ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#16 Bericht door pa3met »

PD5WL schreef:Ik heb de papieren van de Site van de ARRL geprint. N1MM gedownload, wat een draak (UI technisch gezien) van een programma.
Vanavond gewoon maar eens kijken hoe het werkt en dan zat en zondag wat QSO's loggen..
ik zou maar opschieten. Het is idd een draak IMHO en de obfuscating/illogical waren zeker requirements bij het functioneel design.

Ik heb het werkend in de zin van dat het kan loggen, de connectie nara de IC7600 snapt. maar het selecteren/importeren/whatever van de juiste contest is me een raadsel zoals je een paar posts terug al zag. Geen idee waar, hoe, wanneer etc.

Ik vind het leuk om mee te doen, de puntjes in te sturen ; al zou het maar als een checklog dienen.

Het allerleukste is dat je vaak mensen uiteindelijk kunt werken die je anders niet werkt. (omdat de pileup een zootje is bijvooreeld, of omdat ze er geen moeite voor doen want het levert geen punten op, geen idee.)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#17 Bericht door Bert_1 »

pa3met schreef:
PD5WL schreef:Ik heb de papieren van de Site van de ARRL geprint. N1MM gedownload, wat een draak (UI technisch gezien) van een programma.
Vanavond gewoon maar eens kijken hoe het werkt en dan zat en zondag wat QSO's loggen..
Ik heb het werkend in de zin van dat het kan loggen, de connectie nara de IC7600 snapt. maar het selecteren/importeren/whatever van de juiste contest is me een raadsel zoals je een paar posts terug al zag. Geen idee waar, hoe, wanneer etc.
In 'file' kies je 'new log in database'. Dan in het bovenste veld 'log type' klikken en de juiste contest kiezen, in dit geval ARRL10M maar soms is het minder duidelijk welke je moet kiezen omdat ze nogal eens afkorten en dan moet je gokken en checken dmv 'show rules' (halverwege het windowtje) om te zien of het wel klopt.
Bert

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#18 Bericht door PA0CMU »

@PA3MET: Ik deel je mening niet over N1MM. Op het eerste gezicht lijkt het een onbruikbaar pakket maar dat is het absoluut niet. Je moet echter wel de moeite willen nemen om de gebruikershandleiding zorgvuldig door te nemen. Er is een document voor starters waar duidelijk wordt uitgelegd hoe je de eerst stappen in het gebruik ervan moet zetten. N1MM Logger zit zeer geavanceerd in elkaar en kan enorm veel hulp bieden bij het verhogen van je score in een contest. Het is niet alleen een logprogramma maar veel meer dan dat.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#19 Bericht door PD5WL »

Het is Huge... als je er ff door heen gaat.... en na het doorbladeren van de stapel ingebonden en daarna gedigitaliseerde faxen (sommigen liefkozend Handleiding genoemd) ben ik er van overtuigd dat het zeker een goed pakket is, maar ik ga er niet door komen in 1 vrijdag avond.

Dus alleen ff de setup zo zetten dat ik kan loggen en hij de freq uit leest van de FT-817. Anders word het toch gewoon schrijven en later invoeren.
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#20 Bericht door pa3met »

PE1KVL schreef:
Heb je tijdens het 'new log in database' en het kiezen voor de ARRL10M de info gecheckt? Dan staat het meeste al goed want daar staat dan een nederlandse call dus je wordt automatisch als DX gezien. En bij sent exchange laat je '001' staan zodat N1MM weet dat die een serienummer voor je aan moet maken die je straks op het scherm wordt getoond. De andere velden ook even nalopen maar dat kan na afloop ook als je de cabrillo file gaat maken welke je moet opsturen. Deze hebben betrekking op de manier waarop jij werkt (vermogen, enkele band of alle banden, ssb /cw enzovoort). Beter direct even goed instellen anders moet je dat met een tekst editor doen na het genereren en dat is extra werk.
ik heb nog geen log gemaakt. Dus geen new log in database. Komt dan die optie tevoorschijn om ARRL10M te selecteren?

DX moet je trouwens handmatig bij first screen invullen. Anders kom je niet verder. Ik zal morgen kijken.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#21 Bericht door pa3met »

PA0CMU schreef:@PA3MET: Ik deel je mening niet over N1MM. Op het eerste gezicht lijkt het een onbruikbaar pakket maar dat is het absoluut niet. Je moet echter wel de moeite willen nemen om de gebruikershandleiding zorgvuldig door te nemen. Er is een document voor starters waar duidelijk wordt uitgelegd hoe je de eerst stappen in het gebruik ervan moet zetten. N1MM Logger zit zeer geavanceerd in elkaar en kan enorm veel hulp bieden bij het verhogen van je score in een contest. Het is niet alleen een logprogramma maar veel meer dan dat.
ik zeg niet dat het onbruikbaar is; ik zeg alleen dat IMHO die zool die het bedacht heeft, eerst moet stoppen met drinken alvorens hij zoiets bedenkt. Goede UIs ontwikkelen is een kunst en hij/zijn heeft/hebben dat nog niet helemaal door.

Ik heb een android telefoon en daar zit geen handleiding bij. Enig idee hoe dat komt...? Juistem.

(en ik ben een unix/linux/network figuur dus obscure meuk ken ik wel maar n1mm spant redelijk de kroon.)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#22 Bericht door pa3met »

PE1KVL schreef:[
In 'file' kies je 'new log in database'. Dan in het bovenste veld 'log type' klikken en de juiste contest kiezen, in dit geval ARRL10M maar soms is het minder duidelijk welke je moet kiezen omdat ze nogal eens afkorten en dan moet je gokken en checken dmv 'show rules' (halverwege het windowtje) om te zien of het wel klopt.
Dank -- en dan pak je de dcumentatie er bij en die stelt:


The ARRL 10M contest can be used by K/VE stations and DX stations.

Window: Select Log type
Log Type: ARRL10M
Sent Exchange:
Your state/province - for K/VE stations Example: NY
001 - for DX stations (non K/VE)

"window: select log type" -- hopsa, daar gaat de interface finaal de mist dus in, want die optie is er niet. Die is er pas als je eerst new log in database selecteert zoals je zegt maar dat is volstrekt onlogisch want ik wil nu nog helemaal geen log in de database maken. De contest is immers nog niet begonnen.

En om een idee te geven -- oeps. database niet goed; oke, flikker je weg en maak je opneuw -- dat is de sugegstie die de interface je wekt.... en dan komt de ellende pas echt naar boven....

Het is vergelijkbaar met Oracle's GUI voor database management -- selecteer een database om weg te mikkne. Oh toch nog maar even niet! Dus klik je 'exit' -- en wat denk je wat er gebeurt.... juist, de database wordt eerst opgeruimd. En dat terwijl er een aparte "go" field is. Dat soort dingen verwacht je gewoon niet.

Als je het eenmaal werkend hebt, dan is het oke, en leuk enzovoort en handig ok etc, dat zal e mij niet zien/horen intkennen. Maar serieus...de logica is ver te zoeken :-(

Thanks voor de hint anyways ;-)

R.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#23 Bericht door PA3DAT »

Tip voor N1MM als je nog geen cat-kabel hebt:
in de kampeerauto doe ik ook wel eens recreatief mee met een contest. Dan heb ik geen cat-verbinding
met de FT857, maar ik gebruik wél N1MM. Wil je zélf cq roepen, typ dan eerst even de frequentie in op
de plaats van de call en druk op enter. Bijv. 28482, dan staat de frequentie goed in het logboek.
Zonodig kun je in plaats van de call ook even de mode (usb) intypen, dan krijg je 59 in plaats van 599
bij cw.

En als je zélf op zoek gaat naar tegenstations (dat is het meest waarschijnlijk, S&P oftewel Search and
Pound heet dat) typ dan steeds vóór de call eerst even de frequentie in.

Zo doe ik het tenminste tijdens het kamperen... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Antennetuner opstelling

#24 Bericht door Bert_1 »

pa3met schreef:
ik heb nog geen log gemaakt. Dus geen new log in database. Komt dan die optie tevoorschijn om ARRL10M te selecteren?

DX moet je trouwens handmatig bij first screen invullen. Anders kom je niet verder. Ik zal morgen kijken.

En ook
"window: select log type" -- hopsa, daar gaat de interface finaal de mist dus in, want die optie is er niet. Die is er pas als je eerst new log in database selecteert zoals je zegt maar dat is volstrekt onlogisch want ik wil nu nog helemaal geen log in de database maken. De contest is immers nog niet begonnen.
Ik lees 'new log in database' niet als een nieuwe log in de database aanmaken maar als het aanmaken van een nieuwe log-in database. In het nederlands voegen we woorden samen maar in het engels niet en dat levert wel eens verwarring op, niet alleen bij N1MM maar ik weet ook wel wat leuke in een compiler manual.
Na het kiezen van new log in database moet je op het eerste invulveld al de gewenste contest invullen. Een paar keer klikken, even wat gegevens over de klasse controleren (100W is meestal de low power klasse bijvoorbeeld) en klaar is kees. Deze gegevens doe ik nooit zo moeilijk over trouwens want als je een bericht krijgt dat je log file niet in orde is kun je die simpel even editten en opnieuw versturen. De frequentie, tijd en call etc worden toch wel goed opgeslagen.
Dat je DX moet invullen was me niet opgevallen maar zou best kunnen. Maar stond er niet ergens dat alles behalve die bepaalde groep call's als dx wordt beschouwd? Bij het invullen voor het eerste gebruik moet je dacht ik wel ingeven dat je dx bent (al weer even geleden), voor de verschillende contesten lijkt me dat niet meer nodig, ik heb het nooit gedaan iig.
Bert

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#25 Bericht door Bert_1 »

pa3met schreef:
ik zeg niet dat het onbruikbaar is; ik zeg alleen dat IMHO die zool die het bedacht heeft, eerst moet stoppen met drinken alvorens hij zoiets bedenkt. Goede UIs ontwikkelen is een kunst en hij/zijn heeft/hebben dat nog niet helemaal door.

Ik heb een android telefoon en daar zit geen handleiding bij. Enig idee hoe dat komt...? Juistem.

(en ik ben een unix/linux/network figuur dus obscure meuk ken ik wel maar n1mm spant redelijk de kroon.)
:D voel jij je niet geroepen zodat we er allemaal beter van worden? (En door je gemopper had ik al zo'n vermoeden dat je een linux gebruiker bent :D )
Bert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#26 Bericht door PA3DAT »

Ik begrijp overigens niet wat er mis is met N1MM. Enorm veel handige functionalitiet, tot het automatisch draaien
van de HF-yagi aan toe.
Toegegeven, die losse schermpjes is even wennen. Op het netbookje doe ik de meesten daarvan dicht, bij gebrek
aan ruimte op het scherm. Maar in de shack, met een 19" normaal en een 22" breedbeeldscherm kan ik al die
schermpjes prachtig een eigen plaatsje geven! Helemaal naar eigen inzicht, en dat kun je opslaan/vastleggen.

Ik denk dat we mensen als N1MM dankbaar mogen zijn voor deze gratis software, in plaats van het product tot
op de grond toe af te branden. En het wordt al jarenlang bijgehouden, petje af! :wink: :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#27 Bericht door xxxx »

Inderdaad hier ook diep respect voor N1MM om zo'n prachtig stuk software gratis uit te brengen.
Een ieder die deze man lekker af wil branden is in mijn ogen niks anders dan een grote zak stront! :twisted: Gebruik het of gebruik het niet, denk je het beter te kunnen stap dan in het ontwikkel team of ga zelf wat beters bedenken. Maar om iemand zo af te schilderen als een zool die moet stopen met drinken etc gaat mij echt te ver. Beetje tijd investeren om je te verdiepen in N1MM lijkt tegenwoordig al teveel gevraagd in de huidige plug and play mentaliteit.

Btw kleine tip als je begint aan een contest, voorbereiden! en niet een dag van te voren nog eens kijken of alles werkt.

Gr Jelle

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#28 Bericht door Bert_1 »

PA3DAT schreef:Ik begrijp overigens niet wat er mis is met N1MM. Enorm veel handige functionalitiet, tot het automatisch draaien
van de HF-yagi aan toe.
Toegegeven, die losse schermpjes is even wennen. Op het netbookje doe ik de meesten daarvan dicht, bij gebrek
aan ruimte op het scherm. Maar in de shack, met een 19" normaal en een 22" breedbeeldscherm kan ik al die
schermpjes prachtig een eigen plaatsje geven! Helemaal naar eigen inzicht, en dat kun je opslaan/vastleggen.

Ik denk dat we mensen als N1MM dankbaar mogen zijn voor deze gratis software, in plaats van het product tot
op de grond toe af te branden. En het wordt al jarenlang bijgehouden, petje af! :wink: :D

Helemaal mee eens. Ook al kan de interface beter, wat maakt dat nou uit? Het werkt prima en daar gaat het om, een beetje moeite doen vindt ik dan niet erg. Daarnaast denk ik niet dat het terecht om te denken dat alles maar in hapklare brokken moet worden aangeleverd want dan zul je er waarschijnlijk een flink aantal mensen op moeten zetten en zal het niet lang meer gratis zijn. Ik vind het prima zo.
Bert

Gebruikersavatar
PD2GSP
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 nov 2011, 21:33
Roepletters: PD2GSP

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#29 Bericht door PD2GSP »

N1MM, top programma voor contesten ,gratis en als je alles juist hebt ingesteld dan werkt alles en dat GRATIS.
Je hoeft ze niet dankbaar te zijn maar afbranden zeker niet want dan moet je eerst zelf maar met een gratis programma komen waar allerlei app. op werkt het zij automatisch of niet.
Beter duur als niet te koop maar het liefst gratis.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: ARRL 10 Meter contenst - 14 & 15 December

#30 Bericht door pa4o »

Werk er nu 8jaar mee en nog altijd kom ik af en toe wat nieuws tegen in dit programma.
Hij bevalt mij zo goed dat ik geen ander programma hoef om mee te contesten.

Peter

Plaats reactie