Storing door slechte isolator hoogspanningsleiding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Storing door slechte isolator hoogspanningsleiding

#1 Bericht door PA9X »

Bedrijf waar ik voor werk publiceerde pas geleden dit artikel. Iemand hier in de praktijk ooit ervaring mee gehad?

http://www.imbemabelgium.be/ImbemaNieuw ... mmunicatie

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Storing door slechte isolator hoogspanningsleiding

#2 Bericht door coolepascal »

Wel eens van gehoord van iemand die voor de hdtp werkte... opmerkelijk verschijnsel, storing werd maar liefst 40km verderop veroorzaakt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Storing door slechte isolator hoogspanningsleiding

#3 Bericht door KHoos »

PA9X schreef:Bedrijf waar ik voor werk publiceerde pas geleden dit artikel. Iemand hier in de praktijk ooit ervaring mee gehad?
(nog?) geen persoonlijke ervaring mee, maar het deed me wel heel sterk denken aan: HamRadioNow episode 10: locating power line noise samen met Power Line Noise - arrl.org. De delen over de afhandeling zijn natuurlijk redelijk specifiek voor de Verenigde Staten maar het probleem kan hier ook voor komen. Wel denk ik dat het bovengrondse distributienetwerk in de US de kans verhoogt.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: Storing door slechte isolator hoogspanningsleiding

#4 Bericht door PH1Z »

Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

Florian
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: Storing door slechte isolator hoogspanningsleiding

#5 Bericht door Florian »

Hoi,

Ik heb er tot ongeveer 3 weken geleden
last van gehad bij PI9SRS, de storing heeft ongeveer 1.5 maand geduurd.

de hoogspanningsleidingen staan ongeveer 70Meter bij onze antenne vandaan,
tot Ca 2 maanden geleden stond er in het ZW een prachtige 30 db storing op de S-meter.
op de 40/80/dipole op 40m en 80meter gemeten een 60db storing. ook op 2meter was de storing prima
te nemen met een 5/9 10elm, dus een zeer breedbandig signaal.

vervolgens zijn we met een portable wereldontvangertje even op pad gegaan rondom het gebouw en de uit eindelijke storing leek inderdaad vanaf de hoogspanningsmast te komen, het gekke was dat als we aan de kant van het gebouw stonden ging de wereld ontvanger lichtelijk over zn nek, welke freq dan ook.. maar als we onder de leidingen doorgelopen waren was het brommetje nouwelijks nog te nemen. wij hebben dit kunnen verklaren dat een isolator aan de kant van het gebouw stond te vonken, en de leidingen aan de andere kant als een zeer goede reflector dienen.

ik heb contact opgenomen met een medewerker van het AT die ik persoonlijk ken, hun advies was om met een AM ontvanger voor VHF/UHF de storing uit te pijlen. jagi is dan makkelijk. Als je weet uit welke mast de storing komt, is het handig om de GPS coordinaten door te geven aan het AT en eventueel je eigenbevindingen erbij.

Tot dit laatste zijn wij niet gekomen, tot 4 weken geleden was de storing weg, het zou kunnen dat er meer klachten
waren omdat de leidingen dwars door een woonwijk heen lopen, of het energie bedrijf heeft het zelf opgelost, het kost immers stroom ;-) dit blijft speculeren.

de mast die 70 meter bij ons vandaan staat ligt in het zuiden, het bleek dus dat de storing van een mast verder kwam.
in het zuidwest ligt bij ons alleen maar polder, dus een andere oorzaak is mogelijk maar niet waarschijnlijk.
de storing klonk zoals op bovenstaand youtube filmpje,

Heel verhaal, dusja we hebben er ervaring mee gehad.

GR73 Florian
PB8DX

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: Storing door slechte isolator hoogspanningsleiding

#6 Bericht door PH1Z »

Idd Florian ik heb zelf TeneT hier gehad, verteld welke mast het is.
Bij onderhoud op de 50kV lijn gaan ze het controleren. Ze zijn zeer schappelijk en hebben alle tijd voor je.
Dit had ik niet verwacht n.a.v een mailtje van mij.

Ik heb er nog steeds last van, dit is zeker 1500mtr rond om de mast te meten... dus nog steeds niet opgelost.

Het is niet duidelijk te zien op het filmpje maar het is een 50hz sinus vorm
signaal ...... :(
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Storing door slechte isolator hoogspanningsleiding

#7 Bericht door EMCees »

Ach de oude vonken zender van Marconi deed het ook op deze manier..

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Storing door slechte isolator hoogspanningsleiding

#8 Bericht door PA0RAB »

LS
al meer dan 40 jaar een bekend verschijnsel. De masten zijn zeer goed te peilen over grote afstand.
Onderhoud is duur dus!! Oordopjes
De overslagstoring is tevens weersgevoelig luchtvochtigheid.73 de ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Storing door slechte isolator hoogspanningsleiding

#9 Bericht door PA9X »

In het verhaal van het Amerikaanse vliegveld stond de hoogspanningsleiding ook een mijl verderop. Ik dacht dat wat overdreven was, maar als ik de 1500m lees van BUDDY kan het dus wel. Op mijn oude qth woonde ik hemelsbreed zo'n 400m van een 150kV hoogspanningsleiding vandaan. Over de heel HF had je daar altijd een soort bromstoring, maar niet meer dan S1. Ik heb nooit de link gelegd met de hoogspanningsleidingen, maar het lijkt erop dat die destijds wel de oorzaak was.

Je kunt het detecteren met een corona camera, maar die kosten een vermogen (heb me laten vertellen dat je er een behoorlijk luxe auto voor kan kopen). Alleen de netbeheerders zullen zo'n apparaat hebben.

Plaats reactie