Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#1 Bericht door PH4CK »

Na het grote succes van vorig jaar organiseert de VERON ( Vereniging Experimenteel Radio Onderzoek Nederland) afdeling Noord- Oost- Veluwe vrijdag 27december,
voor het vijfde jaar op rij, haar traditionele open dag.
Deze dag wordt georganiseerd om geïnteresseerden kennis te laten maken met de “radiohobby”.
Er worden diverse demonstraties gegeven zoals:

- De NOV zelfbouwprojecten zoals de lowcost, 0 tot 1500MHz frequentie counter met behulp van de PC (zie afbeelding), de CTCSS module, ATV en andere projecten.
- contacten leggen met zendamateurs over de hele wereld in spraak, morse code, PSK ( een soort SMS), SSTV (het verzenden en ontvangen van digitale foto`s)
- Packet radio, we laten zien dat Packet nog steeds leeft onder de zendamateurs.
- D-Star, digitale communicatie en de mogelijkheden hiervan
- live vliegtuigen volgen op een virtueel radarscherm. (airnav) en de mogelijkheden om via internet vliegtuigen te volgen (wereldwijd)
- SDR ontvangers, voor een paar tientjes is een breed ontvangst bereik mogelijk.
- DSP digitale signal processing met GNU software
- Radiohobby en computer, diverse software programma`s voor de zendamateur
- Leger en maritieme zend en ontvangst apparatuur
- Informatie over P2000 het digitale systeem van Brandweer, Politie en hulpdiensten.
- Diverse leden laten hun zelfbouwprojecten zien en geven er uitleg over.

Leo Duursma PA0LMD, de bekende reparateur uit Oldebroek, zal ook aanwezig zijn met de nodige meet apparatuur
om uw ontvanger, portofoon of transceiver te controleren en na te meten (speciale metingen op verzoek,vooraf opgeven) .

De opendag wordt gehouden in buurthuis het Grinthuus Morelissenstraat 1 8095PX `t Loo Oldebroek van 10.00 uur tot 16.00uur.
Een hapje en drankje is tegen betaling verkrijgbaar.

Voor verdere informatie en een route beschrijving zie onze website http://www.pi4nov.nl

Namens de organisatie: Erik PH4CK
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#2 Bericht door PD3UTR »

Hallo,

Leuk zo dag om zo alles in de praktijk te zien, en er over te praten onderling, misschien een tip eventueel, komt er tijdens dit evenement nog een "Inpraatstation" in de lucht?

Ik zal eens kijken of ik nog een gatje in mij agenda kreeg om deze dag te gaan bezoeken.
Ben nu nog bezig met mij Novice cursus en ga begin maart 2014 op voor mij N examen te Amersfoort.

Altijd leuk om zo dag te bezoeken misschien een idee voor andere radiozendamateur clubs in Nederland die de deuren open zetten voor zo dag toch.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#3 Bericht door PA0RAB »

LS.
Veel afdelingen hebben iets in die geest ECHTER.....Veelal werkel lokale media slecht of niet mee en komen er meestal geen berichten in de HaH bladen. Tja dan wordt het ingewijden berichten verkeer
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#4 Bericht door PH4CK »

We hebben niet echt een inpraat station maar als je onze PI3NOV op 145.675 met toon code 77Hz
bij hebt staan is er vast wel iemand die je vragen kan beantwoorden

73 Erik
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#5 Bericht door PH4CK »

voor degenen die er even uit willen, aanstaande vrijdag is het zover.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

En voor de twijfelaars, de regionale gratis krant "Veluweland" heeft een aardig verhaal opgetekend uit de mond van Erik ( PH4CK ).

Bron: Veluweland.

En grappig, Erik wordt opgevoerd als zelfbouwer:" ...........en bouwt het liefst al z'n apparatuur zelf".......... hi

Enfin, ik ga vrijdag maar eens kennismaken met de zendamateurs in m'n nieuwe omgeving.
Mooi zo'n dag.

Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#7 Bericht door Math PD0MAT »

Ik kom wel langs morgen, 't Loo is hier niet zo ver vandaan.
Ben benieuwd :)

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#8 Bericht door PH4CK »

Erik wordt opgevoerd als zelfbouwer:" ...........en bouwt het liefst al z'n apparatuur zelf".......... hi
Dat doe ik ook het liefst, alleen de tijd ontbreekt meestal en soms de kennis.
Maar goed, dit stuk is geschreven door iemand die eerst helemaal niet bekend was met het fenomeen zendamateur en nu
ontzettend nieuwsgierig geworden is wat er allemaal mogelijk is met onze hobby (afwijking :) )

dus mocht je er morgen even tussenuit willen, kom dan naar de opendag.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

19ac745
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2013, 14:32
Roepletters: pd1htw
Locatie: Wezep

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#9 Bericht door 19ac745 »

vanmiddag ook even een bliksembezoek gebracht aan het grinthuus,heb leuke bouwprojecten gezien.
geven jullie ook de F cursus? in maart ga ik op voor de N
had ik je nog willen vragen Erik maar was me er bij ingeschoten.
groetn uut Wezep

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#10 Bericht door Math PD0MAT »

Dat was een goed vol buurthuis, op de koffietafel na was er nergens een leeg stuk tafel te zien.
Leuke dingen gezien, alvast wat ideeën opgedaan voor het moment dat de hobby uit de klauwen loopt :D

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ook ik ben vanmiddag geweest. Was erg leuk om met een paar mensen uit "mijn" buurt kennis te maken.

Wat mij ook op viel, maar da's natuurlijk al jaren aan de gang, dat is dat de "vergrijzing" erg merkbaar is. Ik doe er natuurlijk zelf aan mee als "pensionado".
En de hoeveelheid computers als hulpmiddel. Waar ik heel erg van heb staan genieten is de eigenbouw eindtrap van Evert ( z'n call ben ik kwijt). Da's het zendamateurisme in optima forma. En het was leuk om Erik -PH4CK de hand te schudden.

Ook mocht ik m'n ICOM 245 2mtr transceiver uit 1978 meenem om bij Leo PA0LMD op de testbank te leggen.
Ik had nl een aantal weken geleden een CTSS module gemonteerd in de 245, want in 1978 was er nog een CTSS. We hadden alleen 1750 Hz.

De CTSS module had ik bij Leo aangeschaft en het inbouwen was eigenlijk een fluitje ( aardige woordspeling ) van een cent.
Nu nog even kijken naar de zwaai e.d. Nou die was prima.
En ook heeft Leo gekeken naar de harmonische onderdrukking, die was ruim voldoende. En de gevoeligheid was ook meer dan Ok !
Toch mooi van zo'n set van 35 jaar oud. En ik heb er wat in afgespit en veranderd.

Als een blij mens reed ik weer naar huis, want ja, op de middelbare electronica school in Hilversum was het credo al; "Meten is weten".
Leo dank daarvoor.

Verder de organisatoren dank voor die aardige samenkomst, het heeft mij na zo'n 20 jaar in-activiteit weer terug gebracht naar het zendamateurisme zoals ik dat altijd beleefde, met een warme soldeer bout. De ogen worden wat minder, de handen trillen wat meer, maar het begin is er weer....

Een groet,

Juul - PE0GJG sinds 1975
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#12 Bericht door PD3UTR »

Jammer dat ik niet in de gelegenheid was om jullie open dag te kunnen bezoeken staat er binnenkort nog wat in de planning voor mensen die belangstelling hebben voor het radiozendamateur gebeuren of wordt deze dag maar 1x per jaar gehouden?

Ben nu nog luisteramateur en volop bezig met de cursus Novice waar ik op 5 maart 2014 examen voor ga doen.

Ja moet zeggen doe wel de klassikale cursus steek er erg veel van op, tevens luister ik veel als ik thuis ben naar de repeaters in de regio Utrecht en daar buiten maar ja dat is alleen ontvangen nu ik elke week naar de cursus ga wordt het gevoel om zelf te zenden wel steeds sterker dan ontvangen zo is dat wel maar eerst het examen in maart doen en dan zien we wel wat het is geworden.

Ja zo zie je maar eenmaal een luisteramateur voor altijd verslaafd eraan althans dat is bij mij wel het geval.

ps. is er ergers misschien een filmpje te vinden van de afgelopen open dag van jullie zodat iemand die niet geweest is ook de sfeer kan meekrijgen of vraag ik nu te veel van het goede?

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#13 Bericht door Frankyboy »

Leuk, dit jaar ook maar eens langskomen denk ik zo.

In de loop van dit jaar strijk ik ook in 't Harde neer. Huisje daar gekocht.

@Luisteramateur, hier staat wat:

http://www.locourant.nl/home/38-algemee ... ost-veluwe

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#14 Bericht door PH4CK »

kijk eens op onze site www.pi4nov.nl daar staan de nodige foto`s van de vorige evenementen en ik denk ook nog wel een paar filmpjes.
De opendag wordt 1 maal per jaar georganiseerd, maar 22 februari hebben we wel de "Radiomarkt"
Deze wordt gehouden in MFC Aperlo in `t Harde.
zie elders op dit forum.

73 Erik
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

19ac745
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2013, 14:32
Roepletters: pd1htw
Locatie: Wezep

Re: Opendag zend en luisteramateurs Noord Oost Veluwe

#15 Bericht door 19ac745 »

@frankyboy
welkom op de veluwe :mrgreen:

Plaats reactie