Klapperend relais in Mirage B 3016 G

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
rik56
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jun 2008, 16:09
Roepletters: ON3HO
Locatie: Balen Belgie
Contacteer:

Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#1 Bericht door rik56 »

Hoewel er bovenaan in de regels voor het QRO gedeelte 400 Watt staat, toch hier maar plaatsen.
Onlangs op een ham-beurs een tweedehands 160 W 2 meter amplifier aangeschaft, de Mirage B 3016 G.
Vandaag voor de eerste maal proberen te testen, echter in ssb ratelt het zendrelais alsof ik in CW bezig ben,
de microfoon gain omhoog brengen geeft wel verbetering, maar ook klachten, betreffende de modulatie.

Mijn zoektocht op het wereldwijde web levert geen bruikbare informatie, geen schema en of gebruikershandleiding van het apparaat te vinden, wel van de oude versie (bruine voorfront)

Iemand ervaring met deze amplifier, meerbepaald het instellen van de SSB delay?
een pdf van de manual, en of schema is ook meest welkom :roll:

Rik

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#2 Bericht door 19DT2120 »

Soms weet ik het ook niet meer.........

rik56
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jun 2008, 16:09
Roepletters: ON3HO
Locatie: Balen Belgie
Contacteer:

Re: Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#3 Bericht door rik56 »

19DT2120 schreef:misschien heb je hier wat aan : http://www.ko4bb.com/Manuals/08)_Misc_H ... manual.pdf
bedankt voor de reactie, echter deze had ik ook al gevonden, enigste wat er nog van klopt, is het gat in de linkerkant van de behuizing voor het regelen van de delay HI.

Echter achter dat gat bevind er zich niets....

Rik

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#4 Bericht door andre »

Hoeveel drive power gebruik je? Ik las ergens dat je voor ssb niet meer drivepower als 10-15 watt moet gebruiken.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

rik56
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jun 2008, 16:09
Roepletters: ON3HO
Locatie: Balen Belgie
Contacteer:

Re: Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#5 Bericht door rik56 »

andre schreef:Hoeveel drive power gebruik je? Ik las ergens dat je voor ssb niet meer drivepower als 10-15 watt moet gebruiken.
aansturing gebeurde met 10 Watt uit een Yaesu FT-736R

Rik

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#6 Bericht door PA0RAB »

Rik ,
Ergens is het verklaarbaar het relais klappert.
Immers hoe ziet een sideband signaal eruit?
signaal geen signaal alleen bij modulatie signaal
grof gezegd pieken en dalen
Bij signaal wordt een deel gelijkgericht versterkt en laat het relais inschakelen .Even ademhalen .relais schakelt uit Sterker. het relais reageert op lettergrepen. Ergens in de relais schakeling zit een gelijkrichtschakeling met een condensator .De condensator wordt bij signaal snel geladen. Bij geen signaal moet ie ontladen worden om uit te schakelen.
Het gaat dus nu om de laad en ontlaadtijd van die condensator en of deze condensator nog wel goed is. Kijk of over de condensator een weerstand staat of iets van een regelbare weerstand/potmeter. Het wordt dan een kwestie van stoeien met die laad/ontlaadtijden .Mogelijk zit er wel ergens een knopje voor AM en SSB op het ding
55 en 73 de Ruud PA0RAB

rik56
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jun 2008, 16:09
Roepletters: ON3HO
Locatie: Balen Belgie
Contacteer:

Re: Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#7 Bericht door rik56 »

PA0RAB schreef:Rik ,
Ergens is het verklaarbaar het relais klappert.
Immers hoe ziet een sideband signaal eruit?
signaal geen signaal alleen bij modulatie signaal
grof gezegd pieken en dalen
Bij signaal wordt een deel gelijkgericht versterkt en laat het relais inschakelen .Even ademhalen .relais schakelt uit Sterker. het relais reageert op lettergrepen. Ergens in de relais schakeling zit een gelijkrichtschakeling met een condensator .De condensator wordt bij signaal snel geladen. Bij geen signaal moet ie ontladen worden om uit te schakelen.
Het gaat dus nu om de laad en ontlaadtijd van die condensator en of deze condensator nog wel goed is. Kijk of over de condensator een weerstand staat of iets van een regelbare weerstand/potmeter. Het wordt dan een kwestie van stoeien met die laad/ontlaadtijden .Mogelijk zit er wel ergens een knopje voor AM en SSB op het ding
55 en 73 de Ruud PA0RAB
Ruud, bedankt voor de reactie, ja er zit een schakelaar op ssb/fm, even kijken of ik mits de bedrading te volgen hier van iets wijzer word, anders zal er niets anders opzitten dan ergens het schema te vinden..

Rik

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#8 Bericht door pa1bvm »

Je kan toch ook gewoon met het PTT signaal dat eindtrapje in en uitschakelen
ik vertrouw die HF fox dingen nooit ..

bij de meeste eindtrapjes met een NPN HF Transistor zijn ook vaak de ruststroom instellingen voor SSB erg " simpel "

Rick,PA1BVM

ik stuur je ook een PB ik vond op DK-mods een manual
maar ik heb niet goed gelezen .. is de verkeerde sorry !!!
dit is een 50 Mhz ding ... misschien lijkt de HF-Fox op jouw model ???

rik56
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jun 2008, 16:09
Roepletters: ON3HO
Locatie: Balen Belgie
Contacteer:

Re: Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#9 Bericht door rik56 »

pa1bvm schreef:Je kan toch ook gewoon met het PTT signaal dat eindtrapje in en uitschakelen
ik vertrouw die HF fox dingen nooit ..

bij de meeste eindtrapjes met een NPN HF Transistor zijn ook vaak de ruststroom instellingen voor SSB erg " simpel "

Rick,PA1BVM

ik stuur je ook een PB ik vond op DK-mods een manual
maar ik heb niet goed gelezen .. is de verkeerde sorry !!!
dit is een 50 Mhz ding ... misschien lijkt de HF-Fox op jouw model ???
Rick, bedankt voor de tip over het ptt signaal, er zit inderdaad een cinch connector op achteraan, de verkoper vertelde me dat die gebruikt werd om een externe voorversterker aan te sturen HI.
Uit de door u verstuurde PDF blijkt dit dus voor het PTT signaal te zijn, vermoed dat die gewoon naar massa getrokken word?

Rik

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#10 Bericht door PE1PQX »

Lijkt mij i.d.d. een VOX/PTT probleem.
Persoonlijk ben ik geen liefhebber van VOX bij eindtrappen juist om dit soort problemen.

Die cinch? Even een spanning meten (vaak 12Volt) en deze eens kortsluiten om het gedrag van de coax-relais te bekijken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

rik56
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jun 2008, 16:09
Roepletters: ON3HO
Locatie: Balen Belgie
Contacteer:

Re: Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#11 Bericht door rik56 »

Even het topic weer leven inblazen HI
heb ondertussen het potmetertje gevonden, parrallel met een 22 µF elco, er is echter meer mis, een vorige eigenaar bracht modificaties aan, en heeft hierbij de tang gezet in minstens twee draadjes :)
Wanneer ik zoiets doe breng ik aan de binnenkant van het deksel altijd een stickertje, aan om later de modificatie ongedaan te maken, nu zonder schema van het apparaat is het spijkers vissen.....
Verkoper vertelde mij dat een modificatie gebeurd was om via het cinch chassis, normaal gebruikt voor de hardwire TX, de voedingsspanning naar buiten te brengen om een externe preamp aan te sturen.....
Bij nadere controle blijkt er een 800mA printzekering te zijn gesoldeerd tussen de positieve voedingsingang en het middencontact van betreffende cinch.
Mijn vermoeden is dat de afgeknipte violetkleurige draad daar hoort te zitten.
Ik gok dat de afgeknipte rode draad van de 6 polige molex linksboven aan de zekering (preamp) werd gesoldeerd.

Toevallig niemand die een gelijkaardige amp in zijn bezit heeft?
bijgevoegd een paar foto's van betreffend apparaat.

Rik, ON3HO
Bijlagen
IMG_2488.JPG
IMG_2487.JPG

rik56
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jun 2008, 16:09
Roepletters: ON3HO
Locatie: Balen Belgie
Contacteer:

Re: Klapperend relais in Mirage B 3016 G

#12 Bericht door rik56 »

rik56 schreef:Even het topic weer leven inblazen HI
heb ondertussen het potmetertje gevonden, parrallel met een 22 µF elco, er is echter meer mis, een vorige eigenaar bracht modificaties aan, en heeft hierbij de tang gezet in minstens twee draadjes :)
Wanneer ik zoiets doe breng ik aan de binnenkant van het deksel altijd een stickertje, aan om later de modificatie ongedaan te maken, nu zonder schema van het apparaat is het spijkers vissen.....
Verkoper vertelde mij dat een modificatie gebeurd was om via het cinch chassis, normaal gebruikt voor de hardwire TX, de voedingsspanning naar buiten te brengen om een externe preamp aan te sturen.....
Bij nadere controle blijkt er een 800mA printzekering te zijn gesoldeerd tussen de positieve voedingsingang en het middencontact van betreffende cinch.
Mijn vermoeden is dat de afgeknipte violetkleurige draad daar hoort te zitten.
Ik gok dat de afgeknipte rode draad van de 6 polige molex linksboven aan de zekering (preamp) werd gesoldeerd.

Toevallig niemand die een gelijkaardige amp in zijn bezit heeft?
bijgevoegd een paar foto's van betreffend apparaat.

Rik, ON3HO
toch maar even geprobeerd met middels een weerstandje de violetkleurige draad even aan massa te tikken, en ja, het is de hardwire TX.

Plaats reactie