Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#16 Bericht door pa3kc »

Ik heb zeer goede resultaten met de AlphaDelta dx cc antenne.

2x12,75 meter symmetries. Werkt uit de kunst van 80m tot 10m.

Vooral tijdens de 80m contest zeer leuke resultaten.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#17 Bericht door elsinga »

pa8w schreef:HF aarding maakt een zieke antenne niet gezond, en een goede HF aarding is veel moeilijker te verwezenlijken in deze situatie dan een goede antenne.

Het mooist zou zijn een inverted V doublet b.v. 2x 15 meter (of net wat je mooi symmetrisch kwijt kan), dan met open lijn of goede 450 ohm twin naar beneden naar de tuner, die dan op een bereikbare plaats moet staan vanwege de vakantie.
Vandaar pas verder met coax, via een mantelstroomfilter, of de tuner moet een goede symmetrische ingang hebben.
Ik heb geen HF aarde, is nogal bewerkelijk helaas (moet de bestrating hier en daar er uit...).

2x15m zou wellicht net kunnen, moet ik even berekenen. De MFJ926B heeft zowel een coax als single wire ingang, maar niet gebalanceerd volgens de manual. Ik ga even goed nadenken over wat nu handig en realiseerbaar is.

Die AlphaDelta dx cc is wat een vreemde... ze noemen het een "no trap antenna", maar ik zie wel degelijk een enorme trap in de plaatjes. :roll:

De zs6bkw lijkt overigens wel interessant, al zal ik dan wel met lintlijn naar beneden moeten. En ik kan niet recht naar beneden, zal 'm schuin naar beneden moeten afspannen... Ook even goed over nadenken.

Bummer... waarom is er niet gewoon een breedbandige multiband antenne voor HF die klein is, overal lage SWR heeft en goed afstraalt? Als ik het afstralen niet belangrijk vind dan voldoet een dummyload perfect, maar ja... daar kom je niet zo ver mee. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#18 Bericht door PE4BAS »

Bummer... waarom is er niet gewoon een breedbandige multiband antenne voor HF die klein is, overal lage SWR heeft en goed afstraalt? Als ik het afstralen niet belangrijk vind dan voldoet een dummyload perfect, maar ja... daar kom je niet zo ver mee.
Jammer dat zoiets nog niet bestaat. Een kleine HF multiband antenne is altijd een compromis. Maar Robert ik zie dat je ruimte zat hebt om je huis heen. Waarom niet op elke hoek van je tuin een paaltje zetten van een meter of 7 hoog, bijv. van die glasfiber mastdeeltjes die je hier en daar bij de dump kan kopen. Een meter of 80-90 2,5mm2 installatiedraad, een PVC T-stuk en een open lijn. Voeden via een antennetuner met 1:4 balun of een symetrische tuner dan heb je een "beest" van een antenne voor in principe alle banden. Neem maar van mij aan, ik heb het hier hangen. Enige nadeel is dat je aan het aanzicht even moet wennen :lol:

Succes

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#19 Bericht door pa3kc »

elsinga schreef:
Die AlphaDelta dx cc is wat een vreemde... ze noemen het een "no trap antenna", maar ik zie wel degelijk een enorme trap in de plaatjes. :roll:

Bummer... waarom is er niet gewoon een breedbandige multiband antenne voor HF die klein is, overal lage SWR heeft en goed afstraalt?
Je kan het traps noemen of niet, maar het werkt wel verekte goed! Het zet op 80/40/20/15/10 een zeer goed sterk signaal neer. Of het nou traps zijn of niet (dat mag jezelf je gedachten over hebben) traps betekenen bijvoorbaat niet dat je te maken hebt met enorme verliezen of dat de hele antenne dan maar slecht is. Hier kom je vanzelf wel achter als je met meerdere HF antennes bezig bent geweest.

Maar wat je ook gaat doen, blijf experimenteren, zodat je voor jezelf dingen/antennes kan testen zonder achter het gepraat van andere amateurs aan te lopen.

Dus, luister niet naar mij en ga experimenteren!

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#20 Bericht door xxxx »

PE4BAS schreef:
Bummer... waarom is er niet gewoon een breedbandige multiband antenne voor HF die klein is, overal lage SWR heeft en goed afstraalt? Als ik het afstralen niet belangrijk vind dan voldoet een dummyload perfect, maar ja... daar kom je niet zo ver mee.
Jammer dat zoiets nog niet bestaat. Een kleine HF multiband antenne is altijd een compromis. Maar Robert ik zie dat je ruimte zat hebt om je huis heen. Waarom niet op elke hoek van je tuin een paaltje zetten van een meter of 7 hoog, bijv. van die glasfiber mastdeeltjes die je hier en daar bij de dump kan kopen. Een meter of 80-90 2,5mm2 installatiedraad, een PVC T-stuk en een open lijn. Voeden via een antennetuner met 1:4 balun of een symetrische tuner dan heb je een "beest" van een antenne voor in principe alle banden. Neem maar van mij aan, ik heb het hier hangen. Enige nadeel is dat je aan het aanzicht even moet wennen :lol:

Succes

Ahum.....Pas op moeders de vrouw komt nu weer naar voren :lol:

Gr Jelle

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#21 Bericht door pa3kc »

PD4DX schreef:

Ahum.....Pas op moeders de vrouw komt nu weer naar voren :lol:

Gr Jelle
En Jelle vraagt zich nog steeds af waarom hij single is :P :wink:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#22 Bericht door elsinga »

Jelle heeft gelijk. :oops: :roll: :mrgreen: Soms moet je wat laten (of gefaseerd opbouwen :mrgreen:) om de rust op dat vlak te behouden. Zo doe ik momenteel meestal digimode, want daar wordt niet bij gepraat. ;)

Experimenteren ben ik zeker voor. Maar ik wil ook graag iets in de lucht hebben dat gewoon werkt in de meeste gevallen. En om even een antenne van 200 eypo te kopen om te zien of dat het doet... da's net even wat te gek. Litze heb ik nog wel 50m van liggen, maar balun's en/of lintkabel bijvoorbeeld niet. Dat moet dus gekocht worden "en die hobby is al zo duur".

Dus wordt het voorlopig even genoegen nemen met wat ik wel kan regelen. Is even niet anders. Maar binnen die grenzen kan ik best wat experimenteren. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Theo

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#23 Bericht door Theo »

Vaak is het niet te veel in een keer willen.
Een dipool heeft geen HF aarde nodig, en met 2 keer 10 meter kan je al goed mee uit de voeten.
Dan maar niet op 80 meter of anders, bekijk wat je wel kunt maken.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#24 Bericht door pa3kc »

Je kan 2x 15 meter weg spannen. Ik zeg doen.

Kippenlader er aan, MFJ tuner er onder en gaan! 8)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#25 Bericht door elsinga »

2x15m zal inderdaad net gaan. Ik twijfel over die kippenladder, want die krijg ik niet dwars op de draden weggespannen, maar zal schuin naar beneden moeten richting garagedak. Liefst zo dicht mogelijk langs het dak, ivm zichtbaarheid. Allemaal kunstgrepen, dus liever een coax-gevoede dipool met voeding in de mast.

<twijfel, twijfel...>
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#26 Bericht door PD2R »

Een multiband antenne welke op alle banden afstemt van 80 t/m 10 meter? Als je ook nog wat rendement wilt hebben dan kom je toch op een open dipool gevoed met lintlijn o.i.d. uit. Even de juiste lengte voor de benen en de voedingslijn uit docteren zodat hij makkelijk af te stemmen is.
Er zijn oplossingen genoeg om het stuk lintlijn netjes weg te spannen. Gewoon even Google gebruiken :wink:

Suc6!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#27 Bericht door PE4BAS »

maar balun's en/of lintkabel bijvoorbeeld niet. Dat moet dus gekocht worden "en die hobby is al zo duur".
Kom nou, een balun kan je zelf maken. Een lintkabel ook. De hobby hoeft niet duur te zijn. Het kost alleen wel een hele hoop tijd. Maar tenslotte is het ook tijdverdrijf.

En natuurlijk moet je rekening houden met het gezin. Dat met die loop is natuurlijk een grapje, maar het geeft wel aan dat je gewoon moet doen wat voor jou het beste uitkomt. De dakgoot als tegen capaciteit gebruiken zou ik niet meer doen. De beste en goedkoopste optie is denk ik toch een symetrische dipool met kippenladder en 1:4 balun met tuner. Daar zitten de meeste amateurs ook mee te werken en met uitstekend resultaat. Een andere optie die wat minder "lelijk" is kan ook nog een verticale antenne zijn. Ik zag dat je al een autotuner hebt op je website, zoiets heb ik ook. Ik voed er een verticale antenne mee van 4,87m lengte. De antenne is zwart en valt zo eigenlijk niet eens op, vooral niet als er wat bomen omheen staan. Dit blijft natuurlijk wel weer een compromis antenne.

Zie ook http://pe4bas.blogspot.nl/2009/09/alumi ... nd-gp.html

Het is maar een idee...overigens werk ik er mee van 160 t/m 10m.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#28 Bericht door pa0ejh »

Robert , er is ook 300 Ohm lintlijn die is maar 10mm breed en een stuk minder opvallend...

Je zou het als op onderstaande tekening kunnen doen :
Ant-5E.PNG
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#29 Bericht door elsinga »

@pa0ejh: dit is inderdaad de oplossing die ik in gedachten heb als ik wel wat met lintlijn ga doen. :) Ik span 'n dan alleen boven het dak, want zwarte lintlijn zie je veel meer tegen witte boeidelen dan tegen zwarte dakpannen. ;)

Overigens moet ik om de 2x15m te halen de draden schuin op het huis afspannen, niet parallel aan de achtergevel. Maar da's een detail.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#30 Bericht door xxxx »

PA3KC schreef:
PD4DX schreef:

Ahum.....Pas op moeders de vrouw komt nu weer naar voren :lol:

Gr Jelle
En Jelle vraagt zich nog steeds af waarom hij single is :P :wink:

Nee helaas....Vraag me wel eens af hoe mooi die tijd altijd weer was..... :lol: .......Sssst niks zeggen hoor, want als ze dit lees ligt straks mijn hele shack beneden :roll:

Gr Jele

Plaats reactie