Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
creative explorer
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2013, 10:29

Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#1 Bericht door creative explorer »

Heren,

Ik gebruik momenteel een Uniden Bearcat UBC60XLT-1 voor mijn werkzaamheden als baancommissaris op het TT-circuit. Nu bevalt de Uniden prima en heb ik eigenlijk geen reden om te klagen. Toch wil ik graag een wat handzamer apparaat, niet zo zwaar en zo log.
Zo kwam ik in het weekend een collega tegen die een UV-3R had aangeschaft van Baofeng en dit was prima naar zijn zin. Na afloop van het evenement ben ik gaan googelen en kwam ik meerdere varianten tegen van de UV-3 en UV-5. Op zich neig ik nu naar de UV-5 door de verschillende opmerkingen van dit forum, echter; welke variant? Er zijn zoveel, de 5R, 5R plus, 5A plus, etc...

Wat moet hij voor mij doen:
-Ontvangen tussen 146.1500 -173.2100 en 457.2875 -467.2875
-Hoef niet te zenden, enkel te luisteren
-Lange accuduur
-Alle kanalen scannen, graag met 1 prioriteitskanaal
-Luisteren naar een kanaal, terwijl hij blijft scannen op het prioriteitskanaal
-Volume gemakkelijk te bedienen, met draaiknop

Nu ben ik een leek op dit gebied en wil graag overleggen met jullie wat de juiste keuze is. Ik loop namelijk tegen een aantal vragen aan;
-Het display geeft 6 karakters weer, terwijl sommige frequenties 7 karakters zijn. Is dit een probleem of in te stellen?
-Scant deze ontvanger?
-Blijft hij luisteren op het prioriteitskanaal terwijl ik luister naar een secundair kanaal?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#2 Bericht door PD0AC »

creative explorer schreef:Heren,

Ik gebruik momenteel een Uniden Bearcat UBC60XLT-1 voor mijn werkzaamheden als baancommissaris op het TT-circuit. Nu bevalt de Uniden prima en heb ik eigenlijk geen reden om te klagen. Toch wil ik graag een wat handzamer apparaat, niet zo zwaar en zo log.
Zo kwam ik in het weekend een collega tegen die een UV-3R had aangeschaft van Baofeng en dit was prima naar zijn zin. Na afloop van het evenement ben ik gaan googelen en kwam ik meerdere varianten tegen van de UV-3 en UV-5. Op zich neig ik nu naar de UV-5 door de verschillende opmerkingen van dit forum, echter; welke variant? Er zijn zoveel, de 5R, 5R plus, 5A plus, etc...
Alle UV-5R modellen zijn technisch gelijk. Alleen het uiterlijk is anders.
Wat moet hij voor mij doen:
-Ontvangen tussen 146.1500 -173.2100 en 457.2875 -467.2875
-Hoef niet te zenden, enkel te luisteren
-Lange accuduur
-Alle kanalen scannen, graag met 1 prioriteitskanaal
-Luisteren naar een kanaal, terwijl hij blijft scannen op het prioriteitskanaal
-Volume gemakkelijk te bedienen, met draaiknop
Die frequenties kan hij aan. Baofeng porto's zijn echter beroerde scanners: erg traag, en geen voorzieningen voor een prioriteitskaneel. Daar zijn ze ook nooit voor bedoeld.
-Het display geeft 6 karakters weer, terwijl sommige frequenties 7 karakters zijn. Is dit een probleem of in te stellen?
Het maximum van 6 tekens geldt alleen bij het geven van namen aan een geheugenpositie, niet voor de frequentie-uitlezing zelf.

Als je niet hoeft te zenden dan is een echte scanner veel beter toegerust en, niet onbelangrijk, legaal. Een Baofeng is dat niet, tenzij je een zendmachtiging hebt.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#3 Bericht door PE1PQX »

Even ter info: PD0AC; een Baofeng (of Puxing of....) is pas illegaal als je er daadwerkelijk gaat zenden. Ga je alleen op ontvangst is er niets loos.
Je mag tegenwoordig alles aan radio spul bezitten, maar het gebruik is een ander hoofdstuk.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 688
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#4 Bericht door pe1rdp »

PE1PQX schreef:Even ter info: PD0AC; een Baofeng (of Puxing of....) is pas illegaal als je er daadwerkelijk gaat zenden. Ga je alleen op ontvangst is er niets loos.
Je mag tegenwoordig alles aan radio spul bezitten, maar het gebruik is een ander hoofdstuk.
Nee!

Zover ik weet is het in bezit hebben van zendapparatuur pas toegestaan als deze de zendinrichting niet direct toegankelijk is.
Dus je moet je nogal wat moeite doen om de zender weer in werking te krijgen. Een portofoontje in een doos liggend op een plank is al niet voldoende.
Er vrolijk mee rondlopen op straat al helemaal niet. Dan ben je nog steeds in bezit van een zender waarvoor je minimaal een vergunning (of is het tegenwoordig weer een licentie) in bezit moet hebben op een van de frequenties die je ermee kunt gebruiken.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#5 Bericht door PA2LAD »

Ik meen ook zoiets gelezen te hebben in een wetsartikel naar aanleiding van een link op dit forum in een ander topic. Zendamateurs zijn geregistreerd en bedrijven hebben een vergunning nodig.

Marcel-o
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2013, 21:35

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#6 Bericht door Marcel-o »

Met chirp kan je toch het zendgedeelte uitschakelen?
technisch kan ie t nog alleen is t softwarematig uitgeschakeld.

zou t dan wel kunnen/mogen?

je kan dan nooit perongeluk zenden..

G_Arnhem
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2013, 12:58
Roepletters: PD1OWL

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#7 Bericht door G_Arnhem »

creative explorer schreef:Heren,
Op zich neig ik nu naar de UV-5 door de verschillende opmerkingen van dit forum, echter; welke variant? Er zijn zoveel, de 5R, 5R plus, 5A plus, etc...

Wat moet hij voor mij doen:
-Ontvangen tussen 146.1500 -173.2100 en 457.2875 -467.2875
Check, dat kunnen de UV3 en de UV5 beide
-Hoef niet te zenden, enkel te luisteren
Dat kan de UV3 dan al.
-Lange accuduur
Ik kan voor de UV5 spreken en dit is prima in orde.
Op Dealextreme bestel je voor $8 een extra accu maar ik zou die zeker achterwege laten, ik denk dat je er wel drie dagen mee kunt luisteren.
-Alle kanalen scannen, graag met 1 prioriteitskanaal
Scannen Ja
Kanalen, programmeren, met naam etcetera: Ik doe dat met de PC en het programma Chirp; dan heb je dus een programmeerkabeltje nodig. $6 bij Dealextreme.
Prioriteitskanaal heb ik nog niet gezien bij het scannen. Wel bij de dual watch, dan kun je één kanaal prio geven, maar de andere scant dan dus niet.
Dus het is óf scannen, óf twee kanalen checken met de mogelijkheid een prio aan te geven.
-Luisteren naar een kanaal, terwijl hij blijft scannen op het prioriteitskanaal
De dual watch is volgens mij echt om en om. Als hij op het ene kanaal iets hoort schakelt hij daar naar toe, en hij luistert dan dus niet naar het prio kanaal.
Dus: Nee.
-Volume gemakkelijk te bedienen, met draaiknop
Check, werkt goed.
Wel jammer dat de kanalen niet met een draaiknop gaan maar met toetsjes.
Nu ben ik een leek op dit gebied en wil graag overleggen met jullie wat de juiste keuze is. Ik loop namelijk tegen een aantal vragen aan;
-Het display geeft 6 karakters weer, terwijl sommige frequenties 7 karakters zijn. Is dit een probleem of in te stellen?
Geen probleem, het kan gewoon, zowel met de UV5 zelf als met de compu.
Je kunt die laatste waarde niet intoetsen maar je kunt wel de 1e 6 cijfers ingeven.
Daarna ga je met de toetsen een stapje omhoog of omlaag. Dit wordt dan ook aangegeven met een klein '25' of '75' symbooltje. Je hebt de frequentie dus wel.
Ik zou je aanraden om het met een USB kabel met de comp te programmeren - bevalt mij goed.
Daarmee kun je eventueel ook het zendgedeelte uitschakelen.
-Scant deze ontvanger?
-Blijft hij luisteren op het prioriteitskanaal terwijl ik luister naar een secundair kanaal?
Nee, voor zover ik weet NIET.
Alvast bedankt voor de hulp!

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#8 Bericht door Dennisd »

Welkom, hier ,maar de antwoorden zullen niet veel van het andere topic verschillen.
http://www.scannerforum.nl/index.php?to ... #msg236880

tevens scant de Baofeng niet ,je zal dus manueel moeten schakelen
denk dat je beter af bent om de luisteren met een scanner,zeker als je meerdere frequenties wilt beluisteren voor jou doeleinden.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#9 Bericht door PD4NX »

Yaesu VR-160 ontvanger, klein in formaat (gelijk aan Baofeng UV3), groot in prestaties, bediening meer voor gevorderden, wel prijzig.

Uniden UBC75XLT scanner, iets groter in formaat, goede prijs/prestatie verhouding, eenvoudige bediening, licht, niet log (nieuwste telg van Uniden).

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#10 Bericht door PF9ZX »

Dennisd schreef:Welkom, hier ,maar de antwoorden zullen niet veel van het andere topic verschillen.
http://www.scannerforum.nl/index.php?to ... #msg236880

tevens scant de Baofeng niet ,je zal dus manueel moeten schakelen
denk dat je beter af bent om de luisteren met een scanner,zeker als je meerdere frequenties wilt beluisteren voor jou doeleinden.
De Baofeng (UV-5R?) scant wel hoor maar erg traag.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

creative explorer
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2013, 10:29

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#11 Bericht door creative explorer »

Heren, allemaal bedankt voor het meedenken.

Het is wel duidelijk; de Baofeng is niet geschikt. Jammer, is niet anders. geen wereldramp. Het omschakelen naar een Baofeng is eigenlijk een luxekwestie, geen noodzaak.

Of het nou legaal is of niet; dat had mij niet uitgemaakt. Ik zend er toch niet mee en zoals iemand ook al aangaf; je kan het ook uitzetten. En ik had er geen problemen mee gehad.

@Dennis; jammer joh, maar jouw speurwerk ten spijt, heb ik geen idee wie die JDW is en als je zijn topic goed had doorgelezen, dan heeft het behalve de UV-5 geen enkel raakvlak.

@Ed; ik denk dat er inderdaad op den duur eens een UBC75 moet komen, voor nu is het geen noodzaak en red ik me prima met de huidige scanner. Alhoewel een oud beestje; scannen doet hij prima.

spartacus
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2015, 21:59

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#12 Bericht door spartacus »

Kan iemand mij uitsluitsel geven of de baofeng uv 5 volgende frequentie met 5 cijfers na de komma kan ontvangen aub: 164.63125

alvast bedankt!

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#13 Bericht door bubbe »

spartacus schreef:Kan iemand mij uitsluitsel geven of de baofeng uv 5 volgende frequentie met 5 cijfers na de komma kan ontvangen aub: 164.63125

alvast bedankt!
Je hebt nooit 5 cijfers achter de komma he dat kan geen enkel apparaat het zijn altijd maar 4 cijfers . De baofeng is een super porto alleen het scannen gaat inderdaad niet zo snel maar niet echt hinderlijk omdat je maar 127 kanalen hebt . En Prioriteitskanaal kun je in de bovenste zetten en laten scannen in de onderste. Kwa accu ja is de baofeng stukken beter dan een scanner heb een uniden ubc125xlt met panasonic enloop batterijen maar als je die 6 uurtjes aan hebt moet je nodig de stekker er aan doen . En de baofeng kan ik zo 3 tot 4 dagen mee met de orginele accu heb ook een groter accu er bij dan kun je zo een week luisteren . Dus voor die 3 tientjes zou ik het zeker niet laten om een baofeng uv-5r te kopen . Trouwens de 5r 5r plus 5aplus enzovoort zijn gewoon de zelfde porto's maar met een ander voor front .
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#14 Bericht door bubbe »

pe1rdp schreef:
PE1PQX schreef:Even ter info: PD0AC; een Baofeng (of Puxing of....) is pas illegaal als je er daadwerkelijk gaat zenden. Ga je alleen op ontvangst is er niets loos.
Je mag tegenwoordig alles aan radio spul bezitten, maar het gebruik is een ander hoofdstuk.
Nee!

Zover ik weet is het in bezit hebben van zendapparatuur pas toegestaan als deze de zendinrichting niet direct toegankelijk is.
Dus je moet je nogal wat moeite doen om de zender weer in werking te krijgen. Een portofoontje in een doos liggend op een plank is al niet voldoende.
Er vrolijk mee rondlopen op straat al helemaal niet. Dan ben je nog steeds in bezit van een zender waarvoor je minimaal een vergunning (of is het tegenwoordig weer een licentie) in bezit moet hebben op een van de frequenties die je ermee kunt gebruiken.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
een baofeng kun je de zend gedeelte uitzetten met de computer dan is het al voldoende . Trouwens er is geen hond die daar echt naar kijkt hoor Heb zelfs mijn porto wel eens gedeelt met de politie die maakte er ook mooi gebruik van dus . Als jij op het tt werkt denken ze toch die heeft een porto van de tt
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Hulp gevraagd bij aanschaf Baofeng ontvanger.

#15 Bericht door PC1TK »

Had al antwoord gekregen las ik dus mijn antwoord voegde niks meer toe . Dus verwijdert
Laatst gewijzigd door PC1TK op 02 nov 2015, 01:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten