vaak zijn dat mensen die bijv. advertenties plaatsen, maar ook mensen die overal lak aan hebben. Sommige ervan slagen erin om in slechts 5 posts het hele forum op stelten te zetten.

Eigenlijk is het niet zo dat ik mensen met weinig posts extra in de gaten houd, maar is het zo dat ik mensen die bij de eerste 10 à 20 posts problemen veroorzaken, dat extra zwaar aanreken. Ik kijk dus pas als ik zie dat er problemen zijn of dat 'weinig-posters' zijn :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#25 Bericht door PA0ETE »

PE1LGW schreef:Iets waar waar ik mij soms aan stoor dat er een nickename wordt gebruikt.
Gewoon je call onder een topic of je Call als login.
Dan weet je ook direct wie je voor je hebt, is dan mogelijk ook een drempel om rot te gaan doen.

Zeker een idee met nieuwe leden.
Waarom zien we dit niet altijd, op de banden is dit normaal om je call te noemen, en doen we daar niet moeilijk over.
Met niet amateurs is dit mogelijk lastig maar een echte naam is dan een optie, maar in ieder geval geen nickname.
Als je niets te verbergen hebt, hoef je naam ook niet te verbergen.
Niet amateurs lijken mij hier ook welkom.
Dus hier moet dan een oplossing voor gezocht worden.

PE1LGW

Wil hier best over mee denken.
Dat is praktisch gesproken heel lastig te handhaven van die nicknames. Ik wil namelijk niet mensen uitsluiten die geïnteresseerd zijn, maar die nog niet zo ver zijn dat ze een call of luisternummer hebben. En hoe controleer je in zo'n geval dat aanmelder die zich Beun de Haas noemt of wat anders misschien niet stiekem toch een call heeft?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#26 Bericht door PA0ETE »

Trouwens: mensen die ons hulp toegezegd hebben daarvoor op voorhand alvast bedankt! We zijn daar al serieus over aan het praten.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Gedragingen forumleden

#27 Bericht door pe1rea »

Even voor het idee, wij zitten met een modteam van 7 man/vrouw, waarvan een deel pensionada.
De eerste 10 gaan bij ons ook door een luikje, daar moet eerst een mod een klap op geven.
Daarna gaat het forum los.

Het verschil is wel dat ik een vaste kern van posters heb van een man of 50 die zich als een soort van rustgevende/kalmerende deken (meestal) over de nieuwelingen uitspreid.

En dan gaat het er nog verhit aan toe...
Maar nog de nodige leden van het eerste uur over. (forum bestaat dit jaar 10 jaar)

Ik hoor wel.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#28 Bericht door Aeolus »

Tjalling PE1RQM schreef: We moeten bijna naar een full-time moderatorschap. Dat is niet eenvoudig,
Dat is ook niet nodig... full-time is onzin, maar zoals het nu is is het het tegenovergestelde. De mods zijn nauwelijks te vinden op dit forum. Net als elsinga heb ik ooit ook al eens mijn hulp aangeboden. Door een van de admins werden mijn berichten simpelweg genegeerd, en de ander heeft mij wel op fatsoenlijke manier uitgelegd dat ze daar op dat moment nog niet aan wilden. Wat je in de laatste berichten leest is echter wel heel duidelijk: veel mensen komen op veel andere fora (ikzelf ook), en overal gaat het wel goed. Hier niet... tja :)

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Gedragingen forumleden

#29 Bericht door PF9ZX »

Ik ben ook jaren medebeheerder en dus ook moderator geweest van een forum. Wij hadden een ploegje van 5 moderators en twee beheerders.
Ieder deel werd onderhouden door één of twee moderators en natuurlijk de beheerders het hele forum. Vrijwel iedere dag was er dus iemand die het spul in de gaten kon houden.

Antwoorden van leden moesten binnen 24 uur beantwoord worden en dat ging perfect.

Een dagtaak was het niet maar als het zo uitkwam dan moest er wel eens wat opgeofferd worden qua tijd maar dat moet geen probleem zijn want tijd maak je immers zelf en heb je er voor over, of niet.

Bij misdragingen was het heel simpel:
1x waarschuwing, klaar.
2x waarschuwing, 24uurs ban
3x waarschuwing, week ban
4x waarschuwing maand ban of eeuwige ban afhankelijk van de ernst w.b.t de waarschuwing.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Gedragingen forumleden

#30 Bericht door pe1br »

Een goed forum runnen is best lastig, je wilt mensen de ruimte geven hun ideeën te uiten zonder dat dit te ver gaat.
John ken ik nog uit de tijd dat ik zelf moderator was op wirelessnederland.nl (helaas langzaam uitgestorven omdat het doel niet meer zo interessant is).
In die tijd dat het er nog erg druk was waren we met een team aan moderators.

We hadden 2 besloten forum onderdelen:
1 waar we zelf met elkaar kunnen overleggen en waar elke moderator actie genoemd wordt als soort archief waar je dan later op kunt filteren om te kijken wie er vaak de fout in gaat.
In dit forum konden aspirant moderators de eerste 3 maanden meldingen plaatsen van posts die volgens hun niet toegestaan waren, deze werden dan door de meer ervaren moderators beoordeeld en eventueel aangepast/verwijderd (ze mochten dus zelf geen moderator acties uitvoeren)
1 waar we berichten heen plaatsen die twijfelachtig waren zodat we er samen over konden beslissen.

Verder hadden we vrij strakke forum regels en dat helpt heel erg goed.
Als moderator kon je simpelweg een pb sturen dat je een post verwijderd hebt met een copy parste uit een deel van de forum regels die op dat onderwerp van toepassing waren, linkje erbij en klaar.
Meestal kom je dan ook niet tot discussie want mensen die zich niet in de regels konden vinden worden gewoon gebanned klaar uit.

forum regels wirelessnederland.nl (en ja aan de regels kun je wel zien dat het bij ons ook niet altijd geweldig ging).

Beste bezoeker,

Welkom op het forum, wilt u de volgende forum regels in acht nemen :

@ Dit forum is voor iedereen toegankelijk. Het is bedoeld om ideeën, gefundeerde meningen, opbouwende kritieken en eigen ervaringen met betrekking tot Draadloze netwerken / WiFi met anderen te delen
@ reclameboodschappen in posts door bedrijven en hun medewerkers worden niet geaccepteerd
@ geen dubbelposts en spam
@ geen discriminerende / racistische / aanstootgevende opmerkingen
@ bepaal voordat je plaatst in welk onderdeel het hoort
@ een post moet bestaan uit een duidelijk verhaal, niet alleen uit een link naar elders
@ de taal van de posts bij voorkeur in het Nederlands
@ wie misbruik maakt van het forum loopt de kans om verbannen te worden. Bij zwaarder misbruik wordt de provider ingeschakeld.
@ threads in de onderdelen "te koop gevraagd en aangeboden" en "lounge cafe" verdwijnen na 60 dagen inactiviteit vanzelf
@ het idee van een forum is dat kennis wordt gedeeld. Vragen of iemand het antwoord naar je wil mailen is dan ook niet de bedoeling
@ vragen worden in normaal Nederlands gepost. Indien jij niet serieus post, nemen wij je vragen ook niet meer serieus.

Voor webmasters:

@ een link naar dit forum is altijd welkom. Graag naar http://www.wirelessnederland.nl en niet (alleen) naar een subonderdeel.
@ indien je je WiFi forum op deze site wil laten hosten is dat mogelijk door het maken van een subonderdeel (zoals voor leeuwarden, Arnhem en Utrecht is gebeurd). Neem even contact met me op.

Toelichting:
Dit forum is non-commercieel en is bedoeld om de kennis over WiFi te bundelen en verspreiden op nationaal niveau op een voor een grote groep mensen begrijpelijke manier. Het is niet bedoeld als Reclamezuil voor bedrijven. De logo's die u hierboven vindt zijn van bedrijven die dit forum mogelijk maken, en wil ik dan ook zeker bij u aanraden. Dit is echter de enige commerciele uiting die op het forum komt.

POSTS MET DUIDELIJKE RECLAME DOELEINDEN WORDEN WEGGEHAALD.

Om deze forum regels te handhaven is er een aantal moderators gevraagd om een handje mee te helpen in de drukste onderdelen van het forum. Indien er vragen zijn over hoe of waarom iets is gedaan door een van de moderators, kunt u een pm naar mij sturen.

Laten we met zijn allen een goed, zinvol forum maken waar iedereen zijn informatie over draadloze netwerken kan vinden !

Voor de duidelijkheid; commerciele links in signatures zijn net zo min toegestaan als in posts.

Jammer dat het zo specifiek allemaal moet worden uitgeschreven, wij (moderators) dachten dat het wel duidelijk zou zijn.

U kunt uw commerciele link zelf weghalen, en anders doen de mods het.

Omgangsvormen richting moderators

De moderators van WirelessNederland helpen in hun vrije tijd mee om het forum leesbaar te houden zodat iedereen zijn informatie kan vinden en er een prettig verblijf heeft. Over iedere mod-actie hebben wij onderling contact en er wordt besproken wat de beste reactie zou zijn. Wij zijn dus 1 team, en ondersteunen elkaars acties. De laatste tijd beginnen we ons steeds meer te verbazen over de manier waarop tegen moderators wordt gesproken. Alsof de moderators een soort gefrustreerde politieagenten zijn, en er zijn om leden te pesten....

Ik accepteer dit niet langer, en iedereen die zich niet aan de forumregels houdt en er na een verzoek om het gedrag te wijzigen tegenin gaat, wordt op ip adres gebanned. Of dat nu een ip adres is dat wordt gedeeld of niet; het gebeurt gewoon. Liever een rustig forum dan een met een paar asociale idioten zonder manieren !

De tweede verandering is dat vanaf heden het posten alleen kan worden gedaan door geregistreerde leden. We willen namelijk iemand ook kunnen aanspreken op zijn / haar gedrag.

Ik heb de moderators erg hoog zitten; we hebben een leuk team met intelligente, redelijke mensen. Ze willen helpen om het WLNL forum interessant en prettig te laten zijn, en dat waardeer ik erg. Toon dus respect voor ze :!:

Gesloten