...

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: netvoedingen...

#16 Bericht door Vertrokken »

Ik heb hier gewoon een computer voeding genomen, die leveren tegenwoordig gemakkelijk 20A op 12V en meer.
Je moet enkel de power-up draad (vaak grijs of groen) aan massa leggen (met een lamp-tester proberen) en het ding gaat aan.
Neem enkel niet een te oude voeding, want die trekken veelal niet wat ze opgeven aan 12V.
Op elke stort is wel een computer te vinden, sloop de voeding eruit en op geel/zwart heb je een dijk van een stabiele 12V :lol:

Let wel op het gewicht, want die dingen die niets wegen hang ik niet aan mijn apparatuur want dan heb je goedkope rommel te pakken.
In bv ACER, Medion, HP etc machines zitten heel deftige voedingen.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#17 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: netvoedingen...

#18 Bericht door PA0RAB »

Goedemorgen.
Eerst succes met de nieuwe voeding.
Je kreeg aardig wat reacties op je vraag.
Weet het niet zeker maarrr... Er zijn mensen die de voeding ergens wegzetten of op de plank zetten en er zijn lieden die de voeding onder de plank schroeven.
Waarschijnlijk is dat beugeltje daarvoor bestemd.
Dan was er iemand die je waarschuwde voor overspanning. Daar is trouwens een simpele schakeling voor . Knalt wel de zekering er uit , maar de uitgang is spanningsloos.
Met een potmetertje maak je een spanningsdeler. Lopertje op een zenerdiode, zenerdiode op de stuurelectrode van een triac. en de triac sluit de uitgangsspanning kort. Even verklaren de spanningsdeler deelt de uitgangsspanning naar de zenerspanning Indien overspanning is de spanning op de zener ook hoger en de zener geleidt. De stuurelectrode krijgt spanning en de triac gaat geleiden Bingo de zekering eruit en de set blijft heel.
Kijk uit met computervoedigen van de vuilstort of recycling of millieustraat oid. Er is hier een knutselaar wegens diefstal gepakt, kan ook morgenster activiteit zijn . Maar ter afvoer of recycling aangeboden goederen zijn in eigendom overgegaan en het meenemen is derhalve juridisch vervreemding of onteigening Brr Boeh
55 ,73 de Ruud PA0RAB

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: netvoedingen...

#19 Bericht door TomNL »

ON2NSV schreef:Ik heb hier gewoon een computer voeding genomen, die leveren tegenwoordig gemakkelijk 20A op 12V en meer.
Ik weet niet of het bij alle voedingen is, maar ik weet wel zeker dat er voedingen zijn die het niet accepteren als je de 5v en 3v3 onbelast laat. Dat laten ze eventueel zelf merken middels rooksignalen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: netvoedingen...

#20 Bericht door PE1PQX »

Een weerstand van een paar ohm van die rails naar massa lost dat op...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: netvoedingen...

#21 Bericht door PD2EDR »

Staat een mooi artikel te lezen hier over het maken van een voeding van een oude pc PSU.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: netvoedingen...

#22 Bericht door Vertrokken »

TomNL schreef:
ON2NSV schreef:Ik heb hier gewoon een computer voeding genomen, die leveren tegenwoordig gemakkelijk 20A op 12V en meer.
Ik weet niet of het bij alle voedingen is, maar ik weet wel zeker dat er voedingen zijn die het niet accepteren als je de 5v en 3v3 onbelast laat. Dat laten ze eventueel zelf merken middels rooksignalen.
Nee hoor, want de 5v en 3.3v zijn geen gescheiden leidingen, ze zijn een aftakking van 12V.
Misschien dat ze heeeeel vroeger aparte circuits waren maar dat is al heel lang niet meer zo.
Je hoeft niets te doen, enkel je set aansluiten en de power-on aan massa leggen, of via een schakelaar dat je de boel aan/uit kan zetten.

Verder hebben deze voedingen diverse beveiligingen dus rook ga je met zekerheid niet zien, als je tenminste niet die goedkope 100 gram zware Chinese rommel gebruikt.
Een goede PC voeding weegt vanwege de ingangs-PFC al gauw een paar kilo en hoef je niet bang te zijn dat er iets fout gaat.

Ik draai nu 2 sets op een FSP-Group FSP250-60GTA die 230W op 12V mag en kan leveren, kan je verzekeren dat die 100W SSB zonder problemen doet.
Wel draai ik voor de zekerheid maar 30W want ik heb een 350W schakelende voeding besteld.
Met 29A @ 12V moet het geen probleem zijn, en een beetje computer voeding tegenwoordig doet >25A @ 12V.

PB0P
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2005, 11:04
Roepletters: PB0P
Locatie: Bladel

Re:mechanische resonatie GSV3000 door ventilator

#23 Bericht door PB0P »

Sinds enig jaren gebruik ik een Diamond GSV 3000, werkt oke, maar de ventilator en regelaar zorgen regelmatig voor een hinderlijke fluittoon. deze wordt versterkt door resonantie van aluminium koelblok, ik heb tussen koelblok en de ventilator nu gewone kleine stoelviltjes gezet en het blijft nu nagenoeg stil..
zie bijlage..
Bijlagen
gsv3000.pdf
(351.67 KiB) 236 keer gedownload
Qrming since 1984

Plaats reactie