Spaarlampen in Tros Radar

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#16 Bericht door EMCees »

Bij TL buizen wordt een speciale transformator gebruikt, en een neon lampje voor het ontsteken.
Die speciale trafo is een redelijk lineaire belasting dus die heeft een fase verschoven sinus vormige stroom.

Zo'n trafo krijg je niet in een E14 of E27 fitting gepropt.

PA0AM
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:26

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#17 Bericht door PA0AM »

Hallo Amateurs.

Allereerst de uitspraak van onder de 75 VA moet het niet gekeurd worden moet zijn, niet voor de verandering van de golfvorm! Dus boven de 75 VA moet het een sinus blijven. En dat is het probleem nu net met al die moderne lampen zowel led als ook PL. De eerste PL lampen hadden in de E27 fitting wel een trafo of smoorspoel en werden dan ook JAMPOTTEN genoemd! Dit voor de wat jongere amateurs.
In Radar werd dan ook gewezen op het gevaar van netvervuiling door deze moderne lampen, deze vervorming van de sinus komt dus door de elektronische ballast of voeding in deze lampen die dus door hun gering vermogen niet moeten worden gecompenseerd (< 75VA). Dit kan als het zo door gaat tot problemen leiden in onze energie voorziening.
Verder denk ik dat een slimme meter dit piek vermogen wel meet en de oudere meter niet. Vandaar de reclame van de Net beheerders, maar er zijn nog meer negative consequenties aan een slimme meter! Begin er maar niet aan je bent bij wet niet verplicht er een te nemen!!!
Maar het niet op de verpakking van een PL lamp vermelden op de gevaren bij het gebruik en zeker bij breuk vindt ik wel ongelofelijk! Zeker ook door de zogenaamde lobby van de fabrikanten?

73 Cor.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#18 Bericht door pa5cal »

Tjah, wanneer leren mensen nu eens dat "het milieu" gewoon een excuus is voor verkoop, hogere belasting, enz.

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#19 Bericht door coolepascal »

Cor ik deel je opmerking dat een conventionele (zeg maar gerust antieke) meter geen piekbelastingen kan meten niet.
Het is idd zo dat zo'n apparaat te traag is om een enkele piek te meten.
Echter zo'n lamp die brand langer dan gedurende een enkele piek, en dan zal de meter gewoon met enige vertraging volgen, en eveneens met enige vertraging terug vallen. ik denk niet dat de energiemaatschappij nog de consument daar nadeel aan ondervind.
Het is meer zo dat het een ander geen donder aan gaat waneer ik mijn vaatwasser aan zet of waneer ik een elektrisch kacheltje gebruik.
Als ze werkelijk meer willen weten, stuur dan eens wat vaker die meter meneer langs.
Ik wil ook best nog wel eens per maand de standen doorgeven. maar wat ik thuis doe gaat Essent beslist niets aan.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#20 Bericht door EMCees »

Asl zo'n oude meter geen pieken kan meten, dan ben je altijd goedkoper uit.
Maak de stroompiek dusdanig scherp dat de meter hem niet ziet... Kun je ook legaal wheet kweken.. Zonder stroom af te tappen voor de meter.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#21 Bericht door coolepascal »

Cees spaar je de moeite.... bij mij overleven enkel san-severia's en plastic bloemen.
Wietplantjes hebben bij mij geen schijn van kans.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie