...

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: televisie coax...

#16 Bericht door PA9X »

Idem met de antenneversterker van de bouwmarkt. Zonder versterker lichte ruis in het beeld, met versterker haast geen beeld meer...

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: televisie coax...

#17 Bericht door PE9ZZ »

Duidelijk gevalletje veel teveel versterking en dus oversturing. Qua coax: H125 of (zoals hierboven) CT125. H125 is schuim, CT125 SAS (met van die luchtkamertjes). Schuim is wat steviger, heeft dan ook mijn voorkeur. Makers zijn Hertzinger, Belden en vele anderen. Mensen met ontvangstproblemen hebben eigenlijk altijd dunne flutcoax: "Is je witte kabel ongeveer 4mm dik?" "Ja, hoe weet je dat?" 8)

Tjerk, 9ZZ

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: televisie coax...

#18 Bericht door dxhunter »

pa8w schreef:Bij Gamma liggen mooie standaard witte coaxkabels van een bekend (populair) merk.
Volgens de opdruk op alle verpakkingen gaat het hier om kabel van 50dB.
50dB afgeschermd zal men wel bedoelen. Wat niet een hele hoge waarde is.

Overigens denk ik dat bijvoorbeeld RG-58 het niet veel beter zou doen, want die heeft slechts een shielding coverage van 70 tot 80%.
(er even los van dat het een 75ohm kabel is en de rg58 50ohm)

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: televisie coax...

#19 Bericht door pe1hzg »

PA0HJA schreef: Maar toch mis ik de informatie zoals boven genoemd die ik als techneut wel erg graag zou willen hebben.
Ook een verhaal over de (juiste montage van de) te gebruiken pluggen ed. mis ik (Wat/hoe doe je dat netjes met die 5-voudige afscherming?) Ik neem aan dat ook hier geldt dat krimpen nog steeds het beste is?
Voor satelliet-DTH gelden gedeeltelijk andere regels. Je hebt van anderen al gehoord van H125 en dergelijke en die kabel is prima voor satelliet (is overigens ook een uitstekende kabel voor CATV, is wat ik nu gebruik).

Bij satellietontvangst moet je bedenken dat de LNB (de "kop") de ontvangstantenne is, de voorversterker, een converter (van 10-12 GHz naar 1-2 GHz) wat naar de ontvanger gaat. Daarbij zijn frequenties en polarisatie van de LNB schakelbaar middels voeding (13 of 18V), en het in- of uitschakelen van een 22 kHz piloottoontje.

Voor wat betreft kabel is het zo dat de LNB het ruisgetal bepaalt. Daar zit een mop versterking in en verzwakking door een lange kabel is tot zo'n 20 meter nooit een probleem, de LNB heeft voldoende versterking dat een paar dB demping in de kabel niets uitmaakt - bij satontvangst.

In principe zouden we last moeten hebben van 1800 MHz UMTS maar dat heb ik nog nooit gehoord, mogelijk ook vanwege de typische (goede) kabel.

Als je een "herintreder" bent in het sat gebeuren dan wil ik adviseren om even een nieuwe LNB te kopen. De oude koppen hebben niet hetzelfde bereik; het ruisgetal is slechter, een LNB uit het "analoge" tijdperk geeft teveel jitter in het HF signaal voor DVB-S, en het plastic (en de weersbestendigheid) van een oude converter is na jaren minder. Die dingen zijn een tientje of twee. Niet moeilijk doen.

Qua pluggen is het simpel: in de consumentenmarkt (en, wat ik zie voor de professionele markt, behalve uplinks) wordt vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt van "F" connectoren. Hierbij wordt de massieve binnenpen van de coax gebruikt voor de connector en wordt er alleen een tule opgedraaid met schroefdraad voor de buitenmantel. Mijn ervaring is dat als je de afschermingsfolie afsnijdt, de draadjes van de afscherming opvlecht tot een tweetal "staartjes", dan het dielectricum aansnijdt (binnenader niet raken!) en dan de tule eropdraait, je een goede verbinding krijgt. De meeste LNB's hebben tegenwoordig een voorziening om de aansluiting van het weer af te schermen, anders is een speciale opklikgel ("waterlock") of afwerken met zelf-vulcaniserende tape een prima oplossing.

Ik wil het topic niet stelen, maar denk dat je met deze info verder kunt.

Geert Jan

PS: voor uplinks (met BUCs enzo) gelden andere regels, maar die hoor je als je daarmee aan de gang gaat. Als je als zendamateur daar ooit mee te maken kan krijgen, _doen_ want het is een leuke, andere manier om bekende technieken te gebruiken.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: televisie coax...

#20 Bericht door PA0HJA »

Heb veel gelezen en heb de opfris cursus voor mijzelf wel zo ongeveer achter de rug..... ;-)

Ja, ik heb inmiddels twee nieuwe twin-LNB's gekocht, ik wil alleen de oude hardware van de schotel zèlf hergebruiken.
De nieuwere types hebben veel betere ruisgetallen dan de oude: 0,1 dB volgens de fabrikanten spec's, maar ik durf dat niet "hard" te beweren, ook hier overschreeuwt de commercie elkaar nogal.
Maar ze zijn zeer waarschijnlijk ruim beter dan de oude LNB die ik hier nog had........ ;-)

Ik heb nog wel een leesbaar verhaal over CAI- en SAT-TV techniek van Hirschmann op het net gevonden:

http://www.hirschmann-multimedia.be/Por ... oek_BE.pdf

Ook wat verdiept in de gerefereerde kabeltypes.
De demping per 100 meter is vergelijkbaar.
Wat me, behalve de fiks hogere prijs, daarbij opviel was, even los van het werkelijke nut ervan, dat de genoemde afschermings-demping behoorlijk kleiner werd opgegeven dan de gehanteerde kreten in de EbaY advertenties, b.v.:
Belden H125: 89 dB
EbaY : tot 135 dB (We hebben het dan over een RG6F, "A+" type kabel, koperkern (geen CCS, geen Copper Clad Steel) met vijfvoudige afscherming.

Deze afschermings-demping neemt af bij toenemende frequentie.
Ik weet inmiddels dat deze "normaal" word (werd?) opgegeven bij ongeveer 1000 MHz (890 MHz, hoogste analoge TV frequenties) en is dus zeker veel lager bij de SAT-TV frequenties op de uitgang van de LNB (ong. max. 2200 MHz)
Maar onduidelijk is bij welke frequentie deze waarde voor de SAT-TV kabels word gegeven.

Excuses aan Charles voor het misschien enigzins kapen van het onderwerp.....

PA0HJA
....The Singularity is near!

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#21 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: televisie coax...

#22 Bericht door PA0HJA »

OK! - nog even dan:

Terug naar de kern van het onderwerp:
Ik heb zowaar een (nieuwe-) norm gevonden voor de afschermings-demping (DL: "Schirmungsmass") voor TV-Coax:

Afbeelding

Hier wordt in ieder geval wat meer duidelijk over de frequenties waarbij deze waarde gemeten zou moeten worden.

Met het nummer van de norm kun je veel vinden op het net.

Lezenswaardig (alhoewel commercieel gericht):

http://www.bedea.de/pdf/Info_Schirmwirkung_EN50117.pdf

PA0HJA
....The Singularity is near!

Plaats reactie