Heil PR-781 icm Icom IC-7400

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Adriaan_
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jun 2013, 22:07

Heil PR-781 icm Icom IC-7400

#1 Bericht door Adriaan_ »

Hallo mede-amateurs,

Ik heb mij deze week een Heil microfoon aangeschaft, de PR-781, om deze te gebruiken op de Icom IC-7400.
Tot op heden maak ik gebruik van de SM-20, waarmee ik trouwens ook leuke rapporten krijg.

Reden om tot aanschaf over te gaan van de Heil, was dat ik had verwacht dat deze nog beter zou klinken als de SM-20.
Daarnaast vind ik het wel mooi z'n boom met shockmount en de PR-781 hierin. Maar dan moet het ook wel een verbetering op leveren en dat is tot nu toe nog niet het geval.
Ik ben dus op zoek naar iemand die dezelfde combinatie heeft als ik en wat zijn of haar instellingen dan zijn.
Op de website van Heil staan wel wat globale instellingen vermeld, maar voorlopig wint de SM-20 het ruimschoots van de PR-781.
Ik meende dat juist de PR-781 ontworpen was voor Icom.
Er staan zat verhalen op het internet waarmee men met deze combinatie rapporten krijgt als BBC kwaliteit, maar nergens kan ik vinden hoe alles ingesteld staat.

Iemand die mij kan verder helpen hiermee? Een link naar een site waar de instellingen staan vermeld of je eigen instellingen?

P.S. De SM-20 of de PR-781 is rechtstreeks aangesloten op de IC-7400, geen equalizer o.i.d. ertussen.

Gr.
Adriaan

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Heil PR-781 icm Icom IC-7400

#2 Bericht door xxxx »

Dag Adrian,

Heb hier uitstekende rapporten met de Heil Mic ook op mijn 2de set de Icom 7400. Echter gebruik ik wel extended hardware als een DBX 286 en Ultra Curve Pro. Maar rechtstreeks moet het ook mooi klinken, ik heb de instelling niet helemaal meer in mijn hoofd maar dacht het volgende ongeveer in de tijd dat ik de PR-781 er rechtstreeks aanhad.

Compressor Level : 6
Tx Reble: +3
TX Bass: +1
TXBW: Wide
Mic gain op 12 uur

Niet tever van de mic en er lekker recht inspreken....

Suc6.

Btw bovenstaand hoeft natuurlijk voor jou stem helemaal niet goed te werken.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: Heil PR-781 icm Icom IC-7400

#3 Bericht door ON2PCO »

Hoi Adriaan,

ik gebruik ook een IC-7400, een SM-20 én een Heil Pro-Set Elite (met speciale Icom 'insert', dus de IC-versie van dit gevalletje). Ik gebruik in tegenstelling tot de vorige 'spreker' géén extended hardware.

Nu is de door jou gestelde PR-781 natuurlijk qua specs niet hetzelfde als mijn Heil headset, maar wellicht helpt het te starten met 'mijn' audio-settings en van daaruit te 'finetunen'. Ik heb e.e.a. beschreven elders op dit forum (http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=4&t=9735) óf klik even op de link http://www.on2pco.be/homepage/Foto%27s% ... 0shack.htm, scroll dan naar ongeveer de helft van deze pagina, hier vindt je een foto met daaronder een verwijzing naar een PDF-je alsook een XLS-sheet met de diverse 'profiles' die ik speciaal heb aangemaakt voor de IC-7400. Configuratie-ID (lees : profiel) #5 gebruik ik meestal omdat deze voor zowel het echte DX-werk, contesten maar ook voor de 'long cosy chats' (de Amerikanen en CB-ers noemen het vaak 'rag chewing') perfect werkt.

Laat maar horen of je er iets aan hebt en wanneer je vragen hebt, dan zie ik ze wel komen Adriaan,
gegroet en een fijn weekend,

Paul - ON2PCO

klein PS-je : mijn PDF en XLS vermelden nog dat mijn monitor level op 75% staat wanneer ik de headset gebruik, maar deze staat tegenwoordig standaard op 60% om te voorkomen dat e.e.a. gaat rondzingen als een gek. Voor de non-headset gebruikers natuurlijk niet echt relevant, maar ik wilde het toch even kwijt ;-)
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Adriaan_
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jun 2013, 22:07

Re: Heil PR-781 icm Icom IC-7400

#4 Bericht door Adriaan_ »

Hallo Jelle en Paul,

Bedankt voor jullie beide antwoorden!
Ik ga hier van het weekend mee aan de slag en laat jullie uiteraard weten wat mijn bevindingen zijn.
Uiteraard kijk ik ook naar eventuele hardware icm met genoemde, maar dat was voorlopig alweer een ribje uit men spaarpot. HI HI.

Wat betreft die heil prosets, volgens mij moest je hierbij opletten welk element erin zit en bij welke radio dat paste. Iemand heeft mij verteld dat je ook het element zou kunnen wisselen van de PR-781, maar ik vermoed dat diegene dus in de war is met de prosets.
P.S. Voor de geintreseerde, bij deze mijn instellingen die ik gebruik bij de SM-20:
Mic gain op 2 uur
Compr. 7 (staat alleen aan bij dx)
Txbw: wide
Tx bass: -5
Tx treble: +2

Gr. Adriaan

Adriaan_
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jun 2013, 22:07

Re: Heil PR-781 icm Icom IC-7400

#5 Bericht door Adriaan_ »

Voor de geïnteresseerden hierbij nog een kleine update;

Heb vanmiddag heel even met Paul gesproken op de 40 meter. Helaas was het ruisniveau dusdanig hoog dat er niet veel uitgeprobeerd kon worden.
Toch wel wat bij kunnen stellen.
Mic gain op 1 uur
tx bass +2
tx treble +4
cmp op 2 (indien nodig)

Net maar weer even de SM-20 aangesloten en alles weer terug gezet zoals het stond. Wat ik anders nooit gedaan heb, is dat ik de SM-20 even in mijn handen vast hield, de lock indrukte en daar ging de set ineens met een hoop storing op vol vermogen zenden.
Via de hoofdtelefoon en met de monitor functie een hoop lawaai. Na een paar snelle testjes bleek dat als ik de CMP op 2 of lager zette OF het vermogen kwam onder de 30W dan werd er geen vermogen meer afgegeven tenzij ik ging praten natuurlijk.
O ja, dit alles in SSB op 40 meter.
Volgens mij heb ik hier duidelijk te maken met HF instraling. Iets wat me nog nooit was opgevallen aangezien ik hier (bij mijn weten) geen last van had als de SM-20 gewoon op tafel staat.
Ik ga dus eerst maar eens dit probleem oplossen alvorens verder te gaan met het afregelen van de setting voor de PR-781.

Paul nog bedankt voor je tijd!

Gr. Adriaan

Adriaan_
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jun 2013, 22:07

Re: Heil PR-781 icm Icom IC-7400

#6 Bericht door Adriaan_ »

Goedenavond,

Alweer even geleden dat ik hier het probleem melde maar door tijdgebrek was ik niet meer eraan toegekomen om het probleem op te lossen.
Echter vanmorgen nog maar eens de tijd ervoor genomen en heb (denk ik) het probleem gevonden.
In de plug van de microfoonkabel ( de plug die in je set gaat) is aan de massa een klein draadje gesoldeerd welke contact maakt met de metalen behuizing van de plug. Ik heb de plug eens in de set gedaan zonder de behuizing eromheen en de modulatie was ineens stukken beter dan wanneer ik de behuizing ook aansloot.
Ik heb het stukje draad afgeknipt en de massa draad afgeschermd zodat er geen contact meer is tussen de massa van de microfoonkabel en de behuizing van de set. Resume, modulatie blijft nu gewoon goed klinken en heb de eerste audio rapport ontvangen als mooie schone modulatie!

Ik wilde deze oplossing jullie niet onthouden en wellicht heeft iemand anders hier nog iets aan.
Kan ik nu eindelijk beginnen met het fine-tunen van de instellingen wat betreft de PR-781.

Met dank aan allen die meegedacht hebben!

Gr. Adriaan

Plaats reactie