Nieuw reglement CQ WW contesten

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Nieuw reglement CQ WW contesten

#1 Bericht door Steef »

The CQ WW DX Contest Committee has conducted a complete review of the CQ WW
Contest rules for 2013. We ask all contesters to read the new rules and let
us know if you have questions or comments. We will use this feedback to
improve the words or to add to the frequently asked questions on the web
site.

View a draft of proposed rules here. http://cqww.com/blog/?p=135

The review period closes on June 25, 2013. The official rules for CQ WW DX
Contest 2013 will be announced by July 2, 2013.

Looking forward to your feedback.

Randy Thompson, K5ZD
Director - CQ WW DX Contest
Wie praat luistert niet

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: Nieuw reglement CQ WW contesten

#2 Bericht door PA5MW »

Vind er veel zaken goed in verwoord staan.

- Rookie overlay category mag als je minder dan 3 jaar je license hebt; nieuwe amateurs let U even op??

- Als je op je clubstation actief mee doet, mag je thuis ook nog verbindingen maken en een eigen log in sturen. Dit voor diegene die zo enthousiast zijn, dat ze thuis niet 'stil kunnen blijven zitten' of gewoon tussendoor ook 'wat punten willen weggeven'

- Je kan op alle banden werken en toch maar voor 1 band je log aanmerken als actief in de contest. De overige QSO's zijn dan automatisch checklog.

Er staat veel uitleg over alle mogelijke situaties , zoals b.v. wat te doen omtrent foutief loggen, de 10minuten regel, gebruik van RUN en MULT stations etc..
uitgelegd in de FAQ sectie: http://www.cqww.com/rules_faq.htm

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: Nieuw reglement CQ WW contesten

#3 Bericht door PA5MW »

Voor de Single Operator , overlay Classic Operator (CLASSIC, het oude "non assisted"), mag je als ik zowel de rules als de FAQ goed lees, nog wel een z.g. bandscope gebruiken.
Dus de std bandscope zoals die in veel Icoms, TenTec en ook de TS990 of de Elecraft P3 zitten.
Of als je je de IF van je set aan een SDR koppelt.
Of als je zelf een SDR hebt 'meelopen' op je QTH op diezelfde of andere banden.

De bandscope geeft alleen info over activiteit en voldoet denk ik aan de CQWW rules:

"The use of any technology or other source that provides callsign or multiplier identification
along with frequency information to the operator"

a) Callsigns kan je weliswaar in een waterfall aflezen, maar dan moet je een signaal hebben met goede s/n, visueel goed afleesbaar zijn dwz evt dat bandstukje inzoomen, de loopsnelheid zodanig aanpassen dat je met eigen ogen de call uit de verticale stroom van punten en strepen kan decoderen. Kortom, het kost je enig tijd en moeite om hier voordeel uit te halen en het wordt je niet separaat op een presenteerblaadje aangeboden. Ik zie het niet als 'assistence' zoals vermeld in de rules.

In de FAQ wordt dit nog eens bevestigd met: "You are Single Operator IF you (and only you) *locate AND identify* every callsign that you put in your log. Locate means to tune in each signal. Identify means to determine the callsign of the station you are working".

Had wat mij betreft nog bij mogen staan iets in de trend van ".. not presented by any automated technology.." of zo. Soms kan je met een tegenstelling de bedoeling van jouw tekst versterken. Aan de andere kant is ieder extra woord een invitatie voor discussie en zoeken naar gaten in het web. Zie maar eens hoeveel regels ik hier al aan spendeer :mrgreen:

b) Een multiplier haal je er niet uit natuurlijk. Of het moet op een andere band zijn waar nog geen enkele activiteit te vinden was en dus ieder eerste QSO een mult is. Maar dan zit je weer in de SOAB klasse.

c) De QRG is enigzins 'leesbaar' (dus met eigen ogen van operator decodeerbaar). Bij een TS990 en de P3 meen ik, kan je op het scherm aantippen en je VFO springt naar die QRG van dat nieuwe signaal. Een externe SDR met een programma als HRD kan dat middels een muisklik beslist ook. Grijs gebied? Ik denk het niet; hier is ongetwijfeld ruim over gediscussieerd. En hier geldt ook dat er een actieve zoekactiviteit is van de operator; aandacht verleggen naar de bandscope, signalen interpreteren, bijbehorende freq. bepalen (of scherm aantippen/muisklikken) en dan luisteren

Uiteindelijk zullen er ALTIJD situaties blijven zijn waarbij je, met veel discussie, kan denken aan een grijs gebied.
Of het in de praktijk een onevenredig voordeel biedt is ook een heel andere discussie en daarvoor zouden er ook top operators geconsulteerd kunnen worden die meer realistisch de praktijk kunnen bezien.
Immers, de beste stuurlui...

Fair play en de spirit van contesten moeten prevaleren.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Nieuw reglement CQ WW contesten

#4 Bericht door PD2R »

Mark, de door jouw beschreven situatie is geen grijs gebied.
Wanneer jij punten en strepen op je bandscope ziet verschijnen dan moet jij ze altijd nog zelf decoderen. De bandscope geeft geen call signs aan maar enkel informatie waaruit de operator de call signs af zou kunnen leiden. Met andere woorden, de operator decodeert zelf de signalen.

Of je dan vervolgens met een "point en click" systeem naar de desbetreffende frequentie kunt gaan doet verder niet ter zaken.


Wat ik vooral een belangrijk wijziging voorstel vind is dat stations welke een vuil signaal (splatter, key clicks enz.) in de lucht brengen, kunnen hiervoor gediskwalificeerd kunnen worden.
De banden worden voller en voller en een hork met een signaal van 10 KHz breed moet gewoon een DQ krijgen.

Hoewel het geen nieuwe nieuwe regel is, zijn er nog steeds veel mensen die nog niet weten dat de CQWW contest op 7 verschillende lokaties in de wereld d.m.v. SDR ontvangers volledig wordt opgenomen op harde schijven. Deze harde schijven worden na de contest verstuurd naar de contest commisie om te gebruiken bij het "log checken".
Het manipuleren van tijden (rubber clocking), het meerdere signalen op 1 band tegelijk in de lucht zetten, dual CQing op dezelfde band e.d. kunnen allemaal worden opgespoord aan de hand van de opnames.
Dat zullen ze natuurlijk niet doen bij de operator welke voor de lol wat puntjes uitdeeld en zijn log netjes instuurd maar wel bij dat station welke in de top 3 terecht komt.

Overigens is het ook zo dat wanneer je denkt mee te kunnen doen voor de winst in jouw categorie, dan dien je bereid te zijn bezoek te ontvangen van de CQ contest commissie of iemand welke door de commissie is aangewezen.
Laatst gewijzigd door PD2R op 31 mei 2013, 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Nieuw reglement CQ WW contesten

#5 Bericht door Steef »

Eerst en vooral,

De regels zijn (nog) niet aangepast!
Dit is een voorstel, en de definitieve aanpassing volgt later.

Het betreft een gedeelte "verduidelijking", een gedeelte "nieuwe regels" en een gedeelte "nieuwe intenties"

M.a.w. het belangrijkste is dat de regels zo zijn opgeschreven dat deze eerder duidelijk zijn.

Zoals Randy aangaf; "vrijwilligers konden de regels niet meer vertalen naar hun eigen taal".
Dat was een hint dat de regels anders opgeschreven moesten gaan worden.

Veel dingen die Markt aan haalt waren al zo/zijn niet verandert.
Nu staat er alleen expliciet vermeld dat als je gebruik maakt van CW Skimmer
(als is het op je eigen radio en/of antennes), je in de categorie "assisted" mee dient te doen.

En ook op de "classic" manier kan ik multi's zoeken op de band waar ik run.
Dat doe ik met de 2e vfo, en dus helemaal zelf.

Verder is dueling CQ's niet verboden!
Alleen op de zelfde band mag het niet, en dat was al zo.
Maar ik kan (zeker in SSB of RTTY) rustig runnen op 10 en 15 tegelijk.

En ik ben het met Maarten eens dat het goed is dat ze splatter en zo aan gaan pakken.
Maar dat zal alleen gaan als amateurs namen, banden en tijden durven te noemen.

M.a.w. je kan in de enorme hoeveelheid I/Q informatie van de SDR opnames, alleen gericht gaan zoeken.
Je kan niet alles gaan controleren, dat is ondoenlijk.

Ik zal in ieder geval er voor gaan zorgen dat ik een meter ga bemachtigen die ik achter de amp kan gebruiken op een manier dat ik het signaal kan controleren op splatter.
Want ook met 400 watt kan je splatter veroorzaken als je de eindtrap niet goed tuned.

Een grotere verandering is het aantal strafpunten dat je wel of niet krijgt.
Dat kan wel wat gevolgen hebben voor de te volgen tactiek.
Ik weet nog niet hoe dat voor bvb mijzelf gaat uitpakken.

En uiteraard, mocht je op of aanmerkingen hebben, doe ze naar de CQ WW commissie!
Wie praat luistert niet

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: Nieuw reglement CQ WW contesten

#6 Bericht door PA5MW »

Klopt helemaal Steef en ook goede tips!

Steef schreef: Verder is dueling CQ's niet verboden!
Alleen op de zelfde band mag het niet, en dat was al zo.
Maar ik kan (zeker in SSB of RTTY) rustig runnen op 10 en 15 tegelijk.
Maar kan je bovenstaande stelling verduidelijken met wat voorbeelden?
In welke operator klasse(n) ben je dan actief?

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Nieuw reglement CQ WW contesten

#7 Bericht door Steef »

Dueling CQ's op de zelfde band mag niet als singel operator.
Dus op 14010 en op 14020 om en om cq geven mag niet.

Maar dueling cq op 2 banden mag wel, in een singel operator klasse.
Daar je zo vaak als je wilt van band mag wisselen als singel operator in de cq ww.
Wel moet je hardware matig er voor zorgen dat de signalen NOOIT tegelijk in de lucht zijn.

Dus met de CQ WW RTTY 2012 gaf bij mij op F1 drukken om en om cq op 2 radio's op 2 banden.
Wanneer er iemand terug komt moet je het antwoord zo timen dat de andere band het niet merkt.

Dat is een beetje vogelen met de timing, maar eenmaal werkend maak je 2 x zo veel qso's :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Nieuw reglement CQ WW contesten

#8 Bericht door PD2R »

Nog even ter verduidelijking: Steef bedoelt in SO2R, ofwel Single Operator, 2 Radio. Je kunt dan bijvoorbeeld met radio 1 gaan runnen (zelf CQ roepen) en met radio 2 CQ's beantwoorden van andere stations. Dat kan en mag op de zelfde band maar dat kan en mag dus ook op een andere band.
Je moet er dan wel voor zorgen dat je door middel van een interlock systeem nooit twee signalen tegelijkertijd in de lucht brengt.
Je kunt dus ook met zowel radio 1 als radio 2 CQ gaan roepen. Ook dan moet je weer zorgen voor een interlock systeem en moet je zorgen dat beide radio's op een andere band staan.

Op deze video zie je N6MJ bezig om in zijn eentje op twee banden tegelijk te runnen. Ondertussen speelt hij ook nog met zijn mobiele telefoon.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: Nieuw reglement CQ WW contesten

#9 Bericht door PA5MW »

Ja snap ik; ik zit in gedachte te veel in de Multi Single mode die wij doen op ons clubstation.
Qua bediening SO2VFO, maar dan uiteraard op slechts op 1 band.
We beschikken zowiezo niet over voldoende harde waren om het echte SO2R te doen :roll:
Maar goed het om en om CQ roepen over 2 banden is in de MS klasse zowiezo niet toegestaan.

Wij roepen CQ (RUN) op een vaste freq (geluid in linker oor) en onderwijl draai je aan de 2e VFO(2e ontvanger) of klik je de bandmap af om nog niet gewerkte stations(of mults) te vinden en werken (geluid in het rechter oor). Op dezelfde band welteverstaan.
De timing is cruciaal en soms moet je wel eens de een of de ander even laten wachten.

Aanroepende trage stations(in CW althans) hebben daarbij meestal wat meer geduld en die kan je ff parkeren, teneinde het QSO op de andere VFO snel af te werken.
Veel toetsaanslagen in N1MM. En in phone ook nog een homemade superlichte XXL PTT voetschakelaar (met 1 teen of hele voet te bedienen; nooit mis)

De vele operator klassen, samen met de overlay gategorieen maken dat er veel leuke variatie te vinden is in het spel.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Nieuw reglement CQ WW contesten

#10 Bericht door Steef »

Wat jij/jullie doen met de 2e VFO doe ik ook.

Dus feitelijk is het dan 2 radio's, 3 VFO's :shock: :mrgreen: :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Nieuw reglement CQ WW contesten

#11 Bericht door PD2R »

De 2e VFO wordt hier ook geregeld gebruikt om de mult's eruit te vissen. In N1MM is dat goed te doen met het entry window voor de 2e VFO. Daarnaast ook een 2e bandmap voor de 2e VFO, dan hoef je alleen maar op de mult te klikken en hij staat klaar.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: Nieuw reglement CQ WW contesten

#12 Bericht door PA5MW »

**Houdt twee duimen omhoog** :wink:

Plaats reactie