Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#31 Bericht door PE1NBD »

Hallo Robert,
Ik heb hier hetzelfde probleem gehad. Van alles geprobeerd en kwam er maar niet uit. Antenne is hier voor de 40 en 80 meter een Slooper antenne die ik gewoon horizontaal heb weggespannen over het dak. Oorzaak bleek bij mij vanaf mijn digibox te komen. Sinds vorige week heb ik een Signalink en al mijn problemen zijn weg. Ook bij mij ging de muis op tilt en moest ik deze opnieuw aansluiten voor hij het weer deed en ook bij meer dan 5 Watt vermogen op 40 en 80 ging alles over z'n nek. Nu kan ik gewoon 100 Watt maken zonder probleem. Dus ontkoppel je interface eens zou ik zeggen. Wie weet.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#32 Bericht door elsinga »

Ik ben er inmiddels achter waar dit vandaan komt, dankzij wat testen via een engelse websdr (beide nederlandse hoo ik mezelf niet op). Het is de ACC ingang van de IC7000, die is erg gevoelig voor RFI. Als ik in digimode werk geen enkel probleem (alleen hele korte burst aan het begin en einde van de doorgang), in phone moet de ACC stekker er gewoon uit. Gelukkgi heeft die in phone ook weinig nut, de CAT kabel kan wel blijven zitten gelukkig.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#33 Bericht door PE1NBD »

Mijn digibox was ook op de ACC aangesloten. Als ik dan mijn audio via de monitor terug hoorde ging hij over z'n nek. Heb de Signalink nu via de data-aansluiting en via deze aansluiting geeft het geen problemen. Misschien dat dit bij jou ook alle problemen oplost. Scheelt je in ieder geval het plugwerk.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#34 Bericht door PA1ZP »

Dag Robert

Leuk dat je het gevonden hebt, wat het audioprobleem veroorzaakte.

En over antenne oplossingen.
Iedere antenne oplossing brengt weer een probleem met zich mee.

Er zijn vast wel een duizend of meer antenne ontwerpen, dus je kan voorlopig nog vooruit met experimenteren.
Ik weet niet of je vrouw arachnophobia heeft anders kan je aan een wat te korte antenne nog spinnenwebspoelen aan hangen.

En over een te kleine tuin:
Jouw tuin is net zo hoog als die van mij.

Ik zit zelf pas op antenne 120 of zo, ik heb ook nog even te gaan.
Bijlagen
Spinnenweb-spoel
Spinnenweb-spoel
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#35 Bericht door xxxx »

elsinga schreef:Ik ben er inmiddels achter waar dit vandaan komt, dankzij wat testen via een engelse websdr (beide nederlandse hoo ik mezelf niet op). Het is de ACC ingang van de IC7000, die is erg gevoelig voor RFI. Als ik in digimode werk geen enkel probleem (alleen hele korte burst aan het begin en einde van de doorgang), in phone moet de ACC stekker er gewoon uit. Gelukkgi heeft die in phone ook weinig nut, de CAT kabel kan wel blijven zitten gelukkig.

En optie om over de kabel wat klap ferriet kernen te plaatsen.....Misschien probleem dan ook opgelost, hoef je de kabel er ook niet steeds uit te trekken ;-)

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#36 Bericht door elsinga »

PE1NBD schreef:Mijn digibox was ook op de ACC aangesloten. Als ik dan mijn audio via de monitor terug hoorde ging hij over z'n nek. Heb de Signalink nu via de data-aansluiting en via deze aansluiting geeft het geen problemen. Misschien dat dit bij jou ook alle problemen oplost. Scheelt je in ieder geval het plugwerk.
Dat ligt ook nog in de planning, maar moet ik eerst intern budget voor vrijpleiten. ;)

Tot die tijd ga ik inderdaad kijken of ik wat met ferietkernen kan doen. Lukt dat niet, dan maar steeds in- en uitpluggen. Ben al blij dat ik weet wat de oorzaak is. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#37 Bericht door PE1NBD »

Je zou het ook eens kunnen proberen door de ACC stekker door een Data-stekker te vervangen. Mag volgens mij geen problemen opleveren. Niet geschoten is altijdd mis toch??
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#38 Bericht door elsinga »

Heb ik ook al aan lopen denken... moet ik die alleen eerst ergens zien te scoren, die heeft Ome Icom er namelijk niet bij gedaan (alle andere stekkers wel). Nou ja, is normaal PS2, dus oude muis kanibaliseren wil ook. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#39 Bericht door PE1NBD »

Die ligt bij jou denk ik nog wel ergens in een of andere doos. :D Kan de soldeerbout dit weekend weer ff warmgestookt worden. Succes maar ff Robert.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#40 Bericht door PA0PGA »

Die zinken dakrand kanook de oorzaak zijn van je probleem. Een koude soldeerverbinding kan werken als een diode en de oorzaak zijn van allerlei terugwerking en instraling.

Voor wat het waard is,

73, Wim PA0PGA
Real radio's glow in the dark

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#41 Bericht door PA3JMS »

PS2, dus oude muis kanibaliseren wil ook
Dacht ik ook. Alleen zijn deze niet altijd volledig bedraad was mij conclusie na twee oude muizen van hun staart te hebben ontdaan. Miste net de ader die ik bij de FT897d nodig had. Toen bij de Karwei PS verleng kabel gekocht. (Meen Elro) Deze was wel volledig bedraad.
73 Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#42 Bericht door elsinga »

Ik ga daar eens naar kijken als ik weer wat beter ben... momenteel is mijn eindtrap te warm en teveel QSB op de vingers... (noemen we ook wel "griepje" ;)).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#43 Bericht door PE1KXY »

Kijk even bij conrad, heb die stekkers daar een tijdje terug gevonden.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#44 Bericht door PE1NBD »

73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Plaats reactie