Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#16 Bericht door elsinga »

PA2OLD schreef:
elsinga schreef:Ben, vind je het heel vervelend als ik niet door heb waar je het over hebt?
Gezien het topic/onderwerp leek me dat toch duidelijk.
Hoef je die Zetagi SWR niet tussen de banden HF-VHF-UHF te schakelen?
Er zit n.l. geen schakelaar aan de voorkant.
Dat klopt, ook in de handleiding staat niks over omschakelen en het schema doet dat ook niet vermoeden. Enige minpuntje van niet-omschakelen-hoeven is dat je wel twee gescheiden couplers hebt, maar die dus in principe ook tegelijk kunt gebruiken en dan spanningen/stromen van beide couplers ergens bij elkaar komen en dus de aflezing heel interessant wordt. ;)
Overigens zou ik nog even dit na lezen, dat ding zou niet zo best zijn: http://www.eham.net/ehamforum/smf/index ... ic=74163.0
Had ik ook al gelezen, maar dat lijkt meer een gevalltje van zelf aan geprutst. Ik ga er in elk geval van uit dat een nieuwe het binnen zijn marges gewoon netjes doet (en dat het anders gewoon een garantiegevalletje wordt).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Theo

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#17 Bericht door Theo »

PA2OLD schreef:Uh... jullie hebben gelijk, sorry.
Het gaat dus om de Maas SR-502 voor 55 euro (8 euro verzendkosten)
Dacht dat het duidelijk was :D
Je komt op de site van Jan, tweede artikel pontificaal in beeld, erg helder vond ik.
En voor 55 euro, weinig geld dacht ik voor zo een ding.
Bij de naam Zataggi moet ik altijd weer aan mijn 27 MHz tijd denken,
Kost weinig was ook vaak niets.
Mss dat het nu, na 30 jaar, anders is geworden?

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#18 Bericht door PA2OLD »

Volgens Jan is die Maas goed gebouwd, netjes per meetgroep ingeblikt enz.
De kast is ook wat groter als de gebruikelijke meters, zie de afmetingen en voorzien van 4 maal N-connector dus ook voor de HF.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#19 Bericht door andre »

Hoi Robert,
natuurlijk ben je mans genoeg om zelf te beslissen wat je moet doen of juist niet, maar ik weet zeker dat bij het roepen van de naam Zetagi menig radio amateur op zijn minst zijn of haar wenkbrauwen zal fronsen.
Meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen, daar er ook tevreden gebruikers zullen zijn......misschien :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#20 Bericht door elsinga »

LOL! Ja, vooroordelen heb je altijd. :) Aan de andere kant, als je ziet wat er ook aan OEM spul is: Maas, Thiecom, Diamond en K-Po hebben modellen die wel heel erg op elkaar lijken bijvoorbeeld.

Ik ga nog wel even zien wat het wordt. De SX600 is een optie, maar ik heb liever een kruismeter omdat je daar de meter niet per ongeluk op Reverse kunt hebben staan met een te lage Forward ijking en daardoor dus een te lage SWR ziet. De Sommerkamp SK-M614 is ook nog een optie, ondanks de N connectoren voor VHF/UHF. En ook de Zetagi staat nog op de lijst, ondanks de kriebels die sommigen bij de naam hebben. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#21 Bericht door PE5PVB »

Even een stomme vraag, maar wat let je om zoiets zelf te bouwen? Er zijn genoeg meters in kitvorm waar de eerder genoemde merken niet aan kunnen tippen. Vaak is de prijs ook nog eens veel gunstiger.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#22 Bericht door PA4JAN »

PA2OLD schreef:Volgens Jan is die Maas goed gebouwd, netjes per meetgroep ingeblikt enz.
De kast is ook wat groter als de gebruikelijke meters, zie de afmetingen en voorzien van 4 maal N-connector dus ook voor de HF.
Een pracht meter voor zijn prijs Ben

Ik heb hier nog 2 van die Kruismeters Ik werk daar moeilijker mee

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#23 Bericht door elsinga »

PE5PVB schreef:Even een stomme vraag, maar wat let je om zoiets zelf te bouwen? Er zijn genoeg meters in kitvorm waar de eerder genoemde merken niet aan kunnen tippen. Vaak is de prijs ook nog eens veel gunstiger.
Hmmm... is een optie, maar niet op korte termijn. En ik gok dat ik in elk geval wat meetspullen nodig heb om de boel dan te calibreren, maar da's wellicht ergens te lenen.

De Zetagi wordt het in elk geval niet, maar meer op onderbuik en wat vage "dat moet je niet doen" berichten, o.a. na een vraag van mij op QRZ.com. Zal de Sommerkamp dan wel worden (want kruismeter) of misschien de Maas van Jan (prettig geprijsd). Moet ik alleen wel meer N connectoren gaan regelen... heb ik namelijk meer verloopkabeltjes nodig, mijn IC7000 heeft alleen PL connectoren namelijk en ik was niet van plan de SWR meter altijd tussen te schakelen..
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#24 Bericht door PC1A »

Je hebt zowiezo een kabeltje nodig tussen je IC7000 en de SWR meter.
Dus dan maak je er een met PL en aan de andere kant N.
Op de "uitgang"van de SWR meter zet je een verloopje N/PL dan kun je gewoon een PL aan de antennekabel solderen. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn......
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#25 Bericht door Aeolus »

En als je geen zin hebt een tussenkabeltje te bouwen, dan zijn ook daar oplossingen voor. :)

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#26 Bericht door PC1A »

De luie methode..... :mrgreen:
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#27 Bericht door elsinga »

Ik noem dat liever "efficiënt". 8)

Probleem is dat connectoren op die RF-240 LTA kabel die ik heb lastig te monteren zijn (zie ander draadje), dus daar zie ik een beetje tegenop... :oops:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#28 Bericht door PE1PQX »

73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#29 Bericht door PA1ZP »

Dag Robert.

Zit er geen SWR meter in de set?
ik gebruik voor HF en VHF gewoon een oud 11 meter metertje en het is eigenlijk een onogelijk ding.

Voor HF heb ik in mijn tuners meters zitten, en ook de eindtrap heeft een goede SWR meter.
Ook heb ik nog een SWR meetbrug voor HF van Maas met een kruisnaald meter.
Deze heb ik in mijn grote tuner gebouwd en het ding voldoet uitstekend.
Ik heb dat ding voor een tientje ooit gekocht op de rommelmarkt.
Ik heb een paar instelpotjes vervangen en nu doet het ding het tot 2 KW.

Op VHF gebruik ik wel eens ooit de SWR brug om de zaak te controleren, maar meestal ga ik gewoon uit van de SWR brug op de FT857D om te kijken of het nog op orde is met de SWR.
Zo ook op UHF al moet ik zeggen dat ik er eigenlijk zelden of nooit kom op UHF.

Waar ik eigenlijk veel meer en eerder behoefte aan had was een goede antenne tuner.
Zeker op HF valt het niet mee om een antenne te hebben die het op veel HF banden goed doet met een goede SWR.
Een tuner is dan vaak onontbeerlijk.
Mijn tip is koop 1 keer een goede grote lompe tuner die ook gebalanceerd is dan kan je daar ongeveer een mensenleven mee doen.
Automatische tuners leggen het kompleet af bij voeding met openlijn tegen een goede gebalanceerde handtuner.

Tegenwoordig bouw ik zelf mijn tuners en ben nu bezig met een nieuwe tuner die de QRO S-match moet vervangen.
Nu kan ik met mijn simpele roteerbaar dipooltje van 2 x 7 meter heel goed werken van 6 t/m 40 meter , met dank aan de openlijn voeding en de hele dikke tuner die dat redelijk verliesvrij kan behappen.
Op 80 meter is deze dipool ook nog te gebruiken met de dikke S-match al is de antenne wel beperkt in zijn rendement.
Als ik mijn S-match (van het zeer lompe type zeker tot 2KW te gebruiken) aan de 2 x 7 meter dipool hang en de Cubic tuner (een oude maar heel degelijk gebouwde tuner) aan de 2 x 12 meter draaddipool met verlengspoelen met openlijn gevoed.
en ik werk dan op 80 meter dan schelen die 2 antennes elkaar nauwelijks iets.
Als ik de 2 tuners verwissel dan is de draaddipool een 4 a 5 S-punten sterker als de roteerbare 2 x 7 meter dipool.
Het verschil is dan geheel op het verschil in rendement tussen de 2 tuners toe te schrijven.
Ook wel eens een MFJ 949E op 80 meter aan de 2 x 7 meter dipool gehad, het resultaat dikke rook bij 100 watt input in de tuner.

De tuner die ik nu aan het bouwen ben is zowel gebalanceerd en symetrisch te gebruiken, al heb ik nu geen HF antennes meer met coaxkabel, de tuner gaat er wel mee overweg kunnen.
Het kastje waar het ding in komt is 50 x 42 x 25 cm hoog en het past er maar net in , dat komt met name door de zeer grote lompe condensatoren en dito rolspoel die ik gebruik.
Ik hoop hier eigenlijk ook weer jaren mee vooruit te kunnen, want het was een hele klus om alles zelf te maken met name de plaatcondensatoren, de rolspoelteller isolatoren knoppen voor de condensatoren kast met wijzerschalen etc.
Het is een heel gedonder maar dan heb je ook wat.
Een plaatje van een knopje voor de tuner bijgevoegd.
Het knopje is 8.5 cm diameter.

Veel succes Robert met de nieuwe call en bijbehorende privileges.

Groetjes Jos
Bijlagen
Zelfbouw knop voor de tuner
Zelfbouw knop voor de tuner
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke niet te dure HF+VHF+UHF SWR meter?

#30 Bericht door elsinga »

Jos, de IC7000 heeft wel een interne SWR meter, maar alleen voor HF+6, niet voor 2/70. Ik zou dus alleen een VHF/UHF meter kunnen kopen, maar een combi is weinig duurder en dan ben ik helemaal voorzien.

Zelf bouwen staat nunog even niet heel hoog op de lijst. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie