Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#31 Bericht door PA1ZP »

Dag Robert

Ja dat wist ik niet van de IC7000 , de FT857 heeft een SWR meter 1 die niet veel voorstelt maar wel overal zijn werk doet.
De meter geeft alleen wat streepjes weer , dus zuiver de SWR aflezen gaat niet je weet alleen een indicatie.
Als de SWR te hoog is, gaat er in het display ook automatisch SWR knipperen ook al heb je de SWR meter niet geselecteerd.

Ja er komt vanzelf zelfbouw dat is een kwestie van tijd, je loopt altijd ergens tegen aan wat je niet kan kopen of dat je zo belachelijk duur vind dat je het zelf gaat maken..
Mijn eerste en laatste koop HF antenne (een FD4 van Fritzel) viel zo tegen dat ik sindsdien alle HF antenne's zelf gebouwd en ontworpen heb.

Als je die antenne's zelf ontwerpt en bouwt weet je ook meteen of dat ze in je tuin gaan passen hihi.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#32 Bericht door PA3HMP »

Het is natuurlijk altijd veel meer voldoening als je met iets zelfgemaakts een verbinding maakt dan dat je iets simpels in de winkel gekocht hebt.

En internet staat vol met voorbeelden die je na kan maken, volgens mij heeft de vrza zelfs een zelfbouw swr meter in hun ledenservice(gehad ?) als je die voorzag van HP diodes dan kon je zelfs probleemloos 23cm meten.

Maar een extra meter is nooit weg dus nu iets kopen en zelf later iets leuks maken kan ook.

Mark

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#33 Bericht door PE5PVB »

Kijk eens bij foxdelta.com. Heel leuke bouwpakketjes voor weinig geld heb je een luxe meter. Er zijn altijd amateurs in de buurt die de nodige apparatuur hebben om zoiets te calibreren.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#34 Bericht door Aeolus »

Even voor de laatste 3 heren... robert heeft al diverse keren duidelijk gemaakt dat zelfbouw nu nog even geen optie is... kennelijk kunnen jullie niet lezen... laat ik het nog even een keer proberen...

zelfbouw is even geen optie...

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#35 Bericht door PA3HMP »

zoals ik al zei : dus nu iets kopen en zelf later iets leuks maken kan ook
geen schande om alvast een bouwpakketje te hebben liggen voor een donkere winteravond.

Mark

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#36 Bericht door elsinga »

Inderdaad eerst een beetje fatsoenlijk ding hebben liggen, later iets zelfbouwen.... wie weet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#37 Bericht door Apae »

Als meelezer vind ik die zelfbouw-linkjes anders nog best nuttig. Aangezien ik ook nog geen losse SWR-meter heb (wel eentje in een set) ben ik ook nog op zoek naar een mooie eerste aanschaf. Zelfbouw is daarbij voor mij wel weer een optie.

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#38 Bericht door PA1BVH »

Apae,

Ik heb dit pakketje al een tijdje op de plank liggen, misschien ook iets voor jou?

http://www.radio-kits.co.uk/swr_meter/index.htm
member of:PI4SBR

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#39 Bericht door PE1PQX »

Die is voor HF bedoeld, maar kan met andere ringkernen ook voor VHF gebruikt worden. UHF gaat niet lukken.

Dit kitje heb ik een tijd terug ook besteld, en is zeker een aanrader voor de 'kit-builders'.
Functioneert ook leuk... SWR, power (forward EN reflected) en meer zijn eigen voedingspanning.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#40 Bericht door pa1bvm »

misschien een Bird met een paar kopjes ....

best een leuk zelfbouw projectje om een swr meter zelf te maken ....

of verbouw een 27 Mhz ding .. gaat best ..

kopen kan altijd ..

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#41 Bericht door PA3HMP »

een Bird43 met de kopjes is niet echt een swr meter, en ook niet echt super nauwkeurig, maar dat was ook niet het doel van de bird 43, de bird 43 is voor gebruik in het veld en moest robuust zijn en voor dat doel is bij dan weer goed geschikt.

Mark

Plaats reactie