FT-780R + 1ste sat op 70cm

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

FT-780R + 1ste sat op 70cm

#1 Bericht door PE9DX »

Via één v/d verkoopsites heb ik me dit weekend een wat ouder 70cm all mode doosje gekocht. Voor de prijs hoefde ik het niet te laten......
Vandaag de Yaesu FT780R binnengekregen, tijdens het aansluiten viel direct op dat er een wel hele mooie audio uit het kleine speakertje komt.
Vermogen is 30 Watt maximaal dus daar zullen de 1ste verzoeken over de sat's mee worden geprobeerd.

Ontvangstmatig direct maar eens kijken of ik één van de vele sat's welke actief zijn op 70cm kon ontvangen.
Had hier en daar enige cubestas etc in orbitron gezet om te weten wat er zou aankomen.
Volgens het progje moest ik wachten tot bij 20:30 local. Ik denk ga eerst maar eens wat anders doen.
Ik zat nog maar net in de kamer toen ik uit de shack cw signalen hoorde.
Dit was om 16:40 tot 16:51 utc, ik hoorde op 435.795 een cw baken, maar volgens het programma zou er geen sat langskomen. Mijn cw is niet zo goed maar ik kon o.a. een R een A (vele keren) en een X onderscheiden. Heb geen idee welke sat dit nu is geweest.

Maar in ieder geval was dit mijn eerste ontvangst van een sat op 70cm!!

Johan-PE9DX.

ps de 2 meter kruisyagi's zijn ook gekocht en worden zaterdag meegenomen van de VHF-dag in Paaslo, Wimo WX220 is het geworden.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: FT-780R + 1ste sat op 70cm

#2 Bericht door PE0SAT »

Ik vermoed HO-68 ook wel bekend als XW-1 een Sat die erg goed te ontvangen is.

Jammer dat het FM relais, transponder en AX25 functies al snel defect waren.

Probeer ook STRaND-1 maar eens te ontvangen, deze heeft erg sterke 9600 baud signalen. Met een SDR en
soundcard goed te decoderen.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: FT-780R + 1ste sat op 70cm

#3 Bericht door PE9DX »

Nee dat was hem volgens mij niet Jan.

Dezelfde sat kwam net weer over en nu was er ook allerhande activiteit in zowel cw als ssb.

Ik hoorde een aantal mensen roepen "cq fo29" dus dat zal hem zijn.
Alleen vindt ik het vreemd dat als ik naar orbitron kijk hij zegt dat deze sat nog niet in mijn bereik is.
En toch hoor ik hem wel, ook gezien de freq van ht baken komt dit overeen met de lijst waarin dit de enigste sat is op die freq met een baken. Heb de laatste TLE's gedownload maar dan blijft hij hetzelfde zeggen. Of ik heb iets fout staan of er klopt iets anders niet. Even zoeken dus.

De volgende stations gehoord tussen 435.800 en 435.900:

DL1HWK, IW4DVZ, ON3LX, UR5MD en nog een IW7...

O ja heb nog steeds een 2/70 rondstraler voor RX dus veel slechter kan het niet hi.


Johan-PE9DX
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: FT-780R + 1ste sat op 70cm

#4 Bericht door PE0SAT »

Met Orbitron gebeurt dat wel vaker dat het andere informatie geeft dan bv SatPC32.
Kijk ook even naar de minimale elevatie die je hebt ingesteld in de algemene instellingen.

Wat verder ook belangrijk is, dat je je tijd met een ntp source synchroniseert.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: FT-780R + 1ste sat op 70cm

#5 Bericht door PE9DX »

Vanavond ook mijn 1ste PA station gehoord via de sat.
Heb vanavond twee doorgangen van de FO-29 gevolgd, en moet zeggen het was een stuk zachter dan een avond ervoor.
Maar goed hoorde o.a. PA3DJR in qso.

Verheug me al op de VHF-dag zaterdag om allerhande nieuwe mensen te leren kennen in weer een stukje fascinatie uit onze hobby!

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Plaats reactie